POSTĘPOWANIE ADMINISTRACYJNE
Źródła Prawa:
I- Postępowanie administracyjne- PA
a) KPA- kodeks postępowanie administracyjnego 14 czerwiec 1960 r. Dz. U. 98 poz. 1071 + późniejsze zmiany, ostatnia zmiana w dzienniku 64 poz. 565
b) postępowanie administracyjne ustawa o samorządach, 20 listopad 2005,
c) USKO- ustawa o samorządowych kolegiach odwoławczych, 12 październik 1994, Dz. U. 2001 nr 79 poz. 866 z późniejszymi zmianami- Dz. U. 2005 nr 122 poz. 1020
II- Postępowanie Egzekucyjne w Administracji PEA
a) ustawa o PEA, ustawa z 17 czerwca 1966 roku o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, tekst jednolity- Dz. U. 2002 nr 110, poz. 968 z późniejszymi zmianami, ostatnia zmiana Dz. U. 2005 nr 172 poz. 1438 zacznie obowiązywać od 10 grudnia 2005 roku.
III- Postępowanie sądowo-administracyjne – PSA
a) PUSA- ustawa z dnia 25 lipca 2002 roku- prawo o ustroju sądów administracyjnych, Dz. U. 153 poz. 1269 zmiana w Dz. U. 2005 r. Nr 169 poz. 1417, zacznie obowiązywać od 1 stycznia 2006 roku.
b) PPSA- ustawa z 30 sierpnia 2002 roku prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi- Dz. U. 153 poz. 1270 z późniejszymi zmianami, ostatnia zmiana Dz. U. .... nr 169 poz. 1417, zacznie obowiązywać od 1 stycznia 2006 roku
c) PWPR- 30 sierpień 2002 r. Przepisy wprowadzające ustawę: prawo o ustroju sądów administracyjnych, ustawa prawo postępowania przed sądami administracyjnymi, Dz. U. 2003 nr 228 poz. 2256;
ZAKRES ROZDZIAŁU 1 i 3
Podstawowe pojęcia z zakresu postępowania administracyjnego:
1) Normy prawa administracyjnego materialnego bezpośrednio kształtujące sytuację prawną, np. norma ruchu drogowego, nie ma pośrednika między adresatem a normą
2) Normy prawa administracyjnego materialnego pośrednio kształtujące sytuację prawną, musi pojawić się pośrednik między adresatem a normą np. prawo budowlane
Norma pośrednio kształtująca sytuację adresata:
- kształtuje sytuację adresata zewnętrznego, który nie podporządkowany jest organizacyjnie
- powszechnie obowiązuje
- z tymi normami zderza się życie i z tego wyłania się sprawa administracyjna.
Sprawa administracyjna:
- jest kwestią życiową, która może być rozstrzygnięta w drodze stosowania norm prawa administracyjnego materialnego pośrednio kształtująca sytuacje prawne.
- jest sprawą z zakresu norm prawa administracyjnego pośrednio kształtujące sytuację prawną
- nie każda kwestia życiowa nadaje się do rozstrzygnięcia
Postępowanie administracyjne możemy rozpatrywać :
- jest to proces rozstrzygnięcia sprawy administracyjnej
- z punktu widzenia norm prawa materialnego - proces stosowania n.p.a. mat. pośrednio kształtującego sytuację prawną
Stosowanie normy prawnej: przetwarzanie normy o charakterze generalno – abstrakcyjnej na normę o charakterze indywidualnie – konkretnym.
Decyzja administracyjna:
- z punktu widzenia prawa adm. - wynik jest rezultatem postępowania administracyjnego
- z punktu widzenia sprawy- jest rozstrzygnięciem sprawy administracyjnej
- z punktu widzenia n.p.a. mat. - jest aktem stosowania norm prawa materialnego pośrednio kształtującego sytuację
KAŻDE Z TYCH POJĘĆ MA 2 OBLICZA:
- formalno-prawne
- materialno-prawne
Materialne:
-sprawa jest przedmiotem jakiegoś postępowania
-sprawa jest kwestią postępowania
Decyzja:
-akt stosowania prawa administracyjnego
Struktura KPA – kodeksu postępowania administracyjnego – ustawa z roku 1960
KODEKS POSTĘPOWANIA ADMINISTRACYJNEGO JEST ZBIOREM POSTĘPOWAŃ
Różnią się między sobą:
1) Różny przedmiot
2) Kończą się innym wynikiem
3) Inne organy prowadzą postępowanie
I Przedmiot:
1. PA – sprawa administracyjna – sprawa o ukształtowanie sytuacji prawnej zindywidualizowanego podmiotu prawa w płaszczyźnie n.p.a. mat. przez przyznanie:
uprawnień
a. nałożenia obowiązków
b. zniesienie uprawnień
c. zniesienie obowiązków
d. zmiany zakresu uprawnień i obowiązków.
2. PoUW – jest spór o właściwość.
Spór może być:
a. pozytywny > niż jeden organ uważa się z właściwy do załatwienia spraw,
b. negatywny – żaden nie chce rozpatrywać sprawy
3. PoWZ – jest sprawa o wydanie zaświadczenia.
Zaświadczenie jest urzędowym potwierdzeniem określonych faktów bądź stanu prawnego.
Zaświadczenie nie wprowadza do sytuacji prawnej elementu nowości. W wyniku wydania zaświadczenia nie ubywa żadnych uprawnień i obowiązków.
4. P w spr.sw - jest skarga lub wniosek.
art. 1 pkt. 1 i 2 w związku z art. 5§2 pkt. 3
1. PA
Organy administracji publicznej w znaczeniu ustrojowym bądź funkcjonalnym
a) w znaczeniu ustrojowym:
organy administracji rządowej
organy jednostek samorządu terytorialnego
Samorządowe Kolegia Odwoławcze.
b) organy w znaczeniu funkcjonalnym – jednostki organizacyjne utworzone w celu realizacji innych zadań niż wykonywanie administracji publicznej, które jednakże, bądź na podstawie wyraźnych postanowień ustawy, bądź na podstawie przekazanych kompetencji wykonują administrację publiczną. np. szkoła wyższsza
2. PoUW - art. 22 § 2 i 3
a) spory o właściwość między OJST, a OARz rozstrzygają sądy administracyjne = NSA,
b) spory pomiędzy innymi organami administracji publicznej – art. 22 § 1 – litania 9 pkt. – rozstrzyga
wspólny dla obu organów organ wyższego stopnia, a w razie jego braku Sąd Administracyjny,
c) spory między organami administracji publicznej, a sądami:
do 31.XII.2003 roku – Kolegia Kompetencyjne przy SN
od 1.I.2004 – Kolegia nie istnieją
Nie ma żadnego organu państwa, który rozstrzygałby spory pomiędzy tymi organami. Ustawodawca wprowadził samoczynny mechanizm rozstrzygania tych sporów, który sprowadzony jest do sporów negatywnych.
Art. 66§ 4 KPA oraz art. 199 1 KPC – „kto pierwszy uzna za niewłaściwy”
Art. 66§ 4 KPA „ organ administracyjny nie może uznać się za niewłaściwy w sprawie dokonując zwrotu podania jeżeli wcześniej w tej sprawie za niewłaściwy uznał się sąd”
art. 199 1 KPC – „ Sąd nie może uznać się za niewłaściwy w sprawie odrzucając pozew jeżeli wcześniej w tej samej sprawie za niewłaściwy uznał się organ administracji”
3. PoWZ – art. 217§ 1 w związku z art. 5§ 2 pkt. 3 – jak w PA
4. P w sprawie skarg i wniosków
Krąg podmiotów w j.w. jest najszerszy:
- organy państwowe,
- organy jednostek samorządu terytorialnego,
- organy organizacji społecznych.
1. PA – decyzja administracyjna
2. PoUW – wyznaczenie organu właściwego do załatwienia sprawy
3. PoWZ – wydanie zaświadczenia – jest czynnością materialnie – techniczną,
4. P w sprawie skarg i wniosków – udzielenie odpowiedzi na skargę.
SKARGA- art. 2 –organy państwa, organy jednostek samorządu terytorialnego, organy organizacji społecznych.
Wyłączenie z pod mocy KPA- to czego on nie normuje:
1) postępowanie karne skarbowe art. 3 par. 1 punkt 1
2) sprawy podatkowe art. 3 par. 1 punkt 2
3) sprawy należące do przedstawicielstw dyplomatycznych i konsularnych art. 3 par. 2 punkt 4
4) sprawy wynikające z organizacyjnego podporządkowania
a) relacje człowiek – człowiek; relacje przełożony- podwładny, stosunek nadrzędności
b) relacje nadrzędna- podporządkowana, podporządkowanie między jednostkami organizacyjnymi
Do niektórych z tych postępowań mogą być WYJĄTKI:
I- art. 3 par. 2 – przepisy szczegółowe mogą rozciągnąć:
1) moc KPA na postęp a- organizacji dyplomatycznych i konsularnych b- organ podporządkowany; wszystko oprócz jednostek relacji
2) nadrzędność – podrzędność- zastosowanie dział 8 skargi i wnioski
3) w sprawach podatkowych stosuje się przepisy o udziale prokuratura
4) art. 3 par. 5- Rozporządzenie Rady Ministrów może rozciągnąć moc obowiązującą KPA na rozporządzenia dyplomatyczne i konsularne.
Struktura postępowania administracyjnego
Postępowanie administracyjne dzieli się na:
- zwyczajne i nadzwyczajne;
- ogólne i szczególne.
Postępowanie zwyczajne – postępowanie, w którym chodzi o ukształtowanie się sytuacji prawnej adresata w płaszczyźnie norm prawa administracyjnego materialnego przez przyznanie, zniesienie lub zmiany zakresu uprawnień bądź obowiązków.
Decyzja administracyjna- uprawnienie/ obowiązki- kształtuje sytuację adresata
Postępowanie nadzwyczajne- postępowanie , w którym chodzi o zweryfikowanie wydanej w sprawie decyzji ostatecznej ( uchyla, zmienia, stwierdza nieważność)
Postępowanie ogólne – postępowanie typowe o standardowym przebiegu procesowym ( w sprawie typowej, której odpowiedź typowo reguluje postępowanie).
Postępowanie szczególne – postępowanie, którego przebieg procesowy odbiega od standardu ze względu na specyfikę sprawy będącej przedmiotem postępowania ( w sprawie nietypowej, której odpowiedź nietypową reguluje postępowanie)(Ustawa o zgromadzeniach – 3 dni)
Postępowania nadzwyczajne
1. wznowione – art.145 i nast. KPA,
2. w sprawie stwierdzenia nieważności decyzji administracyjnej – art. 156 i następne KPA
3. w sprawie uchylenia bądź zmiany decyzji ostatecznej. Dzieli się na 3 postępowania
a. uchylenie lub zmiana decyzji ostatecznej na mocy której strona nabyła prawa – art. 155 KPA,
b. uchylenie lub zmiana decyzji ostatecznej na mocy której strona nie nabyła praw – 154 KPA,
c. uchylenie bądź zmiana w niezbędnym zakresie każdej decyzji ostatecznej – art.161 KPA.
Podmioty i przebieg postępowania administracyjnego, sądowo – administracyjnego i egzekucyjnego w administracji
Postępowanie administracyjne i jego podmiot
1. PA – dwa podmioty:
a. organ administracji publicznej prowadzący postępowanie (organ AP) w znaczeniu ustrojowym i funkcjonalnym,
b. strona postępowania – osoba, której sytuacja prawna w wyniku postępowania zostanie ukształtowana.
c. uczestnicy PA na prawach strony
KPA definiuje stronę jako osobę, która ma interes prawny do udziału w postępowaniu ( art.28)
Interes prawny – zależność między toczącym się postępowaniem administracyjnym, a sytuacją prawną zindywidualizowanego podmiotu prawa polegająca na tym, że wynik PA może mieć wpływ na sytuację prawną tego podmiotu prawa przez : przyznanie uprawnień, nałożenie obowiązków, zniesienie uprawnień, zniesienie obowiązków, zmianę zakresu istniejących uprawnień bądź obowiązków.
Podmioty na prawach strony:
- do których może należeć organizacja społeczna, która uczestniczy w postępowaniu w cudzej sprawie, prokurator, rzecznik praw obywatelskich.
Podobieństwo polega na tym, że korzystają z takich samych procesowych uprawnień i podlegają takim samym procesowym obowiązkom.
Różnica polega na tym , że wynik postępowania czyli decyzja administracyjna wywołuje skutek prawny w sferze prawnej strony natomiast nie wywoła skutku w sferze prawnej na prawach strony.
Organizacja społeczna występująca w sprawie osoby trzeciej
PA
2 4 5 7
Właściwość Zawieszenie DA I DA II
wyłączenia Umorzenie Walor decyzji ostatecznej
Postępowanie
nadzwyczajne
...
gosicka