nowa six sigma full.pdf

(6844 KB) Pobierz
792107851.007.png
Spis treci
Informacja o Współautorach ................................................................. 5
Refleksje na temat New Six Sigma........................................................ 9
Wst p..........................................................................................................15
1. Przeszło$% Six Sigma................................................................................17
Historia Six Sigma..................................................................................................17
2. Tera)niejszo$% Six Sigma ...................................................................... 23
Wprowadzenie do New Six Sigma......................................................................24
New Six Sigma w akcji — studium przypadku.................................................27
Aktywizacja przywództwa Apex Business Group.......................................29
Zrozumienie głosu klienta..............................................................................31
Opracowanie misji...........................................................................................32
Dostosowanie do celów strategicznych.........................................................33
Analiza otoczenia.............................................................................................33
Analiza SWOT..................................................................................................34
Opracowanie „deski rozdzielczej”................................................................36
Wyłonienie czynników efektywno1ci............................................................36
Opracowywanie statutów zespołów.............................................................40
Rozpocz4cie kampanii...................................................................................40
Przegl6d New Six Sigma: dostosuj, mobilizuj, przyspiesz i zarz6dzaj...........44
Dostosuj............................................................................................................44
Mobilizuj...........................................................................................................45
792107851.008.png
Nowa Six Sigma
4
Przyspiesz.........................................................................................................47
Zarz6dzaj..........................................................................................................48
Model stosowany do wdra=ania Six Sigma........................................................49
Wdra=anie Six Sigma — faza pierwsza.........................................................49
Wdra=anie Six Sigma — faza druga..............................................................51
Wdra=anie Six Sigma — faza trzecia.............................................................52
Bie=6ce monitorowanie wyników..................................................................52
Podsumowanie........................................................................................................53
Konkluzja................................................................................................................53
3. Przyszło$% Six Sigma: zmniejszone ryzyko i lepsze wyniki .......... 55
Bliska przyszło1? — Six Sigma i zapewnianie przywództwa............................56
Definiowanie luki — problem zapotrzebowania........................................56
Mierzenie i analizowanie luki........................................................................57
Wdra=aj i zinstytucjonalizuj...........................................................................60
Zapewnianie przywództwa przy zapewnieniu ci6gło1ci kontroli.............63
Osi6gni4cia........................................................................................................64
Odległa przyszło1? Six Sigma...............................................................................64
Six Sigma i warto1? dla akcjonariusza...........................................................65
Odzyskanie zaufania na Wall Street..............................................................65
Wycena aktywów materialnych oraz warto1ci niematerialnych
i prawnych i zarz6dzanie nimi.....................................................................68
Innowacje w selekcji projektów......................................................................73
Przyszło1? Black Belts......................................................................................76
Przyszłe umiej4tno1ci Black Belt...................................................................77
Biegło1? w dziedzinie finansów.....................................................................79
Six Sigma i innowacje.....................................................................................79
Six Sigma i filantropia....................................................................................82
4. Six Sigma — czas na podsumowanie ................................................. 85
Bibliografia............................................................................................... 87
Skorowidz ................................................................................................. 89
Teraniejszo Six Sigma
Autor: Tom McCarty
Pocztek XXI wieku to dla liderów spotkanie z now rzeczywistoci. Kon-
sekwentnie, z miesica na miesic, musz uzyskiwa pozytywne wyniki finan-
sowe, nie zapominajc o budowaniu firmy, która b"dzie w stanie utrzyma
te wyniki przez dłu$szy czas. Kierownictwo zawsze miało obowizek myle
o równowa$eniu działa% krótko- i długoterminowych, ale współczesne ro-
dowisko po prostu wymusza efektywno w obydwu wymiarach. Agresywni
nowi konkurenci, wymagajcy klienci, ograniczona poda$ talentów i sza-
le%czo zmieniajce si" rynki stanowi chleb powszedni niemal ka$dego
przemysłu, a inwestorzy nie zamierzaj długo czeka na zwrot z inwesty-
cji.Członkowie kierownictwa, próbujcy wyznaczy kurs w takim terenie,
maj poczucie schizofrenii i krótkowzrocznoci. Pracuj, aby z tygodnia na
tydzie% wypełnia wymóg poprawienia wyników finansowych, starajc si"
jednoczenie prezentowa klientom, dostawcom i pracownikom długoter-
minow wizj" i map" drogow. Metody zarzdzania, które sprawdziły si"
w przeszłoci, nie przynosz ju$ efektów. Na szcz"cie w ka$dej firmie istnie-
j szefowie, którzy wyrastaj ponad przeci"tno.
Przez kilka ostatnich lat Uniwersytet Motoroli usilnie próbował zrozumie,
jakie cechy wyró$niaj zespoły kierownicze, uzyskujce najlepsze wyniki, za-
równo wewntrz Motoroli, jak i w innych gał"ziach przemysłu. Co ciekawe,
odkrylimy istotne analogie pomi"dzy naszymi odkryciami i lekcjami wy-
cigni"tymi z przeszłoci Six Sigma. Najbardziej efektywne zespoły przy-
wódcze maj wietne wyczucie codziennych priorytetów. Cechuje je te$
792107851.009.png
24
Nowa Six Sigma
umiej"tno ich skutecznego realizowania, przy zachowaniu imponujcej
wizji przyszłoci, co umo$liwia innym wprowadzenie tej wizji w $ycie. Po-
nadto najlepsze zespoły zawsze działaj etycznie. Wzmocnienie tych osobi-
stych atrybutów, dzi"ki zastosowaniu przez wielu szefów wspólnych najlep-
szych praktyk, zapewniło im pozycj" lidera w tworzeniu wizji, wyznaczaniu
priorytetów, umo$liwianiu pracownikom podejmowania działa% oraz ste-
rowaniu wykonaniem w sposób, który — z jednej strony — zaspokaja wy-
mogi krótkoterminowe, a z drugiej — buduje zdolno do przyszłego wzro-
stu. Najlepsze praktyki zostały udokumentowane i włczone w metodyk"
zarzdzania wykonawczego i przywództwa, jak jest New Six Sigma.
Stara Six Sigma była po prostu standardowym wskanikiem prawidłowoci funk-
cjonowania.
Wprowadzenie do New Six Sigma
Jako pracownicy Uniwersytetu Motoroli, opracowalimy New Six Sigma
dlatego, $e istniała taka konieczno. Mielimy mo$no obserwowania
procesów biznesowych w Motoroli, a tak$e u naszych klientów i dostawców,
zmagajcych si" z tymi samymi problemami krytycznymi. Wiedzielimy, $e
klasyczna metodyka Six Sigma — koncentracja na wadach i redukcji zmien-
noci — słu$yła mened$erom naszych firm całkiem efektywnie przez wi"k-
sz cz" lat 90. Z tego włanie powodu pomoglimy naszym klientom i do-
stawcom wykorzysta Six Sigma do znaczcego usprawnienia ich procesów
biznesowych. Jednak na naszych oczach Six Sigma traciła swoje znaczenie
dla wielu szefów naszych firm. Ich zdaniem metodyka była zbyt skompli-
kowana, skuteczna tylko w rodowisku produkcji i in$ynierii, i zbyt wolno
przynosiła efekty. Mielimy okazj" obserwowa, jak wielu naszych liderów
przejmuje istotne elementy Six Sigma — takie jak zrozumienie wymogów
klienta, cigłe promowanie procesu usprawniania i wykorzystywanie anali-
zy statystycznej — i wykorzystuje je w szerszym, zintegrowanym podejciu,
które pomogło im bezbł"dnie zrealizowa kompletne strategie biznesowe.
New Six Sigma wyrosła z siły metodyki Six Sigma, której pionierami byli-
my w latach 80., i któr zastosowalimy w wielu firmach w latach 90., ale
wykorzystała dowiadczenia, które zdobylimy, pomagajc naszym klien-
tom we wdra$aniu tej metodyki.
New Six Sigma jest całociow metod usprawniania biznesu.
792107851.010.png 792107851.001.png 792107851.002.png 792107851.003.png 792107851.004.png 792107851.005.png 792107851.006.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin