MOJE ZALETY I WADY
I WprowadzenieProwadzący prosi uczniów aby wspólnie podzielili się refleksjami, jakie nasunęły się wam przy rozmyślaniu nad dzisiejszym tematem.
II Część właściwaProwadzący proponuje wykonanie ćwiczenia.1. Uczestnicy spotkania zostają podzieleni na grupy. Dzieci po odliczeniu do sześciu na hasło prowadzącego "jedynki", "dwójki", "trójki" itp. tworzą grupy.
2. Gdy uczniowie są już podzieleni, prowadzący rozdaje karty ćwiczeń "Moje wady i zalety", prosząc o ich wypełnienie przy równoczesnym podkreśleniu, że więcej uwagi należy poświęcić rubryce – zalety. Gdyby niektórzy uczniowie mieli trudności z wypełnieniem tej rubryki, należypoprosić kolegów z grupy o pomoc.
3. Po wypełnieniu kart uczestnicy przekazują sobie kartki zgodnie z ruchem zegara. Na każdej dopisują zalety i wady kolegów, przy czym liczba wad nie może być większa niż liczba zalet. Na koniec kartki wracają do właścicieli.
4. W grupach uczniowie dzielą się z kolegami swoimi odczuciami.
5. Na zakończenie prowadzący prosi dzieci o powrót do kręgu i omawia z nimi ćwiczenie.
· Co było trudne w tym ćwiczeniu?
· Czy łatwiej było wymienić swoje wady czy zalety?
· Czy koledzy pomogli wam zwrócić uwagę na nie dostrzegane do tej pory przez was cechy waszej osobowości?
· Jaka wagę przywiązujecie do swoich zalet i wad; w jakim stopniu cenicie swoje zalety; w jakim nie akceptujecie swoich wad?
III Zakończenie
Komentarz prowadzącego
Rzetelna wiedza o sobie pomaga sensownie kierować własnym życiem. Orientacja w swoich potrzebach, aspiracjach i możliwościach pozwala pełniej realizować życiowe cele. Jeśli znamy siebie, swoje słabości i mocne strony, lepiej rozumiemy problemy i skuteczniej pokonujemyprzeciwności losu.Na zakończenie zajęć prowadzący prosi o wypełnienie kwestionariusza samooceny.Rundka podsumowująca zajęcia.Każde dziecko po kolei dokańcza rozpoczęte przez prowadzącego zdanie:"Na dzisiejszym spotkaniu zaskoczyło mnie, że..."
Autor: Ewa Skubis
Karta "Moje wady i zalety"
Moje wady
Moje zalety
Kwestionariusz do badania samooceny
INSTRUKCJA
Masz przed sobą listę przymiotników określających różne cechy Twojej osobowości. Przeczytaj je uważnie i zastanów się, w jakim stopniu cechy te występują u Ciebie. Stopień nasilenia danej cechy zaznacz krzyżykiem.
Lp.
W stopniu wysokim
W stopniu średnim
W stopniu małym
Wcale tak nie jest
1
Jestem leniwy
2
Jestem niedbały
3
Jestem niesystematyczny
4
Jestem niesamodzielny
5
Jestem niezgrabny
mgrabas