Prof.zw.dr hab. Marta Bogdanowicz
Wykład 1A. PSYCHOLOGIA WSPOMAGANIA ROZWOJU - Wprowadzenie 1. Powstanie psychologii jako naukiWilhelm Wundt
FIZJOLOG – FILOZOF - PSYCHOLOG
ur. 16.08. 1822 w Neckarn k/ Mannheim
zm. 31.08. 1920 w Grossbothen k/Lipska
1864 – prof. fizjologii w Heidelbergu
1874 – prof. filozofii w Zurychu
1875 – prof. psychologii w Lipsku
Lipsk 1879 - pierwsze laboratorium psychologii eksperymentalnej
= powstanie PSYCHOLOGII jako nauki
Przedmiot badań w lab. Wundta
§ badanie reakcji fizjologicznych w powiązaniu z reakcjami psychologicznymi,
§ językoznawstwo, psycholingwistyka
2. Psychologia i jej gałęzie: teoretyczne i stosowane
TEORETYCZNE
Ø ogólna
Ø eksperymentalna
Ø rozwojowa
Ø psychopatologia
Ø zwierząt
Ø społeczna
STOSOWANE
§ kliniczna
§ wychowawcza
§ wspomagania rozwoju
§ pracy, organizacji i zarządzania
§ sądowo-penitencjarna
§ sztuki
§ reklamy
§ sportu
§ wojskowa
§ internetu, itd.
„ŹRÓDŁA” psychologii wspomagania rozwoju
1. Rozwój psychologii klinicznej dziecka- jako odpowiedź na
a/ Potrzeby psychiatrów
1856 –1939 – Wiedeń – Sigmund Freud
PSYCHOANALIZA:
koncepcja osobowości,
§ koncepcja patomechanizmu nerwic
§ metoda diagnozy
§ metoda terapii
Metody/techniki diagnozowania:
§ wolne skojarzenia ( stosowane przez Freuda)
§ analiza snów
§ analiza czynności pomyłkowych
analiza najwczesniejszych wspomnień z dzieciństwa
Alfred Adler 1870- 1937
b/ Potrzeby nauczycieli
1905 - Paryż – Alfred Binet, Teofil Kimon - pierwszy test inteligencji
1908 - pierwsza rewizja
1911 - druga rewizja
Alfred Binet 1857 – 1911
1905 Test Binet-Simon- pierwszy test inteligencji
Alfred Binet (1857 – 1911) i Teofil Simon
zarys testu inteligencji
3-11 lat
30 zadań
1908 Test Bineta
koncepcja wieku inteligencji (WU)
3-13 lat
49 zadań
1911 Test Bineta
3-15 lat
54 zadania
William Stern1871 – 1938
Koncepcja ilorazu inteligencji (proporcja wieku umysłowego do wieku życia) – 1916
Lewis M.Terman 1877-1956
Stranford Binet – wersje amerykańskie1916 Binet- Terman (Stranford Binet- RI)
1937 Terman-Merrill (Stranford Binet –R II)
1960 i dalsze rewizje
1916 - Test Binet –Terman (Stanford Binet - I rewizja)
koncepcja ilorazu inteligencji (I.I.) W. Sterna
3-14 lat; dorośli
90 zadań
1937 - Test Terman – Merrill
(Stanford Binet - II rewizja)
Lewis M. Terman (1877-1956); M. Merrill
2-14 lat;
dorośli na poziomach: DP; DW I-II-III
Forma L i Forma M – po 129 zadań
1960 - Stanford Binet - III rewizja
dorośli na poziomach: DW I-II-III
Forma L - M – 142 zadania i ………….. kolejne rewizje....
c/. Badania nad różnicami indywidualnymi
Francis Galton1822 – 1911
Anglia - 1882 - pracownia psychologiczna
1882 – Anglia – Francis Galton (pracownia psychologiczna)
1890 – USA – James Cattell „Mental Tests and Measurement”
d/. Ruch higieny psychicznej
Clifford Beers 1876-1943
1908 ”Umysł, który sam siebie odnalazł”
Kazimierz Dąbrowski
- koncepcja dezintegracji pozytywnej
Założyciel :
§ Instytutu Higieny Psychicznej
§ Towarzystwa Higieny Psychicznej
§ sieci poradni zdrowia psychicznego
2. Powstanie placówek pomocy psychologicznej (poradnie psychologiczno-pedagogiczne)
Skupiające psychologów klinicznych i wychowawczych
a/ Pierwsza klinika psychologiczna (clinic), stąd termin: psychologia kliniczna
Lightner Witmer - 1896
Uniwersytetu Stanu Pensylwania, USA
§ przedmiotem zainteresowania jednostka, osoba – nie procesy,
§ case study
§ badania interdyscyplinarne
§ metoda kliniczna (psychologia ogólna na usługach praktyki, do wyjaśniania problemów jednostki)
§ celem pomoc psychologiczna – nie badania naukowe
b/ Psychologia kliniczna w Polsce
Andrzej Lewicki (1909-1972)
Założyciel samodzielnej Katedry Psychologii Klinicznej UAM w Poznaniu
Metody wspomagania rozwoju popularne w Polsce-
§ Zabawy fundamentalne C.Rose’a, G. Drydena
§ Metoda Ruchu Rozwijajacego W.Sherborne
§ Medoda Dobrego Startu M.Bogdanowicz
§ Metoda Kinezjologii Edukacyjnej P.Dennisona
§ Dziecięca Matematyka E.Gruszczyk-Kolczyńskiej
§ Metoda Integracji Sensorycznej J.Ayres
§ Zabawy paluszkowe W.Szuman
§ Dziecięce masażyki M.Bogdanowicz
1
AGMateusz