Relacje medialne między organami administracji samorządowej a mediami lokalnymi.pdf
(
277 KB
)
Pobierz
40580041 UNPDF
Olsztyńska Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania
im. Prof. Tadeusz Kotarbińskiego
Studia podyplomowe Public Relations
Monika Kuczyńska
Relacje medialne między organami administracji
samorządowej a mediami lokalnymi
na przykładzie Ostródy
Praca napisana
pod kierunkiem
Sebastiana Chachołka
Olsztyn, czerwiec 2006 r.
SPIS TREŚCI
Wykaz skrótów użytych w pracy.............................................................2
Wstęp........................................................................................................3
Rozdział I.................................................................................................5
1. Aparat pojęciowy...........................................................................5
2. Relacje medialne...........................................................................12
3. Sposób istnienia w mediach..........................................................14
4. Funkcja rzecznika prasowego w administracji samorządowej.....16
Rozdział II...............................................................................................21
1. Stosunki panujące między mediami lokalnymi a jednostkami
samorządowymi w Ostródzie......................................................21
2. Uwarunkowania istniejących relacji...........................................23
3. Podstawy utworzenia poprawnych relacji medialnych...............24
Rozdział III.............................................................................................26
1. Kontakty oficjalne i nieoficjalne budowane przez rzecznika
prasowego....................................................................................26
2. Zachowanie rzecznika w sytuacjach wyjątkowych....................28
3. Sytuacje kryzysowe.....................................................................29
4. Obowiązki dziennikarzy..............................................................32
Zakończenie...........................................................................................34
Bibliografia............................................................................................36
1
WYKAZ SKRÓTÓW UŻYTYCH W PRACY
art. artykuł
Dz. U. Dziennik Ustaw
KRRiTvKrajowa Rada Radiofonii i Telewizji
MRmedia relations
np.na przykład
nr numer
pkt. punkt
por. porównaj
poz. pozycja
PR public relations
r. rok
tzw.tak zwane
ust. ustęp
zob. zobacz
2
WSTĘP
Niniejsza praca, pt. Relacje medialne między organami administracji
samorządowej a mediami lokalnymi na przykładzie Ostródy, przedstawia kwestię relacji
medialnych, czyli budowy i utrzymania poprawnej współpracy z mediami i
dziennikarzami, prowadzącej do stworzenia pozytywnego obrazu podmiotu w oczach
jego publiczności.
Kreowanie pozytywnego wizerunku jednostek samorządowych poprzez
odpowiednie zarządzanie informacją oraz specyfika pracy administracji rządowej, czyli
konieczność informowania opinii publicznej o swej działalności, jest jednym z
podstawowych wymogów w dobie środków masowego przekazu. Dlatego też celem
pracy jest opis istniejących stosunków między redakcjami mediów lokalnych, a
samorządami oraz propozycja pewnych rozwiązań pozwalających na poprawę i
właściwą realizację zadań media relations.
Opracowanie to nie opisuje pełni zadań stawianych przez public relation w
administracji państwowej, ogranicza się wyłącznie do przedstawienia relacji
medialnych, realizowanych przez rzecznika prasowego, między samorządami a
mediami lokalnymi na przykładzie Ostródy.
Public relations, czyli pozytywne wpływanie na kształtowanie własnego
wizerunku, pojawiło się w świadomości społecznej dopiero na przełomie XIX i XX
wieku, wraz z rozwojem wolnego rynku oraz środków masowego przekazu. W Polsce
zaistniało jeszcze później, gdyż dopiero po przemianach w 1989 roku.
Zadania public relations w administracji rządowej, jako instytucji stanowionej
prawem, niestety najczęściej nie są w pełni realizowane, jeśli już to ograniczone są do
działań media relations, wypełnianych przez rzecznika prasowego danego urzędu.
Władza jako naturalne i niezbywalne źródło informacji zawsze będzie stanowiła obszar
zainteresowania dziennikarzy oraz społeczeństwa. Dlatego tak ważne jest pozytywne
kreowanie jej wizerunku w oczach publiczności, poprzez właściwe zarządzanie
informacjami.
Organy administracji samorządowej są prawnie zobligowane, poprzez
przepisy zawarte w ustawie o dostępie do informacji publicznej z dnia 6 września 2001
roku, do informowania społeczeństwa o swej działalności. Obecnie najlepszym i
3
najszybszym środkiem przekazu są media, dlatego tak ważne jest poprawne i umiejętne
kształtowanie stosunków z dziennikarzami. Zadanie to powinno być realizowane przez
rzecznika prasowego urzędu.
Zagadnienia związane z kreowaniem wizerunku, budowaniem relacji
medialnych i komunikacją są dość dobrze opisane w literaturze światowej, ponieważ
rozpowszechnienie środków masowego przekazu oraz ich rzeczywistej i potencjalnej
roli społecznej, zmusiło do rozwoju badań nad ich działaniem. Większa ilość publikacji
obcojęzycznych wiąże się również ze wcześniejszym rozwojem tej dziedziny w Stanach
Zjednoczonych czy krajach Europy zachodniej.
W literaturze polskiej jest niewiele pozycji poruszających tą problematykę,
wynika to prawdopodobnie z faktu, iż w Polsce bardzo późno (ze względu na sytuację
polityczno gospodarczą) pojawiła się potrzeba pozytywnego wpływu na kreowanie
wizerunku. Jednak w ostatnich kilku latach zdecydowanie zwiększyła się ilość
opracowań o tej tematyce. Istnieją również bardzo ciekawe, w szczególności dla
praktyków PR, strony internetowe.
Praca składa się ze wstępu, trzech rozdziałów podzielonych na podrozdziały,
zakończenia oraz bibliografii. We wstępie zostały nakreślone podstawowe założenia
public relations oraz media relations. Zakończenie zaś jest próbą przedstawienia
możliwości, jakie zaistniałyby po zastosowaniu się do zaproponowanych rozwiązań.
Rozdział I zawiera podstawowe zagadnienia teoretyczne związane z definicją
public relations i mediów oraz sposobu istnienia w mediach i kontaktowania się z nimi.
Jak również opis funkcji i zadań sprawowanych przez rzecznika prasowego.
Kolejna część ma za zadanie przybliżyć istniejące relacje między mediami
lokalnymi a samorządami oraz pokazać, jakie kryją się w nich błędy i możliwości. Jest
również wprowadzeniem do ostatniego rozdziału, przedstawiając podstawowe założenia
niezbędne do nawiązania kontaktów ze środkami masowego przekazu.
Ostatni rozdział dotyczy zasadniczego tematu pracy, czyli zasad współpracy z
mediami i dziennikarzami. Przedstawia wskazówki dotyczące budowania i
podtrzymywania kontaktów oficjalnych i nieoficjalnych oraz nakreśla podstawowe
zasady zachowania się w sytuacjach kryzysowych.
Opracowanie to ma charakter czysto teoretyczny, gdyż zawarte w nim
propozycje i wnioski niestety nie zostaną raczej wcielone do realizacji. Mimo że
pozwoliłyby na usprawnienie przepływu informacji oraz wzrostu prestiżu urzędów w
4
Plik z chomika:
gosicka
Inne pliki z tego folderu:
27 Praca Magisterska Prawo Administracyjne.doc
(902 KB)
26 Praca Magisterska Prawo.doc
(246 KB)
Administracja Publiczna - 2.doc
(65 KB)
Dokument Administracja i prawo administracyjne (7 stron).doc
(71 KB)
Administracja publiczna.doc
(58 KB)
Inne foldery tego chomika:
materiały do prac
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin