25.11..doc

(30 KB) Pobierz

USTRÓJ I FUNKCJONOWANIE ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ W POLSCE

 

Elementy organu

 

 

Zakres działania – w przepisach często pojawia się jako wyliczenie zadań (wskazanie kompetencji). Najczęściej jednak mamy do czynienia z opisem działań i kompetencji np.” do gminy należy to i to i to…na podstawie upoważnienia zawartego w ustawie”.

 

Kompetencje to prawna możność działania we własnym imieniu.

 

3) Substrat osobowy -  obsada personalna organu.

 

 

4)

 

5) Działanie w specyficznych formach prawnych – prawne formy w jakich następuje wykonywanie administracji publicznej.

 

Organy naczelne – orany polityczne, biorące udział w kształtowaniu polityki państwa.

Organy centralne nie będące naczelnymi, podporządkowane są któremuś organu naczelnemu.

 

Organ monokratyczny – jednoosobowy to taki którego strukturę wewnętrzną tworzo stanowisko jednoosobowe. Odpowiedzialność za decyzję spada na jedną osobę (np. wojewoda). Na zewnątrz decyzje taiego organu są rozpatrywane jako akt woli organu jednoosobowego bez znaczenia na to ze zatrudnia on sztab ludzi.

Organ kolegialny – to taki którego obsadę personalną tworzy więcej osób. Min 3 osoby (z łąciny). Nie ma organów kolegialnych mniejszych niż od 3 osób. Polega na podejmowaniu kolegialnej woli.

 

Mamy dwa etapy- prezentacja woli czy stanowiska poszczególnych członków organu kolegialnego. Dalej następuje przetworzenie stanowisk indywidualnych na jednolite stanowisko organu. Tym przetworzeniem może być głosowanie. Wola organu kolegialnego na zewnątrz jawi się jako wola organu jako takiego a nie poszczególnych osób. W związku z tym mamy do czynienia i z odpowiedzialnością kolegialną (wszystkich członków, bez względu na to jak głosowali).

 

To co jest zaletą organu jednoosobowego, jest wadą organu kolegialnego – i odwrotnie.

Kolegialność jest uważana za lepszą, bardziej demokratyczną itd.

 

Podmioty kolektywne (kolektywy) różni się od kolegialnego. Np. nasza grupa.

 

 

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin