Nadpobudliwość psycho - ruchowa ( ADHD )
I. Definicja:
Zespół nadpobudliwości psychoruchowej i zaburzeń koncentracji uwagi (Atention Deficit Hyperactivity Disorder) - ADHD, jest jednym z najczęściej występujących zaburzeń wieku rozwojowego. Ocenia się, że występuje on u 3-20% dzieci. Cechą charakterystyczną zespołu jest występowanie trwałych wzorców zachowania, utrzymujących się przynajmniej przez 6 miesięcy, a przejawiających się przede wszystkim jako:zaburzenia koncentracji uwagi nadmierna impulsywność nadruchliwość.Nasilenie powyższych objawów jest niewspółmierne do wieku i poziomu rozwoju oraz utrudnia funkcjonowanie dziecka w otoczeniu.
II. Objawy: 1) zaburzenia koncentracji uwagi - dziecko nie potrafi skoncentrować się na szczegółach podczas zajęć szkolnych lub pracy, popełniając błędy wynikające z niedbałości - trudności z utrzymaniem uwagi na zabawach i grach - może się wydawać, że dziecko nie słucha tego co się do niego mówi - nie stosuje się do podawanych kolejno instrukcji - ma kłopoty z dokończeniem zadań szkolnych i wypełnieniem domowych obowiązków - szybko traci zainteresowanie wykonywaną czynnością, przechodzi do następnej bez dokończenia poprzedniej - ma trudności ze zorganizowaniem sobie pracy - nie lubi zajęć wymagających dłuższego wysiłku umysłowego - często gubi rzeczy niezbędne do pracy lub zajęć (zabawki, przybory szkolne) - łatwo rozprasza się pod wpływem zewnętrznych bodźców - często zapomina o różnych codziennych sprawach2) nadruchliwość - wykonuje wiele zupełnie zbędnych ruchów - nerwowe ruchy rąk lub stóp, nie może usiedzieć w miejscu, bawi się ciągle drobnymi przedmiotami, dotyka przedmiotów znajdujących się w pobliżu - wstaje z miejsca w czasie lekcji lub zajęć - chodzi po pomieszczeniu lub wspina się na meble, gdy jest to zachowanie niewłaściwe - trudności ze spokojnym bawieniem się lub odpoczywaniem - pozostaje niemalże cały czas w ruchu - nie może przestać się ruszać, "biega jak nakręcone" - jest nadmiernie gadatliwe, mówi bez przerwy3) impulsywność - wyrywa się z odpowiedzią zanim zostanie sformułowane pytanie - ma kłopoty z zaczekaniem na swoją kolej - często przerywa (wypowiedzi zwykle nieadekwatne do sytuacji) lub przeszkadza innym - zaczepia inne dzieci, wtrąca się do zabawy, postępuje wbrew woli innych, dezorganizuje zabawę
III. Etiologia:- czynniki genetyczne (badania wskazują na udział około 20 genów w patogenezie zespołu ADHD) - uwarunkowania psychospołeczne (zaburzone funkcjonowanie rodziny,choroby lub zaburzenia psychiczne w rodzinie, uzależnienia u rodziców, brak konsekwencji w procesie wychowawczym, niezaspokajanie potrzeb psychicznych dziecka, deficyty neuropsychologiczne) - czynniki okołoporodowe (urazy, zamartwica, nieprawidłowy przebieg ciąży; nikotynizm, alkoholizm, narkomania w okresie ciąży; infekcje, szczególnie wirusowe w czasie ciąży) - alergia i nietolerancja pokarmowa - zatrucia (np.ołowiem)Uważa się, że największe znaczenie ma uwarunkowane genetycznie podłoże neurobiologiczne związane z budową OUN i funkcjonowaniem monoamin. 30-50% krewnych (często rodzice) dzieci z nadpobudliwością miało w dzieciństwie rozpoznane to zaburzenie, a 71% krewnych miało podobny zespół objawów.
IV. Występowanie:
Nieprawidłowe schematy zachowań ujawniają się zwykle w pierwszych latach życia. Z grupy dzieci nadpobudliwych 70 % pacjentów ma objawy jeszcze w okresie dojrzewania, a 30-50% w życiu dorosłym. U dziewczynek przeważają głównie objawy związane z zaburzeniami koncentracji uwagi, a u chłopców częściej nadruchliwość i impulsywność. Być może, że taka polaryzacja objawów jest przyczyną częstszego statystycznie notowania nadpobudliwości u płci męskiej ( nadruchliwość i impulsywność jest bardziej uciążliwa i widoczna dla otoczenia).
V. Rozpoznanie:
Zespół nadpobudliwości psychoruchowej (ADHD) rozpoznaje się po analizie informacji o rozwoju i zachowaniu się dziecka w domu, przedszkolu lub szkole, badaniu lekarskim pediatrycznym, konsultacji neurologicznej i psychologicznej z wykonaniem niezbędnych badań dodatkowych (EEG, NMR). Wskazana jest często opieka psychiatry dziecięcego najlepiej w wyspecjalizowanej placówce.
VI. Leczenie:1) psychoedukacja - poradnictwo dla rodziców i nauczycieli - modyfikowanie postaw rodzicielskich - psychoterapia indywidualna (praca z dzieckiem) - trening: zabawy, poznawczy, rozwiązywania problemów, kompetencji społecznych, kontrolowania agresji, budowanie poczucia własnej wartości itd.2) zmiana metod wychowawczych - pozytywne wzmocnienie - chwalenie dziecka za spokojną, skoncentrowaną pracę, dobre wyniki; - zwracania uwagi na dziecko tylko w sytuacjach, gdy jest niegrzeczne jest nagrodą za jego niegrzeczność - bo być może tylko wtedy rodzice poświęcają mu chwilę uwagi - angażowanie dziecka w drobne prace domowe i życie rodziny - poświęcanie dziecku więcej czasu (wspólne zabawy, gry, aktywny wypoczynek itd) - terapia w grupie rówieśników - terapia rodzin 3) dostosowanie metod nauczania do możliwości dziecka - częste przerwy w pracy dostosowane do czasu możliwej pełnej koncentracji dziecka (krótka maksymalna koncentracja, częste, ale krótkie przerwy nie angażujące dziecka w inne zajęcia czy zabawy) - posadzenie dziecka z nadpobudliwością w pierwszej ławce, najlepiej ze spokojnym kolegą - uporządkowanie miejsca pracy (puste biurko, nie rozpraszające uwagi otoczenie) - angażowanie dziecka w działania ruchowe, gdy tylko to jest możliwe (zetrzyj tablicę, przynieś kredę, rozdaj zeszyty itd.) - tworzenie specjalnych i indywidualnych programów edukacyjnych 4) farmakoterapia (stosowanie leków pod kontrolą lekarza) Należy pamiętać, że mimo iż nadpobudliwość jest jednym z najczęstszych, najbardziej stałych oraz trudnych w leczeniu zaburzeń zachowania w wieku dziecięcym, to systematyczna, cierpliwa i kompleksowa terapia ukierunkowana jednocześnie na dziecko i jego otoczenie - rodzinę i szkołę, przynosi zwykle wyraźne efekty.
RAZEM_PRZEZ_ZYCIE