Skrypt_Prawo_Pracy.doc

(773 KB) Pobierz
Pojęcie i przedmiot prawa pracy

Pojęcie i przedmiot prawa pracy

 

àPrawo pracy to gałąź prawa, która obejmuje ogół norm prawnych, która zajmuje się pracą

-i reguluje stosunki pracy oraz stosunki społeczne związane z pracą

 

-praca ta ma być dobrowolnie podporządkowana i świadczona przez jeden podmiot

-na rzecz i na ryzyko drugiego podmiotu

 

àPrzedmiot regulacji prawa pracy

 

-podstawowym przedmiotem regulacji prawa pracy są, więc stosunki pracy

 

-stosunek pracy tworzy umowa o pracę i akty jednostronne, które są równorzędne względem umowy i może być on nawiązany poprzez:

 

*umowy o pracę

*umowę o pracę w celu przygotowania zawodowego

*spółdzielczą umowę o pracę

*powołanie

*wybór

*mianowanie

 

-akty jednostronne są dobrowolne, gdyż przyszły pracownik musi się zgodzić na nawiązanie stosunku pracy

 

-do przedmiotu regulacji prawa pracy zalicza się również:

 

*stosunki związane z promocją zatrudnienia i przeciwdziałaniem bezrobociu

*stosunki wynikające ze sprawowania przez właściwe organy nadzoru nad przestrzeganiem prawa pracy przez pracodawców np. Państwowa Inspekcja Pracy, Państwowa Inspekcja Sanitarna, Społeczne Inspekcja Pracy

*stosunki materialnoprawne wynikające z odpowiedzialności pracodawców lub osób ich reprezentujących za wykroczenia przeciwko prawom pracownika

*stosunki procesowe i quasi – procesowe związane z rozstrzyganiem indywidualnych sporów o roszczenia ze stosunku pracy

*zbiorowe stosunki pracy

 

-jako dyscyplina badawcza i dydaktyczna PP obejmuje też stosunki ubezpieczeń społecznych

 

àPrawo pracy nie reguluje świadczenia pracy:

 

*wolontariuszy

*w ramach pomocy sąsiedzkiej

*w ramach czynu społecznego

*nałożonego przez decyzję administracyjną, orzeczenie sądu (praca jednostronnie wyznaczona) np. praca skazanych

*nie reguluje zarobkowej działalności prowadzonej na własny rachunek np. sklep, gabinet, twórczość, gospodarstwo rolne

*nie reguluje samozatrudnienia

*umowy o dzieło

*umowy zlecenia

*umowy agencyjnej

*umowy autorskiej

*stosunków służbowych członków formacji mundurowych, którzy są mianowani np. policja, państwowa straż pożarna, straż graniczna, ABW, służba więzienna, służba celna, żołnierze zawodowi; stosunki te są traktowane jak stosunki publicznoprawne, czyli administracyjne, a praca tych osób zwana jest służbą

 

-umowa o pracę nakładczą (chałupniczą) podlega pod prawo cywilne, jednak poprzez odesłanie w praktyce podlega regulacji prawa pracy, co stanowi ekspansję prawa pracy

 

-skazani odbywający karę pozbawienia wolności, którzy są zatrudnieni na podstawie umowy o pracę są pracownikami i prawo pracy ich obejmuje

-jeżeli zostali skierowani do pracy na podstawie skierowania (decyzja, orzeczenie) to prawo pracy stosuje się tutaj tylko w zakresie czasu pracy i BHP

 

àGeneza prawa pracy

 

-Prawo pracy wywodzi się głównie z prawa cywilnego

-jednak drugi dział prawa pracy, czyli prawo ochrony pracy wywodzi się z prawa administracyjnego

 

-wyodrębnienie prawa pracy nastąpiło po I Wojnie Światowej

-w Polsce był to jednak okres międzywojenny

 

-formalnie wyodrębnienie to miało miejsce w Kodeksie Cywilnym z 1964 roku, który wszedł w życie 1.I.1965 i który mówił, że Kodeks Cywilny nie narusza przepisów ustawodawstwa prawa pracy

-nastąpiło dzisiaj nim widoczne dzisiaj w art. 300 KP odesłanie do KC

 

-do stosunku pracy stosuje się przepisy kodeksu cywilnego

-w sprawach, które nie są uregulowane przepisami prawa pracy

-zastosowane przepisy nie mogą być sprzeczne z zasadami prawa pracy

 

-1956 – Polska ratyfikuje Konwencję o Zakazie Pracy Przymusowej

 

Szczególne cechy prawa pracy

 

a) normy prawa pracy mają w większości charakter jednostronnie bezwzględnie obowiązujący (granicznie zastępujący) czyli są semiimperatywne

 

-zasada uprzywilejowania pracownika

 

-normy pozwalają na odstępstwa od swojej treści tylko na korzyść pracownika

 

-umowa o pracę lub inny akt tworzący stosunek pracy może, więc zawierać inne postanowienia, niż te, które wynikają z przepisów PP

-tylko wtedy, gdy są one bardziej korzystne dla pracownika

-nie mogą być, więc mniej korzystna, niż wynika to z przepisów PP

 

-zasada automatyzmu

 

-postanowienia, które są mniej korzystne dla pracownika, niż te, które wynikają z przepisów PP są nieważne

-w ich miejsce wprowadza się regulacje KP

-cała umowa jest ważna; nieważne są tylko postanowienia mniej korzystne!!

 

 

b) występują również normy bezwzględnie obowiązujące

 

-jakiekolwiek odstępstwa od nich są zabronione

np. zakaz skracania i wydłużania terminu przedawnienia roszczeń wynikających ze stosunku pracy;

-są to przepisy pomiędzy pracodawcą lub pracownikiem, a państwem

-przepisy, które nie regulują praw i obowiązków pracodawcy i pracownika względem siebie

 

c) różnorodność (złożoność) metod regulacji

 

-metoda cywilnoprawna mówi, że stosunek pracy to zobowiązanie, należy posługiwać się oświadczeniem woli w stosunku pracy, równorzędność stron

 

-metoda administracyjna ma na myśli akt mianowania jako podstawę nawiązania stosunku pracy oraz nadzór nad przestrzeganiem prawa pracy

 

d) występowanie specyficznych źródeł prawa pracy

 

-mają one postać układów zbiorowych pracy lub innych porozumień zbiorowych

-można również mówić o konwencji Międzynarodowej Organizacji Pracy

 

e) udział związków zawodowych i organizacji pracodawców w tworzeniu prawa pracy

 

f) dyferencjacja norm prawa pracy

 

-jest to różnicowanie uprawnień pracowniczych ze względu na pewne kryteria

 

-polega ona na równoczesnym uregulowaniu tej samej sprawy normami prawnymi o różnej treści

-najważniejsze kryteria to wiek i płeć pracownika, ale także niepełnosprawność, zawód

-np. czas pracy dla pracownika, dla kobiety w ciąży, dla młodocianego

 

g) uniformizm

 

-jednakowe traktowanie pracowników

-zakaz ich dyskryminacji

 

Funkcje prawa pracy

 

a) ochronna

 

-jest to funkcja najważniejsza i najbardziej charakterystyczna

-ma na celu uprzywilejowanie pracownika jako słabszej strony stosunku pracy

-np. przepisy o BHP, o ochronie pracy kobiet i młodocianych, o urlopach wypoczynkowych, zakaz zrzekania się wynagrodzenia przez pracownika

-przejawia się głównie w tym, że pracownik nie musi podawać przyczyny wypowiedzenia stosunku pracy

-pracodawca natomiast taką przyczynę i uzasadnienie wypowiedzenia musi podać

-zasada uprzywilejowania pracownika i automatyzmu

 

b) organizacyjna

 

-ma na celu zapewnienie prawidłowego przebiegu procesu pracy

-oraz wysokiej efektywności pracy (wydajności i jakości)

-praca ma być dobrze zorganizowana

-bezpośrednio jest korzystna dla pracodawcy, a pośrednio dla pracownika

-np. nakładanie kar porządkowych na pracownika przez pracodawcę za spóźnienie

 

c) wychowawcza

 

-kształtowanie pozytywnych postaw jednostek i grup społecznych

-chodzi o właściwy stosunek pracownika do wykonywanej pracy

-oraz właściwy stosunek pracodawcy do pracowników

-np. stosowanie kar, nagród, właściwe wynagrodzenie, zakaz dyskryminacji

 

-prawo pracy ma uczyć szacunku dla ludzi pracujących

 

d) rozdzielcza

 

-prawo pracy przyczynia się do podziału funduszy na płace, ubezpieczenia społeczne, świadczenia socjalne, uczestnictwa pracowników w zaspokajaniu potrzeb wyższego rzędu np. uznania, samorealizacji

 

Źródła prawa pracy

 

1. Źródła powszechnie obowiązujące

 

a) ustawy, a w szczególności Kodeks Pracy

 

-Kodeks Pracy to ustawa zwykła z 26.VI. 1974, która weszła w życie 1.I.1975

-zaakceptowano 7 wersję Kodeksu Pracy

 

-ustawa o zwolnieniach grupowych z 13.III.2003 (można dokonać zwolnienia nawet jednego pracownika z przyczyn go nie dotyczących np. likwidacja stanowiska pracy)

-ustawa o minimalnym wynagrodzeniu za pracę

-ustawa o promocji zatrudnienia w instytucji rynku pracy

 

b) rozporządzenia jako akty wykonawcze

 

-rozporządzenie o odpowiedzialności materialnej pracowników

-rozporządzenie o urlopach wypoczynkowych

-rozporządzenie w sprawie szczegółowej treści świadectwa pracy

 

àŹródła powszechnie obowiązujące tylko w prawie pracy

 

a) układy zbiorowe

 

b) porozumienia zbiorowe

 

-są one źródłami powszechnie obowiązującymi z uwagi na art. 59 ust. 2 Konstytucji

-mają umocowanie konstytucyjne

-mogą je zawierać związki zawodowe oraz pracodawcy

 

àŹródłami powszechnie obowiązującymi nie są

 

a) regulaminy

 

b) statuty

 

-nie mają umocowania konstytucyjnego

 

-można je jednak uznać za źródła powszechnie obowiązujące tylko, gdy są ustalane między pracodawcą, a organizacją związkową

-należy je wtedy traktować jak porozumienie zbiorowe zawarte na podstawie ustawy

 

-jeżeli mają, więc charakter jednostronny to takim źródłem nie są!!

 

-można je określać jako źródła prawa tylko, gdy stanowią porozumienie zbiorowe

 

2. Specyficzne źródła prawa pracy

 

a) układy zbiorowe pracy

b) porozumienia zbiorowe

c) regulaminy

d) statuty

e) konwencja Międzynarodowej Organizacji Pracy

 

-porozumienia zbiorowe, regulaminy i statuty określające prawa i obowiązki stron stosunku pracy obowiązują tylko, gdy są oparte na ustawie

 

àZawieszenie obowiązywania specyficznych źródeł prawa

 

-obowiązywanie specyficznych źródeł prawa pracy u danego pracodawcy może zostać zawieszone na mocy KP, jeżeli jego sytuacja finansowa tego wymaga

 

-nie dotyczy to jednak układów zbiorowych pracy, gdyż obowiązuje tam inny przepis

-oraz postanowień umów międzynarodowych, których nie można w ogóle zawiesić

 

-do zawieszenia dochodzi w drodze porozumienia między pracownikami i pracodawcą

-pracowników reprezentuje organizacja związkowa

-jeżeli jest ich kilka to musi być wspólne porozumienie zawarte ze wszystkimi organizacjami, a nie tylko z organizacją reprezentatywną

-jeżeli organizacji nie ma to może być ono zawarte z przedstawicielem załogi

 

-zawieszenie nie może trwać dłużej, niż 3 lata

- ma przedstawić takie porozumienie właściwemu okręgowo inspektorowi pracy

 

Art. 9.

 

§ 1. Ilekroć w kodeksie pracy jest mowa o prawie pracy, rozumie się przez to przepisy kodeksu pracy oraz przepisy innych ustaw i aktów wykonawczych, określające prawa i obowiązki pracowników i pracodawców, a także postanowienia układów zbiorowych pracy i innych opartych na ustawie porozumień zbiorowych, regulaminów i statutów określających prawa i obowiązki stron stosunku pracy.

 

§ 2. Postanowienia układów zbiorowych pracy i porozumień zbiorowych oraz regulaminów i statutów nie mogą być mniej korzystne dla pracowników niż przepisy kodeksu pracy oraz innych ustaw i aktów wykonawczych.

 

§ 3. Postanowienia regulaminów i statutów nie mogą być mniej korzystne dla pracowników niż postanowienia układów zbiorowych pracy i porozumień zbiorowych.

 

 

 

Kodeks Pracy w systemie źródeł PP

 

àGeneza Kodeksu Pracy

 

-jest to główne źródło PP, lecz nie leży najwyżej w hierarchii

-jest to kodeks indywidualnego PP, ale zawiera podstawowe zasady zbiorowego PP i regulacje układów zbiorowych pracy

-obejmuje on wszystkie stosunki pracy bez względu na ich podstawę, gałąź zatrudnienia, rodzaj pracy

-jest to ustawa zwykła z 26.VI. 1974, która weszła w życie 1.I.1975

-zaakceptowano 7 wersję Kodeksu Pracy

-w 1969 roku powołano Komisję, która była oparta na 3 zasadach:

 

a) powszechności regulacji prawnej

 

-KP jest prawem wszystkich pracujących bez względu na podstawę zatrudnienia

-i pracę w sektorze prywatnym lub państwowym

 

b) zupełności

 

-akt miał regulować wszystkie stosunki prawne związane z daną gałęzią prawną

-zasada nie została jednak spełniona, gdyż KP nie uregulował np. stosunku procesowego

 

c) jednolitości

 

-KP ma znosić różnice między pracownikami fizycznymi, a umysłowymi

 

-2.II.1996 – nowela lutowa, która weszła w życie 1.VI.1996 dostosowała KP do gospodarki wolnorynkowej

-przepisy o czasie pracy i urlopach wypoczynkowych weszły w życie w 1997 roku

-2001 – nowela o 40 godzinnym tygodniu pracy

-14.XI.2003 – nowelizacja unijna

 

àObejmuje on stosunki pracy powstałe na podstawie:

 

a) umowy o pracę

b) spółdzielczej umowy o pracę

c) powołania

d) wyboru

e) mianowania (nominacji)

 

 

àNie reguluje:

 

*zwolnień grupowych

*promocji zatrudnienia i przeciwdziałania bezrobociu

*zatrudnienia pracowników tymczasowych

*ochrony roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy

*nadzoru nad warunkami pracy

*świadczeń socjalnych

*postępowania sądowego w sprawach ze stosunku pracy

 

-w sprawach nieuregulowanych do stosunku pracy należy stosować przepisy KC o ile nie są one sprzeczne z zasadami PP (art. 300 KP)

 

-KP odwołuje się również do zasad współżycia społecznego oraz społeczno – gospodarczego przeznaczenia prawa

 

Układy zbiorowe pracy

 

àTeorie układów zbiorowych pracy

 

1. Teoria umowy

 

-jest to umowa pomiędzy związkiem zawodowym, a organizacją pracodawców

-układ obowiązuje tylko dla członków

-pracownicy, którzy opuścili związek i spoza związku nie są nim objęci

 

2. Teoria ustawy

 

-jest to źródło prawa

-oddziałuje na pracowników i pracodawców, którzy są poza układem

 

 

àPojęcie i charakterystyka układu zbiorowego

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin