rodowod sj.rtf

(96 KB) Pobierz
1

Rodowód Świadków Jehowy

 

1.1. Sympatycy ŚJ, zapoznając się z historią i naukami Tow. Strażnica powinni zastosować się do rady, której ono udziela: "Musimy zbadać nie tylko to, w co sami wierzymy, lecz także to, czego naucza wyznanie, do którego należymy. Czy jego nauki są całkowicie zgodne ze Słowem Bożym, czy też oparte na tradycjach ludzkich? Jeżeli miłujemy prawdę, to nie będziemy się obawiać takiego sprawdzenia." ("Prawda, która prowadzi..." rozdz.2 par.5).

1844 - Baptysta W.Miller (1782-1849) ogłasza na ten rok powrót Jezusa. Później jego "uczennica" E.H.White (ur.1827), założycielka (prorokini) Kościoła Adwentystów Dnia Siódmego naucza na podst. swych wizji, że zna "dzień i godzinę" ponownego przyjścia Chrystusa ("Doświadczenia i widzenia" E.H.White s.11, ed. pol. 1935). Uczy też, że za jej życia (+1915) nastąpi zmartwychwstanie umarłych i że będzie zabrana wraz z nimi do nieba: "Gdy 144.000 poznało swych przyjaciół, których im śmierć zabrała, zawołali: 'Alleluja' i w tym momencie byliśmy przemienieni i podjęci wraz z nimi w powietrze na spotkanie Pana" (s.12). Mówi też o kwestii "kilku miesięcy" (s.52). Inni adwentyści (wiele sekt) głoszą, że Chrystus powróci w 1873 lub 1874r. (Barbour, Paton, Wendel) "Wykwalifikowani..." rozdz. 'Nowożytna historia Ś J' s.44; por. "Ś J głosiciele..." s.132, 62.

1852 - Rodzi się w USA w rodzinie prezbiteriańskiej C.T.Russell (rodowód szkocko-irlandzki). Pracuje jako subiekt w sklepie ojca, który handluje odzieżą męską. Mając 11 lat staje się jego wspólnikiem. Zmienia wyznania religijne. Staje się kongregacjonalistą, działaczem YMCA, niewierzącym (interesował się też religiami Wschodu) i od 1868 sympatykiem adwentystów z "Ruchu Okrzyku Północy" ("Ś J głosiciele..." s.42-3, 122; "Dokonana Tajemnica" s.60; por. "Wykwalifikowani..." rozdz. 'Nowożytna historia Ś J' s.45).

1870 - Zaczyna wraz z pięcioma osobami samodzielnie interpretować Biblię ("Ś J głosiciele..." s.44). "Prywatnie przyznawał, że wierzył, iż go Bóg powołał od urodzenia" ("Dokonana…" s.59). Uczono też o nim: "Bóg powołał Jezusa (Dawida), umiłowanego (...) i Pastora Russella jako wiernego i mądrego pasterza, któryby brał ze spichlerza Biblijnego prawdy nowe i stare i nimi karmił owce" (j/w. s.624). "Brat Russell świetnie sobie radził zarówno w sprawach duchowych, jak i handlowych..." ("Ś J głosiciele..." s.575).

1874 - Doznaje zawodu. Oczekiwany (w październiku) przez niego Chrystus nie przyszedł widzialnie na ziemię ("Dokonana…" s.61; patrz też 1875, 1876, 1928, 1931, 1943).

1875 – Dowiaduje się i naucza, że Jezus ma przyjść niewidzialnie ("Walka Armagieddonu" s.757; "Co kaznodzieja Russell odpowiadał..." s.392-3; "Dokonana…" s.82; "Ś J głosiciele..." s.132; por. ang. Strażnica [Zion's Watch Tower] 1883 s.512-5, gdzie piszą, że to poznanie nastąpiło w 1874r. - po zawodzie października; "Pojednanie" s.254 podaje, że "około roku 1874, lub na początku roku 1875"). Nie zna jednak daty Jego powrotu (patrz 1876). Bierze tę naukę od tych, których nazwie później "Babilonem" ("Ś J głosiciele..." s.46-przypis).

1876 - Poznaje N.Barboura ("Adwentyści Powtórnego Przyjścia" [Second Adventists]) i dowiaduje się, że Jezus przyszedł niewidzialnie na ziemię 2 lata wcześniej tzn. w 1874r. ("Dokonana…" s.61; "Ś J głosiciele..." s.46-7, 133). Nadal jednak uważa (jeszcze przez parę lat - może do 1881r.), że gdy Chrystus w późniejszej fazie będzie wykonywał sąd nad ludzkością, to będzie widzialny i będzie się później ukazywał ludziom na ziemi ("Ś J głosiciele..." s.132-3). Wyd. z Barbourem pismo "Zwiastun Poranka" (do V 1879). Później definitywnie rozstają się (Strażnica Nr 1, 1994 s.20-1; "Ś J głosiciele..." s.47-8, 619). Ogłasza, że w 1914r. zakończą się 'czasy pogan' i "Żydzi mają być przywróceni do dawnego stanu, królestwa pogańskie mają być rozbite w kawałki 'jak naczynia garncarskie', a królestwa tego świata staną się królestwami naszego Pana i jego Chrystusa i zostanie wprowadzony wiek sądu" ("Wykwalifikowani..." rozdz. 'Nowożytna historia Ś J' s.47; por. Strażnice: Nr 20, 1990 s.19; Rok XCVI [1975] Nr 21 s.16-7; Przebudźcie się! Nr 7, 1995 s.8). Uważa też, że zaczęło się (świta) z 1874r. szczęśliwe "1000-lecie". Tą początkową jego fazę nazwał "Brzaskiem Tysiąclecia" ("Nadszedł Czas" s.41-2, 271). Naucza, że w 1799r. zaczęły się 'czasy ostateczne' ("Przyjdź Królestwo Twoje" s.17). Pogląd ten odrzucono pod koniec lat dwudziestych na korzyść 1874 i później 1914r.

1877 - Wyd. pierwszą ang. broszurę pt. "Cel i sposób powrotu naszego Pana" i wspólnie z Barbourem książkę pt. "Trzy światy i żniwo tego świata", w której nauczają, że Jezus powrócił w 1874r. ("Ś J głosiciele..." s.47).

1878 - Spodziewa się wraz ze swymi sympatykami zabrania do nieba (ang. Strażnica [Zion's Watch Tower] 15 VII 1906; "Ś J głosiciele..." s.632). Później stwierdza, że w tym roku zaczęło się niewidzialne zmartwychwstanie klasy niebiańskiej (j/w. s.632).

1879 - Zaczyna od lipca wyd. miesięcznik (patrz 1892) "Strażnica Syjońska i Zwiastun Obecności Chrystusa" (tylko po angielsku - 6 tys. egz.; patrz też 1909) "Ś J głosiciele..." s.48. Żeni się z Marią F.Ackley.

1880 - "Przynajmniej od roku 1880 (...) czciciele Jehowy nie obchodzą już Wieczerzy Pańskiej jak nominalne chrześcijaństwo wielokrotnie w ciągu roku, lecz tylko dnia 14 Nisana po zachodzie słońca" (Strażnica Rok XCVII [1976] Nr 3 s.20 por. "Bądź wola Twoja..." rozdz.7 par.17). Patrz "Ś J głosiciele..." s.242, gdzie mówią o ok.1876r.

1881 - Zakłada w Pittsburgu organizację "Strażnica Syjońska Towarzystwo Traktatowe" ("Ś J głosiciele..." s.718; zob. 1884, 1896, 1909, 1913, 1955). Zakończyć się miało definitywnie powoływanie do klasy niebiańskiej (ang. Strażnica [Zion's Watch Tower] X/XI 1881 s.3; "Ś J głosiciele..." s.632). Spodziewa się znów zabrania do nieba (ang. Strażnice: [The Watch Tower] 15 IX 1915 s.285-6).

1882 - Przyjmuje tytuł i przydomek "Pastor" ("Ś J głosiciele..." s.54).

1884 - Rejestruje organizację "Strażnica Syjońska Towarzystwo Traktatowe" ("Ś J głosiciele..." s.718; patrz też 1881, 1896, 1909, 1913, 1955).

1886 - Wyd. tzw. I Tom, tj. "Boski Plan Wieków" (ed. pol. 1907) z cyklu "Wykłady Pisma Świętego" (Tomy II-VI wyd. w latach 1889-1904, tytuły ich patrz "Bibliografia"; por. 1917) "Ś J głosiciele..." s.53-przypis. Naucza w nim, że piramida Cheopsa, którą zwano do 1928r. "Biblią w Kamieniu" potwierdza różne jego wyliczenia i koncepcje (por. "Ś J głosiciele..." s.201, 162-ilustracja; Strażnica Nr 1, 2000 s.9-10) patrz 1928. Prorokuje też w nim (s.300), że pojawią się w przyszłości przeciwnicy krzyża (patrz 1936). Uczy, że po zmartwychwstaniu dla niektórych, "Karą jego będzie taką, że kiedy powstanie z grobu w czasie restytucji, będzie musiał przeczytać siedem tomów Wykładów Pisma Św., aby cała sprawa wyjaśniła się w jego umyśle" ("Dokonana…" s.403) por. 1928.

1891 - Odbywa pierwszą podróż do Europy ("Ś J głosiciele..." s.406). Na okładce Strażnicy umieszcza krzyż (wraz z koroną), który będzie widnieć na niej aż do 1931r. (j/w. s.200). Organizuje pierwszy walny zjazd (j/w. s.719).

1892 - Zmienia Strażnicę w półmiesięcznik ("Ś J głosiciele..." s.724).

1893 - Sugeruje, że 'wielka burza' może nastąpić za 12 lub 14 lat tzn. w 1905 lub 1907r. (Jehovah's Witnesses in the Divine Purpose s.52).

1894 - Wprowadza funkcję pielgrzyma wygłaszającego odczyty publiczne i zakładającego pierwsze zbory, zwane wtedy klasami biblijnymi ("Ś J głosiciele..." s.222, 719, 206 i 223-przypis, gdzie opisano ewolucję tej funkcji).

1895 - Wprowadza w zborach funkcję starszych (nadzorców), wybieranych przez głosowanie ("Ś J głosiciele..." s.205-6).1896 - Zmienia nazwę organizacji na "Strażnica Towarzystwo Biblijne i Traktatowe" ("Ś J głosiciele..." s.603). Patrz też 1881, 1884, 1909, 1913, 1955.

1897 - Dziedziczy po zmarłym ojcu 300 tys.$. ("Dokonana…" s.65).

1900 - Otwiera pierwsze zagraniczne biuro Strażnicy w Londynie ("Ś J głosiciele..." s.210).

1902 - Otwiera pierwsze na kontynencie europejskim biuro Strażnicy w Niemczech w Barmen ("Ś J głosiciele..." s.210).

1906 - Rozchodzi się (separacja) z żoną (nie mieszkają ze sobą od 1897 - "Ś J głosiciele..." s.645; Strażnica Rok XCV [1974] Nr 18 s.22-4). Ukaz carski zezwala na działalność pojawiającym się na terenie dzisiejszej Polski uczniom Russella ("Rocznik Ś J 1994" s.176).

1908 - Reklamuje w Strażnicy (marzec i lipiec) "cudowną pszenicę" (jej pojawienie się "potwierdza" niewidzialną obecność Jezusa na ziemi od 1874r.), którą można nabywać przez kontakt z redakcją (też w 1910 i 1911r.) por. Strażnica Nr 12, 1958 s.22; "Co kaznodzieja Russell odpowiadał..." s.347 (lek na raka i "cudowna pszenica"). Patrz też 1913.

1909 - Przenosi siedzibę organizacji do Brooklynu (NY). Nadaje jej nową nazwę: "Stowarzyszenie Kazalnicy Ludowej", rejestrując ją jako "drugą" organizację (w 1939r. zmiana nazwy na "Zarejestrowane Towarzystwo Biblijne i Traktatowe - Strażnica", a w 1956r. na "Zarejestrowane Nowojorskie Towarzystwo Biblijne i Traktatowe - Strażnica") "Ś J głosiciele..." s.59, 229. Istnieją więc od 1909r. w USA dwie rejestracje ŚJ (w Pensylwani "ogólnoświatowe" i w Nowym Jorku krajowe na USA). Zob. 1881, 1884, 1896, 1913, 1955. W nazwie czasopisma opuszcza słowo "Syjońska" (j/w. s.724).

1910 - Organizuje objazd "całego" świata ("Ś J głosiciele..." s.407). Bywa też w ówczesnej Polsce (zabór rosyjski). Odwiedza tam grupę ok.20 swych zwolenników ("Rocznik Ś J 1994" s.177). Wygłasza liczne przemówienia do Żydów w USA ("Dokonana…" s.70; "Ś J głosiciele..." s.141). Stwierdza, że bez czytania jego Tomów nikt nie zrozumie Biblii, a one same są uporządkowaną Biblią (ang. Strażnica [The Watch Tower] 15 IX 1910; por. "Co kaznodzieja Russell odpowiadał..." s.207).

1913 - Zakłada w Londynie filię europejską Strażnicy pod nazwą "Międzynarodowe Stowarzyszenie Badaczy Pisma Świętego" (rejestr. 1914) "Ś J głosiciele..." s.229. Ogłasza na łamach ang. Strażnicy [The Watch Tower] 01 VII 1913 s.200, że jest w posiadaniu przepisu na lekarstwo zwalczające raka skóry. Patrz też 1908.

1914 - Oczekuje w październiku "zawalenia się" wszystkich struktur światowych, kościołów, zmartwychwstania umarłych (szczególnie świętych ST) i porwania żywych badaczy do nieba (tego ostatniego spodziewał się najpierw wcześniej, tuż przed 1914r.). Później przenosi to na lata 1915 i 1918 ("Życie wieczne w wolności..." s.229-30; Strażnice: Rok XCVI [1975] Nr 21 s.17; Nr 20, 1990 s.19; Nr 24, 1991 s.11; Przebudźcie się! Nr 7, 1995 s.8; "Nadszedł Czas" s.106; "Ś J głosiciele..." s.61-2, 135-6, 138, 211, 634-5). Swe kazania i proroctwa publikuje (od 1904) też w świeckiej prasie ("Ś J głosiciele..." s.58). Wyświetla w wielu krajach "Fotodramat Stworzenia", który w postaci ruchomych obrazów z podkładem dźwiękowym przedstawiał dzieje ziemi od jej stworzenia do końca 1000-letniego panowania Chrystusa (j/w. s.56-7, 60).

1915 - Oczekuje "końca" (patrz 1914; por. "Ś J głosiciele..." s.62, 211, 632-przypis). Zezwala na wyd. w USA Strażnicy po polsku dla polonii ("Rocznik Ś J 1994" s.176). Po jego śmierci oderwani od Tow. badacze wyd. konkurencyjną (pod tym samym tytułem w latach 1919-25) Strażnicę wobec Strażnicy Rutherforda. W 1925r. po jego groźbach zmieniono jej nazwę na "Straż" (wyd. przez wiele lat po polsku w USA i Francji; w Polsce pt. "Na Straży").

1916 - Umiera "w wagonie kolejowym" ("Wykwalifikowani..." rozdz. 'Nowożytna historia Ś J' s.62) jadąc na wykład z serii "Świat się pali" ("Dokonana…" s.65; por. "Wspaniały finał..." s.69, gdzie mówią o drodze powrotnej). Przy grobie ustawiono miniaturę piramidy Cheopsa, której wymiary "potwierdzały" jego obliczenia ("Przyjdź Królestwo Twoje" s.351-429; "Ś J głosiciele..." s.162-ilustracja; Strażnica Nr 1, 2000 s.9-10; zdjęcie tej miniatury patrz "Świt Królestwa Bożego i Wtórej Obecności Jezusa Chrystusa" Nr 6, 1986 s.17, 19 - wyd. Stowarzyszenie Badaczy Pisma Świętego lub film krytyczny "Ś J"). Na nagrobku umieszczono napis "Anioł Laodycejski" ("Ś J głosiciele..." s.64-zdjęcie). Uważano go do 1927r. za "Sługę wiernego i rozumnego" z Mt 24:45 i Anioła Laodycejskiego z Ap 3:14 (j/w. s.626, 143; "Dokonana…" Przedmowa s.III i V; "Harfa Boża" s.245-8) oraz do 1931r. za "Męża z kałamarzem" z Ez 9:11 ("Dokonana…" s.473; por. "Narody mają poznać..." s.114). Nazywano go też prorokiem ("Dokonana…" s.420), mówiącym w imieniu Jehowy (Strażnica Rok XCIX [1978] Nr 7 s.6), "nader użytecznym narzędziem Jehowy" (Strażnica Rok XCVIII [1977] Nr 8 s.4) oraz "największym badaczem Biblii w nowożytnych czasach" ("Miliony ludzi..." s.15) i "największym kaznodzieją naszych czasów" ("Dokonana…" s.424), o którym nawet po śmierci "utrzymujemy, że nadzoruje on, z rozkazu Pańskiego, tę pracę, która ma być jeszcze spełniona" (j/w. s.305). Stawiano go na równi z Ezechielem (j/w. s.424). Niektórzy "zaczęli niemal ubóstwiać" go ("Wspaniały finał..." s.35) i zapuszczać identyczne jak on brody, chcąc wyglądać jak on. Objęło to jeszcze w latach 20-tych Balzereita, przewodniczącego biura w Niemczech i innych ("Działalność ś J w Niemczech..." s.15 patrz 1923). Choć większość jego poglądów ŚJ później odrzucili to jednak piszą o nim: "Był wybitnym badaczem Biblii" ("Ś J głosiciele..." s.622).

1917 - J.F.Rutherford (1869-1942), syn farmera, były baptysta, adwokat Strażnicy (od 1907) zostaje prezesem organizacji ("Ś J głosiciele..." s.67). Otrzymuje 150.000 głosów, pomimo że np. w 1918r. miał tylko 3868 głosicieli (każdy członek za darowanie Tow. każdych dziesięciu dolarów mógł oddać jeden głos, j/w. s.228-9; por. "Wspaniały finał..." s.64-tabela). Przyjmuje przydomek "Sędzia". Wcześniej pracował jako adwokat, prokurator (4 lata) i sędzia ("Ś J głosiciele..." s.67). Wydala 4 członków z zarządu Strażnicy (j/w. s.67-8). Wyd. "Dokonaną Tajemnicę" tzw. VII pośmiertny Tom Russella (komentarz do Apokalipsy św.Jana i Księgi Ezechiela). Prawdy w nim zawarte zidentyfikuje z łańcuchem z Ap 20:1 ("Dokonana…" s.357). Uczy w nim np., że prorok Nahum (Na 2:3-6) zapowiadał pociąg w biegu, pasażerów i konduktora (s.107-8) oraz, że "założenie Królestwa w Palestynie prawdopodobnie nastąpi w roku 1925, w dziesięć lat później, aniżeli obliczaliśmy początkowo" (s.151). O siedzącym na białym koniu (Ap 6:2) podawał, że to "Biskup Rzymski, embryon papieża, osobowy przedstawiciel Szatana" (s.124). Dziś uczą, że to Jezus ("Wspaniały finał..." s.90). Jezusa nazwał Wszechmogącym ("Dokonana…" s.16). Pisał, że "Tłumaczenie ksiąg Objawienia i Ezechiela, zawarte w tej książce, są od Boga pokierowane..." (j/w. s.697); por. obecna opinia o tej książce we "Wspaniały finał..." s.159 ("Z czasem okazało się jednak, iż nie jest to zadawalające wyjaśnienie Objawienia"). Zmienia wiele nauk Russella ("Ś J głosiciele..." s.79). Powstają liczne rozłamy i niezależne zbory badaczy (j/w. s.68, 151, 624, 628). Był ponoć dobrym kucharzem i skorym do żartów (Strażnica Nr 15, 1994 s.23). "Szorstko" też ganił innych ("Ś J głosiciele..." s.220).

1918 - Oczekuje "końca" (patrz 1914, 1915) por. "Dokonana…" s.152, 214; "Życie wieczne w wolności..." s.229-30; "Ś J głosiciele..." s.211. "14 marca 1918r. amerykański Departament Sprawiedliwości w Waszyngtonie, D.C., ogłosił, że rozpowszechnianie siódmego tomu Wykładów Pisma Świętego ["Dokonana…"] jest naruszeniem ustawy o szpiegostwie" ("Bądź wola twoja na ziemi" rozdz.8 par.27). Wraz ze współpracownikami aresztowany pod zarzutem uprawiania szpiegostwa ("Ś J głosiciele..." s.650; "Wspaniały finał..." s.167-8) i "oskarżeni o działalność wywrotową, a władze odrzuciły ich zapewnienia o niewinności" (Strażnica Nr 10, 1998 s.15) por. "Światło" t.I s.198: "Rozkaz uwięzienia podał jako przyczynę przekroczenie ustawy o szpiegostwie i pertraktowanie z nieprzyjacielem". Nie dziwi to, bo później w 1933r. z kongresu w Berlinie wysłano list do Hitlera, w którym pisano: "Kierownictwo Tow. Strażnica w Brooklynie było zawsze przyjaźnie usposobione względem Niemiec" ("Działalność ś J w Niemczech..." s.21). ŚJ dziś nauczają, że Rutherford i jego współtowarzysze dopełnili przez to proroctwo Ap 11:3, kiedy to byli poddani ciężkiej próbie przez 1260 dni w okresie od XII 1914 do VI 1918r. (Strażnica Nr 15, 1994 s.31 por. "Wspaniały finał..." s.162, gdzie piszą o X 1914r.), choć sam Rutherford uczył o okresie od 7 XI 1914 do 7 V 1918r. ("Światło" t.I s.198; por. "Bądź wola Twoja..." rozdz.8 par.26). W "Dokonanej Tajemnicy" (s.207) uczył on jednak za Russellem o okresie od 539 do 1799r. (1260 lat), który to okres wypełniło dwóch świadków tzn. S i NT.

1919 - Po zakończeniu I wojny światowej zwolniony za kaucją (10.000$) i objęty amnestią ("Ś J głosiciele..." s.75, 654). Zaczyna wyd. od października (po pol. od 1925r. - "Rocznik Ś J 1994" s.188) dwutygodnik "Złoty Wiek" (od X 1937r. jako "Pociecha" [Consolation; w Polsce jako "Nowy Dzień" od X 1936r. - "Rocznik Ś J 1994" s.198], a od 1946r. jako półmiesięcznik Przebudźcie się! [w Polsce w latach 1946-83 wychodzi nieregularnie; w latach 1984-95 jako miesięcznik; od 1996 jako półmiesięcznik]). Wprowadza wewn. miesięcznik "Biuletyn" [zmiana nazwy: od 1935r. "Instruktor", od 1936r. "Informator", od 1956r. "Służba Królestwa", od 1976r. "Nasza Służba Królestwa"] "Ś J głosiciele..." s.247. Uczy w nim, jak pozyskiwać ludzi dla Strażnicy. Wprowadza do zborów funkcję kierownika służby mianowanego przez Brooklyn. Zmniejsza przez to autonomiczność zborów ("Ś J głosiciele..." s.212), którą pozostawił po sobie Russell (Strażnica Rok CVIII [1987] Nr 19 s.15; patrz 1932, 1938). Wywoła to później kolejne rozłamy ("Ś J głosiciele..." s.628). Naucza, że Eliaszem z Ml 4:5 są jego zwolennicy nauczający narody od 1919r. (Strażnica Nr 15, 1971 s.8). Wcześniej uczył za Russellem, że to Chrystus oraz poprzednicy i zwolennicy Russella od Iw. do 1874r. ("Nadszedł Czas" s.279-98). Powstaje filia polska Strażnicy w Detroit ("Rocznik Ś J 1994" s.178). Od 1919 do 1921r. wyd. ona Tomy Russella po polsku. Później zostaje wchłonięta przez Brooklyn, a część jej pracowników tworzy niezależną organizację badaczy (o rozłamach w Polsce patrz "Rocznik Ś J 1994" s.180-92).

1920 - Wyd. najgłośniejszą swą książkę pt. "Miliony ludzi z obecnie żyjących nie umrą!". Zapowiada w niej na 1925r. zmartwychwstanie wszystkich, a przede wszystkim Abrahama i innych mężów ST i koniec śmierci od 1 IV (s.60, 65, 76) por. Strażnice: Rok CV [1984] Nr 16 s.24-5; Nr 21, 1993 s.11-2; Przebudźcie się! Nr 7, 1995 s.9 (patrz też 1925). Pisze dumnie o niej, że "wielu księży będzie się nawet starać aby nie dopuścić do czytania, co w niniejszym dziełku jest napisane" ("Miliony ludzi..." s.6). Podczas podróży do Grecji stwierdza, że "Sokrates i inni filozofowie i mędrcy ukażą się niedługo w Atenach" (Strażnica 15 XII 1920 s.373), a ŚJ mieli być "żywcem" zabrani w 1925r. do nieba ("Ś J głosiciele..." s.78, 163, 632; Strażnica Nr 21, 1991 s.26). W Zürichu (później przeniesione do Berna) otwiera "Centralne Biuro Europejskie Towarzystwa Strażnica" ("Działalność świadków Jehowy w Niemczech..." s.11). Ogłasza pierwszy raz [por. 1922], że Chrystus króluje w niebie od 1914r. (Strażnica Nr 20, 1967 s.9-przypis; "Ś J głosiciele..." s.213), choć wydawana jeszcze w 1925r. "Dokonana…" (s.713) mówi, o objęciu władzy i tytułu "Króla" przez Jezusa w 1878r. Strażnica zaczyna sama drukować swoje publikacje, bez usług komercyjnych firm. Pierwszą książką wyd. (1921r.) w ten sposób była "Harfa Boża" ("Ś J głosiciele..." s.578-9), w której uczą np., że Iz 60:8 zapowiadał pojawienie się latawców (por. 1923) a Job 38:35 telegrafu (s.17). Zaczyna nauczać, że demony kierowały Mędrcami ze Wschodu i gwiazdą, gdy chcieli oni złożyć hołd Jezusowi (Strażnica Nr 12, 1957 s.12; "Ś J głosiciele..." s.199; patrz też 1928).

1921 - W wyd. w latach 1921-9 (do 1930 wg Strażnicy Rok C [1979] Nr 5 s.5) "Harfie Bożej" ogłasza, że stary świat całkiem przeminie w kilku następnych latach (s.345) i że Abraham, Izaak itd. "będą z powrotem przy życiu na ziemi za kilka lat" (s.352). Powstaje przedstawicielstwo Strażnicy w Warszawie ("Rocznik Ś J 1994" s.180). Zaczyna nauczać, że szatan ma swą organizację na ziemi. Od 1922r. uczy, że i Bóg posługuje się też organizacją na ziemi i w niebie (Strażnica Rok CVI [1985] Nr 18 s.14). Pełne zrozumienie tego podaje w 1925r. ("Ś J głosiciele..." s.720). Naucza, że "ohydą spustoszenia" z Mt 24:15 jest Liga Narodów, a później też ONZ (Strażnica Rok XCIII [1972] Nr 6 s.8; por. Nr 6, 1990 s.8). Wcześniej uczył za Russellem, że to papiestwo ("Walka Armagieddonu" s.710). Por. 1999.

1922 - Zaczyna nadawać audycje w radiowych stacjach komercyjnych ("Ś J głosiciele..." s.80). Ogłasza uroczyście na kongresie, że Chrystus króluje w niebie od 1914r. (Strażnice: Nr 1, 1991 s.12; Nr 9, 1994 s.17), a w 1918r. przyszedł na inspekcję, odrzucając chrześcijaństwo (Strażnica Rok CVIII [1987] Nr 19 s.12; por. "Wspaniały finał..." s.32). Wcześniej uczył za Russellem o królowaniu od 1878r. ("Nadszedł Czas" s.106; "Przyjdź Królestwo Twoje" s.256; "Ś J głosiciele..." s.632) i o inspekcji też od 1878r. (Strażnica Nr 4, 1967 s.8). Organizuje pracę "od domu do domu" (Strażnica Rok CVIII [1987] Nr 19 s.15). Naucza, że w 1919r. rozpoczął się zgodnie z Ap 14:8 upadek Babilonu tzn. chrześcijaństwa ("Światło" t.I s.318 por. "Wspaniały finał..." s.206). Wcześniej uczył za Russellem o upadku od 1878 i 1881r. ("Co kaznodzieja Russell odpowiadał..." s.439; "Nadszedł Czas" s.243). Patrz też 1963.

1923 - Stwierdza, że sądzenie ludzi przez Chrystusa (podział na owce i kozły) z Mt 25:31-46 odbywa się od 1914r. Nazwano tę naukę "jasnym światłem" (Strażnice: Nr 21, 1993 s.12; Nr 10, 1995 s.18; por. "Upewniajcie się..." s.56 i "Prawda was wyswobodzi" s.342, w których uczą o 1918, a nie o 1914r.). Nauka ta będzie obowiązywać aż do 15 X 1995r. (Strażnica Nr 20, 1995 s.19; patrz też 1995). Do 1923r. uczył za Russellem, że podział ten ma być po Armagedonie, w "1000-leciu" (Strażnica Rok CIII [1982] Nr 18 s.17; "Walka Armagieddonu" s.791-2). Ogłasza, że Iz 60:8 prorokował o samolocie ("Ucisk świata" s.23) por. 1920. Wprowadza zakaz posiadania brody ("Działalność świadków Jehowy w Niemczech..." s.15), który obowiązuje do dziś (Strażnica Rok XCVII [1976] Nr 12 s.10) patrz 1916.

1924 - Zakłada dla Strażnicy radiostację WBBR ("Ś J głosiciele..." s.80). Jego zwolennicy oczekują gorączkowo na 1925r. (Strażnica Nr 21, 1991 s.26).

1925 - "Rok 1925 nadszedł i minął, lecz nic się nie zdarzyło" (Strażnica Nr 21, 1991 s.26). Przeżywa gorzki zawód. Zapowiadane "tysiącletnie królowanie Chrystusa Jezusa" na ziemi nie nastało (Strażnica Rok CV [1984] Nr 16 s.24-5; "Miliony ludzi..." s.60; Strażnica Nr 21, 1993 s.11-2; "Ś J głosiciele..." s.78, 163, 259, 632). ŚJ nie zostali "żywcem" zabrani do nieba ("Ś J głosiciele..." s.78, 632; Strażnica Nr 21, 1991 s.26). Odchodzi wielu jego zwolenników ("Ś J głosiciele..." s.633). Kwituje swe proroctwo słowami: "Cóż ośmieszyłem się" (Strażnice: Rok CVI [1985] Nr 14 s.24-przypis; Nr 23, 1993 s.18; por. 1920). W zamian stwierdza, że w 1914r. wybuchła wojna w niebie między Jezusem-Michałem, a szatanem (Strażnice: Rok CVII [1986] Nr 19 s.15; Nr 10, 1995 s.21; Rok XCIII [1972] Nr 15 s.10). Uczy, że w 1914r. nastąpiło narodzenie Królestwa Bożego w niebie (Strażnice: Nr 17, 1989 s.18; Nr 19, 1997 s.22). Zaczyna nauczać, że ponowne wylanie Ducha Św. nastąpiło w 1914, a szczególnie w 1919r. (Strażnica Rok CII [1981] Nr 13 s.26-7 por. Nr 9, 1998 s.14-5; "Wspaniały finał..." s.143). Por. "Światło" t.II s.243, gdzie piszą: "Dowody mocno przemawiają za tem, że wylanie ducha świętego zgodnie z proroctwem miało miejsce w roku 1922". Russell uczył, że n...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin