ust o drogach publicznych.doc

(70 KB) Pobierz

Ustawa o drogach publicznych

 

Art. 1.

Drogą  publiczną  jest  droga  zaliczona  na  podstawie  niniejszej  ustawy  do  jednej  z

kategorii dróg, z której może korzystać każdy, zgodnie z jej przeznaczeniem, z ogra-

niczeniami i wyjątkami określonymi w tej ustawie lub innych przepisach szczegól-

nych.

 

Art. 2. 

1. Drogi publiczne ze względu na funkcje w sieci drogowej dzielą się na następują-

ce kategorie:

1) drogi krajowe;

2) drogi wojewódzkie;

3) drogi powiatowe;

4) drogi gminne.

2. Ulice leżące w ciągu dróg wymienionych w ust. 1 należą do tej samej kategorii

co te drogi.

3.  Drogi  publiczne  ze  względów  funkcjonalno-technicznych  dzielą  się  na  klasy

określone  w  warunkach  technicznych,  o  których  mowa  w  art.  7  ust.  1  pkt  1

ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz.

1118 i Nr 170, poz. 1217), jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usy-

tuowanie.

 

Art. 2a. 

1. Drogi krajowe stanowią własność Skarbu Państwa.

2. Drogi wojewódzkie, powiatowe i gminne stanowią własność właściwego samo-

rządu województwa, powiatu lub gminy. 

 

Art. 5.

1. Do dróg krajowych zalicza się :

1) autostrady i drogi ekspresowe oraz drogi leżące w ich ciągach do czasu wy-

budowania autostrad i dróg ekspresowych;

2) drogi międzynarodowe;

3)  drogi  stanowiące  inne  połączenia  zapewniające  spójność  sieci  dróg  krajo-

wych;

4)  drogi  dojazdowe  do  ogólnodostępnych  przejść  granicznych  obsługujących

ruch  osobowy  i  towarowy  bez  ograniczeń  ciężaru  całkowitego  pojazdów

(zespołu  pojazdów)  lub  wyłącznie  ruch  towarowy  bez  ograniczeń  ciężaru

całkowitego pojazdów (zespołu pojazdów);

5) drogi alternatywne dla autostrad płatnych;

6) drogi stanowiące ciągi obwodnicowe dużych aglomeracji miejskich;

7) drogi o znaczeniu obronnym.

2. Minister właściwy do spraw transportu w porozumieniu z ministrami właściwy-

mi  do  spraw  administracji  publicznej,  spraw  wewnętrznych  oraz  Ministrem

Obrony Narodowej, po zasięgnięciu opinii właściwych sejmików województw, a

w miastach na prawach powiatu – opinii rad miast, w drodze rozporządzenia, za-

licza  drogi  do  kategorii  dróg  krajowych,  mając  na  uwadze  kryteria  zaliczenia

określone w ust. 1.

3. Minister właściwy do spraw transportu po zasięgnięciu opinii właściwych zarzą-

dów województw, a w miastach na prawach powiatu – właściwych prezydentów

miast, w drodze rozporządzenia, ustala przebieg istniejących dróg krajowych, w

celu zapewnienia ciągłości dróg krajowych.

 

Art. 6.

1. Do dróg wojewódzkich zalicza się drogi inne niż określone w art. 5 ust. 1, sta-

nowiące  połączenia  między  miastami,  mające  znaczenie  dla  województwa,  i

drogi o znaczeniu obronnym niezaliczone do dróg krajowych.

2. Zaliczenie do kategorii dróg wojewódzkich następuje w drodze uchwały sejmiku

województwa  w  porozumieniu  z  ministrami  właściwymi  do  spraw  transportu

oraz obrony narodowej.

3.   Ustalenie przebiegu istniejących dróg wojewódzkich następuje w drodze uchwa-

ły sejmiku województwa, po zasięgnięciu opinii zarządów powiatów, na obsza-

rze których przebiega droga, a w miastach na prawach powiatu – opinii prezy-

dentów miast.

 

Art. 6a.

1. Do dróg powiatowych zalicza się drogi inne niż określone w art. 5 ust. 1 i art. 6

ust. 1, stanowiące połączenia miast będących siedzibami powiatów z siedzibami

gmin i siedzib gmin między sobą.

2. Zaliczenie drogi do kategorii dróg powiatowych następuje w drodze uchwały ra-

dy  powiatu  w  porozumieniu  z zarządem  województwa,  po  zasięgnięciu  opinii

wójtów (burmistrzów, prezydentów miast) gmin, na obszarze których przebiega

droga, oraz zarządów sąsiednich powiatów, a w miastach na prawach powiatu –

opinii prezydentów miast.

3. Ustalenie przebiegu istniejących dróg powiatowych następuje w drodze uchwały

rady powiatu, po zasięgnięciu opinii wójtów (burmistrzów, prezydentów miast)

gmin, na obszarze których przebiega droga.

 

Art. 7. 

1. Do dróg gminnych zalicza się drogi o znaczeniu lokalnym niezaliczone do in-

nych  kategorii,  stanowiące  uzupełniającą  sieć  dróg  służących  miejscowym  po-

trzebom, z wyłączeniem dróg wewnętrznych.

2. Zaliczenie do kategorii dróg gminnych następuje w drodze uchwały rady gminy

po zasięgnięciu opinii właściwego zarządu powiatu.

3. Ustalenie przebiegu istniejących dróg gminnych następuje w drodze uchwały ra-

dy gminy.

 

Art. 10. 

1. Organem właściwym do pozbawienia drogi dotychczasowej kategorii jest organ

właściwy do zaliczenia jej do odpowiedniej kategorii.

2.  Pozbawienia drogi jej kategorii dokonuje się w trybie właściwym do zaliczenia

drogi do odpowiedniej kategorii.

3. Pozbawienie drogi dotychczasowej kategorii, z wyjątkiem przypadku wyłącze-

nia drogi z użytkowania, jest możliwe jedynie w sytuacji jednoczesnego zalicze-

nia tej drogi do nowej kategorii. Pozbawienie i zaliczenie nie może być dokonane  później  niż  do  końca  trzeciego  kwartału  danego  roku,  z  mocą  od  dnia

1 stycznia roku następnego.

4. Nowo wybudowany odcinek drogi zostaje zaliczony do kategorii drogi, w której

ciągu leży.

5.  Odcinek drogi zastąpiony nowo wybudowanym odcinkiem drogi z chwilą odda-

nia go do użytkowania zostaje pozbawiony dotychczasowej kategorii i zaliczony

do kategorii drogi gminnej.

6. Drogom publicznym, obiektom mostowym i tunelom nadaje się numerację.

7.  Numery drogom, po zaliczeniu ich do kategorii dróg publicznych, nadają odpo-

wiednio:

1) drogom krajowym i wojewódzkim – Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i

Autostrad;

2)  drogom powiatowym i gminnym – zarządy województw.

8.  Generalny  Dyrektor  Dróg  Krajowych  i  Autostrad  oraz  zarządy  województw

prowadzą rejestry numerów nadanych drogom.

9.  Jednolite numery inwentarzowe, zwane dalej „JNI”, obiektom mostowym i tune-

lom  nadaje,  na  podstawie  zgłoszeń  zarządców  dróg,  Generalny  Dyrektor  Dróg

Krajowych i Autostrad.

10. Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad prowadzi rejestr JNI nadanych

obiektom mostowym i tunelom.

11.  Dla poszczególnych kategorii dróg właściwy zarządca drogi prowadzi ewidencję

dróg, obiektów mostowych, tuneli, przepustów i promów.

12. Minister właściwy do spraw transportu określi, w drodze rozporządzenia, sposób

numeracji oraz zakres, treść i sposób prowadzenia ewidencji dróg publicznych,

obiektów mostowych, tuneli, przepustów i promów, a także treść i sposób pro-

wadzenia  rejestrów  numerów  nadanych  drogom  oraz  rejestru  JNI  nadanych

obiektom mostowym i tunelom, mając na względzie potrzeby zarządzania dro-

gami publicznymi oraz gromadzenia danych o sieci tych dróg, w ramach jednoli-

tej metodyki systemu referencyjnego.

 

Art. 17. 

1. Do zakresu działania ministra właściwego do spraw transportu należy:

1) określanie kierunków rozwoju sieci drogowej; 

2) wydawanie przepisów techniczno-budowlanych i eksploatacyjnych dotyczą-

cych dróg i drogowych obiektów inżynierskich;

3) koordynacja  działań  w  zakresie  przygotowania  dróg  na  potrzeby  obrony

państwa;

4) koordynacja  działań  na  rzecz  rozwiązywania  problemów  klęsk  żywioło-

wych w zakresie dróg publicznych;

5) (uchylony); 

6) sprawowanie nadzoru nad Generalnym Dyrektorem Dróg Krajowych i Au-

tostrad.

2.  Minister  właściwy  do  spraw  transportu  w  porozumieniu  z  Ministrem  Obrony

Narodowej określa, w drodze rozporządzenia, sposób koordynacji działań, o któ-

rych mowa w ust. 1 pkt 3, uwzględniając w szczególności konieczność zapew-

nienia sprawnego współdziałania właściwych organów i instytucji w tym zakre-

sie.

 

Art. 19. 

1. Organ administracji rządowej lub jednostki samorządu terytorialnego, do które-

go właściwości należą sprawy z zakresu planowania, budowy, przebudowy, re-

montu, utrzymania i ochrony dróg, jest zarządcą drogi.

2. Zarządcami dróg, z zastrzeżeniem ust. 3, 5 i 8, są dla dróg:

1) krajowych – Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad;

2) wojewódzkich – zarząd województwa;

3) powiatowych – zarząd powiatu;

4) gminnych – wójt (burmistrz, prezydent miasta).

3. Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad jest zarządcą autostrady wybu-

dowanej na zasadach określonych w ustawie do czasu przekazania jej, w drodze

porozumienia, spółce, z którą zawarto umowę o budowę i eksploatację albo wy-

łącznie eksploatację autostrady. Spółka pełni funkcję zarządcy autostrady płatnej

na  warunkach  określonych  w  umowie  o  budowę  i  eksploatację  albo wyłącznie

eksploatację autostrady, z wyjątkiem zadań, o których mowa w art. 20 pkt 1, 8 i

17, które wykonuje Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad.

3a. (uchylony). 

4. Zarządzanie drogami publicznymi może być przekazywane między zarządcami

w trybie porozumienia, regulującego w szczególności wzajemne rozliczenia fi-

nansowe.

 

5. W granicach miast na prawach powiatu zarządcą wszystkich dróg publicznych, z

wyjątkiem autostrad i dróg ekspresowych, jest prezydent miasta.

6. (uchylony). 

7. W przypadku zawarcia umowy o partnerstwie publiczno-prywatnym zadania za-

rządcy, o których mowa w art. 20 pkt 3–5, 7, 11–13 oraz 15 i 16, może wyko-

nywać partner prywatny.

8. Drogowa spółka specjalnego przeznaczenia pełni funkcję zarządcy drogi krajo-

wej na zasadach określonych w ustawie z dnia 12 stycznia 2007 r. o drogowych

spółkach specjalnego przeznaczenia oraz umowie, o której mowa w art. 6 ust. 1

tej ustawy.

 

Art. 20. 

Do zarządcy drogi należy w szczególności:

1) opracowywanie projektów planów rozwoju sieci drogowej oraz bieżące in-

formowanie o tych planach organów właściwych do sporządzania miejsco-

wych planów zagospodarowania przestrzennego;

2)  opracowywanie  projektów  planów  finansowania  budowy,  przebudowy,  re-

montu, utrzymania i ochrony dróg oraz drogowych obiektów inżynierskich;

3) pełnienie funkcji inwestora;

4)  utrzymanie  nawierzchni  drogi,  chodników,  drogowych  obiektów  inżynier-

skich,  urządzeń  zabezpieczających  ruch  i  innych  urządzeń  związanych  z

drogą;

5) realizacja zadań w zakresie inżynierii ruchu;

6)  przygotowanie  infrastruktury  drogowej  dla  potrzeb  obronnych  oraz  wyko-

nywanie innych zadań na rzecz obronności kraju;

7) koordynacja robót w pasie drogowym;

8) wydawanie zezwoleń na zajęcie pasa drogowego i zjazdy z dróg oraz pobie-

ranie opłat i kar pieniężnych;

9)  prowadzenie  ewidencji  dróg,  obiektów  mostowych,  tuneli,  przepustów  i

promów oraz udostępnianie ich na żądanie uprawnionym organom;

9a) sporządzanie informacji o drogach publicznych oraz przekazywanie ich Ge-

neralnemu Dyrektorowi Dróg Krajowych i Autostrad;

10) przeprowadzanie okresowych kontroli stanu dróg i drogowych obiektów in-

żynierskich  oraz  przepraw  promowych,  ze  szczególnym  uwzględnieniem

ich wpływu na stan bezpieczeństwa ruchu drogowego;

11) wykonywanie robót interwencyjnych, robót utrzymaniowych i zabezpiecza-

jących;

12) przeciwdziałanie niszczeniu dróg przez ich użytkowników;

13)  przeciwdziałanie  niekorzystnym  przeobrażeniom  środowiska  mogącym  po-

wstać lub powstającym w następstwie budowy lub utrzymania dróg;

14) wprowadzanie ograniczeń lub zamykanie dróg i drogowych obiektów inży-

nierskich  dla  ruchu  oraz  wyznaczanie  objazdów  drogami  różnej  kategorii,

gdy występuje bezpośrednie zagrożenie bezpieczeństwa osób lub mienia;

15) dokonywanie okresowych pomiarów ruchu drogowego;

16)  utrzymywanie  zieleni  przydrożnej,  w  tym  sadzenie  i  usuwanie  drzew  oraz

krzewów;

17) nabywanie nieruchomości pod pasy drogowe dróg publicznych i gospodaro-

wanie nimi w ramach posiadanego prawa do tych nieruchomości;

18) nabywanie nieruchomości innych niż wymienione w pkt 17 na potrzeby za-

rządzania  drogami  i  gospodarowanie  nimi  w  ramach  posiadanego  do  nich

prawa;

19)  zarządzanie  i  utrzymywanie  kanałów  technologicznych  i  pobieranie  opłat,

o których mowa w art. 39 ust. 7.

 

Art. 25. 

1. Budowa, przebudowa, remont, utrzymanie i ochrona skrzyżowań dróg różnej ka-

tegorii,  wraz  z  drogowymi  obiektami  inżynierskimi  w  pasie  drogowym  oraz

urządzeniami  bezpieczeństwa  i  organizacji  ruchu,  związanymi  z  funkcjonowa-

niem  tego  skrzyżowania,  należy  do  zarządcy  drogi  właściwego  dla  drogi  wyż-

szej kategorii.

2.  Koszt budowy lub przebudowy skrzyżowania, o którym mowa w ust. 1, wraz z

koniecznymi drogowymi obiektami inżynierskimi w pasie drogowym oraz urzą-

dzeniami  bezpieczeństwa  i  organizacji  ruchu,  związanymi  z  funkcjonowaniem

tego skrzyżowania, ponosi zarządca drogi, który wystąpił z inicjatywą budowy

lub przebudowy takiego skrzyżowania.

3.  Budowa,  przebudowa,  remont,  utrzymanie  i  ochrona  skrzyżowania  autostrady

lub drogi ekspresowej z innymi drogami publicznymi, wraz z drogowymi obiek-

tami inżynierskimi w pasie drogowym oraz urządzeniami bezpieczeństwa i or-

ganizacji ruchu, związanymi z funkcjonowaniem tego skrzyżowania, należy do

zarządcy autostrady lub drogi ekspresowej.

4.  Koszt budowy lub przebudowy skrzyżowania, o którym mowa w ust. 3, wraz z

koniecznymi drogowymi obiektami inżynierskimi w pasie drogowym oraz urzą-

dzeniami  bezpieczeństwa  i  organizacji  ruchu,  związanymi  z  funkcjonowaniem

tego skrzyżowania, ponosi zarządca drogi, który wystąpił z inicjatywą budowy

lub przebudowy takiego skrzyżowania.

 

Art. 28.

1. Budowa, przebudowa, remont, utrzymanie i ochrona skrzyżowań dróg z liniami

kolejowymi w poziomie szyn, wraz z zaporami, urządzeniami sygnalizacyjnymi,

znakami kolejowymi, jak również nawierzchnią drogową w obszarze między ro-

gatkami, a w przypadku ich braku – w odległości 4 m od skrajnych szyn, należy

do zarządu kolei.

2. Do zarządów kolei należy również:

1)  konserwacja  znajdującej  się  nad skrajnią  kolejową  dolnej  części  konstrukcji

wiaduktów drogowych, łącznie z urządzeniami zabezpieczającymi;

2) budowa i utrzymanie urządzeń odwadniających wiadukty kolejowe nad dro-

gami, łącznie z urządzeniami odprowadzającymi wodę poza koronę drogi;

3) budowa skrzyżowań dróg z torami kolejowymi w różnych poziomach w razie

budowy nowej lub zmiany trasy istniejącej linii kolejowej, zwiększenia ilości

torów, elektryfikacji linii, zwiększenia szybkości lub częstotliwości ruchu po-

ciągów.

 

Art. 28a. 

1.  Budowa,  przebudowa,  remont,  utrzymanie  i  ochrona  torowiska  tramwajowego

umieszczonego w pasie drogowym należy do podmiotu zarządzającego torowi-

skiem tramwajowym.

2.  Podmiot  zarządzający  torowiskiem  tramwajowym,  o  którym  mowa  w  ust.  1,

uzgadnia z zarządcą drogi warunki wykonania robót na terenie tego torowiska.

 

Art. 29. 

1.  Budowa  lub  przebudowa  zjazdu  należy  do  właściciela  lub  użytkownika  nieru-

chomości przyległych do drogi, po uzyskaniu, w drodze decyzji administracyj-

nej, zezwolenia zarządcy drogi na lokalizację zjazdu lub przebudowę zjazdu, z

zastrzeżeniem ust. 2. 

2. W przypadku budowy lub przebudowy drogi budowa lub przebudowa zjazdów

dotychczas istniejących należy do zarządcy drogi.

3. Zezwolenie na lokalizację zjazdu, o którym mowa w ust. 1, wydaje się na czas

nieokreślony, z zastrzeżeniem ust. 5. W zezwoleniu na lokalizację zjazdu okre-

śla się miejsce lokalizacji zjazdu i jego parametry techniczne, a w zezwoleniu na

przebudowę  zjazdu  –  jego  parametry  techniczne,  a  także  zamieszcza  się,  w

przypadku obu zezwoleń, pouczenie o obowiązku:

1) uzyskania przed rozpoczęciem prac budowlanych pozwolenia na budowę, a

w przypadku przebudowy zjazdu dokonania zgłoszenia budowy albo wykonania  robót  budowlanych  oraz  uzyskania  zezwolenia  zarządcy  drogi  na

prowadzenie robót w pasie drogowym;

2)  uzgodnienia  z  zarządcą  drogi,  przed  uzyskaniem  pozwolenia  na  budowę,

projektu budowlanego zjazdu.

4. Ze względu na wymogi wynikające z warunków technicznych, jakim powinny

odpowiadać drogi publiczne, zarządca drogi może odmówić wydania zezwole-

nia na lokalizację zjazdu lub jego przebudowę albo wydać zezwolenie na lokali-

zację zjazdu na czas określony.

5. Decyzja o wydaniu zezwolenia na lokalizację zjazdu, o którym mowa w ust. 1,

wygasa, jeżeli w ciągu 3 lat od jego wydania zjazd nie został wybudowany. 

 

Art. 29a. 

1. Za wybudowanie lub przebudowę zjazdu:

1) bez zezwolenia zarządcy drogi,

2) o powierzchni większej niż określona w zatwierdzonym projekcie budowla-

nym zjazdu

– zarządca drogi wymierza, w drodze decyzji administracyjnej, karę pieniężną

w wysokości 10-krotności opłaty ustalanej zgodnie z art. 40 ust. 4.

2. Karę, o której mowa w ust. 1, zarządca drogi wymierza również za użytkowanie

zjazdu po terminie określonym w zezwoleniu zarządcy drogi.

3.  Termin płatności kary, o której mowa w ust. 1, wynosi 14 dni od dnia, w którym

decyzja ustalająca jej wysokość stała się ostateczna. 

 

Art. 34.

Odległość granicy pasa drogowego od zewnętrznej krawędzi wykopu, nasypu, rowu

lub od innych urządzeń wymienionych w art. 4 pkt 1 i 2 powinna wynosić co naj-

mniej 0,75 m, a dla autostrad i dróg ekspresowych – co najmniej 2 m.

 

Art. 35. 

1. Zarządca drogi sporządza i weryfikuje okresowo plany rozwoju sieci drogowej i

przekazuje  je,  niezwłocznie  po  sporządzeniu,  organom  właściwym  w  sprawie

sporządzania planu zagospodarowania przestrzennego.

2. W planach zagospodarowania przestrzennego województwa i miejscowych pla-

nach  zagospodarowania  przestrzennego  przeznacza  się  pod  przyszłą  budowę

dróg pas terenu o szerokości uwzględniającej ochronę użytkowników dróg i te-

renu przyległego przed wzajemnym niekorzystnym oddziaływaniem.

3. Zmianę zagospodarowania terenu przyległego do pasa drogowego, w szczegól-

ności polegającą na budowie obiektu budowlanego lub wykonaniu innych robót

budowlanych,  a  także  zmianę  sposobu  użytkowania  obiektu  budowlanego  lub

jego części, zarządca drogi uzgadnia w zakresie możliwości włączenia do drogi

ruchu drogowego spowodowanego tą zmianą.

4.  W pasie terenu, o którym mowa w ust. 2, mogą być wznoszone tylko tymczaso-

we  obiekty  budowlane  oraz  urządzenia  budowlane  związane  z  obiektami  bu-

dowlanymi. Ich usunięcie w wypadku budowy drogi następuje na koszt właści-

ciela, bez odszkodowania.

5. Nieruchomości położone w pasie, o którym mowa w ust. 2, stanowiące własność

Skarbu Państwa, przeznaczone pod przyszłą budowę drogi, nie mogą być zbyte

bez zgody właściwego zarządcy drogi.

 

Art. 36. 

W przypadku zajęcia pasa drogowego bez zezwolenia zarządcy drogi lub niezgodnie

z warunkami podanymi w tym zezwoleniu właściwy zarządca drogi orzeka, w dro-

dze decyzji administracyjnej, o jego przywróceniu do stanu poprzedniego. Przepisu tego nie stosuje się w przypadku zajęcia pasa drogowego bez zezwolenia zarządcy

drogi lub niezgodnie z warunkami podanymi w tym zezwoleniu, wymagającego pod-

jęcia  przez  właściwy  organ  nadzoru  budowlanego  decyzji  o  rozbiórce  obiektu  bu-

dowlanego.

2

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin