LOT_PPPL.pdf

(836 KB) Pobierz
Microsoft Word - A_Tejchman_T_Brzozowski_Projektowanie_posadowienia_.doc
Andrzej TEJCHMAN 1
Tadeusz BRZOZOWSKI 2
PROJEKTOWANIE POSADOWIENIA
BUDYNKÓW PLL LOT i PPPL W WARSZAWIE
1. Wstęp
W Warszawie przy ul. 17 Stycznia zakończono przed rokiem budowę dwóch budynków,
których właścicielem i użytkownikiem są Polskie Linie Lotnicze LOT oraz Przedsiębiorstwo
Państwowe Porty Lotnicze. Generalnym wykonawcą obu obiektów była firma Budimex-
-Unibud z Warszawy.
Budynek LOT, o wymiarach w planie 40.0×72.6 m (rys. 1), ma 7 kondygnacji nadziem-
nych oraz jedną kondygnację podziemną przeznaczoną na garaże. Obciążenia od kondyg-
nacji nadziemnych przekazywane są przez siatkę 93 słupów na ciągłą płytę fundamentową
posadowioną na rzędnej +24.8 m npm tj. minimum 3.2 m ppt.
Rys. 1. Plan płyty fundamentowej budynku LOT
Budynek PPPL, również o konstrukcji słupowej, posiada 11 kondygnacji nadziemnych oraz
jedną rozbudowaną kondygnację podziemną z garażami. W rzucie poziomym cały obiekt ma
kształt łukowy. Płyta fundamentowa pod częścią wysoką obiektu oddylatowana jest od
pozostałych płyt fundamentowych kondygnacji podziemnej. Obciążenia od kondygnacji
1 Prof. dr hab. inż., Katedra Geotechniki Politechniki Gdańskiej
2 Dr inż., Katedra Geotechniki Politechniki Gdańskiej
319682152.002.png
nadziemnych przekazywane są przez siatkę słupów na płyty fundamentowe posadowione na
rzędnej +24.8 m npm (około 3.5 m ppt) w części wysokiej i na rzędnej +25.6 m npm (około
2.7 m ppt) w części garażowej (rys. 2).
Rys. 2. Plan płyty fundamentowej budynku PPPL
W początkowej fazie projektowania, z uwagi na względnie trudne warunki gruntowe, prze-
widywano posadowienie na palach. Przy dużym obciążeniu i jednocześnie dużej powierzchni
obiektów konieczne byłoby zastosowanie kilkuset pali, co pociągałoby za sobą zwiększenie
kosztów części fundamentowej obu budowli oraz wydłużało czas budowy.
Z inicjatywy Wykonawcy autorzy artykułu podjęli się analizy możliwości posadowienia
bezpośredniego obu budynków i wykonania obliczeń sił wewnętrznych w płycie fundamen-
towej do projektu wykonawczego.
W artykule scharakteryzowano sposób obliczeń fundamentów oraz porównano wyniki
obliczeń osiadań budynków z pomiarami geodezyjnymi. Wykazano, że w wielu przypadkach
warto przeanalizować możliwość zastosowania znacznie tańszych posadowień bezpośred-
nich, zamiast projektowania drogich i czasochłonnych fundamentów na palach.
2. Charakterystyka warunków gruntowo wodnych
W rejonie projektowanych budynków występują zróżnicowane warunki hydrogeologiczne.
W oparciu o badania polowe i laboratoryjne pod budynkiem LOT wydzielono 15 warstw
a pod budynkiem PPPL 23 warstwy i podwarstwy gruntowe. Parametry wytrzymałościowe,
w tym moduły ściśliwości badanych gruntów spoistych określono metodą B.
2.1. Budynek Polskich Linii Lotniczych LOT
Poziom posadowienia budynku LOT-u przyjęto na rzędnej 24.8 m, co odpowiada zagłębie-
niu od 3.2 m do maksymalnie 4.3 m ppt. Do głębokości ok. 4 ÷ 6 m poniżej spodu płyty fun-
damentowej występują grunty bardzo zróżnicowane zarówno w układzie pionowym jak
i poziomym. Poniżej, do głębokości rozpoznania (tj. około 10 m poniżej poziomu posado-
wienia) występują nośne polodowcowe gliny piaszczyste w stanie twardoplastycznym i pół-
zwartym o modułach odkształcenia M 0 = 45 ÷ 65 MPa (warstwy VIa i VIb). Utwory piasz-
czyste znacznej miąższości stwierdzono jedynie w północno-wschodnim narożniku płyty
(otwór 9). Na znacznym obszarze zachodniej części fundamentu występują słabsze grunty
mineralne: pyły, piaski gliniaste i gliny w stanie plastycznym (I L = 0.35) i obniżonych para-
metrach wytrzymałościowych (np. dla warstwy IIIb, φ = 12°, c u = 12 kPa, M 0 = 21 MPa).
319682152.003.png
Rys. 3. Usytuowanie wierceń i sondowań pod budynek LOT-u
Rys. 4. Warunki gruntowe (budynek LOT)
319682152.004.png
Ich występowanie stwierdzono w otworach nr 1A, 2, 2A, 4, 5, a ich miąższość pod płytą
wynosi od ok. 3 m (otwór 4 i 5) do maksymalnie 6.5 m w otworze nr 1A przy zachodnim
narożniku płyty. Pod centralną i wschodnią częścią płyty warunki gruntowe poprawiają się
stopniowo, a twardoplastyczne gliny (np. warstwa VIb: φ = 20°, c u = 35 kPa, M 0 = 45 MPa)
przechodzą w nośne średnio zagęszczone piaski drobne i średnie (np. warstwy IIa i IIb:
φ = 31 ÷ 33°, M 0 = 64 ÷ 97 MPa)
Poziom wód gruntowych napiętych warstwą glin piaszczystych (VIa i VIb) oraz wystę-
pujących w płycej zalegających piaskach stabilizuje się na rzędnej około 25.8 ÷ 26.4 m npm,
tj. około 1 ÷ 1.5 m powyżej spodu płyty.
Zalecone do wykonania sondowania statyczne generalnie potwierdziły wyżej opisane
warunki gruntowe. Jednak strefa najsłabszych gruntów zlokalizowana jest w okolicy środka
płyty (CPT 8) oraz zachodniej jej części (CPT 4A). Dodatkowo, według sondowania statycz-
nego w okolicy otworu 3A oraz 9 nie stwierdzono występowania średnio zagęszczonych
piasków. Sondowanie CPT 3A wykazało w tym rejonie zaleganie glin piaszczystych w stanie
twardoplastycznym.
2.2. Budynek Przedsiębiorstwa Państwowego Porty Lotnicze
Oddalony jest od budynku LOT o około 600 m. Poziom posadowienia płyty wysokiej części
budynku PPPL przyjęto na rzędnej 24.8 m, co odpowiada zagłębieniu od 3.0 m do maksy-
malnie 4.2 m ppt. Płyta fundamentowa niskiej części garażowej posadowiona jest na rzędnej
25.6 m npm. Podobnie jak w przypadku budynku LOT-u podłoże zbudowane jest z wielu
warstw geologicznych.
Do głębokości około 4 ÷ 6 m poniżej spodu płyty fundamentowej występują najbardziej
zróżnicowane warunki gruntowe. Poniżej, do głębokości około 18 m ppt występują nośne
polodowcowe gliny piaszczyste w stanie twardoplastycznym lub półzwartym o modułach
odkształcenia M 0 = 60 ÷ 80 MPa (warstwy VI1 i VI2), podścielone warstwą nieprzewierco-
nych zagęszczonych piasków drobnych (warstwa VII, φ = 32°, M 0 = 88 MPa).
Pod płytą wysokiej części budynku zalegają grunty spoiste w stanie twardoplastycznym.
Nie stwierdzono występowania w tym rejonie gruntów spoistych, w tym pyłów, w stanie
miękkoplastycznym. Pod płytami niskich garaży, tj. poza obrysem wysokiej części budynku,
stwierdzono lokalne występowanie gruntów słabych: gytii, torfów i namułów w stanie
twardoplastycznym (I L = 0.05) i miękkoplastycznym (I L = 0.6).
Wody gruntowe występujące w podłożu mają charakter napięty, a ich ustabilizowany
poziom piezometryczny kształtuje się na poziomie spodu płyty fundamentowej, tj. na rzędnej
około 24.5 ÷ 25.0 m npm.
Pod budynkiem PPL wykonano dodatkowo 4 badania presjometryczne do maksymalnej
głębokości 8 m ppt tj., ok. 4.5 m poniżej poziomu posadowienia. Wykazały one zaskakująco
niskie wartości modułów presjometrycznych E p w zakresie od około 1.5 MPa dla gruntów
w stanie plastycznym (otwór nr 1) do maksymalnie 12 MPa dla twardoplastycznego piasku
gliniastego (otwór nr 4). Wartości te wskazują na około dwukrotnie większą ściśliwość
badanych gruntów, w stosunku do modułów ściśliwości określonych pośrednio na podstawie
PN-81/B-03020.
Zalecone do wykonania sondowania statyczne generalnie potwierdziły wcześniej rozpo-
znane warunki gruntowe uściślając wartości modułów ściśliwości podłoża. Moduły te
przyjęto do obliczenia osiadań.
Rys. 5. Usytuowanie wierceń i sondowań pod budynek PPPL
Rys. 6. Fragment przekroju II-II (budynek PPPL)
319682152.005.png 319682152.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin