ZARZĄDZANIE PROCESAMI2.doc

(109 KB) Pobierz
1

1.procesy biznesowe

Proces to zestaw logicznie powiązanych zadań lub czynności wykonywanych w celu osiągnięcia określonego wyniku biznesowego.

Proces wykonawczy to proces obejmujący realizowane przez organizację najważniejsze czynności o wysokiej wartości dodanej.

 

doskonalenie procesów biznesowych znajduje się w samym centrum zainteresowania zarządzania operacjami i łańcuchem dostaw.

2.mapowanie procesów biznesowych

Mapowanie to proces opracowywania graficznych schematów powiązań organizacyjnych lub czynności składających się na proces biznesowy.

Właściwie przeprowadzone mapowanie służy kilku celom:

·         Pozwala dokładnie zrozumieć elementy procesu - czynności, wyniki
i wykonawców poszczególnych kroków,

·         Definiuje granice procesu,

·         Służy za punkt odniesienia, na podstawie którego można mierzyć efekty działań mających na celu udoskonalenie procesu.

W mapowaniu procesów często wykorzystuje się następującą procedurę:

·         Identyfikowanie głównych uczestników procesu z wykorzystaniem techniki określanej mianem mapowania relacji,

·         Tworzenie szczegółowej mapy procesu, prezentującej wszystkie czynności składające się na proces.

Mapa relacji to zaawansowany schemat pokazujący najważniejsze jednostki organizacyjne zaangażowane w proces biznesowy oraz ich wzajemne powiązania w formie przepływów materialnych, niematerialnych
i pieniężnych.

Rys. 1.              Mapa relacji dla procesu zaopatrzenia producenta samochodów w elementy wyposażenia kabiny

 

 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mapa procesu to szczegółowy schemat identyfikujący konkretne czynności, które składają się na przepływy materialne, informacyjne i pieniężne w ramach procesu.

3.mierzenie wydajności procesów

Istnieje niezliczona ilość różnych mierników wydajności procesu, spośród, których większość wywodzi się z czterech podstawowych wymiarów:

·         Jakości,

·         Kosztu,

·         Czasu,

·         Elastyczności.

Mierniki procesów – przykłady

Produktywność to miernik wydajności procesu wyraża stosunek wyników do nakładów

produktywność=wyniki/nakłady

Produktywność jednoczynnikowa to stosunek wyników do jednej kategorii nakładów.

 

produktywność wieloczynnikowa to stosunek wyników do więcej niż jednej kategorii nakładów.

Efektywność to miernik wydajności procesu stosunek wyników rzeczywistych do standardowych. (zazwyczaj wyrażany w procentach)

 

wynik standardowy to szacunkowa wartość wyniku przy danym poziomie nakładów.

Czas trwania cyklu to całkowity czas potrzebny do zrealizowania procesu biznesowego;

zwany również czasem przepływu (materiału, dokumentu, produktu itd.) Przez proces.

4.skracanie czasów trwania cykli

 

Czynniki wpływające na wydłużenie czasu trwania cyklu:

 

·         Czasy oczekiwania

·         Niepotrzebne etapy procesu

·         Etapy równoległe i szeregowe

·         Powtarzające się kroki

·         Gromadzenie

·         Nadmierna kontrola

·         Przestarzała technologia

·         Brak informacji

·         Brak szkolenia lub nieskuteczne szkolenie

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

organizowanie działalności w celu skrócenia czasu trwania cyklu

 

doskonalenie procesu składa się z następujących kroków:

 

·         Powołanie zespołu do spraw redukcji czasu trwania cyklu (zrct)

·         Sporządzenie mapy procesu

·         Zidentyfikowanie możliwości skrócenia czasu trwania cyklu

·         Opracowanie i wprowadzenie w życie zaleceń dotyczących skrócenia czasu trwania cyklu

·         Ocena efektu wprowadzonych udoskonaleń

·         Podejmowanie nieustannych wysiłków
w celu skrócenia czasu trwania cyklu

5.

benchmarking to proces identyfikowania, poznawania i adaptowania wyróżniających się praktyk istniejących w ramach tej samej organizacji lub w innej firmie w celu zwiększenia wydajności.

Benchmarking polega na porównywaniu praktyk i procedur stosowanych w organizacji z praktykami i procedurami stosowanymi przez najlepszych w celu identyfikowania możliwych udoskonaleń w organizacji lub łańcuchu dostaw.

Benchmarking konkurencyjny to porównywanie procesów realizowanych przez organizację z procesami istniejącymi w organizacjach konkurencyjnych.

Benchmarking procesowy to porównywanie procesów realizowanych przez organizację z wyróżniającymi się procesami stosowanymi w innych, niekonkurujących z nią firmach.

6. Strategie doskonalenia procesów biznesowych

Ciągle doskonalenie to filozofia, według, której małe, nawarstwiające się ulepszenia mogą się z czasem złożyć na znaczne zwiększenie wydajności.

Przebudowa procesów biznesowych to procedura obejmująca gruntowne przemyślenie oraz radykalne przekonstruowanie procesu biznesowego w celu osiągnięcia znacznej poprawy w takich najważniejszych wymiarach wydajności, jak koszt, jakość, obsługa i szybkość.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin