Wyklady.doc

(172 KB) Pobierz
Wykład 23

Wykład 23.02.09.

 

1. Rozwój historyczny administracji w Polsce.

 

Tanie państwo- administracja działa jak najlepiej przy jak najniższych cenach.

Kadry administracji- system leanery, system łupu tj. zmiana osób po zmianie rządzących

 

Administracja publiczna związana jest z pojawianiem się państwa- pojawienie się urzędników. Początkowo zajmowała się statystyką i prowadzeniem polityki fiskalnej.

Państwo Sumerów- glinowe tabliczki z zapisami administracyjnymi.

Rozwój administracji związany jest z rozwojem państwa jako instytucji. Państwo przyjmowało coraz więcej na swoje barki .

Wzrost udziału państwa=> stopniowy wzrost administracji=> powstanie biurokracji (pewna grupa ludzi zajmująca się administracją).

Administracja def.- kierować, zarządzać, służyć, administrować

Publiczna-tj. ogół (organy państwa, organy samorządu terytorialnego, które mają służyć zaspokajaniu potrzeb ludności).

Optymalną sytuacją jest taka, gdy większość potrzeb jednostki potrafią same sobie zaspokoić.

 

Administracja publiczna - Całokształt struktur organizujących w państwie , służących do zaspokajania potrzeb ludzkich. Jest związana z terytorium i suwerennością danego państwa.

 

Administracja materialna – w ujęciu przedmiotowym – działalność państwa której przedmiotem są kompetencje, zadania w zakresie wykonawczym

 

Administracja w ujęciu podmiotowym – szereg urzędów stanowiących administrację

 

Administracja w ujęciu pozytywnym – działalność organizatorska państwa

 

Administracja w ujęciu negatywnym – działalność państwa z wyłączeniem ustawodawstwa i sądownictwa

 

Administracja w sensie formalnym – działalność administracji – to co faktycznie ona robi

 

Kulesza-Zdebski:

Administracja publiczna w ujęciu przedmiotowo-podmiotowym – to zespół działań, czynności, przedsięwzięć organizatorskich i wykonawczych (planistyka i wykonanie) na rzecz realizacji interesu publicznego przed podmioty, organy administracji na podstawie ustawy i w określonych prawem formach

 

W państwie totalitarnym administracja realizuje interesy państwa (nadrzędność interesu państwa nad interesem obywateli).

 

Monizm i dualizm administracji publicznej:

 

Monizm- brak rozróżnienia na administrację rządową i samorządową. Nie występuje rzeczywisty samorząd (państwa totalitarne)

 

Dualizm- występowanie rozdziału na administrację rządową i samorządową. Charakterystyczny dla demokracji i niektórych państw totalitarnych. Związany z procesem decentralizacji władzy.

Kształt administracji publicznej na przestrzeni lat

 

Granice naszego państwa zmieniały się dosyć często =>  w tym zmiany administracyjne.

Czasy świetności i upadku.

W Polsce ścierają się dwie filozofie prowadzenia administracji:

1.      filozofia zachodnia- europejska, która dąży do zaspokajania potrzeb obywateli

2.      filozofia wschodu- administracja pozytywna państwa, nieliczenie się ze społeczeństwem

 

. Powstanie państwa polskiego-najprawdopodobnie VIII wiek. Źródła pisane mówią, że istniało państwo Wiślan do X w. podbite przez Morawian.

Pierwszy historyczny władca –Mieszko z plemienia  Polan X w.

XV. Rozpoczął się proces rozdzielenia władzy królewskiej od państwa kończy się model państwa patrymonialnego. Rozdział skarbu królewskiego od państwowego.

-władza

-          urząd starosty  (na czele dzielnic państwa)

 

Okres sprawowania władzy przez Jagiellonów owocuje:

-unią personalną z Litwą

-zaczyna się kształtować tzw. Sejm Walny (charakter dwuizbowy, pojawia się Senat i Izba Poselska)

-przywileje (powodują stopniowe osłabienie władzy królewskiej na rzecz sejmików szlacheckich=> sejmu

-          1569 r. unia lubelska ( unia realna  Polski z Litwą, szczyt militarny i terytorialny I RP ( w tym czasie okres Wielkiej Smuty w Carskiej Rosji.

-          dominują 3 wielkie prowincje : Wielkopolska, Małopolska= (tj. Korona ) i Wielkie Księstwo Litewskie .

-          istnieje 5 prowincji generalnych na terenie Korony powiązanych z wyborami do sejmików generalnych

-          1634 r. 990km2, największe terytorium I RP- mozaika administracyjna.

 

 

Rzeczpospolita Szlachecka- okres stagnacji:

-          Powstanie Chmielnickiego

-          Potop szwedzki

-Rzeczpospolita Szlachecka pogrąża się w anarchii, władza przechodzi w ręce  poszczególnych rodów magnackich i szlacheckich

-          zagrożenie zewnętrzne uniemożliwia  dokonanie reform administracyjnych

-          artykuły henrykowskie (wybór Henryka Walezego na tron Polski), umowa między królem a Sejmem obowiązywała do pewnego momentu . De facto to proces słabnięcia władzy królewskiej wzmocnienie sejmu, ale bez zasady większościowej

-          -1505r. Nihil Novi- nic nowego bez zgody sejmu, król nie może praktycznie nic zrobić( panuje, ale nie rządzi)

-          w tym czasie Korona dzieliła się na 2 prowincje=> 6 województwa( tu funkcja wojewody i kasztelana istotna)

-          okręgi sądowe tworzą powiaty=> są to sądy ziemskie, sądy grodzkie

-          sądownictwo odrębne dla każdego stanu

-          istniał Trybunał Koronny i Trybunał Litewski (sądzi szlachta bez udziału króla)

-          na terenie wiejskim  są sądy ławnicze z wójtem na czele

-          jednak dla administracji to okres zmarnowany, dziura budżetowa istniała; pośrednio ten kiepski stan wewnętrzny państwa był jedną z przyczyn upadku IRP( rozbiory)

 

 

wykład 9.03.2009.

Okres rozbiorów Polski:

-          zastąpienie administracji polskiej przez administrację zaborcy

-          Prusy : tu podział na  prowincje=> departamenty=> powiaty

-          Austria: prowincja Nowa Galicja=>  .....=> magistraty w miastach???

-          Rosja=> Generalne Gubernatorstwo=> Gubernie=> powiaty=> stany (..tj...)???

 

Księstwo Warszawskie (1807- 1815)

-Administracja decyzją Napoleona, wzorowana na francuskiej

-zasada centralizmu

-biurokratyzm (zawodowy korpus urzędników, hierarchiczność struktur

-          utworzono departamenty ( odpowiednik województwa)=> powiaty=> gminy wiejskie i miejskie oraz miasta unicypialne (???)

-          prefekci ( na czele powiatów)

-          podprefekci ( na czele gmin )

-          było 6 departamentów i 60 powiatów , zaś po wojnie z Austrią 10 departamentów i 100 powiatów

-          władza należała do króla który miał dosyć szerokie kompetencje  co do mianowania i zwalniania urzędników. Mógł prowadzić politykę zagraniczną.

-          Innowacja powstanie Rady Ministrów ( 6 ministerstw)

-          Król, Ministrowie, Rada Stanu, Rada Ministrów

-          W tym okresie problemem okazały się kadry. Brak  stanu nowoczesnego biurokratyzmu

-          1811r. Szkoła Nauk Administracyjnych (egzaminy państwowe na urzędników)

 

Administracja publiczna- Królestwo Polskie 1815

-          rezultat Kongresu Wiedeńskiego

-          w ramach autonomii dla Królestwa ( ale unia personalna z Carską Rosją)

-          odrębny skarb i wojsko

-          nadano konstytucję 1815 r. ( zniosła zasadę jednoosobowości, wprowadziła zasadę kolegialności). Władza wykonawcza dla króla , od niego władza administracyjna pochodziła.

-          Król prawa: prawo wypowiedzenia wojny, polityka zagraniczna, wojny i pokoje, armia

-          1826 wprowadzono urząd zastępcy króla na ziemiach polskich tj. namiestnik ( pierwszy gen. Zajączek

-          istniała Rada Stanu (centralny organ wł. administracyjnej, coś jak dziś rząd. Na terenie Królestwa tworzyła Radę Ogólną i Rade Administracyjną

-          po śmierci namiestnika Rada Stanu została najwyższym  org. Władzy wykonawczej i administracyjnej na terenie  Królestwa. Niżej stały Komisje Rządowe ( coś jak ministerstwo) i ministrowie na ich czele

-          Komisje rządowe> zakres odpowiedzialności: Komisja Wojny, K. Rządowa Przychodu i Skarbu, K. Sprawiedliwości, K .Wyznań  Religijnych i Oświecenia Publicznego (kwestie religii i edukacji). K. Sprawiedliwości  Wewnętrznej i Policji

-          Łącznikiem między carem a organami w Królestwie był Sekretarz Stanu ( dziś jako minister bez teki)

-          Najwyższa Izba Obrachunkowa  ( kontrola nad rachunkowością i finansami państwa

-          Prokuratoria Generalna (dbać miała o majątek państwa)

-          Kadry=> egzaminy na poszczególne stopnie urzędnicze

-          Wydział na UW=> Wydział Prawa i Administracji Królewskiego UW (kształcenie kadr urzędniczych)

-          Administracja na szczeblu lokalnym K. Polskiego:

a)      województwa (8)-> obwody (dot. kwestii wyborów)->gminy wiejskie ( na czele wójt) i gminy miejskie( na czele prezydent lub burmistrz + ława miejska)

taka sytuacja miała miejsce do 1831 r. do upadku powstania listopadowego. Skutki:

b)     inkorporacja Królestwa Polskiego, wcielenie do Cesarstwa Rosyjskiego

-          konsekwencją jest ograniczenie autonomii: zniesienie wojska, pion administracji ograniczony

-          rząd ocalał

-          ograniczenie samorządności

-          na  czele Rady Administracyjnej  ->Namiestnik mianowany przez cara

-          funkcja R.S. i R.A. ograniczona do zarządzania poleceń przychodzących z Petersburga ( później zniesiono ten organy)

-          pozostawiono 3 komisje ( Oświecenia ,Skarbu, i Sprawiedliwości)

-          administracja terenowa => postępuje proces unifikacji. Utrzymano województwa, obwody i gminy  do 40 lat XIX.

-          Postępowanie procesu unifikacji: województwa zamieniono na gubernie, obwody na powiaty

-          Ograniczono samorząd  miejski i wiejski (realna samorządność ograniczona)

c)      1864-> zniesienie resztek autonomii, (upadek powstania styczniowego)

-          ostatecznie zniesiono resztki autonomii względem cesarstwa

-          zniesiono komisje rządowe

-          język urzędowy rosyjski

-          zastąpienie nazwy z Królestwo Polskie na Kraj Przywiślański (lub Gubernie Przywiślańskie)

-          D0 1915 r, Generalni Generałowie Guberniatorzy (GGG)????

-          W 1915 r. na te terytorium wkraczają Niemcy ( od 1915-1918. okupacja niemiecka ,)

d)     Wolne Miasto Kraków 1815- 1864

-          nie było suwerenne

-          zaś pewną autonomię administracyjną miało

-          istniał Senat ( Zgromadzenie Reprezentantów)

-          samorząd miejski i wiejski

-          w 1864 wybuchło powstanie krakowskie które przyczyniło się do zniesienia WMK

 

 

 

2. Administracja II RP

-konieczność scalenia 3 części (potrzeba scalenia systemu skarbowego, monetarnego, administracyjnego)

-jednolity samorząd terytorialny 1933 tj. ustawa unifikacyjna, która wprowadziła ostateczne ujednolicenia

-najszybciej powstawały organa władzy centralnej ( jak Rada Ministrów)

-          na dawnych ziemiach zaboru austriackiego( województw 4) i pruskiego ( województw 2) nie dokonano żadnych zmian jeśli chodzi o podział terytorialny i granice

-          w przypadku zaboru rosyjskiego (województw 5 -> i starostwa  ?????) gdzie wojewodów i starostów mianował minister; dokonano  pewnych zmian tj.

a)      zamiana gmin miejskich na -> samorząd gminny ( burmistrz lub prezydent + rada miejska tj.  magistrat ????)

b)     zamiana gmin wiejskich na -> rada wiejska+ wójt (na czele)

-          kwestia samorządu powiatowego -> jej pierwszym uszeregowaniem była Konstytucja Marcowa 1921.

Konstytucja Marcowa:

-          Naczelny Trybunał Administracyjny ( jako dziś NSA)

-          Rada Ministrów =Rząd na czele z premierem(prezesem RM)

-          Wojewodowie (przedstawiciel rządu tj. administracji centralnej w terenie). Mieli zapewniać bezpieczeństwo i porządek, kontrolować administrację w terenie, prasę i stowarzyszenia. Gdyż  w tym czasie II RP była krajem wielonarodowym,

-          Województwa (16)-> na powiaty

-          Odrębną jednostką podziału administracyjnego stała się Warszawa (16+ W-wa)

-          Administracja specjalna:

1) administracja wojskowa tj. 110 okręgów wojskowych

2) administracja szkolnictwa (podlegała Ministerstwu Oświecenia Publicznego)

3) administracja wyznaniowa ( podporządkowana jak wyżej)

-          Autonomia Śląska: Sejm Śląski mógł wydawać akty prawne, oprócz kwestii wojskowych i politycznych

 

 

Samorząd terytorialny po 1933 r. (doczytać info o ustawie)

-          samorząd gminny tworzy:

wioski



a) rada gminna(wiejska) organ uchwałodawczy + wójt

b) zarząd gminy tj. organ wykonawczy

c)     

miasta

d)    

rada miejska na czele burmistrz lub prezydent

e)      zarząd miejski org. wykonawczy

-          samorząd powiatowy tworzy:

a)      rada powiatowa org. uchwałodawczy + starosta 

b)     wydziały powiatowe jako org. wykonawczy

-          samorządy zawodowe (lekarski, adwokacki, np. Izba Adwokacka

-          samorząd gospodarczy ( np. izby przemysłowe)

-     &#x...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin