BRAK_NAZWY.doc

(994 KB) Pobierz
Remigiusz Bierzanek, Janusz Symonides

1

 

 

Remigiusz Bierzanek, Janusz Symonides

PRAWO MIĘDZYNARODOWE PUBLICZNE  

 

 

 

Podstawowe zagadnienia prawa międzynarodowego.

 

1. Społeczność międzynarodowa:

1.       ogół suwerennych państw. Utrzymujących stosunki wzajemne regulowane przez prawo międzynarodowe

2.      ogół niesuwerennych podmiotów, czyli wszystkich uczestników stosunków międzynarodowych wyposażonych w zdolność do działania na płaszczyźnie międzynarodowej, których prawa i obowiązki są regulowane przez prawo międzynarodowe.

Geneza społeczności międzynarodowej:

-          w Europie państwa należały do wspólnego kręgu kulturowego (rodzina „narodów państw chrześcijańskich”), sprzyjało to rozwojowi stosunków międzynarodowych.

-          Pokój westfalski z 1648r.- oznaczał kres panowania cesarza i rozpoczął w Europie okres stosunków opartych na stopie równości.

-          Konferencje dyplomatyczne w Osnabruck i Munster – powstanie „rodziny narodów”

-          Wiek XIX – powstanie pierwszych organizacji międzynarodowych (unii administracyjnych) w wyniku szybkiego postępu na płaszczyźnie nauki, wymiany międzypaństwowej itp. (ujednolicenie miar i wag, zagadnienia komunikacji i łączności międzynarodowej itp.)

-          Wykształcenie się poczucia wzajemnych więzów, czemu towarzyszył rozwój prawa międzynarodowego określającego zasady i formy stosunków międzynarodowych.

-          Poszerzanie się społeczności międzynarodowej: Ameryka Łacińska, kraje bałkańskie, Turcja, Japonia, Persja, Synaj, Chiny.

Skład społeczności:

-          ogół państw, które weszły do społeczności nie tyle w wyniku czy poprzez uznanie międzynarodowe, lecz głównie w konsekwencji swego powstawanianabycia zdolności w płaszczyźnie zewnętrznej.

 

Cechy charakterystyczne społeczności międzynarodowej









 

 

 

 

mała liczba         zasada równości           mały stopień                  brak obowiązkowego

              członków                                             zorganizowania                  sądownictwa

                                                               wewnętrznego

 

 

 

 

Zasada równości:

Oparcie wzajemnych stosunków między państwami na zasadzie równości:

1. równość wobec prawa:

-          jeden głos na konferencjach lub w organizacjach,

-          procedura protokolarna ustalana jest na podstawie kryteriów formalnych ( czas, kolejność alfabetyczna ).

2.       prawa wszystkich państw są tak samo respektowane, bez względu na to, czy chodzi o państwo wielkie, czy małe, i czy jest ono w stanie wymusić ich przestrzeganie.

3.       w stosunkach zewnętrznych organy państwowe korzystają z takich samych immunitetów i przywilejów.

4.       akty państwa (zasada par in parem non habet imperium) nie mogą byś osądzanie przez trybunały wewnętrzne drugiego państwa.

5.      nakaz okazywania sobie wzajemnego szacunku ( kurtuazja międzynarodowa ), także w normatywnie regulowanej sferze reprezentacji, stosunków dyplomatycznych, konsularnych czy morskich.

 

Szczególna pozycja wielkich mocarstw.

Wielkie mocarstw zajmują pozycję „pierwszych wśród równych” ( stałe miejsce w Radzie Bezpieczeństwa ). Różnice w zakresie praw wynikają z:

-          zgody innych podmiotów na uprzywilejowaną pozycję mocarstw ( uznanie szczególnych obowiązków i roli w utrzymaniu międzynarodowego pokoju i bezpieczeństwa )

-          elementy faktyczne ( prawo morza ustalane przez tych którzy posiadają dostęp do niego i dysponowały największymi flotami ).

 

Mały stopień zorganizowania.

-          brak władzy ustawodawczej, wykonawczej i obowiązkowego sądownictwa,

-          OZN spełnia tylko funkcje koordynujące, państwa nie są jej podporządkowane,

-          Mimo braku aparatu represyjnego prawo międzynarodowe jest uważane przez wszystkich członków za wiążące społeczność międzynarodową.

 

Społeczność międzynarodowa a wspólnota

 

WSPÓLNOTY – grupy państw połączone ze sobą ściślejszymi więzami politycznymi, gospodarczymi, militarnymi.





 

 

 

 

               WSPÓLNOTA REGIONALNA                         WSPÓLNOTA FUNKCJONALNA 

 

~  państwa, które łączy sąsiedztwo,                   ~  państwa należące do org. międzynarod.

   historia, język, nawet religia                               mającej na celu koordynowanie

~  np. OPA, UA, Liga Państw Arabskich,              prowadzonych działań w dziedzinie

    Rada Nordycka                                                  gospodarki, wojskowości itp.

                                                                           ~  NATO, EWWIS, EWG

                                                                           ~ ograniczenie wykonywania kompetencji

                                                                              państwa na rzecz org. w danej dziedzinie

                                                                              gospodarki.

 





 

 

         

               NORMY UNIWERSALNE                                 NORMY REGIONALNE                                              

odnoszące się do całej społeczności              normy odrębne dla jakiejś wspólnoty

      międzynarodowej                                           regionalnej lud subregionalnej

 

 

 

2. Pojęcie i istota Prawa Międzynarodowego.

 

DEFINICJA - zespół norm regulujących stosunki wzajemne między państwami oraz organizacjami międzynarodowymi i innymi uczestnikami stosunków międzynarodowych mającymi zdolność do działania w stosunkach międzynarodowych.

 

- spory dotyczące definicji – rozbieżności dotyczące podmiotowości, źródeł i specyfiki prawa międzynarodowego.

 

NAZWA – termin „prawo międzynarodowe” pojawił się w literaturze w XVIII w. – autor angielski J. Bentham w roku 1780; do języka polskiego wprowadził go F. Kasparka.

 

1.       Prawo narodów – termin używany początkowo wywodzący się z dosłownego tłumaczenia rzymskiego terminu ius gentium ( w Rzymie oznaczało ono prawo cywilne regulujące stosunki obywateli rzymskich z cudzoziemcami: przepisy i instytucja wspólne wszystkim narodom )

-          „prawo międzynarodowe” w  XVI i XVII w. ius inter gentes  - Suarez.

2.       Prawo międzynarodowe – od XVIII w. obie nazwy występują równolegle.

- słowo „naród” (nation) w języku angielskim i francuskim jest synonimem państwa; naród także ma dzisiaj prawo do samostanowienia; naród walczący o niepodległość jest podmiotem prawa międzynarodowego gdy wykształci organy zdolne go reprezentować na arenie międzynarodowej.

 

SYSTEMATYKA – czyli ścisły podział na pozostające ze sobą w określonych relacjach podziały – brak powszechnej akceptacji dla którejkolwiek propozycji usystematyzowania PM, jako konsekwencja ciągłego rozwoju i przystosowywania się do zmieniającej się rzeczywistości.

 

Od prawa wojny do prawa pokoju.

-          Grocjusz w swoim dziele „o prawie wojny i pokoju” określił podział prawa międzynarodowego na dwa działy,

-          W miarę upływu czasu akcent przesuwał się na normy regulujące pokój,

-          Prawo wojny zostało zredukowane do fragmentu całości prawa międzynarodowego

-          Polskie propozycje systematyki: 1958r. L. Ehrlich ( prawo międzynarodowe, nauka PM, podmioty PM, mechanizm stosunków między podmiotami PM ); S. E. Nahlik ( społeczność międzynarodowa, współdziałanie międzynarodowe, konflikty międzynarodowe )

 

PODSTAWY OBOWIĄZYWANIA PM

Doktryny wskazujące odmienne podstawy obowiązywania prawa międzynarodowego: naturalistyczna i pozytywistyczna.

 

Doktryna naturalistyczna ( doktryna podstawowych, zasadniczych praw państwa )

-          odwołuje się do prawa natury

-          zasady PM mogą być wyprowadzone z istoty czy natury państwa; państwo ma przyrodzone, podstawowe prawa, które muszą być respektowane przez inne podmioty (prawo do istnienia, niepodległości, równości, szacunku i utrzymywania stosunków międzynarodowych)

-          współczesne negatywne konsekwencje: nadmierne akcentowanie swobód i praw poszczególnych państw kwestionuje możliwość istnienia wspólnego interesu i atomizuje społ. międzynarodową.

Doktryna pozytywistyczna (woluntarystyczna)

-          podstawą obowiązywania PM jest wspólna wola państw, która znajduje swój wyraz w normach zwyczajowych (powszechnej praktyce uznanej za prawo) i normach konwencyjnych (umowy).

-          zasada dobrej wiary – podstawą stosunków wiążących państwa jest ich wola, która je wiąże (państwo przyjmuje obowiązki z własnej woli, wywołuje to skutki prawne, stwarza zobowiązania międzynarodowe, które trwa niezależnie od jego zgody)

 

Powody przestrzegania norm PM:

1.       siła gwarantująca wykonanie norm – normy prawa znajdującego się w traktatach pokoju,

2.       wzajemność – prawo dyplomatyczne, konsularne i komunikacyjne,

3.       wspólny interes – normy o ochronie środowiska naturalnego człowieka, kosmosu oraz dna mórz i oceanów poza granicami jurysdykcji narodowej.

 

Zasada efektywności – istnienie pewnych przewidzianych przez PM sytuacji faktycznych bądź wywołuje ipso facto skutki prawne, bądź też jest warunkiem niezbędnym do ich powstania.

-          wpływa na przestrzeganie norm PM

-          PM jest bezpośrednim rezultatem woli swych podmiotów i odzwierciedla określoną rzeczywistość społ.

-          PM z reguły dostosowuje się do nowej sytuacji, rzeczywistości społ. w przypadku gdy normy nie są w stanie kontrolować faktów

 

SANKCJE

 

Negatorzy PM – szkoły odmawiający przyznania normom PM charakteru norm prawnych ze względu na rzekomy brak sankcji rozumianych jako przymus: G.W.F. Hegel, A. Lasson, J. Austin.

 

Przymus w PM – system norm PM jako całość jest zaopatrzona w przymus bezpośredni

-          specyficzne formy przymusu w PM ( w odróżnieniu od prawa wewnętrznego )

-          normy są tworzone i wykonywane przez państwa i do nich też należy stosowanie przymusu

-          formy przymusu: z własnej inicjatywy państw, w charakterze odwetowego działania za złamanie prawa – sankcje indywidualne, lub na podstawie decyzji organu międzynarodowego – sankcje kolektywne.





 

 

 

           SANKCJE ZORGANIZOWANE                               SANKCJE NIEROZGANIOWANE











 

ORGANIZACYJNE            KORYGUJĄCE                  SOCJOLOGICZNE               ODWET

                                                                           (reakcje opinii publicznej)

              ŚRODKI PRZYMUSU      

                 BEZPOŚREDNIEGO                                              

 

Sankcje zorganizowane – są wyraźnie przewidziane przez umowy międzynarodowe (określona sytuacja, w jakiej można ją zastosować, rodzaj: ekonomiczne, wojskowe itp., sposób w jaki mają być podjęte: kolektywnie czy indywidualnie, organ decydujący o ich zastosowaniu). Skutkami nie wykonania zobowiązań, przewidziane przez umowę są: sankcje organizacyjne, sankcje korygujące i środki przymusu bezpośredniego.     

 

Sankcje organizacyjne – odnoszą się do uczestnictwa państwa w dalszej współpracy międzynarodowej :

-          środki wstępne: ostrzeżenie lub wezwanie do przestrzegania postanowień umowy,

-          zawieszenie,

-          wykluczenie.

ONZ nie wykluczyło jeszcze żadnego spośród swoich członków. Ograniczyła jedynie prawa udziału w swoich pracach delegację RPA za łamanie postanowień KNZ.

 

Sankcje korygujące – sankcje, przez zastosowanie których państwa wyrównują skutki naruszenia jakiegoś postanowienia umownego lub nielojalnego kontrahenta:

-          pozbawianie spodziewanych korzyści naruszającego przez zawieszenie wykonania postanowień,

-          nałożenie kary, wycofanie pomocy itp.

 

Środki bezpośredniego przymusu – stosowane przeciwko państwu, które naruszyło normy zakazujące stosowania groźby lub użycia siły, popełniającemu przestępstwa lub zbrodnie międzynarodowe.

- system środków przymusu bezpośredniego w Karcie Narodów Zjednoczonych jest podporządkowany Radzie Bezpieczeństwa (zasada centralizmu).

 

Sankcje niezorganizowane - nie są przewidziane w umowie, choć wszyscy sygnatariusze liczą się z ich istnieniem.

 

Reakcja opinii publicznej (sankcje socjologiczne):

-          zmniejszenie ruchu turystycznego

-          kampania prasowa przeciwko danemu państwu itp.

 

Środki odwetowe mają charakter prewencyjny, gdyż państwo spodziewające się korzyści w wyniku naruszenia normy orientuje się, że w przypadku zastosowania odwetu nie uzyska ich.

-          zawieszenie świadczeń, zastosowanie środków socjalnych itp.

 

3.     Prawo międzynarodowe a prawo wewnętrzne.

 

MONIZM A DUALIZM

Teorie określające wzajemne relacje PM do wewnętrznego:

 

Teoria monistyczna – PM i prawo wewnętrzne tworzą jeden system prawny, w którym normy pozostają względem siebie w porządku hierarchicznym.

1.       monizm z prymatem prawa wewnętrznego,

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin