ernst_nowyskrypt-wersja0910.pdf

(143 KB) Pobierz
Podstawowewiadomościorozwiązaniukazusów
egzaminacyjnychwprawiecywilnym
Przyostatecznymrozstrzygnięciusprawydlasąduistotnesątylkotefakty,którealbozgórybyły
bezsporne,albozostałyudowodnione.Takiwłaśniestanfaktycznyzawierająkazusyomawianena
zajęciachorazwystępującenaegzaminie.Zastanfaktycznyegzaminowanywinienprzyjmować
jedynie to, co zostało podane w kazusie, jako że tylko to można uznać za bezsporne lub
udowodnione. Tym samym należy ograniczyć rozważania i odpowiedzi do stanu prawnego
objętegozakresemfaktycznymkazusu(tzn.niepowinnosięrozpatrywaćproblemówniezawartych
wstaniefaktycznym).
Jeślinaprzykładwkazusieniemamowyotym,żedłużnikzapłacił,tonależyprzyjąć,żetegoniezrobił.
Abyrozwiązaćkazus,należynajpierwzapoznaćsięwcałościzestanemfaktycznym,ajeślijeston
skomplikowany,powinnosięzanotowaćnajistotniejszedane.Gdywystępująwnimwięcejniżdwa
podmioty,wskazanejestsporządzenieszkicuprawnychzachowaństronsporu.
1
egzamincałościowy
I.Analizakazusówwprawiecywilnym..........................................................................................1
II.Stanfaktyczny.............................................................................................................................1
III.Trzyrodzajezadań(pytań)........................................................................................................2
IV.Uporządkowaniestosunkówprawnychprzypytaniachotwartych...........................................2
V.Określenieprogramuanalizyroszczenia....................................................................................3
1.Wprowadzenie........................................................................................................................3
2.Podaniepodstawyprawnej......................................................................................................4
3.Formułowanieabstrakcyjnychprzesłanekdanejpodstawyprawnej......................................6
VI.Określenieprogramuanalizywprzypadkupytańoustaleniesytuacjiprawnej........................7
VII.Subsumpcja.............................................................................................................................8
VIII.Przykład:(prosty)kazusijegorozwiązanie...........................................................................9
III.Trzyrodzajezadań(pytań)
Samstanfaktycznytotylkopewnahistoria,natomiastzadanie,doktóregoanalizyprzedstawione
faktymająbyćpodstawą,wynikazpytanialubpytańzwiązanychzkazusem.Wartozapoznaćsięz
niminawetprzedlekturąsamegostanufaktycznego,abywiedzieć,nacozwracaćuwagę.Niema
mianowiciesensuopowiadaćoproblemachzawartychwstaniefaktycznym,któreegzaminującego
(względnieklienta,sądu)nieinteresują.
Zadaniakazusowenaegzaminiemożnapodzielićnatrzygłównerodzaje:
I.Analizakazusówwprawiecywilnym
Wkonkretnychsytuacjachdniacodziennegoosobypodejmująceróżnorakiedecyzjepowinny
kierować się przepisami prawa, prawnik zaś, udzielając pomocy prawnej, ma za zadanie
minimalizowaćryzykowystąpieniawprzyszłościpotencjalnychkonfliktów(np.przezodpowiednie
formułowanie umów, proponowanie odpowiedniej konstrukcji stosunku prawnego itp.). Gdy
dojdzie już do sporu, prawnicy powinni przygotować odpowiednią argumentację opartą na
obowiązującymprawie.Ztegowzględumusząposiadaćumiejętnośćstosowaniaprawaoraz
przedstawianiaproponowanychprzezsiebierozwiązańwzrozumiałymjęzyku.Jakoprzygotowanie
doprzyszłejpracyprawnikasłużąćwiczeniazkazusami.
1.pytanieotwarteoocenęogólnejsytuacjiprawnejosóbwystępującychwkazusie(zbliżonedo
perspektywyprawnikówudzielającychklientompomocyprzedrozpoczęciemprocesusądowego),
2.pytanieoroszczenie(zbliżonedoperspektywysędziego,którymaorzekaćopowództwieo
świadczenie),
3.pytanie„dydaktyczne”oocenękonkretnejsytuacjiprawnej(zbliżonedoperspektywysędziego
przypowództwachoustalenie).
Przykażdymrodzajupytaniawymaganebędziewkońcudokonaniesubsumpcjistanufaktycznego
podnormyprawne.Różnenatomiastsąstwierdzenia,którychnależydokonaćprzedrozpoczęciem
właściwejsubsumpcji.
II.Stanfaktyczny
Każdykazusomawianynazajęciachzprawacywilnegozawieraopisstanufaktycznego,awięc
pewnejsytuacjiżyciowej.Częstobywatak,żewpostępowaniusądowymstronyprzedstawiają
różnewersjezdarzeń.Stronawywodzącazpewnegofaktukorzystnedlasiebienastępstwamusi
udowodnićjegoprawdziwośćwrazie,gdybydrugastronamuzaprzeczała.Taknaprzykład
pozwany,którypowołujesięnato,żeroszczeniepowodawygasło,ponieważświadczeniezostało
wykonane, musi w przypadku zakwestionowania przez powoda wykonania świadczenia
przedstawićodpowiedniedowody(np.:dowódzeświadkówczyzdokumentów).Wsytuacjizaś,
gdyzarównopowód,jakipozwanysązgodnicododanegofaktu,nieprowadzisiępostępowania
dowodowego.
IV.Uporządkowaniestosunkówprawnychprzypytaniachotwartych
Częstozdarzasię,żeklientprzedstawiaadwokatowilubradcyprawnemustanfaktycznyiprosigo
oocenęsytuacjiprawnej.Klientchcesiętakżedowiedzieć,czymożeżądaćczegośoddrugiej
stronysporu,czyteżtoonamatakieprawowzględemniego. 2 Abyokreślićsytuację,prawnik,któ
remuzostanieprzedstawionystanfaktyczny,będziemusiałpostawićsobienastępującepytania
dotyczącestronkonfliktu:
Ktomożesiędomagać?
Czego?
Odkogo?
1 UWAGA!Nn.skryptwyrażaosobistepoglądyautora.Niestanowiautoryzowanej
wypowiedziKatedryPrawaCywilnegoUJ!
Por.takżewstępdoF.Zoll/J.Czyszek/S.Czyszek/U.Ernst,Prawocywilne.Częśćogólnai
zobowiązania.Kazusyzrozwiązaniami,Warszawa2009.
1
2 Por.Radwański,PrawoCywilne,CzęśćOgólna,§1nb.201i.n.
2
818602038.050.png 818602038.053.png 818602038.054.png 818602038.055.png 818602038.001.png 818602038.002.png 818602038.003.png 818602038.004.png 818602038.005.png
Pytanie otwarte o ocenę sytuacji prawnej zakłada, że należy badać wszystkie uprawnienia
wszystkichosóbwystępującychwdanymstaniefaktycznym.Częstooznaczatokonieczność
analizyróżnychroszczeńjednejosobywstosunkudodrugiej,np.czykupującymożesiędomagać
przyumowiesprzedażywydaniatowarualbo/iodszkodowaniazaniewykonanielubinnegorodzaju
naruszenia zobowiązania. Należy także sprawdzać roszczenia, które powstają dopiero po
wykonaniuuprawnieniaprawnokształtującego.Jeślinp.jednazestronzłożyłaoświadczeniepod
wpływembłędu,tonależytakżebadać,czypozłożeniuewentualnegooświadczeniaouchyleniusię
odskutkówprawnychoświadczeniamogłabysiędomagaćzwrotuwykonanegojużświadczenia.
Zakładając,żewkazusiewystępujądwieosoby,AiB,strukturaopinii(czylirozwiązaniakazusu)
możezatemwyglądaćtak:
I.RoszczeniaAwzględemB
ozapłatęceny
II.RoszczeniaBwzględemA
1.owydanietowaru
2.oodszkodowaniezaniewykonanie
3.oodszkodowaniezinnenaruszeniezobowiązanie
„Kazus:9letniDarekjedziewKrakowietramwajembezbiletu.KiedyDarekdojeżdżadocelu,kontrolerżąda
okazaniabiletu;kiedyzaśokazujesię,żeDarekgoniema,żądazapłatyzabilet.Czyroszczenieozapłatęzabilet
jestzasadne?
(Uwagaautorakazusu:Napotrzebyegzaminunależysprawdzaćtylkoprzepisyprawaprzewozowego)”
„RoszczenieprzedsiębiorstwatramwajowegowobecDarkaozapłatęzabilet
PodstawąprawnąroszczeniamożebyćumowaprzewozumiędzyDiMPK,art.774kc
Jakoprzesłankinależysprawdzać:
1.ZawarcieumowyprzewozupomiędzyDarkiemiprzewoźnikiem,
2.BraknieskutecznościzewzględunawiekDarka
a)Umowazawartawdrobnychsprawachżyciacodziennego
b)Umowawykonana”
Pierwsze zdanie używa czasownika „może” dlatego, że dopiero sprawdzenie przesłanek ma
wykazać,czyroszczenienapowoływanejpodstawierzeczywiścieprzysługuje.Niemożnazatem
jużnawstępiemówić:„Podstawąprawną jest..”.Drugiezdanienatomiastzawierarodzajspisu
treścilubprogramupracydoanalizy,którejnastępniebędzietrzebadokonać.
Następniekażderoszczenienależyanalizowaćtaksamo,jakprzypytaniachoroszczenia.
2. Podanie podstawy prawnej
Źródłemroszczeńmogąbyćczynnościprawne,głównieumowy(„excontractu”)lubnormy
prawne, które niezależnie od zaistnienia czynności prawnej dają uprawnienia („ex lege”).
Przygotowującsiędorozwiązywaniakazusów(wmyślachinapodstawieszkicu)należyprzejrzeć
ustawę.Tylkoniewielkaczęśćustawowychprzepisówzawierapodstawyroszczeń,większośćz
nichstanowijedynienormypomocnicze.Podstawymożnarozpoznaćpotym,żewnichjedna
stronamożesięoddrugiejczegoś„domagać”(np.:art.182§2k.c.)lub„żądać”(np.:art.186)albo,
żejednejstroniecoś„przysługuje”(art.222§2k.c.).
Pytaniekazusowemożebrzmiećnp.„KaroldomagasięodPawłazwrotuzapłaconejceny.Czy
słusznie?”albo„KatarzynadomagasięodPaulinyodszkodowaniawwysokości1000,złza
poniesionestraty.”Wówczasjakopodstawaroszczeniamogązostaćwziętepoduwagętylkotakie
przepisy,wktórychwystępujątakiesamesformułowania(wpierwszymprzykładziebyłbytoart.
494kc,niezaśart.471).Coinnego,jeżeliwymaganajestnaprzykład„zapłata”pewnejkwoty.
Studenciniekiedybłędnierozumiejązadaniepodaniapodstawyroszczeniaprawokształtującegoi
podająjako„podstawę”przepis,któryuważajązanajważniejszydlaanalizykazusu.
JeślinaprzykładAiBzawarliumowęsprzedaży,kupującyBuchyliłsiępotemodskutkówoświadczeniawoli,a
sprzedawcaA–nieuznająctegouchylenia–nadaldomagasięzapłatycenysprzedaży,tojakopodstawę
roszczenianależypodaćnieart.84,86czy88k.c.,tylkosamąumowęsprzedaży(art.535k.c.).Przepisy
dotycząceuchyleniasięodskutkówoświadczeniawolinależypodaćpóźniej,przydokonywaniusubsumpcji–i
wtedytrzebabadać,czyroszczeniezapłatycenyprzysługujelubnie.
Wjakiejkolejnościnależysprawdzaćpodstawywkodeksie?Pierwszeństwowkształtowaniustosunkówprywatno
prawnychmawolastron,przedewszystkimwięcnależysięzastanowić,czyzostałazawartajakaśumowa,ajeżelitak,
tojakieprawazniejwynikają(roszczenia„excontractu”)–przyuwzględnieniuprzepisówustawowych.Dopierow
przypadkubrakuumowybierzesiępoduwagępodstawyroszczeń„exlege”:najpierwte,którezakładająstosunki
podobnedoumowy,takiejakroszczeniawynikającezprowadzeniacudzychsprawbezzlecenialubz culpain
contrahendo,następnietewynikającezczynuniedozwolonegoipodobnych(„exdelictu”)iwkońcutewynikającez
bezpodstawnegowzbogacenia.
V.Określenieprogramuanalizyroszczenia
1. Wprowadzenie
Gdyjednazestronwypierasiębądźkwestionujeswojeobowiązki,oponentmożeskierowaćdo
sądu powództwo o świadczenie. Zgodnie z zasadami procesu cywilnego powód ma wtedy
obowiązekokreślić,czegoorazodkogosiędomaga.
Zadaniemsądujestrozstrzygnięcienieosytuacjiprawnejwdanejsprawieogólnie,lecztylkoo
tym,czypowodowiprzysługujekonkretneroszczenie,naktóresiępowołuje,czynie.Tozadanie
jestzatem,wzakresieprzebadaniamateriałufaktycznego,znaczniebardziejograniczoneniżpraca
przygotowawcza przeanalizowania faktów, którą musi wykonać prawnik przygotowujący dla
klientapowództwo.
Decyzjaoroszczeniumusisięopieraćnaprawie,tzn.roszczenieprzysługujetylkowtedy,kiedy
istniejedotegopodstawaprawna,czylinormaprawnastanowiąca, żeroszczenieprzysługuje,
jeślisąspełnionejejprzesłanki.Niemainnejlogicznejmożliwościustalenia,czyroszczenie
przysługuje,niżanalizowanieposzczególnychwynikającychzprawapodstawpodkątemtego,czy
ichprzesłankisąspełnione.
Opinia(rozwiązanie)oroszczeniupowinnazatemmiećtakąstrukturę:
najpierwnależypodaćanalizowanąpodstawęprawną,potem
wymienićjejprzesłankiipotem
sprawdzać,czysąspełnione,czynie.
Jeślijednazprzesłanekniejestspełniona,toroszczenienatejpodstawienieprzysługuje.Wtym
przypadkunależypokoleianalizowaćjeszczeinnestosownepodstawy.
Początekrozwiązaniamożewyglądaćtak:
3
4
818602038.006.png 818602038.007.png 818602038.008.png 818602038.009.png 818602038.010.png 818602038.011.png
 
Powołującprzepisyniewystarczypodaćjedyniedanyartykuł,alejeślizawieraonparagrafy,to
należypodaćrównieżkonkretnyparagraf(§).
Jeśliwstaniefaktycznympojawiająsięwięcejniżdwieosoby,wskazanejestokreślićwyraźnie
stronytransakcji(jeślinp.obokstronwystępujeprzedstawicielalbojeśliudzielonoporęczenialub
odstąpionoodwierzytelności).
Podstawyroszczeń
Z czynno
ści praw
nej
zustawy
konstytu
tywneorze
czenia
sądowe
zumowy
z jedno
stronnej
czynności
prawnej
zculpaincontrahendo,art.72§2kc,
zprowadzeniacudzychsprawbezzle
cenia,art.752kci.n.
zczynuniedozwolonego,art.415kc
i.n.,
z bezpodstawnego wzbogacenia, art.
405kci.n.(np.przesunięciemajątkowe
beztytułu),
inne.
rozwód,
zniesienie
współwła
sności
3. Formuğowanie abstrakcyjnych przesğanek danej podstawy prawnej
Ustawawymieniaprzesłankidlaróżnychuprawnień,któredlawiększejprzejrzystościpowinny
zostaćnajpierwprzedstawioneabstrakcyjnie.
Studentmożemiećkłopotztym,jakdokładnieokreślićprzesłanki,ponieważwieleprzesłanekzawierakolejne
przesłanki.
Naprzykład:Uchyleniesięodskutkówprawnychoświadczeniawolizgodniezart.88k.c.wymaga:
1.oświadczeniawolizłożonegoinnejosobiepodwpływembłędulubgroźby,
2.pisemnegooświadczeniawoliouchyleniu,
3.dochowaniarocznegoterminuokreślonegowart.88§2k.c.
Rozpatrującwnikliwiejtenartykuł,okazujesięjednak,żedokładniejszejdefinicjibłęduigroźbywnimbrak(są
zawartewart.84k.c.i86k.c.).
Najlepszywydajesięwybórsformułowanianajbardziejzwięzłego,ponieważstudentpodczasegzaminumamałoczasu,
aitakmusidokładnierozpatrzyćwszystkieprzesłankipóźniejwsubsumpcji.Wymienienieprzesłanekniepowinno
jednakbyćtakogólne,bywrozwiązaniukażdegokazusuzawartebyłytesamepunkty(np.:tylko„umowazawarta,
umowaważna”).Polecasięwzwiązkuztymwymienićhasłatak,abyczytelnikwiedział,jakichrozważańmoże
spodziewaćsiępodsubsumpcją.
Wtensposóbstudentmożeszybkoudowodnić,żepotrafisensownieuporządkowaćdługiiskomplikowanystan
faktycznyzawartywkazusie.
Jakoogólnyschematmożnaprzyjąć:
Roszczenia
1.Powstanieroszczenia
2.Brakwygaśnięciaroszczenia
3.Nabycieroszczeniaodinnejosoby/brakzbyciaroszczeniainnejosobie
4.Możliwośćdochodzeniaroszczenia
Jeślichodzioumowy,zasadniczymźródłemprawiobowiązkówznichwynikających są
uzgodnieniastron.WtymwypadkuwystarczypodpunktemAokreślićumowę.Przyumowach
nazwanych(czyliwymienionychwtytułachXI.i.n.księgitrzeciejk.c.albowodrębnychustawach)
wartododaćwnawiasienormę,wktórejopisanyjestkonkretnyobowiązek.
Zestawienie przepisów, które należy cytować przy podaniu podstawy, jest najdłuższe, gdy dotyczy roszczeń
wynikającychznienależytegowykonaniaumowyalbo/iodstąpieniaodniejprzezjednązestron(por.np.art.494kc).
Wtymprzypadkuuprawnionyniedochodzipierwotnychświadczeń,tylkopraw,któreprzysługująmunp.dlatego,że
dłużnikniewykonałwodpowiednimczasiealbowewłaściwysposóbzobowiązania.Tunależypodaćprzepis
określającypodstawęroszczenia/uprawnieniaprawokształtującego,ewentualniewrazzprzepisemokreślającym
umowęczystosunekprawny(np.art.471wzw.zart.535kc,art.560kc,art.494kcwzw.zart.535kc).
Podstawyroszczeńzumowy
Wierzyciel domaga się
zachowania dłużnika
obok/zamiastzachowania
pierwotnie uzgodnionego
wumowie.
Wierzyciel domaga się zachowania dłużnika,
jakiezostałopierwotnieuzgodnionewumowie
Pytanie kazuso
we:
„...Czy Antoni
może wymagać
od Błażeja
zapłatyceny?”
Pytaniekazusowe:
„...Pawełzawarłumowę
najmu z właścicielem
domu Piotrem. Czy
Paweł może wymagać
odPiotrazwrotuprzed
miotunajmu?”
Pytaniekazusowe:
„...Klaudia odstąpiła od
umowysprzedażyzesprze
dawcą Małgorzatą, z po
woduwadzakupionegopro
duktu.CzyKlaudiamożeżą
daćzwrotupieniędzywwy
sokości ceny zakupu?
(Stronyniesąkonsumenta
mi.)”
Tenschematniedajesięzastosowaćdowszystkichanalizroszczeń.Wpunkcie1jestonniedośćdokładny.Zamiast
pisać ogólnie w punkcie 1, że uprawnienie musiało powstać, opracowujący kazusstudent powinien wymienić
poszczególnekutemuprzesłanki.Takżewinnychpunktachnależyniekiedynapisaćwięcej,częstojednakwymienianie
ichjestzupełniezbyteczne:wpunktach2,3i4chodzioprzesłankinegatywne,tzn.owydarzenia,któremogą
doprowadzićdotego,żepowstałegoroszczenianiebędziemożnadochodzić.Nietrzebaichwymieniać,jeżelistan
faktycznyniedajekutemuwyraźnychprzesłanek.
Szczególnieważnejestpowstanieroszczeńumownych.Wtakiejsytuacjipolecasięuwzględnienie
następującego schematu ( aspekty poruszone w nawiasie należy pominąć, gdy nie budzą
kontrowersji):
Podstawąprawnąmoże
byćart.675§1kc
Podstawą prawną
możebyćUmowa
sprzedażypomię
dzy Antonim a
Błażejem (art.
535)
Podstawąprawnąmożebyć
art.494kcwzw.zart.560§
2kc
1,a)Zgodastron(...)
(b)Braknieskuteczności
(zewzględunaograniczoną[albobrakującą]zdolnośćdocz.praw.
jednegozuczestników)
(zewzględunaewentualneuchyleniesięodskutkówoświadczeniawoli)
(zewzględunawymaganiaformalne)
Jeśliroszczeniewynikaniezczynnościprawnej,azustawy(np.zart.405albozart.415kc),
należypowołaćtylkotenprzepis.
(zewzględunaprzedstawicielstwopaniX)...
5
6
818602038.012.png 818602038.013.png 818602038.014.png 818602038.015.png 818602038.016.png 818602038.017.png 818602038.018.png 818602038.019.png 818602038.020.png 818602038.021.png 818602038.022.png 818602038.023.png 818602038.024.png 818602038.025.png 818602038.026.png 818602038.027.png 818602038.028.png 818602038.029.png 818602038.030.png 818602038.031.png 818602038.032.png 818602038.033.png 818602038.034.png 818602038.035.png 818602038.036.png 818602038.037.png 818602038.038.png 818602038.039.png 818602038.040.png 818602038.041.png 818602038.042.png 818602038.043.png 818602038.044.png 818602038.045.png 818602038.046.png
VII.Subsumpcja
Pookreśleniuprzesłaneknormatywnych(zob.w.pod.V.iVI.)należydokonaćsubsumpcji,czyli
sprawdzić,czyprzesłankiwkonkretnymwypadkuzostałyrzeczywiściespełnione.Subsumpcja
stanowijądroanalizyprawniczej.Naegzaminieten,ktochceotrzymaćlepsząocenę,musiwykazać
sięswoimiumiejętnościamiprzydokonaniusubsumpcji.Analizującspełnienieprzesłanek,możesię
wykazaćznajomościądogmatyki,zdolnościądorozpoznawania istotyrzeczy i umiejętnością
wyrażaniasięwsposóbprawniczy.Powinienjednakpamiętaćotym,żemadodyspozycjiniewiele
czasu. 3
Np:WpunkcieBpowiedzieliśmy,że„zgodneoświadczeniewoli”należywymienićprzykażdymroszczeniu,
którezakładazawarcieumowy.Ztegopowodu„zgodneoświadczeniewoli”musipojawićsięrównieżwpunkcie
C,ale–oilenierodzionożadnychproblemówprawnych–wymagatutajtylkokrótkiegozdania(„Umowa
powstaławwynikujednobrzmiącychoświadczeńAiB23.05.”)
Inaczejpostępujesię,gdyjestkwestiąsporną,czyprzesłankistanufaktycznegozostałyspełnione,
ponieważmożliwychjestkilkawykładni.Wtymwypadkunajlepszyjestnastępującyschemat:
Wymienionewb)punktydotycząprzesłaneknegatywnych,którenależypodaćtylkowraziewyraźnejpotrzeby.
Sformułowanie„zewzględuna”zdajesięwsposóbwystarczającyzaznaczać,copodsubsumpcjąbędzieuważaneza
problematycznebezpotrzebypowielaniajegotreści.Niemapotrzebywymieniaćjużwzarysowaniuprogramuanalizy
podprzesłanek–np.wystarczynapisać„braknieważnościzewzględunauchyleniesięodskutkówo.w.przezPiotra”,
natomiastsformułowaćposzczególneprzesłankiskutecznegouchylenia(złożeniao.w.,wterminieiformieart.88i
zgodniezprzesłankamiart.84,86lub87k.c.)możnawpóźniejszymmiejscu.
VI.Określenieprogramuanalizywprzypadkupytańoustaleniesytuacji
prawnej
Przesłanki,odktórychzależyodpowiedź,należyokreślićnietylkoprzypytaniachoroszczenia,
gdziewynikająonezpodstawyprawnej(jakzostałotoopisanepodV.).Tensamwymógwystępuje
przypytaniachdydaktycznychosytuacjęprawnąpodobnychdopowództwoustalenie.
Przykłady:
a)„CzyumowazawartaprzezAlinęzFranciszkiemjestskuteczna?”
b)„CzyzasadnejestustalenienieważnościumowyustanawiającejzastawnaobrazienarzeczFranciszka”
c)„CzyzachodziłyprzesłankidosporządzaniaprzezAdamatestamentuustnego.”
d)„CzyAntonistałsięwłaścicielemsekretarzyka?”
e)„Czybrakstwierdzenianabyciaspadkumaznaczeniedlarozstrzygnięciasprawy?”
f)„KtoinajakiejpodstawieodziedziczyłspadekpoAdamie?”
1.Przytoczenieprzesłanekstanufaktycznego(np.:dlaart.14§1:umowypowszechniezawieranewdrobnych
bieżącychsprawachżyciacodziennego–tojestwłaściwiecałyzespółprzesłanekstanufaktycznego)
2.Definicja(wyjaśnieniealboopis)cechydanejprzesłankialbopodaniekryteriów(np.:umowawykonywana
przezwiększośćosób,cenyniesąwygórowane,służydozaspokajaniazwykłychpotrzebludzi).
3.Porównaniewłasnejdefinicjizestanemfaktycznym (taknp.wprzypadkuprzejazdutaksówką:zwykłe
potrzebytransportumożnaregularniezaspakajaćkorzystającześrodkówtransportupublicznego.Podróż
taksówkąjestnatomiastluksusemiwykraczatymsamympozazwykłepotrzeby.Dlategoteżprzejazdów
taksówkąniemożnazaliczyćdo„drobnych,bieżącychsprawżyciacodziennego”).
Zregułypytaniatakiestanowiąelementkoniecznydoodpowiedzinapytanieoroszczenie.W
pierwszymudzieleniuodpowiedzinależywnajbardziejogólnysposóbsformułować,odczego
zależyodpowiedź,apotempokoleiwymienićisprawdzićprzesłanki.
Taknp.przyroszczeniach,którychpodstawąjestumowa,takżenależybadaćskutecznośćumowy,ocopytanow
przykładacha)ib).Odpowiedźpowinnazatem,jakprzedstawionopodV.infine,polegaćnasprawdzaniupokolei
ewentualniespełnionychprzepisówzsankcjąnieważnościumowy,krokpokroku:„Umowamożebyćnieważnaze
względunaformęalbozewzględunaprzedstawicielstwopanaA...”lub„Zasadniebędzieustalenienieważności
umowyustanawiającejzastawwtedy,kiedyumowatajestnieważna.Abybyławażnaiskuteczna,musionaspełnić
przesłankiwymienionewart...orazniemożebyćnieskutecznazewzględuna.....”.Odpowiednioodpowiedźnac)
możnazacząćprzez:„Przesłankipozytywnetestamentuustnegozawieraart...pozatymniemogązachodzićinne
powodynieskuteczności....Innympowodemnieskutecznościtestamentumożestanowićfakt,żeAdamwchwili
sporządzeniatestamentumiał15lat....Zgodniezart...”
Ustalenie,ktojestwłaścicielemrzeczy,jestpierwsząprzesłankąroszczeniazart.222§1.Taksamoprzyudzielaniu
odpowiedzinapytanie,czytakieroszczenieprzysługuje(jakwpytaniud)),polecasięstrukturęchronologiczną,
zaczynającąodpierwszegobezspornegostanuwłasności,anastępniewykazującąpokoleizdarzeniawymienionew
staniefaktycznympodkątemtego,czynieprowadziłynapodstawiejakiejśnormyprawnejdozmianytegostanu:„Na
początkuwłaścicielembyłaAgata.Napodstawieart.155ust.1k.c.mogłautracićwłasnośćnarzeczKlaudiuszaprzez
zawarciemiędzynimiumowysprzedaży”.
Nae)pierwszezdanieodpowiedzimożnasformułowaćwtensposób:„Przesłankirozstrzygnięciasprawysązgodniez
art....następujące:...”.
Także przy udzieleniu odpowiedzi na f) już początek odpowiedzi powinien powiązać treść pytania z ramami
normatywnymi:„Zgodniezart.926§1k.c.powołaniedospadkuwynikazustawyalboztestamentu[aterazpokolei
należysprawdzać,czyzostałtestament,czyniezachodząpowodyjegobezskuteczności,cozniegowynika–a
pomocniczo,jeślinieokreśladziedziczenia,badaćprzepisyodziedziczeniuustawowym].”
Dłuższerozważaniasątylkowówczaspotrzebne,gdyjakaśkwestiajestproblematyczna(należysięzastanawiać
zatem,jakieistniejąmożliwościwykładnidanegoprzepisu,przedstawić,wybraćjednąznichipodaćzatemargumenty;
otym,żeistniejewielośćwykładninajłatwiejpamiętać,jeślisięnajpierwszukaargumentówdlapozycjijednejstrony
sporu,apotemdrugiej).Jesttuteżmiejscenapokazanie,dojakiegowynikumożnadojśćprzypomocyróżnychmetod
(wykładniajęzykowa,wykładniasystemowa,wykładniahistoryczna,wykładniafunkcjonalna)ipodanie,którejznich
należydaćpierwszeństwo.
Jestwprawdziedobrzewiedzieć,jakdoktrynaiorzecznictwosądowerozstrzygajądanyproblem,niebrzmitojednak
zbytprzekonująco,gdynapiszesię,że:„ZgodniezorzecznictwemSNpodróżtaksówkąniespełniaart.14§2.”Warto
jednakznaćkryteriaorzecznictwaiewentualneinnepunktywidzeniaprezentowanewliteraturzeiwspomniećonichw
punkcie2i3. 4
Odnośnie słownictwa: przy rozważaniu argumentów, jak również przy podawaniu własnego rozstrzygnięcia,
subiektywne wtrącenia, takie jak „uważam” lub „moim zdaniem” są zbędne tak samo jak wzmocnienia typu
„naturalnie”,czy„zcałapewnością”.Ibeztychwtrąceńjestjasne,żeinnimogąmiećodmiennezdanie;wzmocnienia
tesprawiająwrażenie,żejakaśrzeczniejestoczywista,wprzeciwnymrazieautoruważałbyzawystarczającepodanie
argumentów.
Nakońcurozwiązanianależyprzedstawićodpowiedźnapytaniezadawaneprzezegzaminatora.
Eleganckiebędzietakiesformułowanieodpowiedzi,któreprowadziczytelnikakrokpokrokuz
powrotemdopytania,wrodzaju:„Skoroterminzart.88§2k.c.niebyłzachowany,touchylenie
3 Lepiejnapisaćcoś,choćbykrótko,przykażdymz6kazusównaegzaminieniżskupićsięjedynienapierwszych
dwóch.Lepszesązwięzłeirzeczoweodpowiedzianiżelirozwlekłewywody,wktórychegzaminowanybędziesię
starałwykazać,zbędnąprzyrozwiązywaniukazusów,encyklopedycznąwiedzą,zwłaszcza,jeżelibędziemiałon
niewyraźnepismo.
4 Możnacoprawdaprzyokazjizwrócićuwagę,żeprzytoczoneargumentyniezostaływymyśloneprzez
egzaminowanego,alepochodząodautorytetówprawnych,jednaknaegzaminiewyglądateżcałkiemdobrze,jeżeli
studentsprawiawrażenie,jakbyjespontaniczniewymyślił.
7
8
818602038.047.png 818602038.048.png 818602038.049.png 818602038.051.png
 
byłonieskuteczne.Tymsamymnienastąpiłabezskutecznośćzewzględunauchylenie.Ponieważ
przesłankiroszczeniasąwtensposóbspełnione,roszczenieprzysługuje.Arekzasadniedomagasię
odMagdyzapłaty.”
wktórejtylkojednazestronwykonałaświadczenie.
Dlategoteżniemożnauznaćumowyzawykonaną.
Tymsamymprzesłankiart.14§2kcniezostałyspełnione,dlategoumowaniebyławażnai
roszczenieniejestzasadne.
UlrichErnst
(przekład:K.Fąfara;konsultacjajęzykowa:Z.W;
konsultacjamerytoryczna:W.Iwaniec,M.Pecyna,mec.T.Olejnik;
uwagidow.012010:P.Tacik,A.Borgosz,M.Kućka)
VIII.Przykład:(prosty)kazusijegorozwiązanie
„Kazus:9letniDarekjedziewKrakowietramwajembezbiletu.KiedyDdojeżdżadocelu,kontrolerżąda
okazaniabiletu;kiedyzaśokazujesię,żeDarekgoniema,żądazapłatyzabilet.Czyroszczenieozapłatęzabilet
jestzasadne?
(Uwagaautorakazusu:Napotrzebyegzaminunależysprawdzaćtylkoprzepisyprawaprzewozowego)”
A.Podstawaprawna
PodstawąprawnąroszczeniamożebyćumowaprzewozumiędzyDiMPK,art.774kc
B.Przesłanki
Jakoprzesłankinależysprawdzać:
1.ZawarcieumowyprzewozupomiędzyDarkiemiprzewoźnikiem,
2.BraknieskutecznościzewzględunawiekDarka
a)Umowazawartawdrobnychsprawachżyciacodziennego
b)Umowawykonana”
C.Subsumpcja
1.Dozawarciaumowywymaganesązgodneoświadczeniawoliobustron(por.art.70§1kc).
TutajniemiałomiejscaaniwyraźneoświadczeniezestronyDarka,anizestronyMPKalboich
przedstawicieli.
Darekpoprzezwejściedotramwajuwsposóbdorozumiany(art.60kc)wtychokolicznościach
wyraziłwolęprzejazduMPK.
MPKpozwalającpasażeromnawsiadaniedoswoichtramwajów,dajedozrozumienia,żezamierza
ichprzewieźćiwtensposóbwyrażawolęzawarciaumowy.
2.ZasadniczooświadczeniewolidziewięcioletniegoDarkajakoosobynieposiadającejzdolnoścido
czynnościprawnych(art.12kc)jestbezskuteczne(art.14kc),chybażeprzytoczonystanfaktyczny
spełniaprzesłankizawartewart.14§2kc:
Art.14§2kcdotyczyumówpowszechniezawieranychwdrobnych,bieżącychsprawachżycia
codziennego.Należądonichteusługi,zktórychkorzystawiększośćosób;cenyzaniemogąbyć
wygórowaneimusząonesłużyćdozaspokojeniapotrzebzwykłychludzi.Wymaganiatesą
spełnionewprzypadkuprzewozutramwajem.Kolejnąprzesłankąważnościumowyzawartejprzez
Darkajestjejwykonanieprzezobiestrony.WtymwypadkuMPKprzewożącDarkawykonałswój
obowiązek,Darekjednakniezapłaciłzatęusługę,tzn.niespełniłświadczenia.
Możnasięzastanawiaćczyzgodniezart.14§2k.c.dlaważnościumowywystarczywykonaniejej
przezjednązestron.Wykładniagramatycznapod"wykonaniem"każeraczejrozumiećzupełne
spełnienie świadczeń przez każdą ze stron. Takie rozumowanie przepisu wspiera wykładnia
teleologiczna.Sensemart.14k.c.jestochronićosobąniezdolnądoczynnościprawnychprzed
sytuacją,wktórejstaniesię dłużnikiemwwynikudokonanejprzezniączynnościprawnej.Wyjątek
z art.14§2k.c.możnauzasadniaćtym,żeprzypewnychczynnościachmałejwagi,przyktórych
doszłodowymianyświadczeń,niewarto odwracaćskutkówtychczynnościprzezuznanieichza
nieważne.Zpowyższegowynika,iżnienależyuznaćzaobjętąwyjątkiemzart.14§2k.c.sytuacji,
9
10
818602038.052.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin