Gruza E., Kryteria oceny zeznań dzieci.PDF

(115 KB) Pobierz
Kwartalnik nr6.qxd
Gruza / Kryteria oceny wiarygodności zeznań dzieci
Ewa Gruza
Wydział Prawa i Administracji UW
Kryteria oceny wiarygodności zeznań dzieci
Ocena zeznań świadka-dziecka, a przede wszystkim ich wiarygodności, stanowi najtrud-
niejszy i zarazem najważniejszy etap przeprowadzanych czynności dowodowych, mają-
cy daleko idące implikacje. Psychologowie wypowiadający się o czynnikach warunkują-
cych zeznania opierają się głównie na ogólnych, modelowych konstrukcjach analizy ze-
znań, a główną ideą modelowych propozycji jest znalezienie, w miarę możliwości, jed-
noznacznych wskaźników wiarygodności wypowiedzi. W artykule przedstawione zosta-
ły modele stosowane w ocenie wiarygodności zeznań dzieci.
Zeznanie świadka jako dowód w postępowaniu karnym
Najważniejszym problemem każdego
postępowania dowodowego jest zagadnienie
prawdy, czyli odpowiedź na pytanie, jak
w rzeczywistości wyglądał stan faktyczny.
Prawdziwe ustalenia procesowe są podsta-
wowym warunkiem trafności rozstrzy-
gnięcia i zależą od dowodów, na których
się opierają. Dlatego tak istotne znacze-
nie ma prawdziwość lub fałszywość do-
wodów wykorzystywanych w procesie.
Jest to istotne nie tylko z punktu widzenia
organów procesowych, ale także ważne
dla społeczeństwa oczekującego od wymiaru
sprawiedliwości trafnych, zrozumiałych
i akceptowanych społecznie rozstrzygnięć
(Gustowska-Szwaja i in. 1971, s. 7).
Wśród środków dowodowych najczęściej
wykorzystywane są zeznania świadków.
To przede wszystkim na ich podstawie fero-
wane są orzeczenia organów procesowych.
Świadkom wierzy się, często bezkrytycznie,
nie wnikając czy zeznania ich są szczere,
czy też nie. Tymczasem nie ma nic bardziej
pospolitego niż kłamstwo. Towarzyszy
ono nam w życiu każdego dnia, spotyka-
my się z nim w różnych okolicznościach,
posługujemy się nim z różnych względów.
Od najwcześniejszych lat życia kłamiemy,
bo chcemy zataić prawdę, uniknąć konse-
kwencji za wcześniejsze zachowania, kła-
miemy, by kogoś chronić, ale i obciążać,
a również po to, by ukryć prawdziwe emocje.
Zagadnienie to nabiera szczególnego
znaczenia w specyficznej sytuacji, jaką jest
prowadzenie postępowania karnego i doko-
nywanie w jego ramach czynności prze-
słuchania. O ile wyjaśnienia podejrzane-
go, oskarżonego, poddawane są szczegól-
nie krytycznej ocenie i organy procesowe
gdzieś wewnętrznie, podświadomie czują
możliwy fałsz w wypowiedzi, o tyle kryty-
cyzm ten ulega osłabieniu przy ocenie ze-
znań dorosłych świadków. Nieco inaczej
traktuje się zeznania dzieci, przypisując
im a priori niską wiarygodność. Bardzo
często z góry przesądza się, że dziecko nie
jest dobrym świadkiem, opierając się na
stereotypach, podczas gdy już Hans Gross
uważał, że nawet najmłodsze dzieci mogą
być wartościowymi świadkami. Wnioski
te wynikały z gruntownej znajomości psy-
chologii, w tym zwłaszcza psychologii po-
59
1
79810788.002.png
Gruza / Kryteria oceny wiarygodności zeznań dzieci
znania. Jak słusznie zauważał ten twórca
nowoczesnej kryminalistyki, dzieci zeznając
popełniają inne błędy niż dorośli, na ogół
nie większe niż tamci, zaś w poszczególnych
wypadkach zeznania dzieci mają większą
wartość od zeznań dorosłych. W zezna-
niach dzieci nie mamy bowiem do czy-
nienia z wadami właściwymi zeznaniom
dorosłych, przede wszystkim na ich zezna-
nia nie wpływają tak silnie namiętności
społeczne (Gutekunst 1965, s. 183).
Ocena zeznań świadka-dziecka, a przede
wszystkim ich wiarygodności, stanowi
najtrudniejszy i zarazem najważniejszy
etap przeprowadzanych czynności dowo-
dowych, mający swe daleko idące impli-
kacje. Ocena taka wymaga rozsądnego
wyważenia proporcji pomiędzy nadmier-
nym krytycyzmem a bezkrytycznym na-
stawieniem do dziecka i jego zeznań oraz
respektowania reguł prawnych.
Analiza praktyki dostarcza niemało
dowodów na to, że w zakresie wartościo-
wania i oceniania zeznań świadków,
w tym także dzieci, popełniane są przez
organa procesowe błędy, mające istotny
wpływ na podejmowanie kluczowych de-
cyzji procesowych. W wielu przypadkach
ocena zeznań przebiega w sposób dość
automatyczny, a podstawowym stosowa-
nym kryterium jest jedynie ich pełna
spójność z zebranym materiałem dowo-
dowym, jakże często będącym pochodną
tychże zeznań. Rzadko kiedy prokurato-
rzy i sędziowie zastanawiają się nad pra-
widłowością stosowanych przez siebie
kryteriów oceny dowodów w procesie,
uznając, że wytyczne określone w art.
7 kpk są wystarczającym uzasadnieniem
decyzji o przyjęciu lub odrzuceniu dowo-
du. Przyczyną takiego stanu rzeczy, jak
należy przypuszczać, jest niedostateczna
znajomość psychologii sądowej i krymi-
nalistyki, jak również lekceważenie osią-
gnięć tych dyscyplin naukowych. Szcze-
gólnie brak rzetelnej wiedzy odczuwalny
jest przy ocenie zeznań dzieci. Dodat-
kowo ocenie takiej towarzyszy swoisty
strach przed popełnieniem pomyłki sądo-
wej, tym bardziej potęgowany, im mniej-
sza jest wiedza organu na temat psycho-
logii zeznań dzieci.
Pamiętać należy, że w polskim systemie
prawnym świadkiem może być każda osoba
bez względu na wiek, płeć, stan psychiczny
lub fizyczny, pozycję społeczną, karalność.
Przepisy obowiązujących procedur sądo-
wych nie znają ustawowych przyczyn dys-
kwalifikacji zeznań świadka. Zasada ta do-
tyczy zarówno sytuacji, w której z góry
zakłada się niewiarygodność świadków
faktycznych, jak i wykluczenia pewnych ka-
tegorii osób ze względu na ich właściwości
psychofizyczne, uniemożliwiające im do-
konywanie prawidłowych spostrzeżeń oraz
przekazywanie ich sądowi. Tym samym
świadkami mogą być także dzieci, bez
względu na ich wiek, jednak z uwzględnie-
niem fazy rozwojowej, właściwości ich
psychiki i możliwości komunikacji.
Potrzeba przesłuchania dziecka za-
chodzi w dwóch sytuacjach: gdy prowa-
dzone jest postępowanie w sprawie nie-
letniego, oraz gdy w sprawie dotyczącej
osoby dorosłej występują nieletni świad-
kowie. W tym drugim przypadku dziecko
może być bądź świadkiem zdarzenia,
bądź pokrzywdzonym. Jak słusznie za-
uważa M. Kulicki, przesłuchanie dziecka,
szczególnie w drugim przypadku, rodzi
szereg specyficznych problemów. Dziec-
ko bywa cennym świadkiem, dostarczają-
cym wiarygodnego materiału dowodowe-
go, jeżeli zostanie przesłuchane w sposób
właściwy dla jego poziomu umysłowego,
rodzaju osobowości i odczuć moralnych.
Wynika z tego oczywista potrzeba anga-
żowania przy przesłuchiwaniu dzieci bie-
głych psychologów, a także konieczność
odpowiedniego fachowego przygotowa-
nia pracowników śledczo-sądowych, tych
mających przesłuchiwać i tych, którzy
będą oceniać uzyskane relacje (Kulicki
1994, s. 168).
Sądy nie mogą i nie mają prawa rezy-
gnować z żadnego źródła dowodowego.
Jeżeli jednak sąd lub prokurator mają
wątpliwości co do stanu psychicznego
60
2
79810788.003.png
Gruza / Kryteria oceny wiarygodności zeznań dzieci
świadka, jego rozwoju umysłowego, zdol-
ności postrzegania lub odtwarzania po-
strzeżeń, mogą zarządzić przesłuchanie
świadka z udziałem biegłego lekarza lub
psychologa, a świadek nie może się temu
sprzeciwić (art. 192 § 2 kpk). Nie oznacza
to jednak, że sąd może postawić biegłe-
mu pytanie – czy świadek mówi prawdę
– bowiem ocena wiarygodności zeznań jest
wyłączną domeną sądu, zgodnie z zasadą
swobodnej oceny dowodów. Rolą biegłego
będzie więc jedynie przedstawienie opinii
na temat osobowości świadka, jego rozwo-
ju umysłowego, zdolności odtwarzania postrze-
żeń, nie zaś ocena wiarygodności dowodu 1 .
Obowiązujące przepisy, doktryna i orzecz-
nictwo Sądu Najwyższego reprezentują
jednolite stanowisko, że nie istnieją żadne
przesłanki pozwalające a priori na wyklucze-
nie świadka, czy automatyczne przesą-
dzenie o jego niewiarygodności, niemoż-
liwości powołania go w tym charakterze.
Ocena dowodów
Kto więc i według jakich kryteriów
ocenia dowody, w tym także zaznania
dzieci? Odpowiedzi na to pytanie należy
poszukać w zasadach rządzących proce-
sem karnym, a zwłaszcza w sformułowa-
nej w art. 7 kpk jednej z naczelnych za-
sad – swobodnej oceny dowodów. Jest to
dyrektywa, w myśl której organy postę-
powania kształtują swe przekonanie na
podstawie wszystkich przeprowadzo-
nych dowodów ocenianych swobodnie,
z uwzględnieniem zasad prawidłowego
rozumowania oraz wskazań wiedzy i do-
świadczenia życiowego.
Oznacza to, że przekonanie sądu
o wiarygodności jednych dowodów i nie-
wiarygodności innych pozostaje pod ści-
słą ochroną prawa procesowego. Ocena
taka mieści się w ramach swobodnej oce-
ny dowodów jedynie wtedy, gdy:
– jest poprzedzona ujawnieniem w toku
rozprawy całokształtu okoliczności
i to w sposób podyktowany obowiąz-
kiem dochodzenia prawdy;
– stanowi wynik rozważenia wszystkich
okoliczności przemawiających zarówno
na korzyść, jak i na niekorzyść oskarżonego;
– jest wyczerpująco i logicznie – z uwzględ-
nieniem wskazań wiedzy i doświad-
czenia życiowego – argumentowana
w uzasadnieniu 2 .
Obowiązujące przepisy procedury kar-
nej, odrzucając zasadę legalnej oceny do-
wodów, nie narzucają żadnych dyrektyw,
które nakazywałyby określone ustosun-
kowanie się do konkretnych dowodów
i nie wprowadzają różnic co do ich war-
tości dowodowej.
Świadczy o tym chociażby wyrok Są-
du Najwyższego z 31.03.1958 r., w któ-
rym przyjęto dwie podstawowe zasady
dowodowe:
1) równorzędności wszystkich dowodów,
2) zakaz dokonywania apriorycznej
oceny wartości dowodu ( przesądza-
nie z góry o niewiarygodności zeznań
świadków jest sprzeczne z zasadą
równorzędności wszystkich dowo-
dów, podlegających wprawdzie swo-
bodnej ocenie, lecz dopiero po ich
przeprowadzeniu) 3 .
Sądy zobowiązane są również do sa-
modzielności i niezależności w rozumo-
waniu oraz wyciąganiu wniosków decy-
dujących o ocenie przeprowadzonych do-
wodów. Nie mogą zatem ulegać suge-
stiom, ocenom czy wnioskom prezento-
wanym przez strony lub uczestników po-
stępowania. Dotyczy to także oceny opi-
nii biegłego.
Należy z całą mocą podkreślić, że swo-
bodnej oceny dowodu z zeznań świadka
1
Wyrok Sądu Najwyższego z 20.09.1974 r. III KR 103/74, OSNKW nr 12, 1974, poz. 231.
2
Wyrok SN z 9.11.1990 r. WRN 149/90, OSNKW 7-8, 1991, poz. 41.
3
Wyrok z 31.03.1958 r., IVK 586/57, RPEiS nr 1, 1959.
61
3
79810788.004.png
Gruza / Kryteria oceny wiarygodności zeznań dzieci
nie mogą zastąpić wnioski prezentowane
w opinii biegłego. Zadaniem biegłego nie
może być badanie zeznań pod kątem ich
szczerości, analizowanie struktury i moty-
wów nieszczerości, gdyż jest to sfera wy-
łącznej kompetencji organu procesowego
(Stanik 1986, s. 177–178). Biegły psycho-
log nie może także formułować ocen co
do wiarygodności zeznań dzieci, badać for-
my i treści zeznań, a zatem czynić ustaleń
właściwych przedmiotowo dla decydenta
procesowego (Leśniak 1998, s. 69).
Dlatego nie można zgodzić się z tezą,
że w sprawach dotyczących molestowania
seksualnego dzieci powołuje się biegłych
mających orzekać o wiarygodności ze-
znań świadków-dzieci i stąd wynika ko-
nieczność opracowania odpowiednich
procedur minimalizujących ryzyko oceny
opartej na wewnętrznym przekonaniu sę-
dziego i biegłego. Procedury takie, zda-
niem D. Skowrońskiego, zwiększałyby in-
tersubiektywnie sprawdzalne kryteria
oceny wiarygodności (Skowroński 2001,
s. 104). Oznaczałoby to, że ocena dowo-
du, wynikająca z art. 7 kpk, nie leżałaby
w gestii sądu, ale biegłego.
Dlatego konieczne jest wyraźne pod-
kreślenie, że ocena wiarygodności każde-
go dowodu należy do wyłącznej kompe-
tencji organu procesowego. Takie zawę-
żenie przedmiotu i zakresu opinii biegłe-
go nie oznacza, że biegły nie może pro-
wadzić badań pod kątem ustalenia psy-
chologicznych kryteriów wiarygodności
wypowiedzi dziecka, nie naruszając przy
tym zasady swobodnej oceny dowodu.
Idąc krok dalej należy stwierdzić, że opi-
nia taka może mieć bardzo istotne zna-
czenie dla procesowej oceny wiarygodno-
ści zeznań dziecka i być bardzo przydat-
ną organowi procesowemu w podjęciu
właściwej decyzji procesowej.
O ile, jak zasygnalizowano to powyżej,
biegli psychologowie nie mogą oceniać
wiarygodności zeznań świadków, o tyle
mogą przeprowadzać analizę psycholo-
gicznych kryteriów wiarygodności w świetle
indywidualnych psychologicznych cech
świadka. W trakcie tych badań powinni
i mogą uwzględniać np. sprawność zmy-
słów świadka w ogóle i w chwili dokony-
wania spostrzeżeń, właściwości pamięci
zeznającego i jego zdolność do opisu,
skłonności do fantazjowania, czynniki
osobowościowe i charakterologiczne oraz
ewentualne cechy psychopatologiczne.
Mogą także i powinni tworzyć katalogi
kryteriów, naukowe narzędzia ułatwiające
organowi procesowemu ocenianie wiary-
godności zeznań dzieci.
Zainteresowanie zagadnieniami kryte-
riów wiarygodności zeznań datuje się od
1900 r., kiedy to zostały zapoczątkowane
przez Bineta pierwsze eksperymentalne
badania. Wskazywały one na małą war-
tość zeznań świadków, ale jednocześnie
inspirowały do dalszych analiz. Intensywny
rozwój psychologii zeznań nastąpił do-
piero po II wojnie światowej. Szczególnie
znamienne jest wprowadzenie dwóch in-
nowacji metodologicznych: zainicjowanie
w 1959 r. przez U. Undeutscha użytecznych
kryteriów rzeczywistości zeznań, które
następnie rozwinął A. Trankell, oraz posze-
rzenie przedmiotu badań poprzez kon-
centrowanie się nie tylko na świadku i jego
osobowości, ale także na zeznaniu i warun-
kach, w jakich było ono składane (Grcar,
Jaśkiewicz 1976, s. 93–94).
Psychologowie wypowiadający się o czyn-
nikach warunkujących zeznania opierają
się głównie na ogólnych, modelowych kon-
strukcjach analizy zeznań, a główną ideą
modelowych propozycji jest znalezienie,
w miarę możliwości, jednoznacznych
wskaźników wiarygodności wypowiedzi.
Trudno jest ocenić, szczególnie prawnikowi,
na ile proponowane modele, obejmujące
kryteria wiarygodności, są do końca skutecz-
nym schematem, posługiwanie się którym
da jednoznaczną odpowiedź na to, czy
dziecko zeznawało szczerze. Zawsze bo-
wiem musi pozostać margines wyznaczony
przez zasadę swobodnej oceny dowodów,
niemniej jednak warto zapoznać się z kil-
koma modelami psychologicznej analizy
zeznań dzieci.
62
4
79810788.005.png
Gruza / Kryteria oceny wiarygodności zeznań dzieci
Modele psychologicznej oceny zeznań dzieci
Za najstarszą koncepcję oceny zeznań
należy uznać propozycję niemieckiego
psychologa sądowego U. Undeutscha, na-
zwaną przez niego kryteriami rzeczywi-
stości zeznań.
Zdaniem tego autora wyróżnić można
5 grup kryteriów oceny wiarygodności
zeznań. Do pierwszej z nich zaliczona zosta-
ła historia zeznania rozumiana jako sta-
łość relacji, stałe utrzymywanie ogólnej
linii narracyjnej.
Grupę drugą stanowią cechy czynności
relacjonowania. Bierze się tu pod uwagę
język i sprawność wypowiedzi oraz ocenia
wewnętrzną spójność relacji.
Trzecim elementem jest struktura oso-
bowości świadka i jego indywidualny sto-
pień rozwoju.
Kolejno ocenia się motywację świadka
do składania zeznań, szczególny nacisk
kładąc na stopień powiązania świadka ze
sprawą i podejrzanym.
Ostatnia, piąta grupa dotyczy cech za-
wartości zeznania i dzieli się na dwie
podgrupy. Pierwsza obejmuje pierwotne
kryteria oceny zeznania, w tym konkret-
ność, liczbę szczegółów, oryginalność
opisów i ich wewnętrzną zawartość, ho-
mogeniczność (jednorodność) oraz po-
wiązanie opisu z konkretnymi sytuacjami
życiowymi. W drugiej podgrupie znajdu-
ją się wtórne kryteria oceny zeznania,
obejmujące analizę zawartości treścio-
wej, stopień zgodności z innymi ustale-
niami oraz z tzw. prawdami oczywistymi.
Oprócz tych zasadniczych, podstawo-
wych kryteriów U. Undeutsch wskazuje
także na pomniejsze, pomocnicze ele-
menty ocenne oraz wskaźniki psycholo-
gicznej oceny zeznania. Zalicza do nich
m.in. kryterium bilateralnej emocji, sto-
pień spontaniczności zeznawania, inicja-
tywę świadka we wnoszeniu poprawek
i uzupełnień do zeznań wcześniej złożo-
nych, brak prób sugerowania przesłu-
chującemu związków przyczynowo-sku-
tkowych pomiędzy elementami opisywa-
nego zdarzenia (Marten 1990, s. 197–198).
*
Ten pierwszy schemat kryteriów wia-
rygodności stał się podstawą kolejnej
propozycji przedstawionej przez A. Tran-
kella. Autor ten traktuje zeznanie przede
wszystkim jako ekspresję cech właści-
wych osobie zeznającej, akcentując ele-
menty socjo-psychologiczne.
Kryteria wiarygodności podzielone zosta-
ły na osiem grup. Jako pierwsze wymie-
nia się kryteria rzeczywistości i kontrol-
ne. Kryteria rzeczywistości dotyczą ana-
lizy struktury i treści wypowiedzi. Anali-
zy struktury dokonuje się na podstawie
kryterium bilateralnej emocji i homoge-
niczności, zaś analiza treści dokonywana
jest za pomocą kryterium kompetencji,
unikalności i sekwencji. Kryteria kontro-
lne, mieszczące się w pierwszej grupie,
dotyczą formalnej kontroli logicznej, do-
konywanej za pomocą kryterium konse-
kwencji i empirycznej kontroli rzetelności.
Drugim jest kryterium bilateralnej emocji.
Występuje ono wtedy, gdy opisywana
w zeznaniach emocja nie może być uzasad-
niona obserwacjami świadka, chyba że roz-
waża się również osobistą sytuację świad-
ka. Jeżeli kryterium to występuje, zwiększa
prawdopodobieństwo, że w zeznaniu opisy-
wane są rzeczywiste zdarzenia, jednakże
pod warunkiem, że występują dwa źródła
emocji, z których jedno jest przedmiotem
badania (Grcar, Jaśkiewicz 1976, s. 99).
Trzecim jest kryterium kompetencji
polegające na ustaleniu, czy świadek miał
wiedzę i pomysłowość do przedstawienia
wydarzeń. Jeżeli ich nie posiadał, wzra-
sta prawdopodobieństwo wiarygodności
jego zeznań.
Jako oddzielne traktowane jest kryte-
rium unikalności: występowanie unikal-
nych detali zwiększa prawdopodobień-
stwo prawdziwości zeznań.
63
5
79810788.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin