Cele lekcji:
- zapoznanie uczniów z podziałem prasy na gazety i czasopisma oraz uświadomienie różnic między nimi;
- wpojenie metod korzystania z prasy i wyszukiwania z niej potrzebnych informacji.
Cele szczegółowe:
Uczeń powinien po lekcji:
Zapamiętać - podział prasy na czasopisma i gazety
- podstawowe elementy budowy czasopisma.
Zrozumieć – różnice pomiędzy gazetami a czasopismami
- zrozumieć, że czasopismo jest najbardziej aktualnym źródłem informacji.
Umieć wykonać w sytuacjach typowych – sięgać po prasę w celu uzyskania nowych
wiadomości.
Umieć wykonać w sytuacjach problemowych – wyszukiwać konkretne informacje.
Środki dydaktyczne:
- różne tytuły czasopism i gazet;
- „ Encyklopedia Wiedzy o Książce”;
- wycinki z gazet i czasopism niezbędne do pracy w grupach;
- tabela ilustrująca różnice między gazetą a czasopismem;
- nożyczki, klej, kartki dużego papieru z dużego bloku technicznego.
PRZEBIEG LEKCJI:
h Powitanie uczniów.
h Rozdanie czasopism i gazet (proszę, aby uczniowie nie zaglądali do nich).
h Wprowadzenie do tematu:
Na dzisiejszej lekcji zapoznacie się z pojęciem prasy oraz z budową czasopisma i gazety, jak również zabawicie się w redaktorów i utworzycie stronę czasopisma i jego tytuł.
- Uczniowie próbują sami wymienić znane źródła informacji o otaczającym świecie:
radio, telewizja, gazety, czasopisma, plakaty, ulotki, książki
a następnie wspólnie tworzą definicję prasy: jest ogół czasopism i gazet wydawanych pod stałym tytułem, powiązanych numeracją, rejestrujących aktualne wydarzenia i problemy z różnych dziedzin ( „Encyklopedia Wiedzy o Książce”).
h Uczniowie przeglądają otrzymane materiały w postaci prasy i wspólnie uzupełniają tabelkę ukazującą różnice pomiędzy czasopismem i gazetą.
GAZETA
CZASOPISMO
czas ukazywania się
częściej niż raz w tygodniu
określona częstotliwość
zawarte informacje
- podaje informacje ogólne, fakty
- informuje
- szczegółowe informacje
- wyjaśnia dane, zjawiska, fakty
adresat
ogół czytelników
określony czytelnik
h Pracując dalej z czasopismem i gazetą uczniowie wymieniają najważniejsze elementy budowy:
- tytuł
- podtytuł
- numer
- spis treści
- stałe działy i rubryki
- stopka redakcyjna (skład redakcji, adres wydawnictwa, wysokość nakładu, adres drukarni, warunki prenumeraty)
h Następnie uczniowie dokonują podziału prasy ze względu na czas ukazywania się:
Dzienniki
Popołudniówki
(ukazują się po godz. 1200)
Wieczorne
(ukazują się po godz. 1800)
Tygodniki
Dwutygodniki
Miesięczniki
Kwartalniki
Roczniki
Treści ogólnej
- gazety
- magazyny ilustrowane
Czasopisma o treści
specjalnej
- popularno-naukowe
- naukowe
- fachowe
- polityczno-społeczne
- społeczno-kulturalne
- urzędowe
- techniczne
- filmowe
- rozrywkowe
- sportowe
- literackie
- krajoznawcze
Dla dzieci
Dla młodzieży
Dla kobiet
h Uczniowie odkładają rozdane czasopisma.
h Podział klasy na grupy i objaśnienie pracy w grupach:
Zabawicie się teraz w redaktorów czasopism. Każda z grup musi zredagowaną jedną stronę czasopisma oraz wymyślić jego tytuł. Otrzymacie wycinki z gazet, klej, nożyczki oraz kartkę z bloku technicznego. Wybrane przez grupę wycinki należy nakleić na kartkę. Pamiętajcie, aby praca była estetyczna, a artykuły i zdjęcia dobrane tematycznie. Na przygotowanie pracy macie 10 minut. Po tym czasie każda z grup przedstawi wyniki swojej pracy.
h Rozdanie potrzebnych przyborów.
h Powtórzenie polecenia.
h Wykonywanie prac.
hPo wykonaniu zadania każda z grup przedstawia swoją pracę.
h Podsumowanie lekcji:
- utworzenie wystawki wyróżnionych prac oraz wybór najlepszej;
- omówienie najlepiej zredagowanej strony przez wykonawców ( należy podać tytuł, jaką tematykę porusza, dla kogo jest przeznaczona).
Bibliografia
sylunia_boc