2. Standard maksimum Niemcy.pdf

(52 KB) Pobierz
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
Standard „maksimum” w Niemczech
1 kwietnia 2009 roku został w Polsce wprowadzony standard minimum do oceny wniosków
o dofinansowanie projektów PO KL. Zmienił on znacznie sposób konstrukcji wniosków, co
przysporzyło sporo trudno ś ci projektodawcom i oceniaj ą cym wnioski... a przecie Ŝ , jak sama
nazwa wskazuje, jest to standard minimum. Analizuj ą c działania Niemców, mo Ŝ na stwierdzi ć ,
Ŝ e nasi zachodni s ą siedzi wdra Ŝ aj ą gender mainstreaming na znacznie wi ę ksz ą skal ę .
W Krajowym Programie Operacyjnym EFS na lata 2007-2013 (PO), wdraŜanym w Niemczech,
opisane zostały cele i najwaŜniejsze załoŜenia wdraŜania EFS. Wspieranie równouprawnienia kobiet
i męŜczyzn określone zostało w ww. programie jako jeden z celów do realizacji. Odwołania do niego
moŜna odnaleźć w wielu miejscach programu. W szczególności poświęcony jest mu rozdział 3.7.1 PO.
Z kolei wspieranie równości w poszczególnych projektach określone zostały w osi priorytetowej C,
gdzie wszystkim krokom i środkom słuŜącym realizacji tego celu przyporządkowano numer 69.
Pa ń stwo realizuje wi ę c „podwójn ą ” strategi ę , na któr ą składaj ą si ę : wdra Ŝ anie okre ś lonych
typów projektów oraz uwzgl ę dnianie ww. celu jako tematu przekrojowego.
Realizacja celu horyzontalnego oznacza, Ŝe równość płci musi być brana pod uwagę w całym
systemie wdraŜania, a więc w planowaniu realizacji, implementacji, ewaluacji i ocenie wszystkich
kroków finansowanych przez EFS. NaleŜy podkreślić, Ŝe dotyczy to wszystkich priorytetów. Określają
to rozmaite wytyczne, m.in. Wytyczne do Wdra Ŝ ania Gender Mainstreaming w EFS oraz Wytyczne
dotycz ą ce realizacji GM w projektach . Pokazano w nich jak realizować GM na poziomie dokonywania
analizy, formułowania celów, opisywania działań oraz ewaluacji projektu.
Sposób konstrukcji wniosków
W Wytycznych do Wdra Ŝ ania Gender Mainstreaming w EFS cele programowe w kontekście „gender”
musza spełniać następujące zasady:
1.
Muszą być formułowane uwzględniając wspieranie kobiet (np. rozwój poradnictwa dla kobiet);
2.
Muszą dotyczyć równości szans kobiet i męŜczyzn (np. zmniejszenie nierówności ze względu na
płeć w perspektywie horyzontalnej i wertykalnej na rynku pracy);
3.
Projekty strategiczne powinny być ukierunkowane na zwiększenie udziału kobiet i męŜczyzn
w procesach decyzyjnych.
Artykuł opracowany przez InGaFor Sp. z o.o. na zlecenie Ministerstwa Rozwoju Regionalnego
1
875204931.001.png
W ww. wytycznych wymieniono m.in. pytania, które powinny zadawać sobie projektodawcy, jako Ŝe
kwestie „gender” i równości szans kobiet i męŜczyzn, podobnie jak w Polsce, muszą być opisane we
wnioskach aplikacyjnych.
Istnieje katalog pyta ń , które projektodawca powinien zada ć sobie na etapie planowania
projektu. Oto przykłady niektórych z nich:
1.
Czy w zespole zarządzającym projektem są w równej mierze reprezentowani męŜczyźni
i reprezentowane kobiety?;
2.
Czy udział kobiet (męŜczyzn) w zespole zarządzającym był aktywnie forsowany? (w branŜach
nietradycyjnych);
3.
Czy kobiety i męŜczyźni mają takie same szanse na udział w podejmowaniu decyzji?;
4.
Jak moŜna opisać sytuację wyjściową dla projektu? Czy widać róŜnice (odnośnie zasobów,
praw, pozycji, doświadczenia, warunków ogólnych, itd.) w odniesieniu do obu płci
w obszarach, których dotyczy projekt? JeŜeli tak: jakie to są róŜnice? Jakie są przyczyny tych
róŜnic i co ma na nie ewentualny wpływ? Czy te róŜnice są zamierzone?;
5.
Jakie są cele projektu? Jakie cele równościowe są realizowane w nawiązaniu do tego
projektu? Jak moŜna je włączyć do projektu?;
6.
Jak projektodawca planuje zabezpieczyć kobietom i męŜczyznom moŜliwość równego
korzystania z rezultatów projektu?;
7.
W jaki sposób projektodawca zagwarantował, Ŝe w projekcie nie będzie Ŝadnych przejawów
nierównego traktowania?;
8.
Jak projektodawca zamierza zadbać o równość szans i o uwzględnić ewentualne róŜnice
w komunikowaniu o projekcie ze względu na odmienne potrzeby obu płci?;
9.
Jakiej wielkości jest budŜet projektu? Jak wygląda budŜet projektu jeŜeli wydatki zostaną
podzielone ze względu na płeć? Czy wydatki są zgodne z zasadą równości szans?;
10. Jakimi metodami (wskaźnikami) projektodawca planuje zmierzyć osiągnięcie poszczególnych
celów równościowych?
Równo ś ciowe podej ś cie do bud Ŝ etowania
Środkiem i instrumentem słuŜącym do wdroŜenia celu horyzontalnego „Gender Budgeting” (tzw.
równościowe podejście do budŜetowania), zapisany został równieŜ w formie wytycznych. Określają
one, Ŝe środki w ramach Krajowego Programu EFS w przynajmniej 50% powinny zostać
przeznaczone dla kobiet. Osiągnięcie celu oceniane jest w ramach bieŜącego monitoringu. Badane są
koszty poszczególnych projektów, tak aby wydatki moŜna było przyporządkować ze względu na płeć.
Stan realizacji polityki równościowej kobiet i męŜczyzn jest badany nie tylko na podstawie wskaźnika,
określającego udział tych środków dla obu grup, lecz takŜe na podstawie wskaźnika określającego
wydatki na osobę. „Gender Budgeting” pozwala na systematyczną analizę oraz sprawiedliwy,
niezaleŜnie od przynaleŜności do danej płci, podział środków finansowych w ramach wszystkich osi
priorytetowych Programu.
Artykuł opracowany przez InGaFor Sp. z o.o. na zlecenie Ministerstwa Rozwoju Regionalnego
2
Zgłoś jeśli naruszono regulamin