postęp.sądowo-adm N.doc

(73 KB) Pobierz
Postępowanie sądowo-administracyjne- ćwiczenia

              Postępowanie sądowo-administracyjne- ćwiczenia.

 

Skarga do Sądu Administracyjnego.

ü      Jest rozpatrywana przez Wojewódzki Sąd Administracyjny.

ü      Przedmiotem skargi może być:

o       Decyzja administracyjna- musi być ostateczna i wyczerpany tok instancji.

o       Postanowienie wydane w toku postępowania administracyjnego

- postanowienie na które przysługuje  zażalenie,

- postanowienia wydane w postępowaniu egzekucyjnym i zabezpieczającym,

-postanowienia rozstrzygające sprawę co do istoty,

- postanowienia kończące postępowanie w sprawie.

o       Bezczynność ( milczenie) organu administracji, gdy organ w ustalonym terminie nie wydał decyzji lub postanowienia bądź innego aktu, skarg na bezczynność organu jest dopuszczalna dopiero po wyczerpaniu środków zaskarżenia.

o       Akty prawa miejscowego.

o       Akty samorządu terytorialnego.

o       Akty nadzoru.

o       Inne akty i czynności organów administracji, czynności materialno-techniczne np. wydawanie dowodów, paszportów, zaświadczeń.

ü      Do SA nie przysługuje skarga odnośnie prawa wewnętrznego administracyjnego ( między organami wyższego a niższego stopnia np. okólnik, regulamin).

ü      Do SA nie przysługuje skarga odnośnie prawa wewnętrznego administracyjnego ( między organami wyższego a niższego stopnia np. okólnik, regulamin).

Legitymacja procesowa- możność skorzystania z danego środka prawnego np. skarga do SA,

Legitymację posiada każdy, kto ma w tym interes prawny np. organizacja społeczna, prokurator, RPO.

 

Interes prawny- korzystna sytuacja dla podmiotu poparta normą prawną.

 

Tryb wnoszenia skargi.

Skargę wnosimy za pośrednictwem organu administracji na działanie, którego się skarżymy, ponieważ organ ma możliwość samokontroli ( może wydać decyzję całkowitą- czyli uwzględniającą w całości żądania skarżącego).

Organ ma 30 dni na rozpatrzenie skargi lub przekazanie skargi z aktami sprawy do SA.

Skutki wniesienia skargi:

1/ wszczęcie postępowania,

2/ osiąganie zawiłości sprawy- 3 skutki zawiłości.

- następuje określenie granic sprawy- jeżeli wnosimy skargę do sądu to jest on zobowiązany działać tylko do granic sprawy, wynika to z treści skargi, żądania.

- osiągany efekt perpetuacji  właściwości – utrwalenie właściwości( miejscowa i rzeczowa).

Zakaz ponownego orzekania w tej samej sprawie.

 

Wymogi formalne pisma zawierającego skargę.

Pismo w postępowaniu sądowym obejmuje wnioski i oświadczenia stron.

Każde pismo strony powinno zawierać:

1/ oznaczenie sądu do którego jest kierowane, imię i nazwisko lub nazwę stron, ich przedstawicieli ustawowych lub pełnomocników,

2/ oznaczenie rodzaju  pisma,

3/ osnowę wniosku lub oświadczeń,

4/ podpis strony albo jej przedstawiciela lub pełnomocnika,

5/ wymienienie załączników,

6/ pierwsze pismo powinno zawierać dokładny adres zamieszkania stron, ich przedstawicieli, pełnomocników oraz przedmiot sprawy,

7/ następne pisma muszą także zawierać sygnaturę akt,

8/ w skardze należy wskazać zaskarżoną decyzję, postanowienie, inny akt lub czynność, oznaczenie organu, którego działania lub bezczynności skarga dotyczy,

9/ należy określić naruszenie prawa lub interesu prawnego,

10/ w każdym piśmie wszczynającym postępowanie sądowe należy podać wartość przedmiotu sporu.

 

Instrumenty dyscyplinujące organ administracyjny do przekazania skargi do SA:

- możemy żądać, żeby sąd ukarał organ grzywną,

- rozpatrzenie sprawy na podstawie odpisu skargi,

- sygnalizacja sądu do organu wyższego rzędu, że w organie niższego rzędu doszło do nieprawidłowości, nie przekazano akt sprawy wraz ze skargą.

 

Suspensywność środka prawnego- cecha środka prawnego, która powoduje, że wnosząc ten środek wstrzymujemy lub możemy wstrzymać wykonanie zaskarżonego orzeczenia.

Suspensywność względna- musimy wnioskować do sądu, aby rozpatrzył możliwość wstrzymania orzeczenia np. skarga do sądu.

Suspensywność bezwzględna- wykonanie orzeczenia jest wstrzymane.

 

Środki zaskarżania( środki prawne).

1. skarga kasacyjna.

2. zażalenie.

3. wniosek o wznowienie postępowania.

Jako kryterium przyjmuje się prawomocność orzeczenia, orzeczenie jest prawomocne, kiedy nie służą zwyczajne środki odwoławcze.

 

Skarga kasacyjna do Naczelnego Sądu Administracyjnego.

v     Jest zwyczajnym środkiem zaskarżania, ( przysługującym od orzeczeń nieprawomocnych).

v     Przysługuje od wyroków WSA.

v     Przedmiotem skargi mogą być:

o       - wyroki Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego,

o       -  postanowienia WSA kończące postępowanie w danej instancji.

v     Do złożenia skargi legitymowany jest( ma prawo)

o       - skarżący,

o       - organ administracji,

o       - prokurator,

o       - Rzecznik Praw Obywatelskich.

v     Podstawy kasacji:

o       - naruszenie norm prawa materialnego poprzez jego błędną wykładnię lub stosowanie, np. kodeks cywilny, karny,

o       - naruszenie norm prawa procesowego, jeżeli miało to znaczenie dla sposobu rozpatrzenia sprawy.

v     Skarga kasacyjna ma przymus radcosko-adwokacki tzn. musi być sporządzona przez adwokata lub radcę prawnego, ponieważ konieczne jest powołanie się na normy prawne, które zostały naruszone.

v     Skarga musi być wniesiona w terminie 30 dni od doręczenia  orzeczenia do sądu, który wydał zaskarżony wyrok w I instancji.

v     Skargę rozpatruje NSA na rozprawie, chyba, że podstawą kasacji jest przepis  prawa procesowego, wówczas można zrezygnować z  rozprawy.

v     Skarga jest rozpatrywana na posiedzeniu niejawnym.

v     Badanie wstępne skargi wykonuje WSA- np. sprawdza czy została wniesiona opłata, czy zostało pismo wniesione w terminie itp.

v     Badanie merytoryczne skargi wykonuje NSA.

v     Skarga jest środkiem dewolutywnym.

v     Dewoluacja- taka cecha środka prawnego, która powoduje przeniesienie sprawy do wyższej instancji. (odwołanie).

v     W razie uwzględnienia skargi kasacyjnej NSA uchyla  zaskarżone orzeczenie w całości lub w części i przekazuje sprawę do ponownego rozpoznania sądowi, który wydał orzeczenie.

 

Zażalenie do Naczelnego Sądu Administracyjnego.

ü      Przysługuje na postanowienia WSA np. przekazanie sprawy innemu sądowi administracyjnemu, wstrzymanie lub odmowa wstrzymania wykonania decyzji lub postanowienia czy odrzucenia skargi.

ü      Zażalenie wnosi się w terminie 7 dni od doręczenia postanowienia.

ü      Zażalenie powinno zawierać wskazanie zaskarżonego postanowienia i wniosek o jego zmianę lub uchylenie, a także uzasadnienie.

ü      Akta sprawy wraz z zażaleniem WSA przedstawia NSA po doręczeniu zażalenia pozostałym stronom.

ü      WSA może na posiedzeniu niejawnym uchylić to postanowienie i rozpoznać sprawę na nowo. Wówczas nie przesyła akt sprawy do NSA.

ü      Jest środkiem zwyczajnym.

 

Wniosek o wznowienie postępowania.

Ø      Służy do usuwania z obrotu orzeczeń prawomocnych dotkniętych szczególnie ciężkimi wadami prawnymi.

Ø      Jest środkiem nadzwyczajnym ( przysługującym od orzeczeń prawomocnych).

 

      Przesłanki wznowienia postępowania:

1. Orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego.

·         Trybunał Konstytucyjny orzeka o zgodności źródeł prawa z konstytucją, a także ustaw z umowami międzynarodowymi i innych źródeł prawa.

·         Jeżeli TK orzeknie, iż akt jest niezgodny wówczas traci moc.

·         Wyroki SA wydane na podstawie takiego aktu prawnego tracą podstawę prawną.

·         Strona, która chce zmienić wcześniej wydane orzeczenie, może złożyć wniosek o wznowienie postępowania.

·         Strona dowiaduje się o wycofaniu aktu poprzez informacje zamieszczone w Dzienniku Ustaw lub media.

 

2. Niektóre przesłanki nieważności.

·         Orzekała osoba nieuprawniona,

·         Orzekał sędzia wyłączony z mocy ustawy,

·         Strona nie miała zdolności sądowej lub procesowej,

·         Strona nie była należycie reprezentowana,

·         Strona była pozbawiona możliwości działania w postępowaniu- brak zawiadomienia.

 

3. Właściwe przyczyny restytucyjne.

·         Orzeczenie zapadło na podstawie sfałszowanego dokumentu,

·         Orzeczenie zapadło w związku z popełnieniem przestępstwa,

·         Wyszły na jaw nowe okoliczności,

·         Wykryto inne orzeczenie w tej samej sprawie.

 

       Właściwości sądu przy rozpoznawaniu wniosku o ponowne rozpatrzenie.

·         Właściwy jest ten sąd, który wydał zaskarżone orzeczenie, jeżeli powołujemy się na przyczyny nieważności.

·         Właściwy jest sąd, który orzekał jako ostatni w pozostałych przypadkach.

 

Przebieg postępowania.

 

I Faza czynności wstępne.

·         Sprawy rozpoznawane są wg kolejności wpływu,

·         Dokonuje się tzw. badania wymogów formalnych:

- badanie właściwości sądu,

- badanie terminu, czy podmiot posiada legitymację procesową,

·         Wymogi formalne pisma

- pismo musi zawierać wszystkie elementy,

- w przypadku braków następuje zwrot pisma do uzupełnienia w ciągu 7 dni,

- sprawdzanie czy został wniesiony wpis sądowy.

·         W czynnościach wstępnych wyznacza się:

- termin rozprawy,

- miejsce rozprawy,

- wysyła się zawiadomienia,

·         Wyznacza skład orzekający ( 3 sędziów do każdej sprawy).

-  wśród tych sędziów wyznacza się przewodniczącego składu i tzw. sprawozdawcę.

Sędzia sprawozdawca- wyznaczony jest do najgłębszego zapoznania się z aktami sprawy jeszcze przed rozprawą. Wyciąga on najważniejsze aspekty sprawy i referuje pozostałym sędziom.

- wyznaczenie sędziów do spraw następuje wg kolejności na liście, jest przypadkowe, może odbyć się także losowanie.

·         W razie czynności wstępnych rozpoznaje się także wnioski stron:

- wniosek o udzielenie prawa pomocy,

- wniosek o wstrzymanie wykonania.

·         Jeżeli sąd stwierdzi, że w piśmie są błędy formalne nie do naprawienia wtedy sąd odrzuca pismo poprzez postanowienie np. brak adresu.

·         Jeżeli sąd nie uzna argumentów strony- wtedy oddala sprawę orzeczeniem.

    

  II Faza postępowanie rozpoznawcze.

 

v     Sprawy mogą być rozpatrywane na posiedzeniu niejawnym lub na rozprawie. Regułą jest, że sądy administracyjne rozpatrują sprawy na rozprawie.

v     Rozprawa zaczyna się od narady składu orzekającego.

v     Na początku rozprawy sprawdzana jest obecność.

v     Rozprawy są jawne, dopuszczalna jest publiczność.

v     Strony powinny być obecne na rozprawie, jednak nieobecność stron nie hamuje postępowania.

v     Na rozprawie może być także Rzecznik Praw Obywatelskich, Prokurator, przedstawiciele stron.

v     Sąd sprawdza poprawność doręczeń.

v     Sędzia sprawozdawca referuje stan sprawy, po referacie udziela się głosu stronom, w kolejności skarżący, później organ.

v     Sędzia sprawozdawca sprawuje tzw. policję sesyjną.

 

III Faza orzekania

    • Jest niejawna, bierze w niej udział tylko skład orzekający poprzez głosowanie.
    • Jeżeli przegłosowany sędzia nie zgadza się z orzeczeniem może to zostać zaprotokołowane.
    • Po ustaleniu orzeczenia sędzia ogłasza ustalone orzeczenie.

 

5

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin