TIM08.pdf

(2315 KB) Pobierz
4323786 UNPDF
Cena detaliczna 1,- zł
Nr 8
Styczeń '98
Zwycięzca bierze
wszystko!
strona 16
Zbuduj domowe studio MIDI
w oparciu o instrumenty
YAMAHA!
Ponadto w numerze:
• Clavinova – Rodzinne muzykowanie • QY70 – Komu w drogę, temu...
• MDF-3 – Krok naprzód • Stałe rubryki
4323786.017.png 4323786.018.png
SILENT
VIOLIN
Info
Styczeń '98
Dane techniczne
SV-100K
SV-100SK
Menzura
328 mm (rozmiar 4/4)
Ci z Państwa, którzy uważnie śledzą łamy naszego
czasopisma z pewnością pamiętają wydanie z kwietnia
ubiegłego roku. W przeglądzie nowości prezentowa-
nych przez firmę YAMAHA w czasie Musikmesse '97
we Frankfurcie informowaliśmy o pojawieniu się pro-
totypu cichych elektrycznych skrzypiec. Po trwających
prawie 10 miesięcy pracach, mających na celu przede
wszystkim udoskonalenie brzmienia w zakresie niskich
rejestrów, nowy produkt ujrzał wreszcie światło dzienne.
Mamy nadzieję, że ta niezwykle interesująca propo-
zycja szybko trafi do najbardziej zainteresowanych –
skrzypków, którzy dotychczas właściwie nie mieli po-
wodów, by poświęcać firmie YAMAHA zbyt wiele
uwagi.
Szyjka
twardy klon
Korpus
świerk
Podstrunnica/Kołki
heban
Mostek
twardy klon
Podbródek/profil boczny
tworzywo sztuczne
Maszynki
4 (po jednej dla każdej struny)
Przetwornik
piezoelektryczny
Układ elektroniczny
procesor pogłosowy (3 programy do wyboru), regulator głośności, wejście Aux In (z regulacją
poziomu sygnału), wyjście słuchawkowe (H eadphone Out) i wyjście liniowe (Line Out)
Zasilanie
2 baterie 1,5V typu SUM-3 lub zasilac z sieciowy (sprzedawany oddzielnie)
Wyposażenie standardowe
słuchawki douszne, przewód słuchawkowy,
komplet baterii, podpórka
słuchawki douszne, przewód słuchawkowy,
komplet baterii, podpórka, smyczek, kalafonia,
futerał
Sugerowana cena detaliczna
1.095,- DM
1.652,- DM
Zastanówmy się przez chwilę nad koncepcją Silent
Violin. Odkąd ludzkość okiełznała elektryczność i po-
siadła umiejętność wzmacniania sygnałów akustycz-
nych na drodze elektronicznej, powstało wiele konstru-
kcji tzw. „elektrycznych”, jak np. gitara, fortepian, czy
wreszcie skrzypce. I choć ich pierwowzorem były instru-
menty akustyczne, odmienne brzmienie nowych kon-
strukcji stało się klasą samą dla siebie – dało początek
całkowicie nowym instrumentom. Idea przyświecająca
produktom firmy YAMAHA, zaliczanym do grupy
Silent jest zgoła odwrotna. Oto nowe instrumenty rów-
nież są „elektryczne”, ale zapewniają ich użytkownikom
czyste i pełne brzmienie swych akustycznych pierwo-
wzorów. Oczwiście, w całym tym zamieszaniu nie cho-
dzi o to, by Silent Violin stał się kolejnym Stradivariu-
sem. Absolutnie! Nowy instrument, to przede wszyst-
kim doskonała pomoc w nauce gry na wspaniałym in-
strumencie, jakim są skrzypce. Oto uzasadnienie:
• Silent Violin nie jest substytutem skrzypiec (w uje-
mnym znaczeniu tego słowa). Poza tym, że nie po-
siada pudła rezonansowego, prawie w całości wy-
konany jest z materiałów powszechnie stosowa-
nych do produkcji instrumentów akustycznych.
Dzięki temu, w czasie gry można stosować trady-
cyjne techniki wykonawcze, a odczucia grającego
związane z reakcją instrumentu nie zostają w ża-
den sposób zakłócone. Jednocześnie brzmienie
Silent Violin dostępne w słuchawkach, pozostaje
w całkowitej „zgodzie” z naturą – odpowiada w
pełni brzmieniu instrumentu akustycznego;
• Dzięki Silent Violin ćwiczenia indywidualne w każ-
dym miejscu i czasie przestają stanowić jakikol-
wiek problem. Można ćwiczyć w bardzo „akustycz-
nym” mieszkaniu, grubo po północy, a i tak nikt
się o tym nie dowie (nawet domownicy);
• Silent Violin umożliwia dostęp do zupełnie nowych
form ćwiczeń , których stosowanie do chwili obec-
nej było albo utrudnione, albo całkowicie niewyko-
nalne. Po pierwsze: dzięki zastosowaniu procesora
pogłosowego, indywidualne, ciche ćwiczenia, mo-
gą być odbywane w wirtualnym środowisku sali
koncertowej, co powoduje, że ćwiczący będzie od-
bierał te same (lub bardzo zbliżone) wrażenia, co
słuchająca go później publiczność. Po drugie: do
toru akustycznego Silent Violin można podłączyć
dowolne źródło stereofonicznego sygnału (np.
magnetofon, odtwarzacz płyt kompaktowych, in-
strument elektroniczny) i ćwiczyć wykonania zes-
połowe w absolutnej ciszy, a cały „koncert” zareje-
strować, aby później przeanalizować popełnione
błędy.
YAMAHA TIM
Czasopismo użytkowników
instrumentów i sprzętu
muzycznego firmy YAMAHA
Wydawca:
PRO MUSICA sp. z o.o.
05-092 Łomianki-Dąbrowa, ul. Graniczna 17
tel./fax (0-22) 751 15 12, 751 87 88, 751 87 89
e-mail: pmusica@elektron.pl
Redakcja i przygotowanie:
GS MEDIA – Grzegorz Szajuk
53-514 Wrocław, ul. Lubuska 66/11
tel./fax (0-71) 616 071
e-mail: gsmedia@main.wroc.net
A tak wygląda w pełnej krasie najnowsze
dziecko technologii Silent.
Druk:
Drukarnia KORAB s.c.
51-411 Wrocław, ul. Średzka 61
tel./fax (0-71) 349 23 34
2
SILENT
VIOLIN
Nr 8
4323786.019.png 4323786.020.png 4323786.001.png 4323786.002.png 4323786.003.png
Nr 8
Info
Styczeń '98
Moglibyśmy jeszcze długo wymieniać różne zasto-
sowania, w których Silent Violin odda nieocenione
usługi. Tak naprawdę sposoby wykorzystania tego
niezwykłego instrumentu zależeć będą od naszej in-
wencji.
Od końca lutego oferowane będą dwie wersje
Silent Violin: SV-100K i SV-100SK , które tak napraw-
dę różnią się jedynie wyposażeniem dodatkowym. Dla
zainteresowanych prezentujemy obok zestawienie da-
nych technicznych obu wersji, wraz z sugerowanymi
cenami detalicznymi.
EEEngine ( E nergy E ffi-
cient Engine ), to nowa tech-
nologia zasilania końcó-
wek mocy, opracowana
przez firmę YAMAHA.
Wprowadzona przed kil-
koma miesiącami do od-
młodzonej w ten sposób serii estradowych wzmac-
niaczy mocy „P” (P4500, P3200, P1600). Końcówka
mocy, w jaką wyposażony jest EMX2000 również
zawiera tę innowację techniczną. We wzmacniaczach
mocy konstruowanych w oparciu o EEEngine zapo-
trzebowanie na energię zasilającą zredukowane zosta-
ło do minimum, a wykres sprawności urządzeń zbliża
się do ideału (czyli linii prostej). Jednocześnie, przy
minimalnym zużyciu energii, wzmacniacze wykonane
w nowej technologii doskonale przenoszą wysoko-
energetyczne impulsy, zapewniają znakomitą jakość
dźwięku i są w bardzo dużym stopniu odporne na tak
powszechne w naszym kraju spadki napięcia.
Obchody millenium 2000-lecia ery nowożytnej już
tuż tuż. Firma YAMAHA również pragnie powitać
nowe tysiąclecie, oferując swoim Klientom produkty na miarę przełomu wieków. Do sprzedaży trafił właśnie nowy
mikser z końcówką mocy – EMX2000. Jeśli przyjrzą się Państwo bliżej możliwościom oferowanym przez tę
konstrukcję, z pewnością dojdą do wniosku, że użyta w oznaczeniu liczba „2000” pełni tu nie tylko rolę symboliczną.
Mimo, że w drugiej połowie lat '90 obserwujemy wyraźną dominację przetwarzania cyfrowego, analogowe
konstrukcje trzymają się mocno i nadal mają swoich zagorzałych zwolenników. Ale nie tylko z tego powodu
powstają takie produkty jak EMX2000. Przecież nie wszystko można zamienić na ciąg zer i jedynek (nasz świat
jest i pozostanie „analogowy”), a technologia analogowa posiada wiele zalet, które jeszcze przez długi czas nie
„oprą się” dominacji „cyfry”.
Wróćmy jednak do naszego miksera, lub – jak wolą niektórzy – powermiksera EMX2000. Rzeczywiście, urzą-
dzenie łączy w sobie dwie funkcje: analogowego miksera oraz końcówki mocy (2 x 200W). Już samo takie
połączenie z góry determinuje (w dużym stopniu) obszary zastosowań EMX2000. Spójrzmy zatem na niektóre
elementy tej rozbudowanej konstrukcji.
Mikser wyposażony jest w 8 wejść mikrofon/linia (XLR/Jack) z możliwością zasilania mikrofonów pojem-
nościowych (Phantom +48V). Tory główne uzupełniają dwa wejścia stereofoniczne (kanały 9-10, 11-12), których
poziomy sterowane są pojedynczymi potencjometrami. Dodatkowo, pierwsze cztery kanały posiadają tzw.
„insetry”, czyli wejścia, umożliwiające podłączenie zewnętrznych urządzeń do przetwarzania synału, zanim trafi
on do miksera. Wykorzystanie tu takich urządzeń, jak kompresor/limiter w odniesieniu do sygnałów wokalnych
ma na celu uzyskanie w pełni profesjonalnego brzmienia głosu wokalisty i jest obecnie standardem. Wszystkie
tory wejściowe wyposażone są w regulatory czułości wejść, panoramy stereofonicznej, 3-punktowy korektor barwy
(High, Mid, Low) oraz potencjometry zapewniające sprawowanie kontroli nad poziomami sygnałów kierowanych
do wbudowanego (i/lub zewnętrznego) procesora efektów (16 programów pogłosowych) oraz wyjść monitorowych,
które również można wykorzystać w charakterze pętli efektowej. W konstrukcji całego miksera odnaleźć można
wiele elementów występujących w znacznie bardziej zaawansowanych urządzeniach. Są to, m.in. przełączniki PFL
(Pre-Fader Listening), umożliwiające odsłuch sygnałów jednego lub kilku torów w „oryginalnej” postaci (przed
tłumikiem); wygodne monitorowanie i pomiar poziomów sygnałów, dzięki wbudowanemu wzmacniaczowi słuchaw-
kowemu oraz 12-segmentowemu wskaźnikowi LED oraz unikalny, w klasie urządzeń, do których należy EMX2000,
system redukcji zakłóceń radiowych i niepożądanych interferencji (RF Rejection). W taki system wyposażony
jest również stół mikserski MX12/4, o którym wspominaliśmy w poprzednich wydaniach YAMAHA-TIM. Całość
toru przetwarzania sygnału dopełnia 7-punktowy, stereofoniczny korektor graficzny (Graphic EQ), umieszczony
na wyjściu, zapewniający wygodne dopasowanie całego miksu do charakterystyki pomieszczenia, w którym pracujemy.
Stereofoniczna końcówka mocy (2 x 200W), to
również nowoczesne rozwiązanie, oparte o system zasi-
lania EEEngine (piszemy o nim w oddzielnej ramce).
Na uwagę zasługuje tu możliwość bezpośredniego pod-
łączenia zewnętrznych sygnałów (np. z innego miksera).
W trybie mostkowym (Bridge) można z niej „wyciąg-
nąć” pełne 400W mocy.
Dzięki rozwiązaniom zastosowanym w EMX2000,
urządzenie charakteryzuje się bardzo dobrymi para-
metrami akustycznymi, które zapewnia doświadczony
producent. Nowy powermikser z pewnością odda nie-
ocenione usługi wszędzie tam, gdzie wymagana jest wy-
soka jakość, łatwość konfigurowania połączeń i komfort
obsługi. Bez wątpienia stanowi ciekawą propozycję dla
wielu zespołów grających „na żywo”, tym bardziej, że
dostępny jest w atrakcyjnej cenie: 1.798,- DM .
3
4323786.004.png 4323786.005.png 4323786.006.png 4323786.007.png
 
Nr 8
Info
Styczeń '98
MULTITRACK MD RECORDER
... i znów jesteśmy pierwsi!
Miło nam poinformować Państwa, że firma YA-
MAHA, jako pierwsza, wprowadziła właśnie na rynek
8-śladowy system rejestracji i montażu nagrań oparty
o zdobywający sobie coraz większą popularność nośnik
danych MD Data (pochodna standardu MiniDisc).
Przypomnijmy, że technologia zapisu wykorzystuje tu
psychoakustyczną, cyfrową kompresję ATRAC, która
umożliwia cyfrowy zapis 74 minut dźwięku stereofo-
nicznego na nośniku magnetooptycznym o pojemności
zaledwie 140 MB (dla porównania pojemność płyty
kompaktowej wynosi 640MB). Dzięki temu, że stratna
kompresja ATRAC oparta jest o podstawy psycho-
akustyki (czyli nauki o zasadach percepcji dźwięku
przez człowieka), otrzymany w efekcie końcowym zapis
jest nie do odróżnienia od kompaktowego oryginału.
Poza tym posiada inną niezaprzeczalną zaletę: jest cał-
kowicie cyfrowy. Jakie daje to możliwości, nie trzeba
chyba mówić. Edycja nagrań, montaż, zgrywanie śla-
dów – wszystkie te czynności odbywają się na sygnałach
cyfrowych, a zatem nie podlegają jakiejkolwiek dalszej
degradacji (zakłóceniom). W kwietniowym numerze
YAMAHA-TIM zadaliśmy pytanie, czy zapis oparty o
MiniDisc przyjmie się na rynku muzycznym. Nowe
urządzenie potwierdza tylko przypuszczenia. Techno-
logia MiniDisc podbija świat, a w wielu zastosowaniach
stała się już standardem.
Pragniemy jeszcze raz podreślić, że oferowany
przez firmę YAMAHA system MD8 jest pierwszym te-
go typu 8-śladem na rynku. System rejestratora/od-
twarzacza zintegrowany został z rozbudowanym mi-
kserem, a możliwości jakie posiada urządzenie w za-
kresie edycji i ostatecznego zgrywania materiału są
doprawdy imponujące. Jest to znakomite rozwiązanie,
którym powinny zainteresować się mniejsze studia na-
graniowe i agencje reklamowe, nie dysponujące jeszcze
technologią zapisu cyfrowego. Dodatkowo, niezwykle
atrakcyjna cena MD8 (2.660,- DM) powinna sprawić,
że zainteresuje się nim wielu użytkowników indywidu-
alnych, wyposażając w ten system swoje domowe studia.
Dla wszystkich zainteresowanych podajemy obok krót-
ką charakterystykę, zaś samo urządzenie z pewnością
przedstawimy bliżej w jednym za najbliższych wydań
YAMAHA-TIM.
l Jednoczesna rejestracja do 8-śladów w pełnym paśmie
akustycznym (20Hz – 20kHz) w postaci cyfrowej z jakoś-
cią nie ustępującą nośnikom tradycyjnym (CD). Łączny
czas rejestracji wynosi od 18 minut (w trybie 8-śladowym)
do 140 minut (w trybie mono) ;
l Akceptacja obu standardów (MiniDisc oraz MD Data),
zarówno w procesie nagrywania, jak i odtwarzania;
l Możliwość wielokrotnego zgrywania wielu ścieżek (mix
down) na jedną lub kilka bez dodatkowych zakłóceń;
l Rozbudowany system znaczników ułatwiający pracę nad
rozbudowanymi utworami, pokrętło [JOG/SHUTTLE]
umożliwiające przewijanie materiału w przód i w tył,
kontrola prędkości odtwarzania w zakresie ±12%;
l Bezpośrednie wyjścia sygnałów ścieżek rejestratora
(DIRECT OUT);
l Zaawansowane możliwości edycyjne (kopiowanie/kaso-
wanie zaznaczonych fragmentów, ścieżek, całych utwo-
rów, wykonywanie „podrzutek” Punch In/Out);
l 8-kanałowy mikser z regulacją czułości wejść w szerokim
zakresie, 3-pasmowy korektor brzmienia (High, Mid, Low
z regulowaną częstotliwością środkową pasma Mid) w
każdym kanale, 2 wysyłki AUX (ze stereofonicznymi
powrotami), kontrola położenia w panoramie stereofo-
nicznej, praca z rejestratorem w systemie In-Line;
l Symetryczne wejścia w standardzie XLR (z zasilaniem
Phantom) w kanałach 1 i 2;
l Zaawansowana kontrola pracy w systemie MIDI (gniazda
MIDI IN, OUT, THRU oraz MIDI Clock), transmisja kodu
czasowego MIDI (MTC), odbiór poleceń MIDI Machine
Control (MMC).
Dla fanów Internetu (i nie tylko)
Wszystkich zainteresowanych wędrówkami po in-
ternetowej dżungli, a także projektantów stron WWW
informujemy, że firma YAMAHA jest autorem nie-
zwykłego narzędzia umożliwiającego dołączanie da-
nych dźwiękowych do stron HTML. Program, a właści-
wie dwa programy (koder i dekoder), umożliwiają
kompresję i dekompresję sygnałów audio bez zauwa-
żalnych strat jakościowych. Technologia „Twin VQ”, na
której oparte są programy zapewniają bezstratną kom-
presję sygnałów w maksymalnym stosunku 20:1. W
wersji istniejącej obecnie wyłącznie na komputery klasy
IBM PC kompresja w trybie off-line może obejmować
pliki w formatach *.WAV i *.AIFF. Oczywiście koder
zainteresuje przede wszystkim projektantów. „Poże-
raczom” internetowych odchłani w zupełności wystar-
czy dekoder. O ile koder jest samodzielną aplikacją,
o tyle dekoder (player) instaluje się jako „wtyczka”
(plug-in) w przeglądarkach takich jak Microsoft IE 3.0
(i wyższych) oraz Netscape Navigator od wersji 2.0.
Wersje testowe obu programów dostępne są w Sieci
pod adresem: http://www.yamaha.co.jp/english/xg/
SoundVQ .
Również od niedawna na brytyjskich stronach
udostępniana jest bezpłatnie pełna wersja edytora dla
AN1x ( AN1x-Edit ) w wersji dla PC-ta. O wersji Ma-
kowej informowaliśmy w poprzednim wydaniu YAMA-
HA-TIM.
Korzystając z okazji przypominamy, że o firmie i
jej produktach mówi się w Sieci bardzo dużo, a lista
adresów do odwiedzenia (tzw. oficjalnych) jest całkiem
spora: http://www.yamaha.co.jp ; http://www.yamaha.co.
uk ; http://www.yamaha.com ; http://www.yamaha.de ;
http://www.yamaha.se ; http://www.yamaha.nl (w zależ-
ności od tego, kto jakim językiem włada). I choć tłok
„na łączach” jest coraz większy, a swobodna „żegluga”
(zwłaszcza w godzinach szczytu) jest niezwykle utrud-
niona, warto od czasu do czasu poświęcić chwilę (no,
może trochę więcej niż chwilę), by odnaleźć te infor-
macje, które są nam po prostu potrzebne.
d d d d d
4
4323786.008.png 4323786.009.png 4323786.010.png 4323786.011.png 4323786.012.png
Nr 8
Info
NAMM Show
w gwiazdorskiej obsadzie
NAMM , to międzynarodowa organizacja, która li-
czy sobie już 97 lat (początki sięgają roku 1901). Za-
sadniczym jej celem jest wspieranie rozwoju przemysłu
muzycznego. W chwili obecnej skupia ok. 6000 aktyw-
nych członków, którzy oczywiście rekrutują się głównie
z największych firm, zajmujących się produkcją i dystry-
bucją produktów i usług zwiazanych z branżą muzycz-
ną. Wśród wielu działań prowadzonych przez NAMM,
które wspierają jej członków, na uwagę zasługują licz-
nie publikowane materiały edukacyjne (skrypty, książ-
ki, kasety video), a także szkolenia, nieustannie podno-
szące poziom wiedzy ludzi działających w branży. Do
największych jednak przedsięwzięć należy zaliczyć
organizację targów handlowych (NAMM Show), które
przyciągają zainteresowanych z całego świata (w 1997
roku ponad 1,100 wystawców i prawie 60 tys. zwiedza-
jących).
W czasie zakończonej właśnie imprezy, amerykański
oddział firmy (Yamaha Corporation of America) przy-
gotował niezwykle ciekawą ekspozycję, która była tym
atrakcyjniejsza, że odbywające się prezentacje i kon-
certy „firmowały” największe nazwiska współczesnych
wykonawców. M.in., można było podziwiać takich
„asów”, jak: David Garfield (EX5, P200) wraz z przy-
jaciółmi: Tom Scott (WX5 MIDI Wind Controller oraz
saksofony), Steve Gadd (Custom Drum Kit oraz wer-
ble sygnowane jego nazwiskiem), Dave Weckl (Maple
Custom Drum Kit oraz werble sygnowane jego nazwis-
kiem), Alex Acuna (Latin DTX), Nathan East (seria
gitar basowych BB oraz gitarowy konwerter MIDI G50
z nowym przetwornikiem dla gitar basowych). Wystą-
pili również: David Benoit (fortepian CF-IIIS), David
Paich (syntezatory serii EX i Clavinova Stage Piano
P200), Steve Porcaro (seria EX), Mike Porcato (gitary
basowe serii BB), Joe Porcato (Maple Custom), John
Pena (gitara basowa TRB5), Jimmy Haslip (BB), Walt
Fowler (trąbki), Lenny Castro (instrumenty perkusyj-
ne) oraz Elvin Jones (Maple Custom Absolute Drums
oraz werbel sygnowany jego nazwiskiem) i rewelacyjny
The Canadian Brass (oczywiście na instrumentach dę-
tych).
Możemy tylko cieszyć się z tego, że tak wspaniali
artyści wybrali instrumenty firmy YAMAHA. I z pew-
nością nie uczynili tego bez powodu. Najlepsi, wybiera-
ją bowiem najlepsze instrumenty, pochodzące z najlep-
szych firm...
Przed Frankfurtem – jednym tchem
Dosłownie w ostatniej chwili przed zamknięciem
niniejszego wydania dotarły do nas materiały dotyczące
nowości, jakie już zaprezentowane zostały w czasie
zimowej edycji targów NAMM Show (USA) i jakie po-
kazane zostaną w marcu na Musikmesse we Frankfur-
cie nad Menem. Nowości jest naprawdę sporo i wię-
kszość z nich przedstawimy Państwu w najbliższym
wydaniu YAMAHA-TIM. Dzisiaj tylko skromna porcja
nowinek, przede wszystkim ze świata instrumentów
klawiszowych i MIDI.
tym, tak duża różnorodność dostępnych w jednym
urządzeniu typów syntezy pociągnęła za sobą auto-
matycznie konieczność rozbudowy systemu jako ca-
łości, co zaowocowało jego „otwarciem” na dodatkowe
rozszerzenia, które umożliwiają dostosowanie stacji
roboczych serii EX do konkretnych zastosowań. Przy-
kładowo, instalacja interfejsu SCSI, podłączenie twar-
dego dysku oraz rozszerzenie pamięci RAM sprawi, że
instrument – oprócz tego, że będzie nadal znakomitym
syntezatorem – stanie się jednocześnie nowoczesnym
samplerem. W tym wszystkim najciekawsze jest jednak
to, że za nowe instrumenty w wersjach podstawowych
wcale nie trzeba będzie płacić „kosmicznych” rachun-
ków, ale na informację o cenach i bliższą prezentację
nowej linii syntezatorów będą Państwo musieli po-
czekać do następnego wydania YAMAHA-TIM.
Nowa generacja syntezatorów
(seria EX)
Całkowicie nowa, odmieniona koncepcja instru-
mentów zaliczanych do klasy profesjonalnych synte-
zatorów. Seria EX – kolejna generacja, zastępująca
znaną w naszym kraju serię W – obejmuje 3 modele:
EX5 (klawiatura 6 1/3 oktawy), EX5R (wersja EX5 w
formie modułu) oraz EX7 (klawiatura 5-oktwowa).
Oto najważniejsze cechy nowych narzędzi dla profe-
sjonalistów:
• System syntezy dźwięku łączący różne technologie
(5 rodzajów: AWM2, Analog Physical Modeling,
Virtual Acoustic, Formulated Digital Sound Pro-
cessing oraz sampling). Każdy z instrumentów wy-
posażony jest w 256 brzmień fabrycznych, miejsce
na kolejne 256 zaprogramowanych przez użytko-
wnika oraz 128 programów typu Performance;
• 128-głosowa (EX5, EX5R) oraz 64-głosowa (EX7)
polifonia;
• Pełna kontrola w czasie rzeczywistym parametrów
brzmień odbywająca się za pośrednictwem ogrom-
nej liczby „urządzeń” sterujących (6 pokręteł, zna-
nego z modelu AN1x Ribbon Controller'a, Breath
Controller'a, standardowych pokręteł Pitch Bend
i Modulation, kontrolerów nożnych oraz pamięci
scen);
• Zaawansowany system automatycznego genero-
wania fraz wspomagający proces twórczy (w tym
arpeggiator oraz sekwencer zapętlonych prze-
biegów);
• 16-ścieżkowy, profesjonalny sekwencer (rozdziel-
czość 480 bpq) wyposażony w funkcje zaawan-
sowanej kontroli odtwarzania Groove Quantize);
• Możliwość dalszej rozbudowy systemu o takie ele-
menty, jak: pamięć RAM (do 72 MB), Flash ROM,
interfejs SCSI, karta analogowych wyjść indywi-
dualnych, karta wyjść cyfrowych AES/EBU;
Nowe instrumenty zwracają na siebie uwagę prze-
de wszystkim poprzez połączenie różnorodnych tech-
nologii syntezy dźwięku, a także zastosowanie całko-
wicie nowego jej typu. Formulated Digital Sound Pro-
cessing (FDSP), o którym tak naprawdę jeszcze nie-
wiele wiemy, umożliwia kształtowanie, przetwarzanie
i generowanie wielorakich charakterystycznych ele-
mentów składowych brzmień instrumentalnych. Poza
Świat kontrolerów MIDI
(CBX-K2, WX5)
CBX-K2 , to nowy klawiszowy kontroler MIDI, któ-
ry powinien sprawdzić się w każdej sytuacji: na scenie,
w studio i w domowym zaciszu. 4-oktawowa klawia-
tura, czuła na siłę uderzenia wraz z całym bagażem fun-
kcji i wyposażenia, typowych dla tego typu urządzeń
oferuje pełną kontrolę środowiska MIDI, w którym
będzie pracować. Szczególny nacisk położony został na
współpracę z najnowszej generacji urządzeniami stan-
dardu XG, w tym z modułem brzmieniowym MU100R.
Stanowi również idealne uzupełnienie sekwencera/sta-
cji roboczej QY700, a także opisywanego w bieżącym
numerze (por. str. 11) sekwencera/notesu muzycznego
QY70. Niewielki ciężar oraz zasilanie bateryjne (lub za
pośrednictwem zasilacza zewnętrznego) zapewnia peł-
ną mobilność i sprawia, że praca staje się możliwa w
każdych warunkach.
WX5 Wind Controller , to również nowy kontroler
MIDI, tym razem przeznaczony dla tych, którzy świet-
nie czują się w środowisku instrumentów dętych. WX5
oferuje zaawansowane sterowanie pracą urządzeń MI-
DI poprzez precyzyjne przeniesienie typowych technik
wykonawczych, stosowanych w instrumentach dętych
drewnianych (saksofon, klarnet, zaś dla mniej zaawan-
sowanych także flet prosty), do świata komunikatów
MIDI. Kontroli podlegają tu nie tylko takie parametry,
jak siła zadęcia, czy układ klap, ale także siła, z jaką
ściskany jest ustnik. Urządzeniami szczególnie dedyko-
wanymi do współpracy są: moduł brzmieniowy VL70m
oraz kontroler nożny MFC10. Konfiguracja WX5+
MFC10 + zaawansowany moduł brzmieniowy (np.
MU100R), w rękach doświadczonego muzyka, to nie-
zwykle zaawansowne i bardzo ekspresyjne środowisko
pracy, umożliwiające realizację technik gry nieosiągal-
nych przy użyciu najbardziej nawet zaawnsowanych
kontrolerów klawiaturowych.
WAŻNE
INFORMACJE
Informujemy, że wyniki ankiety „Sklepy na
cenzurowanym” , jaką przeprowadziliśmy w pop-
rzednim numerze YAMAHA-TIM przedstawimy
Państwu w następnym wydaniu naszego czaso-
pisma. Wstępne dane, jakie otrzymaliśmy były na
tyle interesujące, że kwestionariusze opublikowa-
liśmy również w krajowej prasie fachowej (Mu-
zyk, Estrada i Studio), co – mamy nadzieję – po-
zwoli nam jeszcze lepiej dostosować nasze dzia-
łania, do Państwa oczekiwań. Z tego powodu prze-
dłużyliśmy czas trwania akcji nadsyłania ankiet,
który upłynął z dniem 31 stycznia br. W chwili
obecnej trwa ich szczegółowa analiza.
Nie zdążyliśmy również ocenić wszystkich prac
nadesłanych na konkurs Home Recording '97. W
związku z powyższym prosimy Państwa o wyro-
zumiałość i jeszcze odrobinę cierpliwości.
5
Styczeń '98
4323786.013.png 4323786.014.png 4323786.015.png 4323786.016.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin