MARKETING MIĘDZYNARODOWY teoria.docx

(110 KB) Pobierz

MARKETING  MIĘDZYNARODOWY

 

Literatura :

Rocznik Statystyki Miedzynarodowej 2009r. GUS

1.      Strategia globalna. Światowa przewaga konkurencyjna

2.      A.Sznajder „Strategie marketingowe na rynku międzynarodowym”

3.      A.SznajderEuromarketing. Uwarunkowania na rynku Unii Europejskiej”

4.      F.Duliniec „Marketing międzynarodowy”

 

 

              Marketing międzynarodowy obejmuje wszystkie działania marketingowe firmy realizowane w ramach jej aktywności gospodarczej poza granicami kraju, lecz także np. tworzenie własnych działów (produkcyjnych, handlowych) za granicą lub zawieranie umów z partnerami zagranicznymi jak franchising czy joint venture.

              W zasadzie analogiczne znaczenie dla marketingu międzynarodowego ma termin marketing na rynkach zagranicznych, traktowany jako przeciwieństwo marketingu na rynku wewnętrznym (krajowym). Spotyka się także pojęcie marketing zagraniczny, oznaczające zespół działań marketingowych realizowanych w obrębie rynku zagranicznego przez własne filie firmy na tym rynku.

              Pokrewnym terminem jest marketing wielonarodowy (multinarodowy).

              Istotą marketingu międzynarodowego jest potrzeba poznania i zrozumienie uwarunkowań kompleksowego otoczenia, które stanowią rynki zagraniczne.

              Od wiedzy w tym zakresie zależą przede wszystkim wybór strategii marketingowej i zakres dostosowania (adaptacji) elementów marketingu do specyfiki otoczenia międzynarodowego.

              Definicja F.Bradleya:

Marketing międzynarodowy to identyfikacja potrzeb i wymagań klientów, dostarczenia dóbr i usług zapewniających firmie wyróżniającą przewagę marketingową, przekazywanie informacji o tych dobrach i usługach, jak również ich międzynarodowa dystrybucja i wymiana przez jedną formę wejścia na rynki zagraniczne lub ich kombinację.

              Biznes międzynarodowy zajmuje się wymiana towarów i usług, siły roboczej itd.

              Międzynarodowy podział pracy – w danym kraju gospodarka była nastawiona na np. gospodarkę surowcową, przemysłową, rolniczą itp.

              Proces marketingowy :

1.      Analiza rynku. Badania marketingowe.

2.      Segmentacja rynku. Wybór rynku docelowego. Pozycjonowanie produktu, firmy.

3.      Elementy marketingu mix (4P): produkt, cena, promocja, dystrybucja.

 

Badania marketingowe to planowanie, wspieranie, analizowanie potrzebne do …

Mogą być pierwotne i wtórne.

 

 

 

 

 

 

 

 

Problemy analizy międzynarodowego otoczenia marketingowego.

 

Analiza otoczenia marketingu międzynarodowego poprzedza podejmowanie bardziej szczegółowych badań marketingowych, jest dla nich punktem odniesienia.

              Analiza otoczenia, poza ustaleniem jego struktury – przede wszystkim najistotniejszych czynników składających się na poszczególne grupy, ma na celu śledzenie tendencji zmian poszczególnych elementów głównie z punktu widzenia możliwego wpływu (pozytywnego czy negatywnego) na działania marketingowe danego przedsiębiorstwa.

 

Etapy procesu

Cele

Otoczenie międzynarodowe

(ekonomiczne, demograficzne, polityczne, społeczno – kulturowe, technologiczne)

Identyfikacja struktury oraz wypracowanie świadomości głównych trendów zmian

Analiza trendów

Pogłębiona analiza znaczenia trendów, zmian otoczenia z punktu widzenia danego przedsiębiorstwa, rozpoznanie trendów najważniejszych w długim okresie

Prognoza i analiza wpływu

Przewidywanie przyszłych zmian otoczenia oraz pogłębiona analiza ich wpływu na rynki, produkty, klientów, przedsiębiorstwa

Identyfikacja nowych możliwości

Ocena możliwości rynkowych (pod kątem rozwoju  produktu i rynku przy różnych warunkach działania przedsiębiorstwa)

Sformułowanie wariantów

strategii marketingowych

Planowanie marketingowe

 

Trend – zjawisko pojawiające się w czasie.

Ocena atrakcyjności poszczególnych rynków dla branż i produktów objętych działalnością jest kolejnym etapem wyboru, wymagającym ustaleń następujących czynników działań gospodarczych:

 

 

Czynnik oceny

Stopień atrakcyjności

Niski

Przeciętny

Dobry

B.dobry

Pojemność rynku

 

 

 

 

Wysokość produkcji

 

 

 

 

Import

 

 

 

 

Eksport

 

 

 

 

Wzrost rynku

 

 

 

 

Siła nabywcza ludności

 

 

 

 

Podaż produktów

 

 

 

 

Ceny produktów

 

 

 

 

Intensywność konkurencji

 

 

 

 

Liczba i struktura kanałów dystrybucji

 

 

 

 

Wysokość marż hurtowych i detalicznych

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin