Królowa Denarów.pdf

(118 KB) Pobierz
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
2012/08/13 17:50
1/3
Królowa denarów
Królowa denarów
Wiedźma
Zapis z medytacji
Nie mieszka pośród lasu, w chacie na kurzej łapce czy domku z piernika. Krzywy nos, kudłaty pieprzyk,
i dziwny ubiór nie stanowią jej atrybutów. Nie porywa dzieci. Nie zadaje lubczyku, ani nie przyprawia
ligaturą o zanik członka męskiego. Nie lata na miotle na Łysą, czy inną, górę. Zwyczajną, a jednak
odmienną, spotkać ją możesz dosłownie wszędzie. Rozmaici autorzy mówiąc o niej zastanawiają się
kim, lub czym, właściwie jest. Niektórzy wprost stwierdzają:
Postać czarownicy uosabia rodzaj powszechnego mitu, tłumaczącego wiele psychicznych doświadczeń,
które od wieków musiały ludzi zadziwiać i niepokoić. Czarownica jest mitycznym uosobieniem zarówno
męskiego lęku przed kobietą, jak i kobiecej niewiary w samą siebie. Reprezentuje kobiecą wolność,
kobiecą moc, kobiecą seksualność, ale tortury i płonący stos obrazują również konsekwencje
wykorzystania przez kobiety swej wolności, mocy i seksualności. Czarownica uosabia męskie fantazje
o nieokiełzanej kobiecej seksualności, ale równocześnie jest symbolem natychmiastowej i okrutnej
kary, jaką kobiety muszą zwykle za tę seksualność ponosić. Jest potężnym archetypem, gdyż w jednej
postaci mieści tyle wyobrażeń. W świecie, gdzie obie płci uczone są, by bać się kobiecej niezależności
i odmawiać należnych kobietom praw, czarownica staje się idealnym symbolem kobiecej zbrodni i
kary - symbolem, który przemawia równie silnie do kobiet, jak i do mężczyzn. 1)
Także w tym opisie widać owo historyczne przeakcentowanie, które z ‚mądrej baby’, wiedźmy,
uczyniło, obcującą z ciemnymi siłami, czarownicę. Gdzieś na pograniczu folkloru pojawia się czasami
jako ‚dobra’ czarownica, i jako taka występuje zasadniczo a wyłącznie w literaturze dla dzieci ku
podkreśleniu, iż w przewadze są jednak te ‚złe’.
Wiele mądrych i trudnych słów, mniej lub bardziej trafnych określeń, historycznych aluzji - wszystko to
po to by powiedzieć ‚ kobieta ’ i zachwycić się nią. Wszystko po to by ją zrozumieć i odkryć to czym
różni się od mężczyzny. Odebrać te, z mojej, samczej perspektywy, ulotne i niezrozumiałe sygnały,
które wysyła i przełożyć je na jakiś znany mi język. Ostatecznie, by zrozumiawszy ją stać się dla niej
równorzędnym partnerem w świecie, w którym „ma miliony naturalnych wrogów: wszystkich głupich
mężczyzn” . 2)
Wzory kart
Tarot :: diariusz codzienny - http://tarot.diariusz.net/wiki/
874174730.018.png 874174730.019.png 874174730.020.png
Last update: 2012/08/13 17:42
male_arkana:denary:krolowa http://tarot.diariusz.net/wiki/male_arkana/denary/krolowa
Komentarze własne
Jak chcą rozliczni komentatorzy - Mag Małych Arkanów - a dla mnie zwyczajna wiedźma. I jakkolwiek
kocham wiedźmy muszę powiedzieć wprost - czasami trzeba wiedzieć, kiedy powiedzieć wiedźmie
‚nie’. Tak, aby to zrozumiała i zaakceptowała.
Z pogranicza medytacji
W drodze do domu przemyślałem kwestię relacji milionów głupich mężczyzn do jednej głupiej kobiety.
Doszedłem do wniosku, że bywają sytuacje, w których wspomniane miliony owej jednej ‚do pięt’ nie
dorastają.
Odniesienia biblijne
Księga Rodzaju, rozdział 39:
(6) Potifar pozostawił w rękach Józefa całą swoją majętność i dopóki Józef tam był, troszczył się tylko o
to, aby się [jak najlepiej] najeść. A Józef był mężczyzną bardzo pięknym. (7) Po pewnym czasie
zwróciła na Józefa uwagę żona Potifara i zaczęła go namawiać, aby poszedł z nią do sypialni. (8) Lecz
on nie zgodził się, mówiąc do żony swego pana: Wiesz dobrze, że pan mój, odkąd przebywam w jego
domu, jest o wszystko spokojny, bo całą swoją majętność powierzył mojej pieczy. (9) On sam nie czuje
się w tym domu większy ode mnie i niczego nie zatrzymuje tylko dla siebie, prócz ciebie jednej, gdyż
ty jesteś jego żoną. Jakżeż więc mógłbym dopuścić się tak wielkiej niesprawiedliwości [względem
niego] i grzechu wobec Boga? (10) I chociaż nakłaniała go dzień po dniu, aby zechciał pójść z nią do
sypialni i zrobić, co ona zechce, on jej nie ulegał. (11) Aż oto pewnego dnia, gdy wszedł Józef do domu
i zamierzał rozpocząć swoją zwykłą pracę, a w domu nie było nikogo, dopadła go, (12) chwyciła za
szaty i zawołała: Chodź ze mną do sypialni. Ale on wyrwał się i uciekł, zostawiając w jej rękach swoje
odzienie. (13) Gdy zobaczyła, że pozostawił w jej rękach część ubrania i uciekł, (14) zwołała
domowników, krzycząc: Popatrzcie, sprowadzono do naszego domu tego Hebrajczyka, a on pozwala
http://tarot.diariusz.net/wiki/
Printed on 2012/08/13 17:50
874174730.021.png 874174730.001.png 874174730.002.png 874174730.003.png 874174730.004.png 874174730.005.png 874174730.006.png 874174730.007.png 874174730.008.png 874174730.009.png 874174730.010.png 874174730.011.png
 
2012/08/13 17:50
3/3
Królowa denarów
sobie na takie zuchwalstwo! Przyszedł do mnie i chciał mnie zgwałcić, ale ja głośno zaczęłam wzywać
pomocy. (15) Kiedy usłyszał, że zaczęłam krzyczeć i wzywać pomocy, zostawił w moich rękach część
swojego ubrania i uciekł z domu. (16) Zatrzymała ową część ubrania u siebie aż do powrotu jego pana,
(17) któremu też opowiedziała całą tę historię - jak to sługa, Hebrajczyk, którego sprowadzono do ich
domu, przyszedł do niej z zuchwałą propozycją, (18) ale gdy ona zaczęła głośno wołać o pomoc,
pozostawił w jej rękach część swojego ubrania i uciekł z domu. (19) Kiedy pan Józefa usłyszał
opowieść żony o tym, czego rzekomo dopuścił się ów sługa, zapłonął gniewem, (20) po czym kazał
pochwycić Józefa i wtrącić do więzienia, w którym przebywali już inni więźniowie królewscy. I tak oto
znalazł się Józef w więzieniu.
1) Erica Jong, Czarownice, Wyd.: Zysk i S-ka, Poznań 2003
2) za: Marie von Ebner-Eschenbach
From:
http://tarot.diariusz.net/wiki/ - Tarot :: diariusz codzienny
Last update: 2012/08/13 17:42
Tarot :: diariusz codzienny - http://tarot.diariusz.net/wiki/
874174730.012.png 874174730.013.png 874174730.014.png 874174730.015.png 874174730.016.png 874174730.017.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin