prawie_wszystkie.doc

(448 KB) Pobierz
Zagadnienia

Zagadnienia

 

1.      DYDAKTYKA AKADEMICKA

def Palki  z wykładów– Działalność nauczająca w uczeniach wyższych polegająca na stwarzaniu warunków do studiowania           działalność naukowa; cele i zadania kształtowania w szkołach wyższych, metody, techniki i narzędzia, polityka oświatowa. Istnieją dwa nurty w dydaktyce akademickiej:

a)      instrumentalny model

b)     z ideologii uniwersytetu liberalnego

def. Palki z książkiW poszukiwaniu modelu dydaktyki akademickiej”: Dydaktyka akademicka jest nauką o nauczaniu i wychowaniu intelektualnym na uczelniach akademickich; jej uprawianie służy budowie wiedzy w powyższym zakresie oraz kształtowaniu podstaw praktycznej działalności dydaktycznej na uczelniach akademickich. Tak pojmowana dydaktyka akademicka wchodzi w skład dydaktyki szkoły wyższej i pedagogiki szkoły wyższej

2.PRZEPROWADŹ KLASYFIKACJĘ CELÓW KSZTALECENIA POEDAGOGICZNEGO WŁASNEJ SPECJALIZACJI W OPARCIU O KRYTERIUM STRUKTÓRY KOPETENCJI ZAWODOWYCH PEDAGOGA (lub zag. opracowane na pow-ieJ)

Celem nauczania przedmiotów pedagogicznych jest stwarzanie przez nauczyciela tych przedmiotów syt. dyd –wych niezbędnych do nabywani przez jego uczniów (studentów słuchaczy kompetencji w zakresie posługiwania się wiedzą pedagogiczna jako źródłem i narzędziem do zdobywania dalszej wiedzy i przekształcania otaczającej jej rzeczywistości

Kompetencje rozumiane są tu jako złożone struktury psychiczne, na które składają się wzajemnie się warunkujące 3 komponenty wiedza umiejętności właściwości podmiotowe.

Wyróżnić możemy 6 grup kompetencji:

-PRAKSEOLOGICZNE

-W ZAKRESIE WSPÓŁDZIAŁANIA

-KREATYWNE

-INFORMMATYCZNE

-ETYCZNO MORALNE

-KOMUNIKACYJNE

CELE KSZTAŁCENIA PEDAGOGICZNEGO SPEC. O – W

Uwaga: Na poziomie makrosystemu konstruowane są ogólne cele kształcenia à chodzi o opis sylwetki absolwenta konstruowany w oparciu o opis kompetencji zawodowych i życiowych, co tworzy profil końcowy i jest jednocześnie założeniami programowymi. Na strukturę kompetencji składają się 3 elementy:

umiejętności, wiedza, właściwości podmiotowe (patrz zagad. 3)

 

Sylwetka absolwenta:

Absolwent studiów na kierunku pedagogika o specjalności pedagogika społeczno-opiekuńcza posiada podstawowe kwalifikacje zawodowe uprawniające do sprawowania profesjonalnej opieki wychowawczej nad dziećmi, młodzieżą i osobami dorosłymi. Absolwent powinien posiadać odpowiednie kompetencje niezbędne do pełnienia roli zawodowej pedagoga, a w szczególności:

*Podstawową wiedzą ogólnopedagogiczną, socjologiczną i psychologiczną umożliwiającą zrozumienie społeczno-kulturowego kontekstu wychowania i pracy opiekuńczej;

*wiedzą specjalistyczną niezbędną do udzielania skutecznej pomocy jednostce, rodzinie oraz grupie społecznej w osiąganiu i utrzymaniu pełni możliwości fizycznych, psychicznych i społecznych w środowisku zamieszkania, placówce oświatowo-wychowawczej i opiekuńczo-wychowawczej oraz miejscu pracy; *praktycznymi umiejętnościami w zakresie komunikacji społecznej; *umiejętnością przeprowadzenia diagnozy pedagogicznej i projektowania działalności zaradczej i kompensacyjnej;

*sprawnością w zakresie praktycznego działania.

Pedagog o specjalności społeczno-opiekuńczej powinien być osobą odpowiedzialną, otwartą na potrzeby drugiego człowieka, zdolną do empatii oraz cechującą się życzliwym podejściem do problemów swoich wychowanków. Jego rzetelnemu przygotowaniu zawodowemu towarzyszyć powinny chęci i umiejętności pogłębiania swojej wiedzy oraz doskonalenia własnego warsztatu metodologicznego, jak również gotowość do systematycznego podnoszenia swoich kwalifikacji.

Absolwent pedagogiki społeczno-opiekuńczej może podjąć pracę w placówkach, w których funkcja opiekuńcza jest pierwszoplanową - placówki wspierające rodzinę dysfunkcjonalną w środowisku lokalnym, interwencyjne, socjalizacyjne oraz rodzinne formy opieki nad dziećmi oraz w placówkach, którym prawnie przypisano funkcje opiekuńczą i wychowawczą, to jest: przedszkolach, szkołach, instytucjach organizujących czas wolny dzieciom i młodzieży. Może także pracować w instytucjach środowiska lokalnego prowadzących działalność na rzecz dziecka i rodziny. Ponadto w praktyce praca społeczno-opiekuńcza wiąże się z szeroko pojętą profilaktyką pedagogiczną.

Absolwent studiów magisterskich na kierunku pedagogika o specjalności pedagogika społeczno-opiekuńcza posiada specjalistyczne przygotowanie do sprawowania profesjonalnej opieki wychowawczej nad dziećmi, młodzieżą i osobami dorosłymi, oparte na interdyscyplinarnej podbudowie teoretycznej. Ponadto posiada odpowiednie kompetencje do samodzielnego rozwiązywania problemów praktycznych zgodnie z zasadami etyki i holistycznego postrzegania człowieka oraz nastawienie na działalność prospołeczną. Dysponuje również wiedzą i umiejętnościami niezbędnymi do prowadzenia badań naukowych oraz dostrzegania i rozwiązywania problemów teoretycznych wykazując przy tym pełne zaangażowanie w systematycznym doskonaleniu swoich kwalifikacji.

 

 

3.PPRZEDSTAW ELEMENTY SKŁADAJĄCE SIĘ NA KOMPETENCJE NAUCZYCIELA PRZEDMIOTÓW PEDAGOGICZNYCH

KOMPETENCJE

- termin wieloznaczny

- złożone struktury regulacyjne, determinujące poznawanie, przezywanie, przekształcanie dostępnej człowiekowi rzeczywistości

Kompetencje profesjonalne. Cechy:

- szczególnie ważne dla osiągnięcia celów profesjonalnego działania

- powodują, że człowiek który je posiada jest cenniejszy dla pracodawcy

- odgrywają istotną rolę w instytucjonalnym doskonaleniu zawodowym i kształceniu

- rozbudzają kreatywność i samodzielność u osób, które je posiadają

Na kompetencje składają się 3 elementy:

1.umiejętności (zorganizowany układ czynności, potencjalny stan gotowości do działania; ich świadome opanowanie i modyfikowanie wymaga wiedzy)

2.wiedza

3.właściwości podmiotowe

Ad.1 Umiejętności

- przybierają postać algorytmów lub heurystyk

- umiejętności: -diagnostyczne (rozpoznawania rzeczywistości)

                       -projektujące (projektowania i planowania działań własnych i potencjalnych

                        działań innych)

                      - realizacyjne ( ułatwiające wprowadzanie tych planów w życie)

                      - ewaluacyjne (wartościowania przebiegu pracy i jej rezultatów)

                      - korektywne, doskonalące

- umiejętności potrzebne pedagogowi przekazywane są jako gotowe wzorce, procedury, modele (element dziedzictwa kulturowego) lub konstruowane przez niego w toku przekształcania, doskonalenia zawodowego

Ad.2 Wiedza potrzebna pedagogowi

- ogólna- podstawa do porozumiewania się z innymi

- kierunkowa- materiał, jakim operuje pedagog, wiedza psychologiczno- pedagogiczna pozwala zrozumieć prawidłowości rozwoju, przebieg procesów pedagogicznych i zakłóceń

- metodyczna- o strategiach, metodach działania, warunkach oddziaływania na innych, konstruowaniu i przekształcaniu celów

wiedza: elastyczna, otwarta (pedagog gotów jest ją uzupełniać, przekształcać), funkcjonalna

Ad.3 Właściwości podmiotowe

- warunkują jakość podejmowanych działań

Cechy charakterystyczne pedagoga:

- dążenie do dociekliwego poznania rzeczywistości

- odpowiedzialność za przebieg własnych działań

- poczucie współodpowiedzialności za działania podejmowane wspólnie z innymi

- świadomość konieczności ciągłego doskonalenia siebie, swojej pracy

- samoakceptacja siebie jako człowieka i profesjonalisty

- akceptacja ucznia, wychowanka, współpracowników

- dążenie do współpracy

- przekonanie o tym, że praca jest wartością, stanowi element rozwoju człowieka

- szacunek do innego i wytworów jego pracy, wobec poglądów, przekonań innych ludzi, dla wartości leżących u ich podstaw oraz oczekiwanie, że partnerzy będą akceptować, szanować nasze zdanie

- gotowość do realizacji funkcji i zadań placówki, w której się pracuje

Kompetencje pedagoga

- cechy osobowości

- opis ideału, sylwetki pedagoga

-stanowią podstawę do kształtowania celów kształcenia pedagogicznego

4.nie trzeba

Podaj argumenty za i przeciw tworzeniu kodeksów etycznych nauczycieli przedmiotów pedagogicznych

 

argumenty „za”

 

*reguluje zadania i funkcje działalność pedagoga w instytucji (np. w szkole, na uczelni...) -ustala wytyczne codziennego postępowania

*podaje standardy zachowań pedagoga wobec: wychowanków, swoich współpracowników, rodziców wychowanka, społeczeństwa a także określa relacje pedagoga do własnego zawodu

*kodeks etyczny jest zbiorem zasad i norm postępowania każdego pedagoga opartym na uniwersalnych i niepodważalnych wartościach wytyczających postępowanie moralne

*chroni pedagoga przed naciskiem kontroli społecznej oraz niejednokrotnie rozbieżnymi oczekiwaniami społeczeństwa wobec zawodu pedagoga

*stanowi swoisty punkt odniesienia dla pracujących pedagogów a  także kierunkowskaz dla dopiero rozpoczynających pracę- dookreśla etos pracy pedagoga

*jest podstawą rozstrzygnięcia sporów, gdy postępowanie pedagoga budzi kontrowersje

*pomaga w refleksji na zawodem pedagoga, stanowi podstawę przemyśleń: jaki powinienem być i jakimi zasadami powinienem się kierować

 

argumenty „przeciw”

 

*ulega zmianom wraz z przeobrażeniami myślenia o zawodzie pedagoga
w świadomości społecznej

*wymusza obowiązek podporządkowania się, może hamować innowacyjne podejście do zawodu pedagoga

*może zawierać zbyt dużo zakazów w stosunku do praw pedagoga

*może być zbiorem wyidealizowanych zasad nieprzystających do rzeczywistości pracy pedagoga

 

5.SCHARAKTERYZUJ STRUKTURĘ PROGRAMU PRZEDMIOTÓW PEDAGOGICZNCH

Struktura składa się z 2 podstawowych elementów:

a)ze ścieżki podstawowej

b)ze ścieżek tworzących, które wpływają na przebieg projektowania

ELEMENTY

*usytuowanie przedmiotu w danej koncepcji

*określenie znaczenia oraz funkcji danego przedmiotu

*formułowanie celów zajęć ( uwzględnianie celów głównych i operacyjnych)

*projektowanie rozwiązań alternatywnych celów dydaktycznych

*wybór najlepszej z możliwych strategii dydaktycznej i jej opis (w jej skład wchodzą zadania, materiały dydaktyczne, opis metod, czynności)

*oczekiwane rezultaty pracy dydaktycznej

6.OPISZ ZAWARTOŚC PODSTAWOWYCH MODUŁÓW STRUKTÓRY PRGRAMU Z DOWOLNEGO PRZEDMIOTU PEDAGOGICZNEGO:

a.UWARUNKOWANIA WSTĘPNE – opis adresata programu, lokalizacja programu na tle innych form kształcenia, warunki wstępne: czas, miejsce, materiały, warunki zaliczenia przedmiotu , informacje o autorze, kompetencje

b.CELE KSZTAŁCENIA – cele ogólne formułowane w kategoriach postaw kompetencji, cech osobowych, sfer aktywności; cele szczegółowe opisane w trzech kategoriach wiedzy, umiejętności, właściwości podmiotowych (opisuje w jaki sposób słuchacz ziemni się po zajęciach); cele operacyjne konstruowane poprzez wskazania obserwowanych zachowań

c.MATERIAŁ DYDAKTYCZNY – obejmuje struktury wiadomości jakie sa przedmiotem zajęć

d.PROCEDURY REALIZACJI CELÓW KSZTAŁCENIA

e.EWALUACJA PROGRAMU – zestaw pytań skierowany do studentów dotyczących realizacji programu

f.PRZYKŁADOWE SCENARIUSZE ZAJĘĆ

 

 

 

7.OKREŚL PODOBIEŃSTWA I RÓŻNICE POMIEDZY JAWNYM I UKRYTYM PROGRAMEM KSZTAŁECENIA PEDAGOGICZNEGO

Podobieństwa:

- wywierają wpływ na przebieg procesu kształtowania uczniów/studentów

- pomagają zorientować się co do wymagań stawianych przez nauczyciela i szkołę/uczelnię

- oddziałują systematycznie

- wpływa na relacje nauczyciel-uczeń

- ważne wychowawczo

- wpływa na ocenę osiągnięć ucznia

- wpływa na zachowanie uczniów i życie szkoły i „sukces”

 

Różnice:

- jawny[j] program jest jasno określony (cele, metody formy), ukryty [u] program jest rozmyty i bardziej intuicyjny niż rozumowy

- u: program jest niezaplanowany i trudno na niego wpływać

- u: nie poddaje się analizie

- u: nauczyciel nie wie o jego istnieniu

- u: uczeń ma szeroki wachlarz zachowań w porównaniu z programem jawnym (strategie przyjmowane przez uczniów/studentów)

- u: niejasne wymagania

- u: wpływa na emocje i postawy

- u: modyfikuje treści kształcenia

-u: może się zmieniać w zależności od zajęć i prowadzącego

8.WSKAŻ I UZASADNIJ KONIECZNE WARUNKI PRZY KONSTRUOWANIU PROGRAMU ZAJĘĆ DYDAKTYCZNYCH

A)                            Koniecznewarunki:

Uwzględnienie definicji pojęcia „treści kształcenia”:

*Uporządkowany zbiór wiadomości obiektywnych. Na program składają się: rejestr tematów zajęć lub zagadnień + literatura + wymagania końcowe

*Ogół planowanych doświadczeń studenta zdobywanych w toku kształcenia. Program zawiera: opis celów kształcenia + układ inf., jakimi studenci będą operowali w toku zajęć + opis czynności studentów i nauczycieli akademickich + określenie ewaluacji

*Ogół planowanych syt. ped. skierowanych na ogólne rozumienie i pożądane zmiany w wychowanku. Zawiera: cele pod postacią ogólnego opisu „sylwetki absolwenta” + zestawy syt., które sprzyjają nabywaniu zmian opisanych w celach edukacyjnych wraz z ich ogólną charakterystyką propozycje alternatywnych sposobów konstruowania i modyfikowania owych syt. w razie pojawiających się potrzeb + opis sposobów ewaluacji

W zależności od tego, którą z def. Przyjmiemy za własną, taki będzie efekt, struktura materiałów dyd. skryptów dla studentów.

 

Uwzględnienie zasad doboru i układu treści kształcenia.

Zasady ogólne: nowoczesności, operatywności wiedzy, strukturalizacji treści kształcenia, łączenia treści kierunkowych i instrumentalnych, włączanie studenta do podejmowania decyzji, autonomia studenta

Zasady specyficzne: prakseologiczna, podmiotowych relacji, integracji, ponadwymiarowości wiedzy studentów, teleologiczna

 

Projektowanie projektów powinno mieć charakter systemowy (patrz: zagad. 9)

 

1.      Cechy dobrego projektu:

!Wykonalny- zastosowanie najlepszych metodycznych rozw.

!Racjonalny- zakotwiczony w wiedzy metodycznej

!Giętki = elastyczny- dopuszczający w razie potrzeby modyfikacje metodyczne

!Ponadwymiarowy- czynności i wiadomości konstruowane ponad miarę

!Konsekwentny- spójny wewnętrznie

!Złożony-zawierający rozwiązania alternatywne

!Celowy- skierowany na zdobywanie kompetencji przez studentów

!O optymalnym poziomie ogólności

!Powinien posiadać pewne ramy czasowe

 

B)    Uzasadnienie:

Projektowanie programów jest zadaniem złożonym. Jest kilka argumentów, dla których warto sobie zdać sprawę, że owo projektowanie jest ważne:

!Mamy do czynienia z osobami dorosłymi posiadającymi status i kompetencje, co może utrudniać odbiór tego, co chcemy przekazać (zachowania tych osób) jest uwarunkowane również tym,  czego nie zdajemy sobie sprawy)

!Studenci/ słuchacze nie zawsze nastawieni są pozytywnie do danych zajęć. Motywy udziału w zajęciach z pedagogiki są często motywami zewnętrznymi (awans zawodowy, chęć zdania egzaminu, uzyskanie dyplomu itp.). Motywom zewnętrznym towarzyszy poczucie straty czasu.

!Często działamy w sytuacji niedookreślonej (nie znamy wiedzy wejściowej ludzi, ich potrzeb, języka, ich intencji)

Ponadto, konstruując projekt zajęć dydaktycznych osiągamy przy okazji kilka korzyści:

!Przemyślenie koncepcji zajęć

!Projektowanie programów o pełnej strukturze są impulsem do prowadzenia uzgodnień ze słuchaczami, co będzie się działo na zajęciach

!Projektowanie z wyprzedzeniem skraca czas przygotowania do zajęć

Posiadając pełny program łatwiej nam przekazać, co będzie się działo na zajęciach

 

 

9.OMÓW SCHEMAT PODEJŚCIA SYSTEMOWEGO W PROJEKTOWANIU ZAJĘĆ Z PEDAGOGIKI

Schemat podejścia systemowego to pewna specyficzna strategia postępowania,  która ma na celu modyfikowanie zamierzeń do dostosowaniu projektu do osób, zmiennych warunków czy kontekstu społeczno – kulturowego. To postępowanie modyfikujące może być prowadzone na różnych poziomach. U podstaw tej modyfikacji leży założenie, że u podstaw każdego systemu leżą relacje między składnikami, które nadają mu właściwy charakter. Podstawowe elementy zaliczane do schematu podejścia systemowego to:

a)      USTUOWANIE PRZEDMIOTU ZAJĘĆ W DANEJ KONCEPCJI

b)     OKREŚLENIE ZNACZENIA ORAZ FUNKCJI DANEGO PRZEDMIOTU.

c)      FORMUOWANIE CELU ZAJĘĆ dookreślenie intencji, zamierzeń podmiotu edukacyjnego działania

d)     PROJEKTOWANIE ROZWIĄZAŃ ALTERNATYWNYCH CELÓW DYDAKTYCZNYCH

e)      WYBÓR NAJLEPRZEJ Z MOŻLIWYCH STARTEGII DYDAKTYCNYCH I JEJ OPIS

f)       OCZEKIWANE REZULTATY PRACY DYDAKTYCZNEJ

Możemy wyróżnić 4 rodzaje schematów podejścia systemowego ze względu na to co jest punktem centralnym danego schematu :

82

 


Czynności nauczyciela projektującego jednostkę tematyczną w koncepcji kształcenia skoncentrowanej na uczeniu się

Czynności nauczyciela projektującego jednostkę tematyczną w koncepcji, której ośrodkiem są stosunki interpersonalne

Czynności nauczyciela projektującego jednostkę tematyczną, której punktem centralnym jest proces kształcenia

Czynności nauczyciela projektującego jednostkę tematyczną, której punktem centralnym są treści kształcenia


 

10.JAKIE KONSEKWENCJE DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE POSIADA PROGRAM UKRYTY KASZTAŁCENIA PEDAGOGÓW (bardziej rozszerzone opracował to ŁukaszJ)

Powszechnie uznaje się, że szkoła jest instytucją składającą się z trzech podstawowych elementów: nauczyciela, programu nauczania i ucznia. Badania nad procesem edukacji wykazały jednak, że obok tej niezbędnej triady istnieje wiele "niejawnych" wymiarów funkcjonowania szkoły, określanych jako "ukryty program". W znacznym stopniu wywierają one wpływ na przebieg procesu kształtowania uczniów/studentów, a niejednokrotnie oddziałują silniej niż ustalony i przyjęty program działania. Ich obecność można dostrzec w wielu różnych aspektach życia szkolnego ( m.in. w architekturze budynków szkolnych, podręcznikach, życiu codziennym w szkole, relacjach nauczyciel – uczeń).

Ukryty program to pozadydaktyczne, lecz wychowawczo ważne, konsekwencje uczęszczania do szkoły, które pojawiają się systematycznie, ale nie są zawarte w żadnym zestawie celów i uzasadnieniu działań oświatowych.

 

Konsekwencje ukrytego programu;

- w istotny sposób wpływają na przebieg i wyniki pracy szkoły, a jednocześnie nie poddają się systematycznemu opisowi i analizie (wykładowca nie uświadamia sobie procesów zachodzących w grupie, trudno mu dokonać właściwej ewaluacji i ewentualnie poprawnie zmodyfikować treści i metody kształcenia)

- absolwenci mogą charakteryzować się zupełnie innymi właściwościami niż te, które zakładano w programach (sylwetka studenta zaplanowana przez organizatorów kursu nie pokrywa się z przeciętną sylwetka absolwenta tego kursu)

- wpływa na relacje między nauczycielem a uczniem (mimo propagowanych relacji równorzędnych i partnerskich często jest to relacja nierówna, teoria jedno a praktyka drugie)

- podział przestrzeni i urządzeń szkolnych jest niesymetryczny (nauczyciele mają większe biurka, wyściełane krzesła, dostęp do większego obszaru klasy, wpływa to na hierarchię ważności, pozycja uprzywilejowana nauczyciela, kojarzy się z władzą)

- układ wewnątrz budynków często ogranicza uczenie się indywidualne i w małych grupach lub wręcz je uniemożliwia (układ ten przeciwdziała stosunkom współpracy i demokracji oraz pracy w małych grupach. Również sposób rozmieszczenia ławek i krzeseł nadaje pomieszczeniu "przód" i "tył" - przesłanie tego układu jest następujące: "patrzeć na wprost", "siedzieć i słuchać". Sposób siedzenia jest wyrazem oczekiwanego kanału komunikacyjnego, postrzeganego jako skupiony przeważnie lub wyłącznie na nauczycielu.

- podporządkowanie się określonym przez nauczyciela lub szkołę regułom i normom.

- mogą wpływać na uczucia, postawy, potrzeby, wierzenia

- powodują tworzeni się strategii funkcjonowania jako student (strategie zachowania się studentów, sposób na przetrwanie zajęć pedagogicznych

grupy:

1.      strategia kooperacji (podlizywanie się, podporządkowanie się optymistyczne, instrumentalizm, oportunizm)

2.      strategie przetrwania (podporządkowanie się z dystansem, wyczekiwanie końca zajęć, obłaskawianie prowadzącego zajęcia, pozorowana aktywność)

3.      strategie opozycyjne (zamaskowane nieposłuszeństwo, odmowa wykonywania zadań, sabotaż, zadawanie pytań na które prowadzący nie zna odpowiedzi, wycofywanie się)

- wyniki nie zawsze są proporcjonalne do wiedzy (istnieją bowiem przynajmniej dwie inne podstawy oceniania wszechobecne w szkole. Jedna odnosi się do tego, jak uczeń przystosowuje się do oczekiwań instytucjonalnych, druga dotyczy posiadania pewnych swoistych cech charakteru)

- powoduje, że program kształcenia jest nieadekwatny do rzeczywistej wiedzy studentów

- uświadomienie sobie przez studenta funkcjonowania „ukrytego programu” może ułatwić mu późniejszą pracę zawodową

 

11.JAKEI ZNACZENIA DLA a) NAUCZYCIELA AKADEMICKIEGO b) STUDENTA MA ZJAWISKO PROGRAMU UKRYTEGO FUNKCJONUJĄCEGO W SZKOLE WYŻSZEJ

Znaczenie dla nauczyciela akademickiego:

- przekazywana wiedza może być inaczej interpretowana niż założył to sobie wykładowca, rozbieżność poznawcza

- rozbieżność pomiędzy ustalonymi celami kształcenia a stanem faktycznym

- błędna ewaluacja a co za tym idzie powtarzanie błędów na kolejnych rocznikach

- pozorne rozumienie przekazu przez studentów, przechodzenie do kolejnej partii materiału

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin