czasopismo i gazeta aktualnym źródłem wiedzy scen.doc

(46 KB) Pobierz
Temat: Czasopismo i gazeta źródłem aktualnej wiedzy

Temat: Czasopismo i gazeta źródłem aktualnej wiedzy

 

 

Cele lekcji:

-          zapoznanie uczniów z podziałem prasy na gazety i czasopisma oraz uświadomienie różnic między nimi;

-          wpojenie metod korzystania z prasy i wyszukiwania z niej potrzebnych informacji.

 

Cele szczegółowe:

 

              Uczeń powinien po lekcji:

 

Zapamiętać - podział prasy na czasopisma i gazety

        - podstawowe elementy budowy czasopisma.

              Zrozumieć – różnice pomiędzy gazetami a czasopismami

                   - zrozumieć, że czasopismo jest najbardziej aktualnym źródłem informacji.

 

              Umieć wykonać w sytuacjach typowych – sięgać po prasę w celu uzyskania nowych

                                                                                             wiadomości.

              Umieć wykonać w sytuacjach problemowych – wyszukiwać konkretne informacje.

 

 

Środki dydaktyczne:

-          różne tytuły czasopism i gazet;

-          „ Encyklopedia Wiedzy o Książce”;

-          wycinki z gazet i czasopism niezbędne do pracy w grupach;

-          tabela ilustrująca różnice między gazetą a czasopismem;

-          nożyczki, klej, kartki dużego papieru z dużego bloku technicznego.

 

 

PRZEBIEG LEKCJI:

 

h  Powitanie uczniów.

 

h Rozdanie czasopism i gazet (proszę, aby uczniowie nie zaglądali do nich).

 

h Wprowadzenie do tematu:

              Na dzisiejszej lekcji zapoznacie się z pojęciem prasy oraz z budową czasopisma i gazety, jak również zabawicie się w redaktorów i utworzycie stronę czasopisma i jego tytuł.

 

-          Uczniowie próbują sami wymienić znane źródła informacji o otaczającym świecie:

 

radio, telewizja, gazety, czasopisma, plakaty, ulotki, książki

 

                 a następnie wspólnie tworzą definicję prasy:   jest ogół czasopism i gazet wydawanych pod stałym tytułem, powiązanych numeracją, rejestrujących aktualne wydarzenia i problemy z różnych dziedzin ( „Encyklopedia Wiedzy o Książce”).

h Uczniowie przeglądają otrzymane materiały w postaci prasy i wspólnie uzupełniają tabelkę ukazującą różnice pomiędzy czasopismem i gazetą.

 

 

 

GAZETA

CZASOPISMO

czas ukazywania się

   częściej niż raz w tygodniu

  określona częstotliwość

zawarte informacje

 

- podaje informacje ogólne, fakty

- informuje

- szczegółowe informacje

- wyjaśnia dane, zjawiska, fakty

 

adresat

  ogół czytelników

  określony czytelnik

 

 

h Pracując dalej z czasopismem i gazetą uczniowie wymieniają najważniejsze elementy budowy:

-          tytuł

-          podtytuł

-          numer

-          spis treści

-          stałe działy i rubryki

-          stopka redakcyjna (skład redakcji, adres wydawnictwa, wysokość nakładu,  adres drukarni, warunki prenumeraty)

 

 

h Następnie uczniowie dokonują podziału prasy ze względu na czas ukazywania się:

 

 

G  A  Z  E  T  Y

 

Dzienniki

 

Popołudniówki

(ukazują się po godz. 1200)

Wieczorne

(ukazują się po godz. 1800)

 

 

 

C Z A S O P I S M A

 

 

Czas ukazywania się

                Dzienniki

                Tygodniki

                Dwutygodniki

                Miesięczniki

                Kwartalniki

                Roczniki

 

 

 

Zawarte informacje

           Treści ogólnej

-          gazety

-          magazyny ilustrowane

           Czasopisma o treści           

           specjalnej

-          popularno-naukowe

-          naukowe

-          fachowe

-          polityczno-społeczne

-          społeczno-kulturalne

-          urzędowe

-          techniczne

-          filmowe

-          rozrywkowe

-          sportowe

-          literackie

-          krajoznawcze

 

          Adresat

          Dla dzieci

          Dla młodzieży

          Dla kobiet

 

 

 

h Uczniowie  odkładają rozdane czasopisma.

 

h Podział klasy na grupy i objaśnienie pracy w grupach:

             

              Zabawicie się teraz w redaktorów czasopism. Każda z grup musi zredagowaną jedną stronę czasopisma oraz wymyślić jego tytuł. Otrzymacie wycinki z gazet, klej, nożyczki oraz kartkę z bloku technicznego. Wybrane przez grupę wycinki należy nakleić na kartkę. Pamiętajcie, aby praca była estetyczna, a artykuły i zdjęcia dobrane tematycznie. Na przygotowanie pracy macie 10 minut. Po tym czasie każda z grup przedstawi wyniki swojej pracy.

 

h Rozdanie potrzebnych przyborów.

 

h Powtórzenie polecenia.

 

h Wykonywanie prac.

 

hPo wykonaniu zadania każda z grup przedstawia swoją pracę.

 

 

h Podsumowanie lekcji:

 

-          utworzenie wystawki wyróżnionych prac oraz wybór najlepszej;

-          omówienie najlepiej zredagowanej strony przez wykonawców ( należy podać tytuł,  jaką tematykę porusza, dla kogo jest przeznaczona).

 

Bibliografia

  1. Andrzejewska Jadwiga, Bibliotekarstwo szkolne. Teoria i praktyka, Warszawa 1996
  2. Bleja - Sosna Barbara Program Kim jestem, kim mogę być. Ścieżki edukacyjne dla klas IV - VI w szkole podstawowej, Toruń 2000
  3. Ministerstwo Edukacji Narodowej o bibliotekach, Warszawa 2000
  4. Saniewska Danuta, Vademecum nauczyciela bibliotekarza, wyd. 6 zmienione i rozszerzone, Warszawa 2003
  5. Brudnik Edyta, Moszyńska Anna, Owczarska Beata, Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie, Kielce 2000

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin