Silniki_krokowe.PDF

(2371 KB) Pobierz
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
Podzespoły
S
i
l
n
i
k
i
k
r
o
k
o
w
e
a
.
iv
o
d
p
o
d
s
t
a
w
>
Część 1 − dla niecierpliwych praktyków
Większe i mniejsze silniki krokowe są obec−
nie bardzo często wykorzystywane w rozma−
itych urządzeniach. Jednocześnie dla bardzo
wielu zarówno zrozumienie zasady działania
tych silników, jak i sposobu ich sterowania
wydaje się wyjątkowo trudne. Utwierdza
w takim przekonaniu dziwna budowa oraz
obecność kilku, zwykle 4...8 wyprowadzeń.
Budowa popularnego silnika pokazana jest
na fotografii 1 i fotografii tytułowej . Na do−
miar złego istnieje kilka typów silników kro−
kowych, kilka sposobów sterowania, a w po−
szczególnych źródłach stosuje się odmienną
terminologię. Stosowane nazwy i określenia
straszą początkujących. Oto przykłady: silni−
ki reluktancyjne, hybrydowe, bifilarne, unifi−
larne, bipolarne, unipolarne; sterowanie peł−
nokrokowe, półkrokowe, mikrokrokowe,
jednofazowe, dwufazowe, itp.
trudne. Silniki krokowe to miłe i wdzięczne
stworzenia, które można sterować z wyko−
rzystaniem bardzo prostych sposobów. Jedy−
nie osoby, które chcą „wycisnąć” z tych silni−
ków absolutnie wszystko, co się tylko da, po−
winny wgłębić się w temat, poznać zaawan−
sowane zagadnienia sterowania mikrokroko−
wego, złożone sterowniki i specyficzne spo−
soby sterowania.
Aby łagodnie wprowadzić w temat zupeł−
nie niezorientowanego Czytelnika, w tym ar−
tykule zaczniemy od najpopularniejszych sil−
ników i ich sterowania, a dopiero potem
przejdziemy do pokazania szerszego obrazu
zagadnienia.
Silniki krokowe, zwane też skokowymi,
przekształcają impulsy elektryczne w ruchy
mechaniczne. Każdy impuls podany na
uzwojenia silnika powoduje obrót wirnika
o niewielki kąt. Czym większa czę−
stotliwość impulsów sterujących,
tym szybciej obraca się wirnik. Kie−
runek obrotów zależy od sekwencji
impulsów zasilających uzwojenia.
Ponieważ pojedynczy skok wirnika
w większości silników krokowych
jest mały, około 0,72...3,6 stopnia,
podając odpowiednią liczbę impul−
sów można precyzyjnie ustawić wir−
nik w potrzebnym położeniu. Choć
maksymalna prędkość obrotowa nie
jest imponująca (rzędu kilku, kilku−
nastu obrotów na sekundę), silniki
takie mają szereg zalet. Znakomicie
sprawdzają się tam, gdzie potrzebny jest kon−
trolowany ruch. Dużą zaletą silników kroko−
wych jest możliwość pracy z bardzo małymi
prędkościami obrotowymi, przy czym silnik
dysponuje cały czas swym pełnym momen−
tem obrotowym. Dzięki temu zastępują sto−
sowane wcześniej klasyczne silniki z prze−
kładnią i kosztowne serwomechanizmy. Jed−
ną z najbardziej znaczących zalet jest możli−
wość pracy w pętli otwartej. Praca w pętli
otwartej oznacza, że nie potrzeba sprzężenia
zwrotnego i informacji o aktualnym położe−
niu wirnika. Nie potrzeba kosztownych ele−
mentów sprzężenia zwrotnego, takich jak en−
kodery optoelektroniczne czy inne czujniki.
Aktualna pozycja wirnika wyznaczona jest
przez liczbę podanych impulsów.
Silniki krokowe nie mają szczotek, komu−
tatora ani innych elementów, gdzie występu−
je znaczne tarcie, więc są bardzo trwałe. Ich
trwałość wyznaczona jest przez żywotność
łożysk. Dają się bardzo precyzyjnie stero−
wać. Częstotliwość impulsów sterujących
wyznacza prędkość obrotową. Każdy impuls
obraca wirnik o ściśle określony, niewielki
kąt, więc przemieszczenie wirnika i napędza−
nych elementów dokładnie odpowiada licz−
bie impulsów sterujących. Silniki krokowe
zdobyły ogromną popularność, co nie zna−
czy, że są najlepsze ze wszystkich silników.
Do niektórych zastosowań w ogóle się nie
nadają, bo na przykład nie mogą pracować
przy dużej prędkości obrotowej.
\
S V
1
I
Silnik
O różnorodności rynkowej oferty w zakresie
silników krokowych może świadczyć choćby
strona internetowa poważnego dystrybutora,
na przykład poznańskiej firmy Wobit:
www.wobit.com.pl
Generalnie silniki krokowe są dość ko−
sztowne, dlatego hobbyści rzadko korzystają
z bogatej oferty rynkowej. Z reguły wykorzy−
stują silniki z odzysku, najczęściej ze starych
Fot. 1
Jeśli ktoś się nie da zdeprymować i zajmie
tymi pożytecznymi elementami, szybko się
przekona, że całe zagadnienie wcale nie jest
22
Elektronika dla Wszystkich
Lipiec 2002
871256559.549.png 871256559.660.png 871256559.771.png
 
Podzespoły
drukarek. Właśnie taki silnik pokazany jest
na fotografii wstępnej. Fotografia 2 pokazu−
je dwa podobne „drukarkowe” silniki. Nie
mając żadnych danych technicznych takiego
silnika z odzysku należy przede wszystkim
ustalić typ i układ wyprowadzeń, natomiast
maksymalną moc można ocenić w czasie
prób praktycznych na podstawie temperatury
obudowy. Moc typowych silników tego typu
wynosi 1...20W, zależnie od rozmiarów.
w silnikach różnych producentów są inne – kil−
ka przykładów zamieszczono na rysunku 2 .
W niektórych silnikach wyprowadzonych
przewodów jest tylko pięć, a układ połączeń
wygląda, jak na rysunku 3 . Łatwo wtedy z po−
mocą omomierza określić przewód wspólny, ale
nie sposób określić, które dwa uzwojenia tworzą
parę. Nie jest to dużym utrudnieniem – ostatecz−
nej identyfikacji można łatwo dokonać po dołą−
czeniu silnika do (prostego) sterownika, zamie−
niając końcówki uzwojeń.
A, COM B. Zamiana miejscami A+ i A− (albo
B+ z B−) zmienia tylko kierunek wirowania.
Powyższe wskazówki dotyczą najczęściej
spotykanych silników czterouzwojeniowych.
Jeżeli posiadany przez Ciebie silnik ma trzy
uzwojenia, albo jeszcze inny układ uzwojeń
(na przykład silniki krokowe z napędów sta−
rych dyskietek 5,25 cala), trzeba dla niego
zastosować odmienne sposoby sterowania –
zagadnienia te będą omówione w przyszło−
ści. Ten artykuł dotyczy tylko najpopularniej−
szych silników z dwoma parami uzwojeń.
Sterowanie
Podstawowe zasady sterowania tych najpopu−
larniejszych silników z czterema uzwojenia−
mi są bardzo proste. Najprostszy układ poka−
zany jest na rysunku 6 . Każda para uzwojeń
jest sterowana przez klucz−przełącznik. Sche−
mat ten ilustruje ważną zasadę sterowania:
w danym momencie nie mogą być zasilane
oba uzwojenia z jednej pary . Przełączniki są
przełączane na przemian, przez co uzyskuje
się potrzebną prędkość i kierunek obrotu.
2
ir,
*
Q
Rys. 3
Fot. 2
Rys. 4
Rzadko zda−
rza się, że silnik
ma aż osiem
wyprowadzeń
według rysun−
ku 4 . Pozwala
wtedy zrealizo−
wać wymyślne
sposoby stero−
wania, ale przy
najprostszym sposobie trzeba je połączyć, by
tworzyły dwie pary uzwojeń, jak na rysunkach
1 i 3. Na pierwszy rzut oka może to być trudne,
ale wtedy powinny pomóc kolory przewodów.
Chodzi o to, by nie tylko odnaleźć pary uzwo−
jeń, ale też zachować odpowiednią fazę – dlate−
go na rysunku 4 kropkami oznaczono początki
uzwojeń. Pomocą przy łączeniu może być rysu−
nek 5 z przykładowymi kolorami przewodów.
Najpopularniejsze silniki krokowe mają
cztery uzwojenia, a właściwie dwie pary
uzwojeń. Początkujących czasem przestrasza
fakt, że liczba wyprowadzeń silnika bywa
różna. Nie należy się tym przejmować, tylko
trzeba sprawdzić zwyczajnym omomierzem,
jak są połączone te uzwojenia. Omomierz od−
daje nieocenione usługi podczas identyfikacji
uzwojeń, przy czym ich oporność wskazuje
z grubsza moc silnika. Bardzo często silnik
ma sześć wyprowadzeń, a układ połączeń wy−
gląda jak na rysunku 1 . Identyfikacja koń−
cówek za pomocą omomierza jest wtedy ba−
nalnie prosta. W publikacjach często podaje się
stosowane kolory przewodów, ale kolory te
Rys. 6
Czytelnicy, którzy nigdy nie mieli do czy−
nienia z silnikami krokowymi, powinni zbu−
dować najprostszy ręczny sterownik według
rysunku 6 i wypróbować jego działanie. Na−
leży zacząć od niskich napięć zasilania, np.
2...3V i ewentualnie zwiększyć je tak, żeby
w czasie takich testów silnik nie był gorący,
a co najwyżej ciepły. Zasilacz powinien mieć
odpowiednią wydajność – rezystancja uzwo−
jeń silnika może być rzędu kilku omów, więc
należy liczyć się z prądami 0,5...1A. Mały
silnik ze starej drukarki, pokazany na foto−
grafii wstępnej, ma rezystancję jednego
uzwojenia równą 5Ω .
Warto założyć na wałek silnika jakąkol−
wiek „wskazówkę”, by łatwiej zaobserwo−
wać ruch wirnika, a następnie dociec, jaka
sekwencja ustawień powoduje obrót w jed−
nym i w drugim kierunku.
Doświadczenie takie pokazuje ostatecznie,
że silniki krokowe można nazwać „silnikami
cyfrowymi”, ponieważ ich prędkość obrotowa
i kierunek ruchu nie zależą od wartości napięć,
tylko od kolejności dołączania zasilania do
poszczególnych uzwojeń. Zupełnie niezorien−
towani zdziwią się przy takich eksperymen−
tach, że przy przełączaniu wirnik wykonuje
tylko maleńki ruch, a do uzyskania jednego
pełnego obrotu wirnika trzeba przełączyć
przełączniki od kilkudziesięciu do kilkuset
Rys. 1
Rys. 2
Rys. 5
Nie musisz wiedzieć, które przewody
są „początkami” oznaczonymi A+, B+,
a które „końcami” oznaczonymi A−, B−.
Zidentyfikuj tylko prawidłowo pary
uzwojeń i ich „środki” oznaczone COM
23
Elektronika dla Wszystkich
Lipiec 2002
871256559.001.png 871256559.012.png 871256559.023.png 871256559.034.png 871256559.045.png 871256559.056.png 871256559.067.png 871256559.078.png 871256559.089.png 871256559.100.png 871256559.110.png 871256559.121.png 871256559.132.png 871256559.143.png 871256559.154.png 871256559.165.png 871256559.176.png 871256559.187.png 871256559.198.png 871256559.209.png 871256559.220.png 871256559.231.png 871256559.242.png 871256559.253.png 871256559.264.png 871256559.275.png 871256559.286.png 871256559.297.png 871256559.308.png 871256559.319.png 871256559.330.png 871256559.341.png 871256559.352.png 871256559.363.png 871256559.374.png 871256559.385.png 871256559.396.png 871256559.406.png 871256559.417.png 871256559.428.png 871256559.439.png 871256559.450.png 871256559.461.png 871256559.472.png 871256559.483.png 871256559.494.png 871256559.505.png 871256559.516.png 871256559.527.png 871256559.538.png 871256559.550.png 871256559.561.png 871256559.572.png 871256559.583.png 871256559.594.png 871256559.605.png 871256559.616.png 871256559.627.png 871256559.638.png 871256559.649.png 871256559.661.png 871256559.672.png 871256559.683.png 871256559.694.png 871256559.705.png 871256559.716.png 871256559.727.png 871256559.738.png 871256559.749.png 871256559.760.png 871256559.772.png 871256559.783.png 871256559.794.png 871256559.805.png 871256559.816.png 871256559.827.png 871256559.838.png 871256559.844.png 871256559.845.png 871256559.846.png 871256559.847.png 871256559.848.png 871256559.849.png 871256559.850.png 871256559.851.png 871256559.852.png 871256559.853.png 871256559.854.png 871256559.855.png 871256559.856.png 871256559.002.png 871256559.003.png 871256559.004.png 871256559.005.png 871256559.006.png 871256559.007.png 871256559.008.png 871256559.009.png 871256559.010.png 871256559.011.png 871256559.013.png 871256559.014.png 871256559.015.png 871256559.016.png 871256559.017.png 871256559.018.png 871256559.019.png 871256559.020.png 871256559.021.png 871256559.022.png 871256559.024.png 871256559.025.png 871256559.026.png 871256559.027.png 871256559.028.png 871256559.029.png 871256559.030.png 871256559.031.png 871256559.032.png 871256559.033.png 871256559.035.png 871256559.036.png 871256559.037.png 871256559.038.png 871256559.039.png 871256559.040.png 871256559.041.png 871256559.042.png 871256559.043.png 871256559.044.png 871256559.046.png 871256559.047.png 871256559.048.png 871256559.049.png 871256559.050.png 871256559.051.png 871256559.052.png 871256559.053.png 871256559.054.png 871256559.055.png 871256559.057.png 871256559.058.png 871256559.059.png 871256559.060.png 871256559.061.png 871256559.062.png 871256559.063.png 871256559.064.png 871256559.065.png 871256559.066.png 871256559.068.png 871256559.069.png 871256559.070.png 871256559.071.png 871256559.072.png 871256559.073.png 871256559.074.png 871256559.075.png 871256559.076.png 871256559.077.png 871256559.079.png 871256559.080.png 871256559.081.png 871256559.082.png 871256559.083.png 871256559.084.png 871256559.085.png 871256559.086.png 871256559.087.png 871256559.088.png 871256559.090.png 871256559.091.png 871256559.092.png 871256559.093.png 871256559.094.png 871256559.095.png 871256559.096.png 871256559.097.png 871256559.098.png 871256559.099.png 871256559.101.png
 
Podzespoły
razy (zależnie od typu i budowy silnika). Już
to sugeruje, że silniki krokowe nie mogą pra−
cować z dużą prędkością obrotową. Nawet
przy zastosowaniu szybkich przełączników
elektronicznych maksymalna prędkość obro−
towa typowego silnika krokowego sięga co
najwyżej kilku obrotów na sekundę, czyli
kilkuset obrotów na minutę. Przy większych
prędkościach silnik szybko traci moc. Dają
też o sobie znać rezonanse mechaniczne
i elektryczne, dlatego dużej prędkości nie da
się tu uzyskać − silnik niejako się „zadusi”.
Układ z przełącznikami z rysunku 6 po−
zwala zrealizować tylko jeden ze sposobów
sterowania, bo w danej chwili zawsze zasila−
ne są dwa z czterech uzwojeń. Sposób z prze−
łącznikami trzypozycyjnymi według rysun−
ku 7 daje więcej możliwości: w danej chwili
żelazną zasadą sterowania silni−
ków omawianego rodzaju.
Kto ma dwa takie trzypozy−
cyjne przełączniki, może prze−
prowadzić stosowne ekspery−
menty.
W praktyce zamiast przełącz−
ników mechanicznych, do stero−
wania silników krokowych stosu−
je się tranzystory. Tranzystor, bi−
polarny czy MOSFET pełni tu ro−
lę przełącznika: jest albo zatkany,
albo całkowicie otwarty. Wobec
tego do sterowania można wyko−
rzystać sekwencję impulsów wy−
twarzaną przez układy cyfrowe
albo mikroprocesor. Warto pa−
miętać, że przełączaniu ulegają
uzwojenia, mające jakąś indukcyjność. Pod−
czas przerywania prądu w indukcyjności wy−
twarza się napięcie samoindukcji, które może
mieć bardzo dużą wartość. Dlatego stosując
tranzystory należy
dodać elementy
chroniące przed
przepięciami. Mogą
to być dobrane kon−
densatory według
rysunku 8a , ale
częściej stosuje się
diody według ry−
sunku 8b . „Górne”
diody włączone są
analogicznie, jak
w przypadku prze−
kaźników. Obcinają
one dodatnie szpil−
ki, powstające
w chwili wyłącza−
Rys. 8
Rys. 9
Rys. 7
nia prądu w „swoich” cewkach. „Dolne” dio−
dy są potrzebne, bo dwa uzwojenia jednej pa−
ry są ze sobą sprzężone i tworzą autotransfor−
mator. Gdy w uzwojeniu, gdzie zanika prąd,
powstaje dodatnie przepięcie likwidowane
przez „górną” diodę, w drugim uzwojeniu
z danej pary powstaje wtedy impuls ujemny,
obcinany przez diodę „dolną”.
Amatorzy stosując tranzystory mocy
MOSFET często pomijają takie diody i oka−
zuje się, że duże MOSFET−y nie ulegają
uszkodzeniu ze względu za swe specyficzne
cechy i zdolność do przeciążeń. W przypadku
tranzystorów bipolarnych diody takie (przy−
najmniej diody „górne”) należy stosować. Po−
winny to być diody szybkie, a nie zwykłe dio−
dy prostownicze. W przypadku mniejszych sil−
ników warto wykorzystać popularny układ
scalony ULN2803, który ma w sobie osiem
tranzystorów Darlingtona o prądzie maksy−
malnym 0,5A i osiem diod zabezpieczających.
może być zasilane dwa, jedno lub żadne
z czterech uzwojeń. Także i tu nigdy nie są
zasilane oba uzwojenia z jednej pary, co jest
Rys. 10
24
Elektronika dla Wszystkich
Lipiec 2002
871256559.102.png 871256559.103.png 871256559.104.png 871256559.105.png 871256559.106.png 871256559.107.png 871256559.108.png 871256559.109.png 871256559.111.png 871256559.112.png 871256559.113.png 871256559.114.png 871256559.115.png 871256559.116.png 871256559.117.png 871256559.118.png 871256559.119.png 871256559.120.png 871256559.122.png 871256559.123.png 871256559.124.png 871256559.125.png 871256559.126.png 871256559.127.png 871256559.128.png 871256559.129.png 871256559.130.png 871256559.131.png 871256559.133.png 871256559.134.png 871256559.135.png 871256559.136.png 871256559.137.png 871256559.138.png 871256559.139.png 871256559.140.png 871256559.141.png 871256559.142.png 871256559.144.png 871256559.145.png 871256559.146.png 871256559.147.png 871256559.148.png 871256559.149.png 871256559.150.png 871256559.151.png 871256559.152.png 871256559.153.png 871256559.155.png 871256559.156.png 871256559.157.png 871256559.158.png 871256559.159.png 871256559.160.png 871256559.161.png 871256559.162.png 871256559.163.png 871256559.164.png 871256559.166.png 871256559.167.png 871256559.168.png 871256559.169.png 871256559.170.png 871256559.171.png 871256559.172.png 871256559.173.png 871256559.174.png 871256559.175.png 871256559.177.png 871256559.178.png 871256559.179.png 871256559.180.png 871256559.181.png 871256559.182.png 871256559.183.png 871256559.184.png 871256559.185.png 871256559.186.png 871256559.188.png 871256559.189.png 871256559.190.png 871256559.191.png 871256559.192.png 871256559.193.png 871256559.194.png 871256559.195.png 871256559.196.png 871256559.197.png 871256559.199.png 871256559.200.png 871256559.201.png 871256559.202.png 871256559.203.png 871256559.204.png 871256559.205.png 871256559.206.png 871256559.207.png 871256559.208.png 871256559.210.png 871256559.211.png 871256559.212.png 871256559.213.png 871256559.214.png 871256559.215.png 871256559.216.png 871256559.217.png 871256559.218.png 871256559.219.png 871256559.221.png 871256559.222.png 871256559.223.png 871256559.224.png 871256559.225.png 871256559.226.png 871256559.227.png 871256559.228.png 871256559.229.png 871256559.230.png 871256559.232.png 871256559.233.png 871256559.234.png 871256559.235.png 871256559.236.png 871256559.237.png 871256559.238.png 871256559.239.png 871256559.240.png 871256559.241.png 871256559.243.png 871256559.244.png 871256559.245.png 871256559.246.png 871256559.247.png 871256559.248.png 871256559.249.png 871256559.250.png 871256559.251.png 871256559.252.png 871256559.254.png 871256559.255.png 871256559.256.png 871256559.257.png 871256559.258.png 871256559.259.png 871256559.260.png 871256559.261.png 871256559.262.png 871256559.263.png 871256559.265.png 871256559.266.png 871256559.267.png 871256559.268.png 871256559.269.png 871256559.270.png 871256559.271.png 871256559.272.png 871256559.273.png 871256559.274.png 871256559.276.png 871256559.277.png 871256559.278.png 871256559.279.png 871256559.280.png 871256559.281.png 871256559.282.png 871256559.283.png 871256559.284.png 871256559.285.png 871256559.287.png 871256559.288.png 871256559.289.png 871256559.290.png 871256559.291.png 871256559.292.png 871256559.293.png 871256559.294.png 871256559.295.png 871256559.296.png 871256559.298.png 871256559.299.png 871256559.300.png 871256559.301.png 871256559.302.png 871256559.303.png 871256559.304.png 871256559.305.png 871256559.306.png 871256559.307.png 871256559.309.png 871256559.310.png 871256559.311.png 871256559.312.png 871256559.313.png 871256559.314.png 871256559.315.png 871256559.316.png 871256559.317.png 871256559.318.png 871256559.320.png 871256559.321.png 871256559.322.png 871256559.323.png 871256559.324.png 871256559.325.png 871256559.326.png 871256559.327.png 871256559.328.png 871256559.329.png 871256559.331.png 871256559.332.png 871256559.333.png 871256559.334.png 871256559.335.png 871256559.336.png 871256559.337.png 871256559.338.png 871256559.339.png 871256559.340.png 871256559.342.png 871256559.343.png 871256559.344.png 871256559.345.png 871256559.346.png 871256559.347.png 871256559.348.png 871256559.349.png 871256559.350.png 871256559.351.png 871256559.353.png 871256559.354.png 871256559.355.png 871256559.356.png 871256559.357.png 871256559.358.png 871256559.359.png 871256559.360.png 871256559.361.png 871256559.362.png 871256559.364.png 871256559.365.png 871256559.366.png 871256559.367.png 871256559.368.png 871256559.369.png 871256559.370.png 871256559.371.png 871256559.372.png 871256559.373.png 871256559.375.png 871256559.376.png 871256559.377.png 871256559.378.png 871256559.379.png 871256559.380.png 871256559.381.png 871256559.382.png 871256559.383.png 871256559.384.png 871256559.386.png 871256559.387.png 871256559.388.png 871256559.389.png 871256559.390.png 871256559.391.png 871256559.392.png 871256559.393.png 871256559.394.png 871256559.395.png 871256559.397.png 871256559.398.png 871256559.399.png 871256559.400.png 871256559.401.png
 
Podzespoły
Układ wyprowadzeń i budowa układu
ULN2803 pokazane są na rysunku 9 . Kana−
ły można łączyć równolegle, uzyskując ste−
rownik o prądzie do 1A, jak pokazuje
rysunek 10a . Taki układ wykonawczy
można śmiało stosować w przypadku małych
silników krokowych. Jeśli prąd przekracza
1A, należy zastosować cztery MOSFET−y,
np. BUZ10, IRF530 według rysunku 10b .
Na cztery wejścia sterujące należy podać
odpowiednią sekwencję stanów logicznych.
Rysunek 11a pokazuje przebiegi i przy−
kład realizacji najprostszego sposobu: w da−
nej chwili zasilane jest tylko jedno z czterech
uzwojeń. Sekwencja sterująca A+ B+ A− B−
powtarza się co cztery impulsy generatora
taktującego. Taki sposób nazywany jest ste−
rowaniem falowym lub jednofazowym .
Rys. 12
obroty w prawo
liczba dwójkowa
dziesiętnie
A+
B+
A−
B−
0
1
1
0
6
1
1
0
0
12
1
0
0
1
9
0
0
1
1
3
0
1
1
0
6
1
1
0
0
12
1
0
0
1
9
0
0
1
1
3
„Rozdzielaczem” impulsów może być rejestr
przesuwny, a w tym wypadku jest nim licznik
4017 pracujący w skróconym cyklu.
A tak na marginesie: w taki najprostszy
sposób można też sterować stare silniki kro−
kowe z napędów dyskietek, które mają 3...5
uzwojeń.
Kierunek obrotów silnika z dwoma parami
uzwojeń możesz zmienić w różny sposób, naj−
prościej chyba będzie zamienić miejscami
końcówki dwóch uzwojeń jednej z par, za po−
mocą przełącznika albo przekaźnika K we−
dług rysunku 11b . Sposób sterowania we−
dług rysunku 11 nie jest zalecany, bo przy
wysterowaniu w danej chwili tylko jednego
uzwojenia możliwości silnika są wykorzysta−
ne w niewielkim stopniu. Dużo częściej
stosuje się sposób, w którym zawsze pracują
dwa z czterech uzwojeń. Rysunek 12a poka−
zuje przebiegi i przykład realizacji sterowa−
nia dwufazowego . Ten bardzo prosty sposób
możesz wykorzystywać w praktyce. Przebie−
gi A+ i B+ są przesunięte względem siebie,
a przebiegi A−, B− są zanegowanymi sygnała−
mi A+, B+. Przebiegi takie łatwo wytworzyć
z pomocą np. układu scalonego 4013 zawie−
rającego dwa przerzutniki D, przy czym ob−
wód zerowania nie jest potrzebny – na rysun−
ku pojawił się tylko w celach edukacyjnych.
Kierunek obrotów można zmieniać dodając
dwie bramki EX−OR lub EX−NOR (kostki
4030, 4077) według rysunku 12b . W ste−
rowniku można wykorzystać dowolny gene−
rator przebiegu prostokątnego. Jego często−
tliwość określi prędkość obracania wirnika.
W roli sterownika można też wykorzystać
mikroprocesor. Wtedy cztery przewody z sy−
gnałami sterującymi A+, B+, A−, B− potraktu−
jemy jako szynę, na którą będą wysyłane ko−
lejno cztery (czterobitowe) liczby dwójkowe.
Można wysłać liczby według tabeli 1 , zgo−
dnie z rysunkiem 12a, przy czym określenia
obroty w lewo i obroty w prawo są umowne.
Przy pierwszych próbach z nieznanym sil−
nikiem częstotliwość taktująca nie powinna
być większa, niż 50Hz. Spodziewana prędkość
obrotowa wyniesie wtedy 0,25...1obr/sek, za−
leżnie od silnika. Jeśli silnik nie ruszy, tylko
będzie lekko drgać, będzie to wskaźnikiem, że
źle podłączyłeś przewody i zasilasz jednocze−
śnie dwa uzwojenia z jednej pary. Przełączając
końcówki silnika w takim układzie pracy mo−
żesz zidentyfikować pary uzwojeń w silniku
pięcioprzewodowym według rysunku 3. Jeśli
silnik zacznie poprawnie pracować, można
0
1
1
0
6
i tak dalej
obroty w lewo
liczba dwójkowa
dziesiętnie
A+
B+
A−
B−
0
0
1
1
3
1
0
0
1
9
1
1
0
0
12
0
1
1
0
6
0
0
1
1
3
1
0
0
1
9
1
1
0
0
12
0
1
1
0
6
0
0
1
1
3
i tak dalej
Tabela 1
Rys. 11
25
Elektronika dla Wszystkich
Lipiec 2002
871256559.402.png 871256559.403.png 871256559.404.png 871256559.405.png 871256559.407.png 871256559.408.png 871256559.409.png 871256559.410.png 871256559.411.png 871256559.412.png 871256559.413.png 871256559.414.png 871256559.415.png 871256559.416.png 871256559.418.png 871256559.419.png 871256559.420.png 871256559.421.png 871256559.422.png 871256559.423.png 871256559.424.png 871256559.425.png 871256559.426.png 871256559.427.png 871256559.429.png 871256559.430.png 871256559.431.png 871256559.432.png 871256559.433.png 871256559.434.png 871256559.435.png 871256559.436.png 871256559.437.png 871256559.438.png 871256559.440.png 871256559.441.png 871256559.442.png 871256559.443.png 871256559.444.png 871256559.445.png 871256559.446.png 871256559.447.png 871256559.448.png 871256559.449.png 871256559.451.png 871256559.452.png 871256559.453.png 871256559.454.png 871256559.455.png 871256559.456.png 871256559.457.png 871256559.458.png 871256559.459.png 871256559.460.png 871256559.462.png 871256559.463.png 871256559.464.png 871256559.465.png 871256559.466.png 871256559.467.png 871256559.468.png 871256559.469.png 871256559.470.png 871256559.471.png 871256559.473.png 871256559.474.png 871256559.475.png 871256559.476.png 871256559.477.png 871256559.478.png 871256559.479.png 871256559.480.png 871256559.481.png 871256559.482.png 871256559.484.png 871256559.485.png 871256559.486.png 871256559.487.png 871256559.488.png 871256559.489.png 871256559.490.png 871256559.491.png 871256559.492.png 871256559.493.png 871256559.495.png 871256559.496.png 871256559.497.png 871256559.498.png 871256559.499.png 871256559.500.png 871256559.501.png 871256559.502.png 871256559.503.png 871256559.504.png 871256559.506.png 871256559.507.png 871256559.508.png 871256559.509.png 871256559.510.png 871256559.511.png 871256559.512.png 871256559.513.png 871256559.514.png 871256559.515.png 871256559.517.png 871256559.518.png 871256559.519.png 871256559.520.png 871256559.521.png 871256559.522.png 871256559.523.png 871256559.524.png 871256559.525.png 871256559.526.png 871256559.528.png 871256559.529.png 871256559.530.png 871256559.531.png 871256559.532.png 871256559.533.png 871256559.534.png 871256559.535.png 871256559.536.png 871256559.537.png 871256559.539.png 871256559.540.png 871256559.541.png 871256559.542.png 871256559.543.png 871256559.544.png 871256559.545.png 871256559.546.png 871256559.547.png 871256559.548.png 871256559.551.png 871256559.552.png 871256559.553.png 871256559.554.png 871256559.555.png 871256559.556.png 871256559.557.png 871256559.558.png 871256559.559.png 871256559.560.png 871256559.562.png 871256559.563.png 871256559.564.png 871256559.565.png 871256559.566.png 871256559.567.png 871256559.568.png 871256559.569.png 871256559.570.png 871256559.571.png 871256559.573.png 871256559.574.png 871256559.575.png 871256559.576.png 871256559.577.png 871256559.578.png 871256559.579.png 871256559.580.png 871256559.581.png 871256559.582.png 871256559.584.png 871256559.585.png 871256559.586.png 871256559.587.png 871256559.588.png 871256559.589.png 871256559.590.png 871256559.591.png 871256559.592.png 871256559.593.png 871256559.595.png 871256559.596.png 871256559.597.png 871256559.598.png 871256559.599.png 871256559.600.png 871256559.601.png 871256559.602.png 871256559.603.png 871256559.604.png 871256559.606.png 871256559.607.png 871256559.608.png 871256559.609.png 871256559.610.png 871256559.611.png 871256559.612.png 871256559.613.png 871256559.614.png 871256559.615.png 871256559.617.png 871256559.618.png 871256559.619.png 871256559.620.png 871256559.621.png 871256559.622.png 871256559.623.png 871256559.624.png 871256559.625.png 871256559.626.png 871256559.628.png 871256559.629.png 871256559.630.png 871256559.631.png 871256559.632.png 871256559.633.png 871256559.634.png 871256559.635.png 871256559.636.png 871256559.637.png 871256559.639.png 871256559.640.png 871256559.641.png 871256559.642.png 871256559.643.png 871256559.644.png 871256559.645.png 871256559.646.png
Podzespoły
zwiększyć częstotliwość generatora, ewentu−
alnie zwiększyć napięcie zasilania i spraw−
dzić maksymalną prędkość obrotową danego
silnika oraz jego moment obrotowy. Nie
spodziewaj się cudów – silniki krokowe prze−
znaczone są do pracy przy małych i znikomo
małych prędkościach obrotowych, a ich moc
jest niewielka. Jeden obrót na sekundę to już
dla takiego silnika sporo. W przypadku silni−
ków z odzysku, niewiadomego pochodzenia,
trudno precyzyjnie określić ich napięcie pracy
i moc. Napięcie pracy można dobrać samo−
dzielnie na podstawie temperatury obudowy
silnika w czasie pracy. Silnik jako urządzenie
elektromechaniczne jest dość odporny na
wzrost temperatury. Maksymalne napięcie za−
silania można zwiększać dopóty, dopóki tem−
peratura obudowy nie wzrośnie do
+80...90 o C. Czyli w czasie pracy silnik może
być tak gorący, że nie będzie można dotknąć
go ręką. W praktyce takie sposoby szacowa−
nia możliwości silnika są wystarczające. War−
to tylko pamiętać, że przy tak określonej mo−
cy maksymalnej, prądy pracy mogą sięgnąć
kilku amperów i należy stosować wtedy czte−
ry MOSFET−y mocy (np. BUZ10, BUZ11,
IRF530, IRF540), a nie układ ULN2803.
sterowaniu pośrednim między jedno− i dwu−
fazowym. O ile przy sterowaniu pełnokroko−
wym sekwencja sterująca powtarza się co
cztery impulsy generatora taktującego, przy
sterowaniu półkroko−
wym − co osiem impul−
sów. Rysunek 13
wskazuje, że sekwen−
cja przy sterowaniu
półkrokowym jest nie−
jako połączeniem obu
sekwencji pełnokroko−
wych według rysun−
ków 11 i 12. Sprawdź,
że i tu nigdy nie są za−
silane jednocześnie
dwa uzwojenia z jed−
nej pary. Choć w pew−
nych chwilach zasilane
jest tylko jedno uzwo−
jenie, a więc uzyskiwany
moment obrotowy jest
nieco mniejszy, niż
w układzie z rysunku 12,
sterowanie półkroko−
we ma swoje zalety, m. in.: silnik przy (sto−
sunkowo) wysokich obrotach ma znacznie
mniejszą skłonność do rezonansów i można
uzyskać mniejszy skok elementarny (właśnie
pół kroku), co w niektórych zastosowaniach
jest bardzo pożądane.
W przebiegach sterujących łatwo zauwa−
żyć pewną regularność – zawsze mamy im−
puls o czasie trzech taktów i przerwę o długo−
ści pięciu taktów. W praktyce wytworzenie
czterech takich przesuniętych przebiegów nie
jest już takie łatwe, jak przy sterowaniu peł−
nokrokowym we−
dług rysunku 12.
Dlatego w najprost−
szych systemach sto−
suje się często ste−
rowniki według ry−
sunku 12, a sterowa−
nie półkrokowe we−
dług rysunku 13 rea−
lizuje się najczęściej
przy wykorzystaniu
mikroprocesora.
Można też wykorzy−
stać względnie prosty sposób
z kostką 4017 (4022) i siecią 12
diod i przełącznikiem kierunku
K według rysunku 14 , ewentu−
alnie inny układ z wykorzysta−
niem rejestrów przesuwnych.
Przy zastosowaniu mikro−
procesora traktuje się cztery li−
nie sterujące jako szynę cztero−
bitową, na którą podawane są
odpowiednie liczby dwójkowe.
Tabela 2 pokazuje przykłado−
wą sekwencję sterującą wysyła−
ną na cztery młodsze bity portu
procesora. Zmiana kierunku wi−
rowania polega tu na odwróceniu kolejności
impulsów w sekwencji sterującej, co w przy−
padku programu mikroprocesorowego jest
łatwe do zrealizowania.
obroty w prawo
liczba dwójkowa
numer
pracujące
A+
B+
A−
B−
dziesiętnie
taktu
uzwojenia
Px.3
Px.2
Px.1
Px.0
1
1
0
0
1
9
dwa
2
1
0
0
0
8
jedno
3
1
0
1
0
10
dwa
4
0
0
1
0
2
jedno
5
0
1
1
0
6
dwa
6
0
1
0
0
4
jedno
7
0
1
0
1
5
dwa
8
0
0
0
1
1
jedno
1
1
0
0
1
9
dwa
2
1
0
0
0
8
jedno
3
1
0
1
0
10
dwa
4
0
0
1
0
2
jedno
5
0
1
1
0
6
dwa
6
0
1
0
0
4
jedno
7
0
1
0
1
5
dwa
8
0
0
0
1
1
jedno
1
1
0
0
1
9
dwa
i tak dalej
Tabela 2
Podsumowanie
Podane informacje wskazują, że silników kro−
kowych w żadnym wypadku nie trzeba się bać.
Mogą być z powodzeniem sterowane w prosty
sposób, a potrzebne sterowniki wykona nawet
mało doświadczony elektronik. Warto też na−
wet dla czystej ciekawości „dotknąć” tego te−
matu – zdobycie czterouzwojeniowego silnika
krokowego, pochodzącego ze starej drukarki
czy innego urządzenia nie powinno być pro−
blemem, a wykonanie opisanych układów
i eksperymentów da dużo radości.
Chętni, którzy zechcą zagłębić temat sil−
ników krokowych i sposobów sterowania
znajdą wiele cennego materiału w kolejnych
częściach artykułu, które niebawem ukażą
się w EdW.
Kroki i półkroki
Sposoby według rysunków 11 i 12 zapewnia−
ją tak zwane sterowanie pełnokrokowe .
Układy według rysunku 12 bywają stosowa−
ne w praktyce. Częściej wykorzystywany jest
jednak nieco inny sposób nazywany sterowa−
niem półkrokowym . Przy sterowaniu półkro−
kowym jednocześnie zasilane jest albo jedno,
albo dwa uzwojenia. Mówimy też wtedy o
Leszek Potocki
Rys. 13
Rys. 14
26
Elektronika dla Wszystkich
Lipiec 2002
871256559.647.png 871256559.648.png 871256559.650.png 871256559.651.png 871256559.652.png 871256559.653.png 871256559.654.png 871256559.655.png 871256559.656.png 871256559.657.png 871256559.658.png 871256559.659.png 871256559.662.png 871256559.663.png 871256559.664.png 871256559.665.png 871256559.666.png 871256559.667.png 871256559.668.png 871256559.669.png 871256559.670.png 871256559.671.png 871256559.673.png 871256559.674.png 871256559.675.png 871256559.676.png 871256559.677.png 871256559.678.png 871256559.679.png 871256559.680.png 871256559.681.png 871256559.682.png 871256559.684.png 871256559.685.png 871256559.686.png 871256559.687.png 871256559.688.png 871256559.689.png 871256559.690.png 871256559.691.png 871256559.692.png 871256559.693.png 871256559.695.png 871256559.696.png 871256559.697.png 871256559.698.png 871256559.699.png 871256559.700.png 871256559.701.png 871256559.702.png 871256559.703.png 871256559.704.png 871256559.706.png 871256559.707.png 871256559.708.png 871256559.709.png 871256559.710.png 871256559.711.png 871256559.712.png 871256559.713.png 871256559.714.png 871256559.715.png 871256559.717.png 871256559.718.png 871256559.719.png 871256559.720.png 871256559.721.png 871256559.722.png 871256559.723.png 871256559.724.png 871256559.725.png 871256559.726.png 871256559.728.png 871256559.729.png 871256559.730.png 871256559.731.png 871256559.732.png 871256559.733.png 871256559.734.png 871256559.735.png 871256559.736.png 871256559.737.png 871256559.739.png 871256559.740.png 871256559.741.png 871256559.742.png 871256559.743.png 871256559.744.png 871256559.745.png 871256559.746.png 871256559.747.png 871256559.748.png 871256559.750.png 871256559.751.png 871256559.752.png 871256559.753.png 871256559.754.png 871256559.755.png 871256559.756.png 871256559.757.png 871256559.758.png 871256559.759.png 871256559.761.png 871256559.762.png 871256559.763.png 871256559.764.png 871256559.765.png 871256559.766.png 871256559.767.png 871256559.768.png 871256559.769.png 871256559.770.png 871256559.773.png 871256559.774.png 871256559.775.png 871256559.776.png 871256559.777.png 871256559.778.png 871256559.779.png 871256559.780.png 871256559.781.png 871256559.782.png 871256559.784.png 871256559.785.png 871256559.786.png 871256559.787.png 871256559.788.png 871256559.789.png 871256559.790.png 871256559.791.png 871256559.792.png 871256559.793.png 871256559.795.png 871256559.796.png 871256559.797.png 871256559.798.png 871256559.799.png 871256559.800.png 871256559.801.png 871256559.802.png 871256559.803.png 871256559.804.png 871256559.806.png 871256559.807.png 871256559.808.png 871256559.809.png 871256559.810.png 871256559.811.png 871256559.812.png 871256559.813.png 871256559.814.png 871256559.815.png 871256559.817.png 871256559.818.png 871256559.819.png 871256559.820.png 871256559.821.png 871256559.822.png 871256559.823.png 871256559.824.png 871256559.825.png 871256559.826.png 871256559.828.png 871256559.829.png 871256559.830.png 871256559.831.png 871256559.832.png 871256559.833.png 871256559.834.png 871256559.835.png 871256559.836.png 871256559.837.png 871256559.839.png 871256559.840.png 871256559.841.png 871256559.842.png 871256559.843.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin