Relacje medialne między organami administracji samorządowej a mediami lokalnymi.pdf

(277 KB) Pobierz
40580041 UNPDF
Olsztyńska Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania 
im. Prof. Tadeusz Kotarbińskiego 
Studia podyplomowe Public Relations 
Monika Kuczyńska 
Relacje medialne między organami administracji 
samorządowej a mediami lokalnymi 
na przykładzie Ostródy 
Praca napisana 
pod kierunkiem 
Sebastiana Chachołka 
Olsztyn, czerwiec 2006 r.
40580041.002.png
SPIS TREŚCI 
Wykaz skrótów użytych w pracy.............................................................2 
Wstęp........................................................................................................3 
Rozdział I.................................................................................................5 
1. Aparat pojęciowy...........................................................................5 
2. Relacje medialne...........................................................................12 
3. Sposób istnienia w mediach..........................................................14 
4. Funkcja rzecznika prasowego w administracji samorządowej.....16 
Rozdział II...............................................................................................21 
1. Stosunki panujące między mediami lokalnymi a jednostkami 
samorządowymi w Ostródzie......................................................21 
2. Uwarunkowania istniejących relacji...........................................23 
3. Podstawy utworzenia poprawnych relacji medialnych...............24 
Rozdział III.............................................................................................26 
1. Kontakty oficjalne i nieoficjalne budowane przez rzecznika 
prasowego....................................................................................26 
2. Zachowanie rzecznika w sytuacjach wyjątkowych....................28 
3. Sytuacje kryzysowe.....................................................................29 
4. Obowiązki dziennikarzy..............................................................32 
Zakończenie...........................................................................................34 
Bibliografia............................................................................................36
40580041.003.png
WYKAZ SKRÓTÓW UŻYTYCH W PRACY 
art.­ artykuł 
Dz. U.­ Dziennik Ustaw 
KRRiTv­Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji 
MR­media relations 
np.­na przykład 
nr­ numer 
pkt.­ punkt 
por.­ porównaj 
poz.­ pozycja 
PR­ public relations 
r.­ rok 
tzw.­tak zwane 
ust.­ ustęp 
zob.­ zobacz
40580041.004.png
WSTĘP 
Niniejsza praca, pt. Relacje medialne między organami administracji 
samorządowej a mediami lokalnymi na przykładzie Ostródy, przedstawia kwestię relacji 
medialnych, czyli budowy i utrzymania poprawnej współpracy z mediami i 
dziennikarzami, prowadzącej do stworzenia pozytywnego obrazu podmiotu w oczach 
jego publiczności. 
Kreowanie pozytywnego wizerunku jednostek samorządowych poprzez 
odpowiednie zarządzanie informacją oraz specyfika pracy administracji rządowej, czyli 
konieczność informowania opinii publicznej o swej działalności, jest jednym z 
podstawowych wymogów w dobie środków masowego przekazu. Dlatego też celem 
pracy jest opis istniejących stosunków między redakcjami mediów lokalnych, a 
samorządami oraz propozycja pewnych rozwiązań pozwalających na poprawę i 
właściwą realizację zadań media relations. 
Opracowanie to nie opisuje pełni zadań stawianych przez public relation w 
administracji państwowej, ogranicza się wyłącznie do przedstawienia relacji 
medialnych, realizowanych przez rzecznika prasowego, między samorządami a 
mediami lokalnymi na przykładzie Ostródy. 
Public relations, czyli pozytywne wpływanie na kształtowanie własnego 
wizerunku, pojawiło się w świadomości społecznej dopiero na przełomie XIX i XX 
wieku, wraz z rozwojem wolnego rynku oraz środków masowego przekazu. W Polsce 
zaistniało jeszcze później, gdyż dopiero po przemianach w 1989 roku. 
Zadania public relations w administracji rządowej, jako instytucji stanowionej 
prawem, niestety najczęściej nie są w pełni realizowane, jeśli już to ograniczone są do 
działań media relations, wypełnianych przez rzecznika prasowego danego urzędu. 
Władza jako naturalne i niezbywalne źródło informacji zawsze będzie stanowiła obszar 
zainteresowania dziennikarzy oraz społeczeństwa. Dlatego tak ważne jest pozytywne 
kreowanie jej wizerunku w oczach publiczności, poprzez właściwe zarządzanie 
informacjami. 
Organy administracji samorządowej są prawnie zobligowane, poprzez 
przepisy zawarte w ustawie o dostępie do informacji publicznej z dnia 6 września 2001 
roku, do informowania społeczeństwa o swej działalności. Obecnie najlepszym i
40580041.005.png
najszybszym środkiem przekazu są media, dlatego tak ważne jest poprawne i umiejętne 
kształtowanie stosunków z dziennikarzami. Zadanie to powinno być realizowane przez 
rzecznika prasowego urzędu. 
Zagadnienia związane z kreowaniem wizerunku, budowaniem relacji 
medialnych i komunikacją są dość dobrze opisane w literaturze światowej, ponieważ 
rozpowszechnienie środków masowego przekazu oraz ich rzeczywistej i potencjalnej 
roli społecznej, zmusiło do rozwoju badań nad ich działaniem. Większa ilość publikacji 
obcojęzycznych wiąże się również ze wcześniejszym rozwojem tej dziedziny w Stanach 
Zjednoczonych czy krajach Europy zachodniej. 
W literaturze polskiej jest niewiele pozycji poruszających tą problematykę, 
wynika to prawdopodobnie z faktu, iż w Polsce bardzo późno (ze względu na sytuację 
polityczno­ gospodarczą) pojawiła się potrzeba pozytywnego wpływu na kreowanie 
wizerunku. Jednak w ostatnich kilku latach zdecydowanie zwiększyła się ilość 
opracowań o tej tematyce. Istnieją również bardzo ciekawe, w szczególności dla 
praktyków PR, strony internetowe. 
Praca składa się ze wstępu, trzech rozdziałów podzielonych na podrozdziały, 
zakończenia oraz bibliografii. We wstępie zostały nakreślone podstawowe założenia 
public relations oraz media relations. Zakończenie zaś jest próbą przedstawienia 
możliwości, jakie zaistniałyby po zastosowaniu się do zaproponowanych rozwiązań. 
Rozdział I zawiera podstawowe zagadnienia teoretyczne związane z definicją 
public relations i mediów oraz sposobu istnienia w mediach i kontaktowania się z nimi. 
Jak również opis funkcji i zadań sprawowanych przez rzecznika prasowego. 
Kolejna część ma za zadanie przybliżyć istniejące relacje między mediami 
lokalnymi a samorządami oraz pokazać, jakie kryją się w nich błędy i możliwości. Jest 
również wprowadzeniem do ostatniego rozdziału, przedstawiając podstawowe założenia 
niezbędne do nawiązania kontaktów ze środkami masowego przekazu. 
Ostatni rozdział dotyczy zasadniczego tematu pracy, czyli zasad współpracy z 
mediami i dziennikarzami. Przedstawia wskazówki dotyczące budowania i 
podtrzymywania kontaktów oficjalnych i nieoficjalnych oraz nakreśla podstawowe 
zasady zachowania się w sytuacjach kryzysowych. 
Opracowanie to ma charakter czysto teoretyczny, gdyż zawarte w nim 
propozycje i wnioski niestety nie zostaną raczej wcielone do realizacji. Mimo że 
pozwoliłyby na usprawnienie przepływu informacji oraz wzrostu prestiżu urzędów w
40580041.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin