TEST - WALAS.doc

(47 KB) Pobierz

1. Według nauki skarbowości nauka finansów publicznych nie obejmuje :

a. badania zjawisk i procesów gromadzenia i rozdysponowania funduszy publicznych

b. badania związków przyczynowo- skutkowych między gromadzeniem funduszy publicznych a procesami gospodarczymi, społecznymi i politycznymi

c. wszystkie z powyższych

d. żadne z powyższych

 

2. Normy prawne odnoszące się do finansów publicznych które powinny umożliwić państwu na dysponowanie publicznymi zasobami pieniężnymi :

a. normy podatkowe

b. normy skarbowe

c. normy wydatkowe

d. normy budżetowe

 

3. Dobra finansowe z funduszy publicznych to :

a. klasyczne dobra publiczne

b. dobra społeczne

c. dobra społeczno – prawne

d. wszystkie powyższe

 

4. Według J.M. Buchnana oraz G. Tullocka optymalna zasada głosowania pozwala :

a. maksymalizować partiom politycznym liczbę oddanych na ich program głosów

b. minimalizować koszty podejmowania decyzji publicznych

c. maksymalizować globalną użyteczność

d. żadne z powyższych

 

5. Rozwój budżetu jest zależny od :

a. rozwoju stosunków towarowo pieniężnych

b. rozwoju parlamentaryzmu

c. rozwoju gospodarczego funkcji państwa

d. wszystkie powyższe

 

6. Do ekonomiczno – politycznych funkcji budżetu zalicza się :

a. funkcję kontrolną

b. funkcję koordynacyjną

c. funkcję kredytową

d. wszystkie powyższe

 

7. Zgodnie z Konstytucją RP …. :

a. termin składania projektu ustawy budżetowej określa Minister Finansów

b. projekt ustawy budżetowej powinien zostać przedstawiony do 30 września poprzedzającego rok budżetowy

c. rok budżetowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym *

d. żadne z powyższych

 

8. Wyodrębnienie poza budżetem państwa funduszy celowych jest przykładem złamania zasady budżetowej :

a. jedności formalnej

b. nie funduszowania

c. specjalizacji

d. żadne z powyższych

 

9. Państwowe gospodarstwo pomocnicze :

a. jest tworzone przez kierownika jednostki budżetowej po uzyskaniu zgody dysponenta części budżetowej

b. jest wyodrębnioną organizacyjnie i finansowo częścią działalności jednostki budżetowej

c. wszystkie powyższe

d. żadne z powyższych

 

10. Symbole :

a. części są 2 lub 4 częściowe

b. działów są 3 cyfrowe

c. rozdziałów są 5 cyfrowe

d. wszystkie powyższe

 

 

 

11. Postulat pracownika budżetu w oparciu o założenie makroekonomiczne to zasada :

a. specjalizacji

b. powszechności

c. operatywności

d. realności

 

12. Fundusz celowy może być powołany do życia :

a. w drodze ustawy

b. w drodze rozporządzenia właściwego ministra

c. wszystkie powyższe

d. żadne z powyższych

 

13. Dobra społeczne są instrumentem realizacji funkcji finansów publicznych :

a. stabilizacji

b. redystrybucji

c. alokacyjnej

d. wyrównawczej

 

14. Alokacyjna funkcja finansów publicznych jest realizowana poprzez :

a. dostarczenie dóbr publicznych

b. system transferów socjalnych

c. system podatkowy

d. wszystkie powyższe

 

ODPOWIEDZI

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

B

A

D

B

D

D

B

B

C

D

D

A

B

A

 

PRAWDA FAŁSZ

 

P.1. Podmiotem finansów publicznych o charakterze samoistnym jest państwo.

P. 2. Dekoncentracja to prawna forma przekazywania środków pieniężnych służących finansowaniu przekazywanych danemu podmiotowi zadań , pod nadzorem i kontrolą organu reprezentującego podmiot publiczny

P. 3. Dobro społeczne to dobro w przypadku którego nie występuje zjawisko rywalizacji

F. 4. Przy podejmowaniu decyzji publicznych każdy decydent ma taki sam wpływ na alokację zasobów w sektorze publicznym

F. 5. Prezydent RP ma prawo zawetować ustawę budżetową do 7 dni od jej przedłożenia przez Marszałka Sejmu

P. 6. Poszczególne zasady budżetowe mogą być wzajemnie sprzeczne

F. 7. Zakład budżetowy wpłaca do budżetu macierzystego połowę nadwyżki środków obrotowych

P. 8. Jednostka budżetowa jest formą organizacyjno – prawną tworzoną zgodnie z zasadami budżetowania brutto

P. 9. Dysponent części budżetowych ma prawo do przesuwania wydatków między rozdziałami w ramach poszczególnych działów

P. 10. Państwowe fundusze celowe mogą zaciągać kredyt y i pożyczki

F. 11. Sytuacja gdy dobrowolna para wariantów decyzyjnych oraz sekwencja poddawania ich pod głosowanie mają ostateczny wpływ na ostateczny wynik głosowania określana jako prawo Harringtona

P. 12. Dysponentom budżetowym odpowiadają wyodrębnione w ustawie budżetowej części

F. 13. Optimum Pareto oznacza że możliwy wzrost użyteczności dla jednej grupy bez równoczesnego spadku użyteczności dla innej grupy

P. 14. Prawo nieustającego wzrostu wydatków publicznych określa się jako prawo Gerloffa

F. 15. Podatki pośrednie oddziałują na wzrost dysproporcji w rozkładzie dochodów w społeczeństwie

 

ODPOWIEDZI

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

P

P

P

F

F

P

F

P

P

P

F

P

F

P

F

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin