Kultura_organizacyjna-strategiczny_zasob_organizacji_przyszlosci.pdf

(133 KB) Pobierz
Microsoft Word - Kultura_organizacyjna-strategiczny_zasob_organizacji_przyszlosci.doc
M ANAGEMENT F ORUM 2020:
N OWOCZESNE KONCEPCJE I METODY ZARZ Ą DZANIA STRATEGICZNEGO
Ewa Stańczyk – Hugiet
Sylwia Stańczyk
Katedra Strategii i Metod Zarządzania
Akademia Ekonomiczna we Wrocławiu
Kultura organizacyjna – strategiczny zasób organizacji przyszło ś ci
„Niekwestionowany król przemysłu ci ęŜ kiego zupełnie zmi ę kł,
poniewa Ŝ obecnie prawdziwych twardzieli nale Ŝ y szuka ć w „mi ę kkim” ś wiecie.”
[Wayne Calloway] 1
Wst ę p
Przedsi ę biorstwa konkuruj ą i jest to fakt niezaprzeczalny. Z kolei nie jest tak oczywiste o
co w istocie one konkuruj ą i jakie strategiczne zasoby w walce konkurencyjnej s ą
wykorzystywane. Jeszcze w stosunkowo niezbyt odległej przeszło ś ci, organizacje opierały
swoj ą przewag ę konkurencyjn ą na zasobach materialnych b ę d ą cych w ich posiadaniu, w
stosunku do których organizacja miała jasno okre ś lone prawa własno ś ci. Dzi ś to ź ródło
przewagi konkurencyjnej si ę dewaluuje. W centrum zainteresowania s ą raczej zasoby
niematerialne, szybki do nich dost ę p, wykorzystanie, ochrona tych zasobów, a przede
wszystkim umiej ę tno ść ich identyfikowania. Podczas, gdy do niedawna organizacje starały
si ę na ś ladowa ć najlepszych w bran Ŝ y, a przynajmniej identyfikowa ć Ŝ ne obszary
funkcjonowania liderów rynkowych, tak obecnie staraj ą si ę raczej poszukiwa ć tego, czym si ę
Ŝ ni ą od liderów. Poszukiwanie unikalno ś ci oznacza wi ę c indywidualne, a tym samym
wyj ą tkowe, korzystanie z jedynych w swoim rodzaju zasobów.
Konkurencyjno ść organizacji jest zapewne jednym z priorytetowych celów
przedsi ę biorstwa we współczesnym ś wiecie biznesu. Termin ten u Ŝ ywany jest w zasadzie
przez wszystkich teoretyków i praktyków zarz ą dzania i zapewne jest tak wiele rozumie ń tej
kategorii, jak i ludzi jej u Ŝ ywaj ą cych. Wychodz ą c jednak z zało Ŝ e ń nurtu integratywnego w
zarz ą dzaniu strategicznym, wła ś ciwe jest stanowisko, i Ŝ konkurencyjno ść organizacji mo Ŝ e
mie ć Ŝ ne ź ródła.
1 Wypowied ź Wayne Callowaya, nie Ŝ yj ą cego dyrektora naczelnego Pepsi, w przemówieniu do studentów MBA
w Harvard Business School w 1992 r. [za:] J. Ridderstrale, K. Nordstrom, Funky Business. Taniec talentu z
kapitałem , WIG – Press, Warszawa 2001, s. 5.
1
39639201.004.png
 
M ANAGEMENT F ORUM 2020:
N OWOCZESNE KONCEPCJE I METODY ZARZ Ą DZANIA STRATEGICZNEGO
Ź ródła przewagi konkurencyjnej
Przewaga konkurencyjna jest w ró Ŝ ny sposób definiowana w literaturze przedmiotu.
Zamiarem autorów niniejszego opracowania nie jest jednak dokonywanie przegl ą du literatury
w tym zakresie, lecz tylko wskazanie sposobu postrzegania tej kategorii. Przyj ę to wi ę c, za K.
Obłójem, Ŝ e dla przewagi konkurencyjnej istotny jest model biznesu, który jest „poł ą czeniem
koncepcji strategicznej firmy i technologii jej praktycznej realizacji, rozumianej jako budowa
ła ń cucha warto ś ci pozwalaj ą cego na skuteczn ą eksploatacj ę oraz odnow ę zasobów i
umiej ę tno ś ci” [Obłój, 2002, s. 98]. W istocie chodzi wi ę c o to jak firma b ę dzie konkurowa ć
( ź ródła przewagi konkurencyjnej), jakie zasoby i kompetencje długotrwale podtrzymaj ą
przewag ę konkurencyjn ą oraz jak zostanie skonfigurowany ła ń cuch warto ś ci pozwalaj ą cy na
tworzenie i wykorzystanie zasobów oraz kompetencji zapewniaj ą cych przewag ę
konkurencyjn ą .
Strategia ogólna organizacji ( generic strategy ) w zasadzie formułowana jest w sposób
podobny, je ś li nie identyczny, przez konkurentów, zatem mo Ŝ liwo ść bycia lepszym od
konkurentów le Ŝ y w obszarze implementacji strategii. Nowe praktyki i modele zarz ą dzania
prezentuj ą ogólne rozwi ą zania radzenia sobie z problemami konkurowania i z uwagi na sw ą
ogóln ą natur ę staj ą si ę dost ę pne dla wszystkich, st ą d bycie lepszym le Ŝ y w robieniu tych
samych rzeczy lepiej 2 . Potwierdzeniem tego stanu rzeczy jest heterogeniczno ść
przedsi ę biorstw wyra Ŝ aj ą ca si ę w ró Ŝ nej efektywno ś ci.
A zatem poszukiwanie procesów wyró Ŝ niaj ą cych staje si ę istotne z punktu widzenia
budowania przewagi konkurencyjnej. Ponadto analizowanie procesów w organizacji pozwala
okre ś li ć te spo ś ród nich, które w organizacji nie powinny by ć realizowane.
Podtrzymywanie trwałej przewagi konkurencyjnej odbywa ć si ę mo Ŝ e, gdy organizacja
posiada wyró Ŝ niaj ą ce zasoby i umiej ę tno ś ci, które s ą warto ś ciowe, rzadkie i trudne do
imitacji. Niemal naturalnie organizacja buduje w ten sposób barier ę zasobow ą . Jednak
szybkie zmiany w otoczeniu powoduj ą , Ŝ e zmienia si ę popyt na tradycyjne produkty i usługi.
A zatem potrzeba imitacji staje si ę znacznie słabsza ni Ŝ potrzeba substytucji 3 . W tym uj ę ciu
bariera zasobowa nie zapewnia w tak du Ŝ ym stopniu długotrwałej przewagi konkurencyjnej.
Kompetencje nie podlegaj ą bowiem imitacji, ale s ą zast ę powane innymi. Innowacje
2 [por.] R. Sharkie, Knowledge creation and its place in the development of sustainable competitive advantage.
Journal of Knowledge Management, vol. 7, nr 1 2003 s. 25 – 26, oraz G. VonKrogh, K. Ichizo, I. Nonaka,
Enabling Knowledge Creation , Oxford University Press 2000.
3 E. Skawi ń ska, Konkurencyjno ść przedsi ę biorstw. Nowe podej ś cie , PWN, Warszawa 2002, s. 43.
2
39639201.005.png
 
M ANAGEMENT F ORUM 2020:
N OWOCZESNE KONCEPCJE I METODY ZARZ Ą DZANIA STRATEGICZNEGO
oryginalne (w zakresie technologii, produktu czy systemów organizacji i zarz ą dzania) s ą wi ę c
szans ą na długotrwał ą przewag ę konkurencyjn ą , za ś imitowanie daje przewag ę
krótkoterminow ą 4 . Wa Ŝ ne jest zatem nie tylko doskonalenie procesów wyró Ŝ niaj ą cych lecz
równie Ŝ kreowanie nowych, które potencjalnie mog ą stanowi ć kompetencj ę wyró Ŝ niaj ą c ą .
Dlatego te Ŝ umiej ę tno ść identyfikowania i kreatywnego wykorzystania zasobów
organizacji pozwala na budowanie kompetencji wyró Ŝ niaj ą cych i na ich bazie budowanie
przewagi konkurencyjnej. Ź ródłem budowania wyró Ŝ niaj ą cych kompetencji mog ą sta ć si ę te
zasoby, które s ą unikalne, a zatem trudne do imitacji. Wykorzystanie unikalnych zasobów
organizacji w drodze posiadanych umiej ę tno ś ci rzeczywi ś cie mo Ŝ e prowadzi ć do budowania
trwałej przewagi konkurencyjnej opartej na wyró Ŝ niaj ą cych kompetencjach. Zreszt ą ju Ŝ
Hamel i Prahalad uwa Ŝ ali, Ŝ e istot ą kompetencji wyró Ŝ niaj ą cych jest wiedza skumulowana w
postaci umiej ę tno ś ci.
Kultura organizacyjna jako zasób strategiczny
Proces budowania trwałej przewagi konkurencyjnej jest trudny i wymaga stworzenia
Ŝ norodnych systemów i procedur umo Ŝ liwiaj ą cych zarówno identyfikowanie, gromadzenie,
kształtowanie, promowanie oraz wykorzystanie zasobów organizacji. Szczególnego
znaczenia, jak si ę wydaje, nabiera kultura organizacyjna jako kategoria zasobu strategicznego
w organizacjach działaj ą cych w warunkach wirtualizacji czy sieciowo ś ci. Te warunki, oraz
wiele innych bardziej szczegółowych, sprawiaj ą , Ŝ e priorytetem staje si ę dost ę p do zasobów a
kompresja czasu jest niew ą tpliwie atutem strategicznym.
Rozwa Ŝ ania dotycz ą ce kultury organizacyjnej i konkurencyjno ś ci nale Ŝ ałoby rozpocz ąć od
odpowiedzi na pytanie czy kultura organizacyjna jest zasobem strategicznym. Odwołuj ą c si ę
do koncepcji zasobu strategicznego K. Obłója nale Ŝ y przypomnie ć , Ŝ e zasób strategiczny
powinien spełnia ć trzy istotne warunki 5 :
powinien mie ć charakter agregatu,
powinien cechowa ć si ę heterogeniczno ś ci ą ,
powinien by ć maksymalnie wykorzystywany w roli tworzywa naturalnych procesów w
organizacji i otoczeniu.
4 J. Kay, Podstawy sukcesu firmy , PWE, Warszawa 1996.
5 K. Obłój, Zarz ą dzanie strategiczne , Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 1987, s. 4.
3
39639201.001.png
 
M ANAGEMENT F ORUM 2020:
N OWOCZESNE KONCEPCJE I METODY ZARZ Ą DZANIA STRATEGICZNEGO
Analizuj ą c kultur ę organizacyjn ą jako zasób strategiczny warto przypomnie ć , i Ŝ pomimo
Ŝ norodno ś ci definicji tego poj ę cia, w teorii organizacji i zarz ą dzania dominuje poj ę cie
kultury organizacyjnej jako systemu warto ś ci i norm dotycz ą cych racjonalnego działania,
które jest uto Ŝ samiane z efektywno ś ci ą rozwi ą za ń organizacyjnych. W uj ę ciu agregatu,
nale Ŝ y wi ę c podkre ś li ć holistyczny charakter „zbiorowego zaprogramowania umysłu”, co
oznacza, Ŝ e kultura organizacyjna obejmuje cało ść zjawiska, które jest czym ś wi ę cej, ni Ŝ
tylko prost ą sum ą jej składowych 6 . Kultura organizacyjna jako zbiór wspólnie podzielanych
przekona ń , czyni działalno ść organizatorsk ą jednolit ą i spójn ą .
Podejmuj ą c problem niejednolito ś ci nale Ŝ y z kolei wskaza ć , i Ŝ turbulentne otoczenie, w
którym funkcjonuj ą przedsi ę biorstwa, niew ą tpliwie nie sprzyja budowaniu silnej, zamkni ę tej
kultury organizacyjnej, a wr ę cz neguje jednorodno ść , powoduje niepewno ść oraz zwi ę ksza
zło Ŝ ono ść wewn ę trzn ą systemu organizacyjnego, pozwalaj ą c jednostkom i małym grupom na
indywidualne i odpowiednie do sytuacji poszukiwanie rozwi ą za ń . Ró Ŝ norodno ść oczekiwa ń
ze strony otoczenia zmusza organizacje do ró Ŝ nicowania zada ń i ró Ŝ norodnych reakcji na te
naciski. Reakcje te i zadania staj ą si ę udziałem ró Ŝ nych grup pracowniczych, które z
konieczno ś ci kształtuj ą odr ę bne wzory kulturowe. Kultura organizacyjna współczesnego
przedsi ę biorstwa powinna by ć zatem heterogeniczna, co warunkuje jej elastyczno ść , łatw ą
adaptacj ę do wymaga ń szybko zmieniaj ą cego si ę otoczenia, a nawet wyprzedzanie zmian w
otoczeniu. Zło Ŝ ono ść relacji organizacji z otoczeniem niew ą tpliwie prowadzi do
heterogenizacji kultury organizacyjnej 7 .
O tym, Ŝ e kultura organizacyjna powinna by ć wykorzystywana jako tworzywo naturalnych
procesów w organizacji i otoczeniu nie trzeba ju Ŝ dzi ś przekonywa ć mened Ŝ erów, cho ć
ś wiadome działania w zakresie realizacji szczytnych celów o podło Ŝ u społecznym
zwi ą zanych z intencjonalnym kształtowaniem kultury organizacyjnej wci ąŜ nale Ŝą do
rzadko ś ci 8 .
Tak z teoretycznego, jak i z praktycznego punktu widzenia, dostrzegany jest ogromny
wpływ kultury na Ŝ ycie wewn ę trzne organizacji i jej kontakty z otoczeniem.
Zewn ę trzne dostosowanie „oferowane” przez kultur ę organizacyjn ą pomaga przede
wszystkim zredukowa ć niepewno ść wynikaj ą c ą z funkcjonowania w zmiennym otoczeniu.
Intencjonalne kształtowanie kultury organizacyjnej bez w ą tpienia ułatwia stabilizowanie
rzeczywisto ś ci przez wypracowanie i stosowanie gotowych schematów reagowania na zmiany
6 G. Hofstede, Kultury i Organizacje. Zaprogramowanie umysłu , PWE, Warszawa 2000, s. 266.
7 S. Pierzchawka, Kultura elastycznej organizacji , [w:] Zarz ą dzanie przedsi ę biorstwem w turbulentnym
otoczeniu. Ku superelastycznej organizacji , red. R. Krupski, PWE, Warszawa 2005, s. 270 – 272.
8 S. Pierzchawka, op.cit., s. 283 – 287.
4
39639201.002.png
 
M ANAGEMENT F ORUM 2020:
N OWOCZESNE KONCEPCJE I METODY ZARZ Ą DZANIA STRATEGICZNEGO
zachodz ą ce w otoczeniu. Konsekwencj ą redukcji stresów i l ę ków zwi ą zanych z konieczno ś ci ą
przystosowania si ę do nowej i / lub niestabilnej sytuacji jest mobilizacja do działania, wi ę ksza
motywacja, aktywno ść , szybsza adaptacja do specyfiki systemu zarz ą dzania. Kultura
organizacyjna wpływa te Ŝ w znacz ą cy sposób na tak wa Ŝ ne elementy Ŝ ycia firmy, jak
kształtowanie jej relacji zewn ę trznych: z klientami, kooperantami, konkurencj ą .
Kultura organizacyjna pomaga równie Ŝ upora ć si ę z wewn ę trzn ą niepewno ś ci ą
zapewniaj ą c integracj ę wewn ę trzn ą , współprac ę i współdziałanie wszystkich uczestników,
powoduje, Ŝ e przyjmowane s ą takie, a nie inne rozwi ą zania organizacyjne i umo Ŝ liwia
realizacj ę strategii w organizacji. Przestrzegane w przedsi ę biorstwie normy zachowa ń s ą
bowiem istotnym czynnikiem kształtuj ą cym zachowania strategiczne oraz jest tym
czynnikiem, który warunkuje skuteczno ść implementacji programu strategicznego 9 .
K. Obłój uwa Ŝ a ponadto, Ŝ e zasoby maj ą strategiczne znaczenie, gdy daj ą firmie trwał ą
unikalno ść i jednocze ś nie długotrwał ą przewag ę konkurencyjn ą 10 . Przy takim, do ść ogólnym i
w rezultacie enigmatycznym definiowaniu strategiczno ś ci zasobów w zasadzie mo Ŝ na
przyj ąć , Ŝ e ka Ŝ dy zasób jest strategiczny, w tym ka Ŝ dy człowiek, potencjalny pracownik,
który na swój sposób jest unikalny.
Kultura organizacyjna jako twór społeczny obejmuj ą cy wspólnie podzielane przekonania,
które wyciskaj ą pi ę tno na pojmowaniu i identyfikacji własnej organizacji, ma zatem
niepowtarzalny, jedyny i unikatowy charakter. Oprócz niew ą tpliwych korzy ś ci
to Ŝ samo ś ciowego znaczenia kultury organizacyjnej, jej „wyj ą tkowo ść ” generuje problem
indeterminizmu reguł i zasad jej kształtowania, co oczywi ś cie nie oznacza braku mo Ŝ liwo ś ci
kreowania po Ŝą danych postaw i zachowa ń organizacyjnych.
Kultura organizacyjna jest wi ę c zasobem strategicznym i umo Ŝ liwia utrzymywanie
długotrwałej przewagi konkurencyjnej, ale nie przez fakt jej posiadania, lecz wła ś ciwego
intencjalnego kształtowania, a tym samym korzystania z unikalnych cech i swoistej logiki
zbiorowych działa ń organizacji, które odró Ŝ niaj ą j ą od innych organizacji. Ten zestaw cech i
owa logika jest nazywana to Ŝ samo ś ci ą organizacji . Rozwija si ę ona z czasem, pozwala
organizacji zachowa ć ci ą gło ść funkcjonowania i jest dla jej członków ź ródłem identyfikacji 11 .
[szerzej na ten temat:] A. Sta ń da, Kultura organizacyjna w perspektywie strategicznej , [w:] Zeszyty Naukowe
Nr 33, Współczesne tendencje w zarz ą dzaniu , red. K. Zimniewicz, Wydawnictwo AE w Poznaniu, Pozna ń 2003,
s. 89 – 99.
10 K. Obłój, Strategia organizacji , PWE, Warszawa 1998, s. 219.
11 Strategor, Zarz ą dzanie firm ą . Strategie, struktury, decyzje, to Ŝ samo ść : To Ŝ samo ść , PWE, Warszawa 1995, s.
503.
5
9
39639201.003.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin