delphi 7. Ćwiczenia zaawansowane ebook.pdf

(9787 KB) Pobierz
709918459 UNPDF
IDZ DO
PRZYK£ADOW Y ROZDZIA£
Delphi 7. Æwiczenia
SPIS TRECI
zaawansowane
KATALOG KSI¥¯EK
Autor: Adam Boduch
ISBN: 83-7361-076-6
Format: B5, stron: 158
Przyk³ady na ftp: 951 kB
KATALOG ONLINE
ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG
TWÓJ KOSZYK
DODAJ DO KOSZYKA
W 2002 roku firma Borland zaprezentowa³a na polskim rynku now¹ wersjê narzêdzia
typu RAD, s³u¿¹cego do szybkiego tworzenia aplikacji — Delphi. Jest to ju¿ 7. wersja
tego popularnego pakietu. Wprowadzono sporo nowoci: poprawiono rodowisko
programistyczne IDE, dodano nowe komponenty VCL i wprowadzono kilka zmian
w bibliotece uruchomieniowej. Delphi 7 zosta³o tak¿e przystosowane do platformy .NET
Microsoftu.
Jeli chcesz szybko zapoznaæ siê z mo¿liwociami nowego Delphi, ksi¹¿ka „Delphi 7.
Æwiczenia zaawansowane” to idealny przewodnik dla Ciebie. Znajdziesz tu wiele
æwiczeñ dotycz¹cych ró¿nych obszarów zaawansowanego wykorzystania Delphi;
od programowania baz danych po programowanie internetowe.
Dziêki ksi¹¿ce poznasz:
• Zmiany i nowoci wprowadzone w Delphi 7
• Programowanie sieciowe w Delphi 7: korzystanie z gniazd i protoko³ów
SMTP i HTTP
• Tworzenie kontrolek ActiveX
• Szybkie pisanie aplikacji internetowych z u¿yciem komponentów IntraWeb
• Sposoby korzystania z baz danych za pomoc¹ dbExpress
• Metody pozyskiwania z poziomu Delphi informacji o sprzêcie i oprogramowaniu,
sterowanie procesami
CENNIK I INFORMACJE
ZAMÓW INFORMACJE
O NOWOCIACH
ZAMÓW CENNIK
CZYTELNIA
FRAGMENTY KSI¥¯EK ONLINE
Wydawnictwo Helion
ul. Chopina 6
44-100 Gliwice
tel. (32)230-98-63
e-mail: helion@helion.pl
709918459.005.png 709918459.006.png 709918459.007.png 709918459.008.png 709918459.001.png 709918459.002.png
Spis treci
Wstp............................................................................................................................................................7
Rozdział 1. Nowoci w Delphi 7................................................................................................................................9
Nowoci w zakresie IDE...................................................................................................9
Nowe elementy menu...............................................................................................10
Code Insight.............................................................................................................12
Opcje kodu #ródłowego.............................................................................................13
Pozostałe zmiany IDE...............................................................................................14
Nowe komponenty VCL.................................................................................................15
Elementy wizualne w stylu Windows XP....................................................................15
Manifest XP.............................................................................................................19
Pakiet Indy..............................................................................................................20
Pozostałe komponenty..............................................................................................20
Komponenty zmodyfikowane....................................................................................20
Zmiany w bibliotece uruchomieniowej.............................................................................20
Moduł Classes..........................................................................................................20
Moduł StrUtils.........................................................................................................22
Moduł VarCmplx......................................................................................................22
Moduł SysUtils........................................................................................................22
.NET.............................................................................................................................22
Modyfikacje dotycz7ce kompilatora...........................................................................22
Bazy danych..................................................................................................................24
Podsumowanie...............................................................................................................24
Rozdział 2. Programowanie sieciowe...............................................................................................................25
Komponenty dost9pne w Delphi......................................................................................25
Jak to działa?.................................................................................................................26
IP............................................................................................................................26
TCP........................................................................................................................26
Porty.......................................................................................................................27
Protokół HTTP........................................................................................................27
Protokół FTP...........................................................................................................27
Protokół SMTP........................................................................................................27
Korzystanie z gniazdek...................................................................................................28
Ustanawianie poł7czenia...........................................................................................28
Przesyłanie danych pomi9dzy komputerami................................................................32
Jak działaj7 konie trojaAskie?.....................................................................................33
4
Delphi 7. wiczenia zaawansowane
Wykorzystanie protokołu SMTP.....................................................................................35
Wysyłanie e-maili.....................................................................................................35
Wykorzystanie protokołu HTTP......................................................................................44
Ł7czenie si9 z serwerem HTTP..................................................................................44
Wymiana danych......................................................................................................45
Praktyczne przykłady wykorzystania protokołu HTTP......................................................49
Wykrywanie nowej wersji programu..........................................................................49
Wykorzystanie wyszukiwarki serwisu 4programmers.net.............................................52
Podsumowanie...............................................................................................................63
Rozdział 3. ActiveX......................................................................................................................................................65
Co to jest COM?............................................................................................................65
Tworzenie obiektów COM..............................................................................................65
Wpisywanie kodu — ROT13..........................................................................................72
Budowa i rejestracja kontrolki.........................................................................................73
Wykorzystanie obiektu COM..........................................................................................74
Czym jest ActiveX?........................................................................................................74
Importowanie kontrolek ActiveX.....................................................................................75
Wykorzystanie komponentu TShockwaveFlash...........................................................76
Tworzenie kontrolek ActiveX..........................................................................................77
Przykładowa kontrolka ActiveX......................................................................................78
Tworzenie interfejsu COM........................................................................................78
Tworzenie kontrolki ActiveX.....................................................................................79
Budowa, rejestracja i instalacja kontrolki....................................................................89
Wykorzystanie kontrolki TVText...............................................................................90
Publikowanie ActiveX w Internecie.................................................................................91
Wzgl9dy bezpieczeAstwa...........................................................................................94
Podsumowanie...............................................................................................................94
Rozdział 4. IntraWeb.................................................................................................................................................95
Tworzenie projektu........................................................................................................95
Uruchamianie projektu...................................................................................................96
Dodajemy kontrolki........................................................................................................97
Obsługa zdarzeA.......................................................................................................97
Przechwytywanie informacji......................................................................................98
Komunikaty informacyjne.........................................................................................99
Flash...........................................................................................................................100
Wykorzystanie JavaScriptu...........................................................................................101
Tworzenie kilku formularzy..........................................................................................102
Wysyłanie plików.........................................................................................................104
Podsumowanie.............................................................................................................104
Rozdział 5. Bazy danych dbExpress.................................................................................................................105
Czym s7 aplikacje typu klient-serwer?............................................................................105
Narz9dzia...............................................................................................................105
Komponenty..........................................................................................................106
dbExpress....................................................................................................................106
Ł7czenie z serwerem...............................................................................................106
Tworzenie tabel......................................................................................................109
Dodawanie nowych rekordów..................................................................................110
Odczytywanie rekordów..........................................................................................111
Kasowanie rekordów..............................................................................................113
Spis treci
5
Przykład działania — ksi9ga goci.................................................................................116
Projektowanie tabel................................................................................................117
Projektowanie interfejsu..........................................................................................117
Kod aplikacji..........................................................................................................119
Informacje o bazie danych............................................................................................125
Inne komponenty dbExpress.........................................................................................126
Podsumowanie.............................................................................................................128
Rozdział 6. Informacje o sprzcie.....................................................................................................................129
Informacje o katalogach................................................................................................129
Informacje o uIytkowniku............................................................................................131
Informacja o systemie operacyjnym...............................................................................131
Informacja o klawiaturze...............................................................................................133
Informacje o systemie...................................................................................................134
Krótki przegl7d pól rekordu.....................................................................................134
Przykładowy program.............................................................................................135
Cz9stotliwoJ taktowania procesora.........................................................................136
Informacje o stanie pami9ci...........................................................................................137
Lista aktywnych procesów............................................................................................139
Ikony procesów......................................................................................................141
W7tki procesu..............................................................................................................143
Formularz realizuj7cy wywietlenie w7tków procesu.................................................143
„Zabijanie” aktywnych procesów..................................................................................147
Informacje o dyskach...................................................................................................149
Lista wszystkich dysków.........................................................................................149
Etykiety dysków.....................................................................................................151
Dodatkowe informacje na temat dysków..................................................................152
Pobieranie rozmiaru dysków....................................................................................153
RozdzielczoJ ekranu...................................................................................................155
Odczyt aktualnej rozdzielczoci...............................................................................155
Zmiana rozdzielczoci.............................................................................................156
Podsumowanie.............................................................................................................158
3.
ActiveX
Ten rozdział bdzie powicony w całoci kontrolkom ActiveX. Do czego słu oraz co
to jest ActiveX? W jaki sposób umieszcza% kontrolki ActiveX w Internecie oraz jak je
tworzy% na bazie komponentów VCL. Tego wszystkiego dowiesz si czytaj c ten rozdział.
Wczeniej jednak musisz zapozna% si z pojciem COM...
Co to jest COM?
COM — od ang. Component Object Model . Specyfikacja firmy Microsoft, która w załoeniu
dotyczy tworzenia obiektów wielokrotnego uytku, niezalenie od j"zyka programowania.
,eby zrozumie% ActiveX, musisz zrozumie% COM — postaram si to zwi/le wytłumaczy%.
Otó firma Microsoft wymyliła model obiektów, które mog by% wykorzystywane w ka-
dym rodowisku programistycznym Win32. Wynikiem powstania obiektu COM jest kon-
trolka z rozszerzeniem .dll. Kontrolka taka moe by% wykorzystana zarówno w Delphi,
jak i Visual C++, C++ Builderze, czy Visual Basicu.
Tworzenie obiektów COM
COM jest podstaw dla ActiveX i dla OLE. ,eby zrozumie% istot działania ActiveX,
musisz zrozumie% istot działania COM — st d nastpuj ce %wiczenie.
wiczenie 3.1.
Tworzenie nowego projektu.
Rozdział
709918459.003.png 709918459.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin