Postep.Adm..doc

(250 KB) Pobierz
POSTĘPOWANIE ADMINISTRACYJNE WYKŁAD 1; 01

 

 

 

 

POSTĘPOWANIE ADMINISTRACYJNE

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Źródła Prawa:

 

I- Postępowanie administracyjne- PA

 

a)   KPA- kodeks postępowanie administracyjnego 14 czerwiec 1960 r. Dz. U. 98 poz. 1071 + późniejsze zmiany, ostatnia zmiana w dzienniku 64 poz. 565

b)  postępowanie administracyjne ustawa o samorządach, 20 listopad 2005,

c)   USKO- ustawa o samorządowych kolegiach odwoławczych, 12 październik 1994, Dz. U. 2001 nr 79 poz. 866 z późniejszymi zmianami- Dz. U. 2005 nr 122 poz. 1020

 

II- Postępowanie Egzekucyjne w  Administracji PEA

 

a)   ustawa o PEA, ustawa z 17 czerwca 1966 roku o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, tekst jednolity- Dz. U. 2002 nr 110, poz. 968 z późniejszymi zmianami, ostatnia zmiana Dz. U. 2005 nr 172 poz. 1438 zacznie obowiązywać od 10 grudnia 2005 roku.

 

III- Postępowanie sądowo-administracyjne – PSA

 

a)   PUSA- ustawa z dnia 25 lipca 2002 roku- prawo o ustroju sądów administracyjnych, Dz. U. 153 poz. 1269 zmiana w Dz. U. 2005 r. Nr 169 poz. 1417, zacznie obowiązywać od 1 stycznia 2006 roku.

b)  PPSA- ustawa z 30 sierpnia 2002 roku prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi- Dz. U. 153 poz. 1270 z późniejszymi zmianami, ostatnia zmiana Dz. U. .... nr 169 poz. 1417, zacznie obowiązywać od 1 stycznia 2006 roku

c)   PWPR- 30 sierpień 2002 r. Przepisy wprowadzające ustawę: prawo o ustroju sądów administracyjnych, ustawa prawo postępowania przed sądami administracyjnymi, Dz. U. 2003 nr 228 poz. 2256;

  ZAKRES ROZDZIAŁU 1 i 3

 

Podstawowe pojęcia z zakresu postępowania administracyjnego:

1) Normy prawa administracyjnego materialnego bezpośrednio kształtujące sytuację prawną, np. norma ruchu drogowego, nie ma pośrednika między adresatem a normą

2) Normy prawa administracyjnego materialnego pośrednio kształtujące sytuację prawną, musi pojawić się pośrednik między adresatem a normą np. prawo budowlane

 

Norma pośrednio kształtująca sytuację adresata:

-       kształtuje sytuację adresata zewnętrznego, który nie podporządkowany jest organizacyjnie

-       powszechnie obowiązuje

-       z tymi normami zderza się życie i z tego wyłania się sprawa administracyjna.

 

Sprawa administracyjna:

-       jest kwestią życiową, która może być rozstrzygnięta w drodze stosowania norm prawa administracyjnego materialnego pośrednio kształtująca sytuacje prawne.

-       jest sprawą z zakresu norm prawa administracyjnego pośrednio kształtujące sytuację prawną

-       nie każda kwestia życiowa nadaje się do rozstrzygnięcia

 

Postępowanie administracyjne możemy rozpatrywać :

-       jest to proces rozstrzygnięcia sprawy administracyjnej

-       z punktu widzenia norm prawa materialnego -  proces stosowania n.p.a. mat. pośrednio kształtującego sytuację prawną

Stosowanie normy prawnej: przetwarzanie normy o charakterze generalno – abstrakcyjnej na normę o charakterze indywidualnie – konkretnym.

 

Decyzja administracyjna:

-       z punktu widzenia prawa adm. - wynik jest rezultatem postępowania administracyjnego

-       z punktu widzenia sprawy- jest rozstrzygnięciem sprawy administracyjnej

-       z punktu widzenia n.p.a. mat. - jest aktem stosowania norm prawa materialnego pośrednio kształtującego sytuację

 

KAŻDE Z TYCH POJĘĆ MA 2 OBLICZA:

-       formalno-prawne

-       materialno-prawne

 

Materialne:

-sprawa jest przedmiotem jakiegoś postępowania

-sprawa jest kwestią postępowania

 

Decyzja:

-akt stosowania prawa administracyjnego

 

Struktura KPA – kodeksu postępowania administracyjnego – ustawa z roku 1960

 

KODEKS POSTĘPOWANIA ADMINISTRACYJNEGO JEST ZBIOREM POSTĘPOWAŃ

 

Różnią się między sobą:

1)     Różny przedmiot

2)     Kończą się innym wynikiem

3)     Inne organy prowadzą postępowanie

 

Rodzaje spraw rozpatrywane przez postępowania

 

I Przedmiot:

 

1. PAsprawa administracyjna – sprawa o ukształtowanie sytuacji prawnej zindywidualizowanego podmiotu prawa w płaszczyźnie n.p.a. mat. przez przyznanie:

uprawnień

a.      nałożenia obowiązków

b.      zniesienie uprawnień

c.      zniesienie obowiązków

d.      zmiany zakresu uprawnień i obowiązków.

 

2. PoUW – jest spór o właściwość.

 

Spór może być:

a.      pozytywny > niż jeden organ uważa się z właściwy do załatwienia spraw,

b.      negatywny – żaden nie chce rozpatrywać sprawy

 

 

3. PoWZjest sprawa o wydanie zaświadczenia.

Zaświadczenie jest urzędowym potwierdzeniem określonych faktów bądź stanu prawnego.

Zaświadczenie nie wprowadza do sytuacji prawnej elementu nowości. W wyniku wydania zaświadczenia nie ubywa żadnych uprawnień i obowiązków.

 

4. P w spr.sw - jest skarga lub wniosek.

 

 
II Organy przed, którymi prowadzone są postępowania

 

art. 1 pkt. 1 i 2 w związku z art. 5§2 pkt. 3

1.  PA

Organy administracji publicznej w znaczeniu ustrojowym bądź funkcjonalnym

a) w znaczeniu ustrojowym:

organy administracji rządowej

organy jednostek samorządu terytorialnego

Samorządowe Kolegia Odwoławcze.

b) organy w znaczeniu funkcjonalnym – jednostki organizacyjne utworzone w celu realizacji innych zadań niż wykonywanie administracji publicznej, które jednakże, bądź na podstawie wyraźnych postanowień ustawy, bądź na podstawie przekazanych kompetencji wykonują administrację publiczną. np. szkoła wyższsza

 

2. PoUW - art. 22 § 2 i 3

a) spory o właściwość między OJST, a OARz rozstrzygają sądy administracyjne = NSA,

b) spory pomiędzy innymi organami administracji publicznej – art. 22 § 1 – litania 9 pkt. – rozstrzyga

wspólny dla obu organów organ wyższego stopnia, a w razie jego braku Sąd Administracyjny,

c)  spory między organami administracji publicznej, a sądami:

do 31.XII.2003 roku – Kolegia Kompetencyjne przy SN

od 1.I.2004 – Kolegia nie istnieją

Nie ma żadnego organu państwa, który rozstrzygałby spory pomiędzy tymi organami. Ustawodawca wprowadził samoczynny mechanizm rozstrzygania tych sporów, który sprowadzony jest do sporów negatywnych.

Art. 66§ 4 KPA oraz art. 199 1 KPC – „kto pierwszy uzna za niewłaściwy”

Art. 66§ 4 KPA „ organ administracyjny nie może uznać się za niewłaściwy w sprawie dokonując zwrotu podania jeżeli wcześniej w tej sprawie za niewłaściwy uznał się sąd”

art. 199 1 KPC – „ Sąd nie może uznać się za niewłaściwy w sprawie odrzucając pozew jeżeli wcześniej w tej samej sprawie za niewłaściwy uznał się organ administracji”

 

3. PoWZ – art. 217§ 1 w związku z art. 5§ 2 pkt. 3 – jak w PA

 

 

4. P w sprawie skarg i wniosków 

 

Krąg podmiotów w j.w. jest najszerszy:

- organy państwowe,

- organy jednostek samorządu terytorialnego,

- organy organizacji społecznych.

 
 
III Rezultat – wynik każdego z postępowań

 

1.     PA – decyzja administracyjna

2.     PoUW – wyznaczenie organu właściwego do załatwienia sprawy

3.     PoWZ – wydanie zaświadczenia – jest czynnością materialnie – techniczną,

4.     P w sprawie skarg i wniosków – udzielenie odpowiedzi na skargę. 

 

 

SKARGA- art. 2 –organy państwa, organy jednostek samorządu terytorialnego, organy organizacji społecznych.

 

Wyłączenie z pod mocy KPA- to czego on nie normuje:

1) postępowanie karne skarbowe art. 3 par. 1 punkt 1

2) sprawy podatkowe art. 3 par. 1 punkt 2

3) sprawy należące do przedstawicielstw dyplomatycznych i konsularnych art. 3 par. 2 punkt 4

4) sprawy wynikające z organizacyjnego podporządkowania

a)   relacje człowiek – człowiek; relacje przełożony- podwładny, stosunek nadrzędności

b)  relacje nadrzędna- podporządkowana, podporządkowanie między jednostkami organizacyjnymi

 

Do niektórych z tych postępowań mogą być WYJĄTKI:

I- art. 3 par. 2 – przepisy szczegółowe mogą rozciągnąć:

1) moc KPA na postęp a- organizacji dyplomatycznych i konsularnych b- organ podporządkowany; wszystko oprócz jednostek relacji

2) nadrzędność – podrzędność- zastosowanie dział 8 skargi i wnioski

3) w sprawach podatkowych stosuje się przepisy o udziale prokuratura

4) art. 3 par. 5- Rozporządzenie Rady Ministrów może rozciągnąć moc obowiązującą KPA na rozporządzenia dyplomatyczne i konsularne.

 

Struktura postępowania administracyjnego

 

Postępowanie administracyjne dzieli się na:

- zwyczajne i nadzwyczajne;

- ogólne i szczególne.

 

Postępowanie zwyczajne – postępowanie, w którym chodzi o ukształtowanie się sytuacji prawnej adresata w płaszczyźnie norm prawa administracyjnego materialnego przez przyznanie, zniesienie lub zmiany zakresu uprawnień bądź obowiązków.

Decyzja administracyjna- uprawnienie/ obowiązki- kształtuje sytuację adresata

 

Postępowanie nadzwyczajne- postępowanie , w którym chodzi o zweryfikowanie wydanej w sprawie decyzji ostatecznej ( uchyla, zmienia, stwierdza nieważność)

 

Postępowanie ogólne – postępowanie typowe o  standardowym przebiegu procesowym ( w sprawie typowej, której odpowiedź typowo reguluje postępowanie).

 

Postępowanie szczególne – postępowanie, którego przebieg procesowy odbiega od standardu ze względu na specyfikę sprawy będącej przedmiotem postępowania ( w sprawie nietypowej, której odpowiedź nietypową reguluje postępowanie)(Ustawa o zgromadzeniach – 3 dni)

Postępowania nadzwyczajne

1.     wznowione – art.145 i nast. KPA,

2.     w sprawie stwierdzenia nieważności decyzji administracyjnej – art. 156 i następne KPA

3.     w sprawie uchylenia bądź zmiany decyzji ostatecznej. Dzieli się na 3 postępowania

a.      uchylenie lub zmiana decyzji ostatecznej na mocy której strona nabyła prawa – art. 155 KPA,

b.      uchylenie lub zmiana decyzji ostatecznej na mocy której strona nie nabyła praw – 154 KPA,

c.      uchylenie bądź zmiana w niezbędnym zakresie każdej decyzji ostatecznej – art.161 KPA.

 

 

 

 

Podmioty i przebieg postępowania administracyjnego, sądowo – administracyjnego i egzekucyjnego w administracji

 

 

Postępowanie administracyjne i jego podmiot

1.     PA – dwa podmioty:

a.      organ administracji publicznej prowadzący postępowanie (organ AP) w znaczeniu ustrojowym i funkcjonalnym,

b.      strona postępowania – osoba, której sytuacja prawna w wyniku postępowania zostanie ukształtowana.

c.      uczestnicy PA na prawach strony

KPA definiuje stronę jako osobę, która ma interes prawny do udziału w postępowaniu ( art.28)

Interes prawny – zależność między toczącym się postępowaniem administracyjnym, a sytuacją prawną zindywidualizowanego podmiotu prawa polegająca na tym, że wynik PA może mieć wpływ na sytuację prawną tego podmiotu prawa przez : przyznanie uprawnień, nałożenie obowiązków, zniesienie uprawnień, zniesienie obowiązków, zmianę zakresu istniejących uprawnień bądź obowiązków.

 

Podmioty na prawach strony:

-   do których może należeć organizacja społeczna, która uczestniczy w postępowaniu w cudzej sprawie, prokurator, rzecznik praw obywatelskich.

Podobieństwo polega na tym, że korzystają z takich samych procesowych uprawnień i podlegają takim samym procesowym obowiązkom.

Różnica polega na tym , że wynik postępowania czyli decyzja administracyjna wywołuje skutek prawny w sferze prawnej strony natomiast nie wywoła skutku w sferze prawnej na prawach strony.

 

 

Organizacja społeczna występująca w sprawie osoby trzeciej

PA





       2                                   4                             5                                                   7

Właściwość                      Zawieszenie                   DA I                                                   DA II           

wyłączenia                        Umorzenie                                                                       Walor decyzji ostatecznej

Postępowanie

nadzwyczajne

 








...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin