informatyka europejczyka. zeszyt ćwiczeń dla szkoły podstawowej. część i ebook.pdf

(45254 KB) Pobierz
IDZ DO
PRZYK£ADOW Y ROZDZIA£
Informatyka Europejczyka.
Zeszyt æwiczeñ dla szko³y
podstawowej. Czêœæ I
SPIS TREœCI
KATALOG KSI¥¯EK
Autorzy: Danuta Kia³ka, Katarzyna Kia³ka
ISBN: 83-246-0559-2
Format: 195 × 260, stron: 192
KATALOG ONLINE
ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG
TWÓJ KOSZYK
DODAJ DO KOSZYKA
Komputery s¹ wszêdzie — spotykamy je w domu, szkole, sklepach i setkach innych
miejsc. Zapewniaj¹ nam dostêp do informacji, rozrywkê i narzêdzia pomocne w nauce
i pracy. Umiejêtnoœæ obs³ugi komputera jest przydatna ju¿ dziœ, a w przysz³oœci bêdzie
wrêcz niezbêdna. Dziêki komputerowi rozwi¹¿esz zadanie domowe z matematyki,
przygotujesz interesuj¹ce materia³y na lekcje biologii, historii i fizyki, a jeœli jakieœ
zagadnienie poruszone na lekcji zainteresuje Ciê bardziej, w internecie na pewno
znajdziesz na jego temat mnóstwo ciekawych informacji. Musisz jednak zrobiæ pierwszy
krok — poznaæ mo¿liwoœci komputera i dowiedzieæ siê, jak je wykorzystaæ.
Dziêki ksi¹¿ce „Informatyka Europejczyka. Podrêcznik dla szko³y podstawowej”
nauczy³eœ siê korzystaæ z podstawowych mo¿liwoœci komputera. Dowiedzia³eœ siê,
z jakich elementów zbudowany jest zestaw komputerowy i do czego s³u¿y system
operacyjny. Pozna³eœ przeznaczenie plików oraz folderów a tak¿e skorzysta³eœ
z internetu.
„Informatyka Europejczyka. Zeszyt æwiczeñ dla szko³y podstawowej” to œwietne
uzupe³nienie podrêcznika. W sk³adaj¹cym siê z dwóch czêœci zestawie znajdziesz
zadania i æwiczenia, dziêki którym powtórzysz i utrwalisz swoj¹ wiedzê z zakresu
informatyki. Wykonuj¹c æwiczenia z czêœci I, przeæwiczysz zasady korzystania
z systemów Windows i Linux, opanujesz techniki szybkiego pisania na klawiaturze
oraz poznasz w praktyce edytory tekstu i grafiki. Dowiesz siê tak¿e, w jaki sposób
komputer mo¿e pomóc Ci w nauce.
CENNIK I INFORMACJE
ZAMÓW INFORMACJE
ONOWOœCIACH
ZAMÓW CENNIK
CZYTELNIA
FRAGMENTY KSI¥¯EK ONLINE
Wydawnictwo Helion
ul. Koœciuszki 1c
44-100 Gliwice
tel. 032 230 98 63
e-mail: helion@helion.pl
804869948.021.png 804869948.022.png 804869948.023.png 804869948.024.png 804869948.001.png 804869948.002.png 804869948.003.png 804869948.004.png 804869948.005.png 804869948.006.png 804869948.007.png 804869948.008.png 804869948.009.png 804869948.010.png 804869948.011.png 804869948.012.png
 
Spis treści
1. Wprowadzenie, czyli kilka słów o komputerze 9
1.1. Komputer po raz pierwszy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .10
1.2. Co każdy użytkownik komputera wiedzieć powinien? Cz. I . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .15
1.3. Co każdy użytkownik komputera wiedzieć powinien? Cz. II . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .18
1.4. Jak zaradzić wirusom komputerowym? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .19
1.5. Poznajemy regulamin pracowni komputerowej.
Sprawdzamy dysk programem antywirusowym . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .22
1.6. Podsumowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .24
2. Środowisko pracy 26
2.1. Poznajemy środowisko pracy. Opis systemów Windows i Linux . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .27
2.2. Środowisko pracy — ćwiczenia. Poznajemy sposoby uruchamiania programów . . . . . . . . . . .30
2.3. Środowisko pracy — ćwiczenia utrwalające i rozszerzające.
Praca w kilku otwartych oknach . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .32
2.4. Środowisko pracy — ćwiczenia utrwalające, rozszerzające i sprawdzające . . . . . . . . . . . . . . . .34
2.5. Pliki i katalogi — wprowadzenie: nośniki informacji, tworzenie plików i katalogów . . . . . . .37
2.6. Pliki i katalogi — kopiowanie, usuwanie, odzyskiwanie z Kosza
plików i katalogów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .40
2.7. Pliki i katalogi — zapisujemy i odczytujemy wyniki pracy z komputerem . . . . . . . . . . . . . . . .43
2.8. Pliki i katalogi — ćwiczenia utrwalające. Utrzymujemy porządek na dysku . . . . . . . . . . . . . .45
2.9. Pliki i katalogi — ćwiczenia utrwalające i rozszerzające . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .47
2.10.
Pliki i katalogi — porządkujemy swoje prace.
Ćwiczenia utrwalające, rozszerzające i sprawdzające . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .49
2.11.
W poszukiwaniu zguby. Korzystanie z wbudowanej pomocy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .51
2.12.
Akcesoria komputerowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .53
2.13.
Ćwiczenia utrwalające i rozszerzające . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .55
2.14.
Podsumowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .57
3. Nauka pisania na klawiaturze komputera
60
3.1.
Klawiatura narzędziem do pisania tekstów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .61
3.2.
Ćwiczenia w pisaniu przy użyciu programu Mistrz Klawiatury . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .64
3.3.
Ćwiczenia w pisaniu przy użyciu odpowiedniego programu — cz. I . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .66
3.4.
Ćwiczenia w pisaniu przy użyciu odpowiedniego programu — cz. II . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .68
3.5.
Ćwiczenia w pisaniu przy użyciu odpowiedniego programu — cz. III . . . . . . . . . . . . . . . . . . .70
3.6.
Podsumowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .72
Tabela wyników . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .74
5
804869948.013.png 804869948.014.png
4. Podstawy edycji grafiki
75
4.1.
Pierwsze kroki w grafice komputerowej
— poznajemy program TuxPaint . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .76
4.2.
Rysujemy proste rysunki z wykorzystaniem narzędzi programu TuxPaint . . . . . . . . . . . . . . . .78
4.3.
Rysowanie na ekranie — TuxPaint . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .79
4.4.
TuxPaint — ćwiczenia utrwalające i sprawdzające . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .80
4.5.
Uruchomienie i opis programu Paint. Wykonujemy rysunek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .81
4.6.
Przygotowanie dokumentu do druku. Drukujemy swoje prace . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .85
4.7.
Rysujemy i malujemy na ekranie — otwieranie pliku, modyfikacja,
zaznaczanie, kopiowanie, wklejanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .87
4.8.
Rysujemy i malujemy na ekranie. Drukujemy swoje prace . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .89
4.9.
Rysujemy i malujemy na ekranie — ćwiczenia utrwalające . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .92
4.10.
Rysujemy i malujemy na ekranie — ćwiczenia rozszerzające . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .93
4.11.
Wstawianie tekstu do rysunku, drukowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .95
4.12.
Kopia ekranu — wykorzystanie funkcji Print Screen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .97
4.13.
Komponowanie własnych rysunków cz. I . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .98
4.14.
Komponowanie własnych rysunków cz. II . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .99
4.15.
Ćwiczenia utrwalające i sprawdzające . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .100
4.16.
Podsumowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .102
5. Podstawy edycji tekstu
104
5.1.
Pierwsze kroki w edytorze tekstu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .105
5.2.
Wykonujemy operacje na blokach tekstu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .110
5.3.
Wykonujemy operacje na blokach tekstu — ćwiczenia utrwalające . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .113
5.4.
Formatowanie dokumentu tekstowego — zmiana rodzaju,
rozmiaru, stylu i koloru czcionki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .115
5.5.
Formatowanie dokumentu tekstowego — ćwiczenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .117
5.6.
Tworzymy listy numerowane i punktowane . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .119
5.7.
Tworzymy listy numerowane i punktowane — ćwiczenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .121
5.8.
Poznajemy przydatne funkcje edytora tekstu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .122
5.9.
Tworzenie ilustrowanych dokumentów w edytorze tekstu
z wykorzystaniem klipartów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .124
5.10.
Tworzenie ilustrowanych dokumentów w edytorze tekstu
z wykorzystaniem edytora grafiki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .127
5.11.
Tworzenie ilustrowanych dokumentów w edytorze tekstu
z wykorzystaniem WordArt . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .129
5.12.
Tworzenie ilustrowanych dokumentów w edytorze tekstu
z wykorzystaniem autokształtów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .132
5.13.
Numerowanie stron, wstawianie tabeli . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .134
5.14.
Przygotowanie dokumentu do druku i wydruk prac . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .137
6
804869948.015.png 804869948.016.png
5.15.
Ćwiczenia utrwalające i sprawdzające . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .140
5.16.
Podsumowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .146
6. Komputer w edukacji i rozrywce
149
6.1.
Pierwsze kroki w multimediach . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .150
6.2.
Poznajemy multimedialne programy edukacyjne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .152
6.3.
Jak wykorzystywać internet w edukacji? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .153
6.4.
Rozrywka z komputerem — gry . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .155
6.5.
Rozrywka z komputerem — przygotowanie krzyżówki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .157
6.6.
Rozrywka z komputerem — przygotowanie rebusu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .161
6.7.
Rozrywka z komputerem — opracowanie ilustrowanego słowniczka
do nauki języka obcego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .163
6.8.
Podsumowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .164
Dodatek A Powtórzenie i utrwalenie wiadomości
167
A.1.
Pytania utrwalające . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .168
A.2.
Ćwiczenia utrwalające . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .173
A.3.
Przygotowanie wspólnego projektu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .180
A.4.
Opracowanie i wydruk materiałów do prezentacji projektu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .182
A.5.
Prezentacja i omówienie prac . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .183
A.6.
Podsumowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .184
Notatki
187
Bibliografia
191
Polecam literaturę
192
7
804869948.017.png 804869948.018.png
5
Podstawy edycji tekstu
Podstawy edycji tekstu
16 godzin
5.1. Pierwsze kroki w edytorze tekstu
5.2. Wykonujemy operacje na blokach tekstu
5.3. Wykonujemy operacje na blokach tekstu — ćwiczenia utrwalające
5.4. Formatowanie dokumentu tekstowego — zmiana rodzaju, rozmiaru,
stylu i koloru czcionki
5.5. Formatowanie dokumentu tekstowego — ćwiczenia
5.6. Tworzymy listy numerowane i punktowane
5.7. Tworzymy listy numerowane i punktowane — ćwiczenia
5.8. Poznajemy przydatne funkcje edytora tekstu
5.9. Tworzenie ilustrowanych dokumentów w edytorze tekstu
z wykorzystaniem klipartów
5.10. Tworzenie ilustrowanych dokumentów w edytorze tekstu
z wykorzystaniem edytora grafiki
5.11. Tworzenie ilustrowanych dokumentów w edytorze tekstu
z wykorzystaniem WordArt
5.12. Tworzenie ilustrowanych dokumentów w edytorze tekstu
z wykorzystaniem autokształtów
5.13. Numerowanie stron, wstawianie tabeli
5.14. Przygotowanie dokumentu do druku i wydruk prac
5.15. Ćwiczenia utrwalające i sprawdzające
5.16. Podsumowanie
104
804869948.019.png 804869948.020.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin