Kraśnik.pdf
(
394 KB
)
Pobierz
KraÊnik
Koguciarze
, s. 15;
Tajne oblicze...
, t. III, s. 207-246.
113 AIPN w Lublinie, sygn. 011/188, t. 1-9.
Marek J. Chodakiewicz
KraÊnik
Niemieckie si∏y policyjne w Generlnym Gubernatorstwie:
mikro poziom
Podejmujàc badania nad si∏ami policyjnymi III Rzeszy czynimy to ze wzgl´du na
ch´ç zrozumienia mechanizmów oraz sprawców narodowo-socjalistycznego terroru. Ta
zasada odnosi si´ do ka˝dej instytucji totalitarnej, cywilnej, wojskowej czy policyjnej. Na
poczàtku powinniÊmy zbadaç takà instytucj´. Pierwszy krok to wyodr´bnienie idei jak-
imi si´ kierowa∏a, a wi´c studia nad ideologià i propagandà. Po drugie opisujemy jak
instytucja taka funkcjonowa∏a od wewnàtrz. Potem musimy przyjrzeç si´ jej centrali i
hierarchii oraz powiàzaniom z innymi instytycjami – poczàwszy od tych najbardziej
spokrewnionych. W wypadku policji przyglàdamy si´ wszystkim innym spokrewnionym
cz´Êciom aparatu terroru. Nast´pnie schodzimy na najni˝szy poziom i dog∏´bnie badamy
funkcjonowanie najmniejszych agend tej instytucji w praktyce. W koƒcu przywracamy
terrorowi twarz: ustalamy personalia odpowiedzialnych za zbrodnie oraz rozró˝niamy
rozmaity stopieƒ odpowiedzialnoÊci za terror.
Naturalnie proponowaç mo˝emy metodologi´ z zacisza historycznego laboratori-
um. W praktyce przyczyny polityczne oraz gospodarcze powodujà, ˝e naukowcy
cz´stokroç zajmujà si´ wyrwanymi z kontekstu problemami, a nie ca∏oÊcià interesujàcej
ich kwestii. Wydaje si´, ˝e poruszajà si´ jak we mgle, bez logicznego planu g∏ównie dla-
tego, ˝e nie majà dost´pu do kluczowych dokumentów, wcià˝ niedost´pnych w pilnie
strze˝onych archiwach. Ponadto w poszukiwaniach prawdy przeszkadza perwersyjny
duch czasów. W Niemczech Zachodnich by∏o to has∏o koniecznoÊci powojennej odbu-
dowy, zabliêniania si´ ran, oraz chronienia wysokiej klasy ekspertów, którzy splamili si´
narodowo socjalistycznymi zbrodniami. Dopiero po up∏ywie pewnego czasu historycy
m∏odszego pokolenia byli w stanie przeprowadziç syntez´ fragmentów przesz∏oÊci a w
oparciu o nowo odkryte dokumenty odtworzyç du˝o pe∏niejszy obraz historii.
Z takim w∏aÊnie mechanizmem mamy doczynienia jeÊli chodzi o histori´ III
Rzeszy. Poczàtkowo historycy z wiadomych wzgl´dów skupiali si´ g∏ównie na wiodàcych
rozkazodawcach w centrum w∏adzy. Póêniej zaj´li si´ ca∏ymi formacjami policyjnymi,
opisujàc dzia∏alnoÊç g∏ównie niemieckich funkcjonariuszy apartu terroru.
1
Dopiero ostat-
nio podj´to badania pojedyƒczych oddzia∏ów aparatu terroru, sk∏adajàcych si´ z
Niemców, jak równie˝ ich cudzoziemskich pomocników.
2
Obecnie zajmiemy si´ rozkazodawcami i egzekutorami terroru na najni˝szym
144
Mikrostudia terenowe
poziomie. Jako przyk∏ad pos∏u˝y nam powiat (
Kreis
) Janów Lubelski/KraÊnik w
okupowanym przez Niemców Generalnym Gubernatorstwie (
Gouvernementgeneral
– GG
).
3
Powiat ten, po∏o˝ony na zachodniej Lubelszczyênie, w zmienionych granicach
mia∏ w styczniu 1942 r. oko∏o 196 000 ludnoÊci. Miejscowe si∏y policyjne nie przekracza∏y
1 000 funkcjonariuszy, z czego oko∏o 300 to Niemcy. Zasilani byli oni od czasu do czasu
wi´kszymi jednostkami przysy∏anymi z zewnàtrz w ramach wi´kszych operacji poli-
cyjnych, szczególnie akcji deportacyjnych i pacyfikacyjnych. Do miejscowych si∏ poli-
cyjnych wliczamy Niemców z Rzeszy (
Reichsdeutsche
), cudzoziemskich kolaborantów
(zwykle obywateli sowieckich), oraz miejscowych etnicznych Niemców (
Volksdeutsche
),
Polaków, ˚ydów i Ukraiƒców, którzy ochotniczo bàdê przymusowo zasilili rozmaitego
rodzaju organizacje podleg∏e nazistowskiej policji. Uwzgl´dnimy równie˝ formacje podleg∏e niemiec-
kim si∏om zbrojnym (
Wehrmacht
i
Luftwaffe
) o ile wchodzi∏y one w sk∏ad struktur aparatu terroru.
W latach 1939-1944 stosunkowo ma∏a iloÊç policjantów i ich wspó∏pracowników
wymusza∏a pos∏uszeƒstwo na wielokrotnie wi´kszej od niej grupie miejscowej ludnoÊci.
Dzi´ki terrorowi uda∏o si´ nazistom wdro˝yç w ˝ycie wi´kszoÊç postulatów politycznych,
a w tym deportowaç ponad 12 000 ˚ydów do obozów Êmierci, wys∏aç kilka tysi´cy
Polaków do obozów koncentracyjnych i oÊrodków pracy przymusowej w Rzeszy, oraz
skonfiskowaç tysiàce ton ˝ywnoÊci i innych produktów w ramach przymusowych kontyn-
gentów. Kluczem do sukcesu policji by∏a nie znajàca granic brutalnoÊç. W rezultacie z ràk
narodowo-socjalistycznych si∏ policyjnych zgin´∏o w powiecie Janów Lubelski/KraÊnik
oko∏o 25 000 osób: 15 000 ˚ydów i 10 000 chrzeÊcijan.
Aby odpowiednio zakotwiczyç histori´ dzia∏aƒ policji w powiecie Janów, najpierw
opiszemy szerszy kontekst okupowanej Polski centralnej – Generalnego Gubernatorstwa
(GG) oraz Dystryktu Lublin. Nast´pnie zajmiemy si´ powiatowym apartem policyjnym
oraz stworzonymi przez niego instytucjami pomocniczymi.
W trakcie naszej preznetacji b´dziemy odnosiç si´ do narodowo-socjalistycznego
„prawodawstwa”, które by∏o
de facto
bezprawiem. ¸amiàcy to prawo byli wi´c
przest´pcami g∏ównie w oczach niemieckich narodowych socjalistów. Nie wszyscy jednak,
którzy ∏amali to prawo, byli godnymi pochwa∏y dzia∏aczami podziemia czy indywidual-
nymi bohaterami walki gospodarczej wolnego, „czarnego” rynku.
WÊród ∏amiàcych prawo okupacyjne znaleêli si´ równie˝ pospolici kryminaliÊci,
którzy dzia∏ali g∏ównie na szkod´ miejscowej ludnoÊci cywilnej. Byli oni wi´c rzeczywisty-
mi przest´pcami. O tym nale˝y pami´taç w naszych rozwa˝aniach. Rozró˝niajàc w taki
sposób b´dziemy w stanie zrozumieç dlaczego kolaboracyjne instytucje i organizacje
pomocnicze sk∏adajàce si´ z Polaków cz´sto stawa∏y si´ narz´dziem podziemia
niepodleg∏oÊciowego stajàcego w obronie ludnoÊci polskiej.
Oprócz opisania nazistowskiego aparatu terroru, poruszymy bowiem spraw´
instytucji i organizacji stworzonych przez Niemców w celach kolaboracji z narodowo-so-
cjalistycznymi si∏ami policyjnymi. Rozwa˝ymy, które z instytucji rzeczywi´cie by∏y czy
sta∏y si´ kolaboranckie. Do jakiego stopnia zosta∏y one wyzyskane aby s∏u˝yç Niemcom?
145
KraÊnik
W jaki sposób s∏u˝y∏y spo∏eczeƒstwu, a w tym za sprawà ich infiltracji przez podziemie?
Rozpatrzymy te˝ przypadki poszczególnych uczestników takich organizacji.
GG i Dystrykt Lublin
Rasistowska ideologia, która leg∏a u podstaw polityki III Rzeszy, wyznaczajàc jej
cele, wyklucza∏a mo˝liwoÊç rzàdzenia podbitymi terenami bez terroru policji. Okupanci
si´gn´li wi´c do wzorców wypracowanych u siebie, rozwijajàc je do niezwyk∏ych rozmia-
rów. Struktura organizacyjna policji nazistowskiej w Reichu pos∏u˝y∏a za model dla jej
g∏ównych agend na terytoriach okupowanych.
4
Dzia∏alnoÊç tych struktur odzwierciedla∏a
aktualne wymagania polityki okupacyjnej jak równie˝ reagowa∏a na zmieniajàcy si´ stale
stan bezpieczeƒstwa w GG i Dystrykcie Lublin.
Generalnie, rozró˝niamy trzy g∏ówne okresy w polityce policyjnej Polski central-
nej. Od jesieni 1939 r. do jesieni 1941 r. okupant kontrolowa∏ sytuacj´ w du˝ym stopniu.
By∏ to program „bezpieczeƒstwa” maksimum, w ramach którego z za∏o˝enia obejmowano
„opiekà” policji wszystkich mieszkaƒców. Okres ten charakteryzowa∏ si´ stabilizacjà.
Przeprowadzana w tym czasie cz´Êciowa eksterminacja elity polskiej nie wstrzàsn´∏a
strukturami GG, a w tym Dystryktu Lublin. Jednak w 1942 r. nastàpi∏o gwa∏towne
pogorszenie sytuacji, stopniowo podwa˝ajàce nazistowski ∏ad okupacyjny. By∏o to
wynikiem polityki III Rzeszy w Polsce: eksterminacji ˚ydów, przeÊladowaƒ jeƒców
sowieckich, oraz nat´˝enia gospodarczej eksploatacji ludu polskiego (rolników przede
wszystkim) ze wszelkimi tego konsekwencjami. Stopniowe chwianie si´ nazistowskiego
∏adu wymaga∏o od 1942 r. zmian w koncepcji zabezpieczenia okupowanych terenów.
Poczàtkowo starano si´ dostosowaç istniejàce od poczàtku okupacji struktury do nowo
zaistnia∏ej sytuacji. Od po∏owy 1943 r. zdecydowano si´ na radykalnà zmian´ za∏o˝eƒ
polityki policyjnej. Wymaga∏o to równie˝ przebudowy struktur. Postawiono wtedy na
plan minimum – obj´cie opiekà jedynie Niemców oraz – w ramach systemu okupacyjnego
– osób i instytucji niezb´dnych do dbania o naj˝ywotniejszych interesów III Rzeszy.
PrzeÊledêmy t´ ewolucj´ instytucjonalnie i chronologicznie.
Mi´dzy 1939 r. a 1945 r. si∏y policyjne w GG podlega∏y Wy˝szemu Dowódcy SS i
Policji na Wschodzie (
Höhere SS- und Polizeiführer Ost
). Oficer ten jednoczeÊnie s∏u˝y∏
jako sekretarz do spraw bezpieczeƒstwa w rzàdzie GG (
Staatssekretär für das
Sicherheitswesen
). Jego bezpoÊrednimi podw∏adnymi byli komendanci poszczególnych
ga∏´zi aparatu terroru w GG oraz Wy˝si Dowódcy SS i Policji w poszczególnych dystryk-
tach (
Höhere SS- und Polizeiführer
). Komendanci poszczególnych rodzajów instytucji ter-
roru byli odpowiedzialni za swoje formacje na terenie ca∏ego GG. Szefowie policji i SS w
ka˝dym z dystryktów mieli za zadanie kierowaç dzia∏alnoÊcià wszystkich si∏ policyjnych
na terenie swych jurysdykcji. W rezultacie istnia∏a struktura równoleg∏a w zakresie rozka-
zodawstwa: wed∏ug rodzaju formacji oraz wed∏ug jurysdykcji. Na najni˝szym poziomie
podw∏adni oficerowie musieli raportowaç o swoich dokonaniach bàdê k∏opotach zarówno
szefom swoich jurysdykcji jak i komendantom swoich w∏asnych formacji policyjnych.
146
Mikrostudia terenowe
Dwie g∏ówne formacje, Policja Porzàdkowa (
Ordnungspolizei – Orpo
), oraz
Policja Bezpieczeƒstwa/S∏u˝ba Bezpieczeƒstwa (
Sicherheitspolizei und Sicherheitsdienst
– Sipo und SD
), podzielone by∏y na wyspecjalizowane ga∏´zie. Orpo skoncentrowa∏a si´
na wymuszaniu pos∏uszeƒstwa w Êwietle praw i dekretów dotyczàcych ruchów ludnoÊci,
gospodarki, zdrowia oraz dzia∏alnoÊci kulturalnej. Komendant Orpo dowodzi∏ Policjà
Ochronnà (
Schutzpolizei – Schupo
) w miastach oraz ˝andarmerià (
Gendarmerie
) na wsi.
Kierowa∏ on te˝ policjà tubylczà (polskà i ukraiƒskà). Sipo i SD zajmowa∏y si´ wywiadem
i kontrwywiadem oraz Êledzi∏y dzia∏alnoÊç politycznà i kryminalnà. Dowódca Sipo i SD
kierowa∏ Tajnà Policjà Politycznà (
Geheimestaatspolizei – Gestapo
), Policjà Kryminalnà
(
Kriminalpolizei – Kripo
), oraz Urz´dem Bezpieczeƒstwa (
Sicherheitsdienst – SD
).
Dzia∏alnoÊç Orpo, Sipo i SD wzmacnia∏y operujàce do pewnego stopnia na
zasadach autonomicznych Sztafety Ochronne (
Schutzstaffeln – SS
). Dostarcza∏y one
stra˝ników oraz obs∏ug´ obozów pracy, koncentracyjnych, a w koƒcu Êmierci. SS bra∏y
te˝ udzia∏ w rozmaitych operacjach policyjnych, od kontroli dokumentów a˝ do wielkich
pacyfikacji i deportacji ludnoÊci, szczególnie ˚ydów. W zwiàzku z tym w ka˝dym dys-
trykcie stacjonowa∏ przynajmniej jeden pu∏k policji SS (
SS-Polizei Regiment
). Ka˝dy pu∏k
wystawia∏ si∏y specjalne o ró˝nych nazwach, zgodnych z doraênym przeznaczeniem
danego oddzia∏u (
Jagdkommando, Sonderkommando, Rollkommando, or Einsatzkom-
mando
).
5
Ponadto, w ka˝dym dystrykcie operowa∏y wàsko wyspecjalizowane ma∏e forma-
cje policyjne. Niektóre z nich stworzono aby ochraniaç poszczególne obszary bàdê insty-
tucje cywilne i wojskowe: Policja Ochrony Pociàgowej (
Bahnschutzpolizei
), Policja
Pograniczna (
Zollgrenzschutzpolizei
), Policja LeÊna (
Forstschutzpolizei
), Policja Drogowa
(
Verkehrspolizei
), Policja Wodna (
Wasserschutzpolizei
), Stra˝ Przemys∏owa (
Werkschutz
),
oraz Stra˝ Pocztowa (
Postschutz
). Wydaje si´, ˝e w ich szeregach s∏u˝yli cz´sto Niemcy z
Rzeszy (
Reichsdeutsche
).
Inne jeszcze si∏y policyjne rekrutowano g∏ównie spoÊród etnicznych Niemców
(
Volksdeutsche
), obywateli podbitego kraju: Samoobron´ (
Selbstschutz
) oraz Policj´
Pomocniczà (
Hilfspolizei
). Volksdeutsche oraz nie-˝ydowscy Europejczycy wschodni
zaciàgali si´ równie˝ do formacji pomocniczych zwanych Oddzia∏ami Ochronnymi
(
Schutzmannschaften
) oraz Oddzia∏ami Wartowniczymi (
Wachmannschaften
).
6
Odtworzono Policj´ Polskà (
Polnische Polizei
). S∏u˝ba w niej poczàtkowo by∏a przymu-
sowa ale póêniej równie˝ ochotnicza.
7
Tymczasem nowo utworzona Policja Ukraiƒska
(
Ukrainische Polizei
) sk∏ada∏a si´ wy∏àcznie z ochotników z tej grupy etnicznej.
8
W koƒcu
˚ydowska S∏u˝ba Porzàdkowa (
Jüdisches Ordnungsdienst
) zosta∏a powo∏ana równie˝ na
zasadzie dobrowolnego zaciàgu wÊród spo∏ecznoÊci ˝ydowskiej.
9
Niezale˝nie od innych struktur policyjnych, niemiecka administracja cywilna zor-
ganizowa∏a swojà w∏asnà S∏u˝b´ Specjalnà (
Sonderdienst
). Sk∏ada∏a si´ z policjantów
pochodzenia niemieckiego (
Stammdeutsche
). A˝ do jej likwidacji by∏a koÊcià niezgody
mi´dzy administracjà cywilnà a aparatem policyjnym.
10
147
KraÊnik
Teoretycznie policja w GG podlega∏a generalnemu gubernatorowi Hansowi
Frankowi, w dystryktach ich gubernatorom a w powiatach starostom powiatowym
(
Kreishautmänner
). Jednak w praktyce toczy∏a si´ cz´sto zawzi´ta walka mi´dzy nazis-
towskà policjà a biurokracjà cywilnà. Konflikt zaostrza∏a sama natura systemu naro-
dowo-socjalistycznego, opartego o wspó∏zawodniczàce ze sobà oÊrodki w∏adzy. Dost´pne
dokumenty sugerujà, ˝e konflikt ten równie˝ mia∏ miejsce na poziomie najni˝szym
– powiatu.
11
Szczebel wy˝ej, policyjni szefowie dystryktów cz´sto obchodzili bàdê igno-
rowali hierarchi´ kierowniczà administracji cywilnej. Zwracali si´ bezpoÊrednio do swych
prze∏o˝onych na poziomie centralnym GG, a ci mieli przecie˝ pot´˝nych protektorów w
samym Berlinie.
12
Sytuacja ta osiàgn´∏a najbardziej kryzysowy punkt w∏aÊnie w Dystrykcie Lublin.
Terenem tym interesowa∏ si´ sam
SS-Reichsführer
Heinrich Himmler, który chcia∏ za∏o˝yç
tam ziemskà Walhall´ dla Germanów. Doprowadzi∏o to do ostrej walki mi´dzy policjà a
administracjà cywilnà. Jak stwierdzi∏ jeden z nazistowskich dygnitarzy “po mojej pier-
wszej wyprawie do Lublina doszed∏em do wniosku, ˝e wspó∏praca mi´dzy Urz´dem
Dystryktu a biurem Szefa SS i Policji jest bardzo z∏a. W∏aÊciwie nie mo˝emy mówiç o
˝adnej wspó∏pracy. Co wi´cej, w praktyce oni pracowali przeciw sobie.”
13
Dopiero w
lipcu 1943 r. lubelscy cywilni biurokraci odnieÊli wa˝ne zwyci´stwo nad dystryktowymi
policjantami. Wtedy to ostatecznie przypisano biuro administracji policyjnej, kierowane
przez miejscowego szefa policji, do Urz´du Gubernatora Dystryktu Lublin. Wewn´trzny
konflikt zmala∏ ale nie zamar∏.
Jednak konflikt mi´dzy nazistowskimi instytucjami nie przes∏ania∏ faktu, ˝e bez
policji nie mo˝na by∏o rzàdziç. Si∏y policji niemieckiej w GG odzwierciedla∏y wymogi
wojny i okupacji. Jednak nie powinniÊmy myliç formacji aparatu terroru III Rzeszy
bezpoÊrednio zaj´tych “utrzymywaniem porzàdku” w GG z ca∏oÊcià nazistowskich si∏ po-
licyjnych, które stacjonowa∏y na tym obszarze, ale niekoniecznie wype∏nia∏y jakiekolwiek
zadania skierowane przeciw ludnoÊci miejscowej.
NaziÊci skoncentrowali powa˝ne si∏y policyjne w GG jeszcze przed i podczas kam-
panii 1940 r. w Europie zachodniej i pó∏nocnej, a nast´pnie przed inwazjà na Zwiàzek
Sowiecki. Mi´dzy kwietniem a czerwcem 1940 r. oko∏o 100 000 policjantów niemieckich
stacjonowa∏o w Polsce centralnej i zachodniej. Do 22 czerwca 1940 r. liczba ich wzros∏a
do 100 000 w samym Generalnym Gubernatorstwie (GG).
Jednak wed∏ug szacunków podziemia tylko 10 000 policjantów niemieckich czyn-
nie s∏u˝y∏o w GG w 1940 r. Na poczàtku 1942 r., ich liczba wzros∏a do 17 000 a wkrótce
potem do 20 000. Pod koniec 1943 r. i na poczàtku 1944 r. setki tysi´cy uczestników
niemieckich formacji policyjnych wycofa∏o si´ do Polski centralnej przed naporem
Sowietów. Wi´kszoÊç z nich nie mia∏a formalnych przydzia∏ów s∏u˝bowych w GG, jednak
wiele oddzia∏ów rutynowo kierowano do licznych operacji pacyfikacyjnych na polskiej
prowincji.
14
Rozlokowanie si∏ policyjnych odzwierciedla∏o potrzeby wojny, zmieniajàce si´
148
Plik z chomika:
Dooley
Inne pliki z tego folderu:
Julian Assange i nazistowska sekta.docx
(585 KB)
II Rzeczpospolita korporancka.pdf
(809 KB)
Jan Moor (“Jankowski”).pdf
(206 KB)
Nacjonalizm.pdf
(281 KB)
Agenci i bandy pozorowane na Lubelszyźnie.pdf
(265 KB)
Inne foldery tego chomika:
Analysis & Strategy Books Collection
Antoine de Saint-Exupéry - Mały Książę
AS SPRZEDAŻY
Bloomberg
Business Life Polska
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin