Iki japońska filozofia codzienności.pdf

(599 KB) Pobierz
693007311 UNPDF
Sylwia Gliniewicz: IKI JAPOŃSKA FILOZOFIA CODZIENNOŚCI   Strona  | 
 
 
www.e‐bookowo.pl  
 
693007311.002.png
Niniejsza darmowa publikacja zawiera jedynie fragment
pełnej wersji całej publikacji.
Aby przeczytaæ ten tytuł w pełnej wersji kliknij tutaj .
Niniejsza publikacja mo¿e byæ kopiowana, oraz dowolnie
rozprowadzana tylko i wył¹cznie w formie dostarczonej przez
NetPress Digital Sp. z o.o., operatora sklepu na którym mo¿na
jakiekolwiek zmiany w zawartoœci publikacji bez pisemnej zgody
NetPress oraz wydawcy niniejszej publikacji. Zabrania siê jej
od-sprzeda¿y, zgodnie z regulaminem serwisu .
Pełna wersja niniejszej publikacji jest do nabycia w sklepie
internetowym Złote Ebooki .
Sylwia Gliniewicz: IKI JAPOŃSKA FILOZOFIA CODZIENNOŚCI   Strona  | 
 
                       
 
 
Sylwia Gliniewicz 
                                                                                
IKI 
JAPOŃSKA  FILOZOFIA             
CODZIENNOŚCI   
Copyright by Sylwia Gliniewicz, Marta Święcek & e‐bookowo 2008 
Projekt okładki: Marta Święcek 
ISBN 978‐83‐61184‐18‐8  
 
www.e‐bookowo.pl U  
Kontakt: wydawnictwo@e‐bookowo.pl 
 
Wszelkie prawa zastrzeżone.  
            Kopiowanie, rozpowszechnianie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione 
 
Wydanie I    2008
www.e‐bookowo.pl  
 
H
U
693007311.003.png 693007311.004.png
Sylwia Gliniewicz: IKI JAPOŃSKA FILOZOFIA CODZIENNOŚCI   Strona  | 
 
 
SPIS TREŚCI: 
Wprowadzenie ........................................................................................................ 4  
I. Iki w historycznym i filozoficznym ujęciu  ............................................................ 5  
Kuki i pierwsza definicja Iki .................................................................................. 6  
Charakterystyka pojęcia Iki .................................................................................. 7  
Podział Iki ............................................................................................................. 8  
Krytyka ‘’Iki no kozo’’ ........................................................................................... 9  
II. Estetyka codzienności  ....................................................................................... 10  
Dlaczego Iki nie ma w Muzeum? ........................................................................ 11  
Piękno w prostocie ............................................................................................. 12  
Sugestywność, czyli o spojrzeniu i tajemnicy ..................................................... 13  
Iki jako nie‐sztuka .............................................................................................. 14  
III. Przejawy Iki w codziennym życiu  .................................................................... 15  
Ceremonia herbaciana ....................................................................................... 16  
‘’Droga kwiatów’’ ............................................................................................... 17  
Kaligrafia ............................................................................................................ 18  
Świat kwiatów i wierzb ...................................................................................... 19  
Tokonoma .......................................................................................................... 20  
IV.  Iki jako źródło inspiracji  .................................................................................. 21  
Zakończenie ........................................................................................................... 23  
Bibliografia ............................................................................................................ 24  
 
 
 
www.e‐bookowo.pl  
 
693007311.005.png
Sylwia Gliniewicz: IKI JAPOŃSKA FILOZOFIA CODZIENNOŚCI   Strona  | 
 
 
 
Wprowadzenie 
 
   Nie ma  na świecie  drugiego  takiego  kraju  jak  Japonia,  który  budziłby  tyle 
skrajnych uczuć i przywoływał tyle sprzecznych obrazów. Myśląc o Japonii widzimy 
oczami  wyobraźni  groźnych  samurajów  i  walecznych  kamikadze  gotowych  oddać 
swoje życie w obronie honoru i ojczyzny, zawsze posłusznych  Bushido 1 , japońskiemu 
kodeksowi samuraja. Przypominają się nam piękne Gejsze w bajecznych kimonach, 
które można spotkać spacerując ulicami Kioto. Widzimy setki Japończyków, rodzin z 
dziećmi,  zakochanych  czy  samotnych  odpoczywających  każdej  wiosny  w  cieniu 
rozkwitających  wiśni.  Myślimy  o  japońskiej  celebracji  każdej  chwili  i  upiększaniu 
chociażby, tak zdawałoby się prostej czynności, jak na przykład picie herbaty, która 
urasta do  rangi niezwykłego wydarzenia poprzez  szereg  starannie wykonywanych 
rytuałów zgodnych z  Sadō 2 , drogą herbaty. Myślimy o wypielęgnowanych japońskich 
ogrodach  zen,  których  blade  imitacje  możemy  spotkać  także  i  w  europejskich 
miastach. Przykłady takich bajkowych obrazów zatrzymanych w naszej pamięci jak 
kadry z filmu można by przywoływać w nieskończoność. 
 
 
                                                  
1 Bushido, w dosłownym tłumaczeniu oznacza ‘’Drogę wojownika”.  Jest to japoński kodeks etyczny 
powstały miedzy IX a XII wiekiem, który często porównywany bywa do   europejskiego kodeksu rycerskiego. 
Bushidō podkreśla znaczenie takich wartości u wojownika jak: posłuszeństwo, honor i lojalność wobec wasala. 
W dzisiejszej Japonii  można mówić o wciąż żywej tradycji  Bushidō w relacjach między pracodawcą a 
pracownikiem, gdzie również obowiązuje lojalność i niekwestionowane posłuszeństwo podwładnego wobec 
pracodawcy. 
 
2 Sado oznacza ‘’Drogę herbaty”. Odkąd w VI wieku herbata przywędrowała z Chin wraz z Buddyzmem 
zyskała ogromna popularność. Droga herbaty to nie tylko szereg czynności mających na celu przygotowanie 
filiżanki herbaty, ale przede wszystkim pielęgnowanie ‘’czystego’’ umysłu oraz takich wartości jak: harmonia, 
szacunek wobec innych, spokoju. Za mistrza ceremonii herbacianej uważany był Sen Rikyu (1511‐1591). 
www.e‐bookowo.pl  
 
693007311.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin