Jakość administracji samorządu województwa śląskiego.pdf
(
595 KB
)
Pobierz
Microsoft Word - ARR.doc
UNIWERSYTET WARSZAWSKI
Podyplomowe Studium Rozwoju Regionalnego i Polityki Regionalnej
AKADEMIA ROZWOJU REGIONALNEGO
PRACA DYPLOMOWA
Tomasz Kupiec
nr karty słuchacza 49/ARR/05/06
J
AKO
ĺĘ
ADMINISTRACJI
SAMORZ
ġ
DU WOJEWÓDZTWA
ĺ
L
ġ
SKIEGO
/
DIAGNOZA Z WYKORZYSTANIEM MODELU
„7
S
”/
pod kierunkiem: prof. dra hab. Grzegorza Gorzelaka
Warszawa 2006
Spis tre
Ļ
ci:
Wst
ħ
p
.....................................................................................................................................- 3 -
1.
Administracja samorz
Ģ
du województwa
.....................................................................- 5 -
1.1. Istota i zakres działania ..............................................................................................- 5 -
1.2. Zagadnienie jako
Ļ
ci administracji..............................................................................- 8 -
2.
Model “7s” - teoretyczna podstawa
............................................................................- 11 -
2.1. Geneza......................................................................................................................- 11 -
2.2. Konstrukcja ..............................................................................................................- 14 -
3.
Analiza elementów administracji Samorz
Ģ
du Województwa
ĺ
l
Ģ
skiego
.................- 18 -
3.1. Struktura...................................................................................................................- 18 -
3.2. Strategia ...................................................................................................................- 22 -
3.3. Systemy....................................................................................................................- 27 -
3.4. Personel ....................................................................................................................- 32 -
3.5. Styl ...........................................................................................................................- 35 -
3.6. Umiej
ħ
tno
Ļ
ci ............................................................................................................- 37 -
3.7. Wspólne warto
Ļ
ci .....................................................................................................- 39 -
4.
Syntetyczna ocena jako
Ļ
ci administracji Samorz
Ģ
du Województwa
ĺ
l
Ģ
skiego
....- 41 -
4.1. Metoda oceny...........................................................................................................- 41 -
4.2. Jako
Ļę
administracji samorz
Ģ
du województwa
Ļ
l
Ģ
skiego........................................- 46 -
Zako
ı
czenie
........................................................................................................................- 64 -
Wykaz literatury
................................................................................................................- 66 -
S
PIS TABEL
...........................................................................................................................- 69 -
S
PIS RYSUNKÓW
...................................................................................................................- 70 -
S
PIS WYKRESÓW
..................................................................................................................- 71 -
S
PIS ZAŁ
ġ
CZNIKÓW
.............................................................................................................- 72 -
- 2 -
Wst
ħ
p
Region jako wspólnota samorz
Ģ
dowa, maj
Ģ
ca prawo do samodzielnego decydowania o
sobie i swojej przyszło
Ļ
ci, jest w polskich realiach tworem stosunkowo nowym. Samorz
Ģ
d
województwa został powołany z mocy ustawy z dniem 1 stycznia 1999 r., wi
ħ
c od samego
pocz
Ģ
tku jego istnienia zarz
Ģ
dzaj
Ģ
cy regionem funkcjonuj
Ģ
w warunkach otwartej gospodarki
rynkowej. Zło
Ň
ono
Ļę
procesów zachodz
Ģ
cych w gospodarce regionalnej oraz dynamika i
rosn
Ģ
ca z czasem konkurencyjno
Ļę
otoczenia
1
, a tak
Ň
e ogrom potrzeb wewn
ħ
trznych i mocno
ograniczone mo
Ň
liwo
Ļ
ci ich zaspokajania wymogły na władzach województwa zastosowanie
nowego, strategicznego podej
Ļ
cia do zarz
Ģ
dzania rozwojem regionu. Konieczno
Ļę
ta wydaje
si
ħ
by
ę
powszechnie postrzegan
Ģ
i akceptowan
Ģ
– wszystkie województwa ju
Ň
w pierwszych
latach swojego funkcjonowania przygotowały strategie rozwoju, które obecnie zostały
zaktualizowane
2
.
Samodzielny w swoich działaniach, wyposa
Ň
ony w maj
Ģ
tek i moc stanowienia prawa
samorz
Ģ
d, ma mo
Ň
liwo
Ļę
stymulowania i ukierunkowywania rozwoju regionu. Nie
podejmuj
Ģ
c próby oceny na ile istotny jest to wpływ, mo
Ň
na bez w
Ģ
tpliwo
Ļ
ci stwierdzi
ę
, i
Ň
znaczenie działa
ı
i decyzji podejmowanych przez organy samorz
Ģ
du województwa
zdecydowanie wzrosło w 2004 roku, gdy wraz z przyst
Ģ
pieniem Polski do Unii Europejskiej
województwa uzyskały dost
ħ
p do funduszy strukturalnych. Znaczenie to, a tym samym ranga
samorz
Ģ
du i przede wszystkim odpowiedzialno
Ļę
za podejmowane decyzje, wzro
Ļ
nie
ponownie w latach 2007-2013, wprost proporcjonalnie do zwi
ħ
kszonego strumienia unijnych
funduszy oraz wi
ħ
kszej samodzielno
Ļ
ci województw w zakresie ich wykorzystania. W tym
kontek
Ļ
cie istotn
Ģ
wydaje si
ħ
odpowied
Ņ
na pytanie, o zdolno
Ļę
organów samorz
Ģ
du do
skutecznego zarz
Ģ
dzania regionem oraz o warunki jakie nale
Ň
y spełni
ę
by skuteczno
Ļę
ta była
wy
Ň
sza.
Przed dwoma laty, pisz
Ģ
c prac
ħ
magistersk
Ģ
z zakresu zarz
Ģ
dzania strategicznego
rozwojem lokalnym przyj
Ģ
łem zało
Ň
enie,
Ň
e to strategia rozwoju jest czynnikiem
determinuj
Ģ
cym powodzenie społeczno
Ļ
ci lokalnej. Maj
Ģ
c
Ļ
wiadomo
Ļę
istnienia innych
warunków uznałem, i
Ň
to wła
Ļ
nie strategia, a tak
Ň
e podej
Ļ
cie do jej przygotowania i
1 Jak stwierdził A Klasik “polskim regionom od pocz
Ģ
tku ich upodmiotowienia zagra
Ň
ała marginalizacja na
scenie narodowej oraz w grze o rozwój w skali europejskiej i globalnej”, A. Klasik,
Strategia rozwoju regionu,
Studia Regionalne i Lokalne, nr 3/2000, s. 7.
2 Wprawdzie obowi
Ģ
zek okre
Ļ
lenia strategii rozwoju województwa wynika wprost z ustawy - Art. 11, ust. 1
ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorz
Ģ
dzie województwa (Dz.U. nr 91, poz. 576 ze zm.) - ale przyjmuj
ħ
optymistyczne zało
Ň
enie, i
Ň
przynajmniej wi
ħ
kszo
Ļę
samorz
Ģ
dów opracowała dokument z poczucia własnej
potrzeby, a nie obowi
Ģ
zku wynikaj
Ģ
cego z ustawy.
- 3 -
wdro
Ň
enia, kształtuj
Ģ
je. Do
Ļ
wiadczenia zwi
Ģ
zane z prac
Ģ
w urz
ħ
dzie marszałkowskim
przekonały mnie jednak,
Ň
e skuteczno
Ļę
zarz
Ģ
dzania gmin
Ģ
, czy regionem, zale
Ň
y od
szerokiego spektrum czynników, z których strategia nie musi by
ę
najwa
Ň
niejsza, a
przynajmniej nie jest w stanie zneutralizowa
ę
oddziaływania pozostałych.
Celem niniejszego opracowania jest zatem diagnoza administracji samorz
Ģ
du
województwa
Ļ
l
Ģ
skiego jako organizacji, przez pryzmat jej zdolno
Ļ
ci do skutecznego
działania na rzecz rozwoju regionu. Diagnoza zostanie przeprowadzona z wykorzystaniem,
modelu “7s”, pozwalaj
Ģ
cego na cało
Ļ
ciowe przedstawienie organizacji, zaprezentowanego w
1980 roku i od tego czasu z powodzeniem wykorzystywanego w sferze biznesu. Równolegle
wi
ħ
c do analizy jako
Ļ
ci administracji samorz
Ģ
du województwa oceniona zostanie tak
Ň
e
przydatno
Ļę
modelu “7s”, jako narz
ħ
dzia diagnozy na gruncie bada
ı
regionalnych.
Praca ma charakter jedynie u
Ň
ytkowy, przedstawia w uporz
Ģ
dkowany sposób zbiór – z
konieczno
Ļ
ci subiektywnych – obserwacji procesów zachodz
Ģ
cych w diagnozowanej
organizacji i jej niedomaga
ı
oraz propozycji na zmian
ħ
istniej
Ģ
cej sytuacji. Nie została
natomiast postawiona w niej
Ň
adna teza, która nadawałaby si
ħ
do potwierdzenia b
Ģ
d
Ņ
obalenia
i prowadziła do warto
Ļ
ciowej teorii
3
. Wynika to z jednej strony z faktu, i
Ň
przedstawiony
materiał dotyczy zaledwie jednego województwa i nie pozwala na wyci
Ģ
ganie daleko id
Ģ
cych
wniosków, a z drugiej z przekonania autora o niemo
Ň
no
Ļ
ci udowodnienia czegokolwiek na
gruncie nauk społecznych, przy bogatym nawet materiale badawczym
4
.
Tre
Ļę
pracy została uj
ħ
ta w czterech rozdziałach, z których pierwsze dwa maj
Ģ
charakter teoretyczny, za
Ļ
dwa nast
ħ
pne praktyczny. Pierwszy rozdział prezentuje poj
ħ
cie
administracji samorz
Ģ
du, zakres jej działania oraz problematyk
ħ
jako
Ļ
ci administracji.
Rozdział drugi charakteryzuje model “7s”, stanowi
Ģ
cy podstaw
ħ
pó
Ņ
niejszej analizy. Trzeci
rozdział w sposób opisowy przedstawia funkcjonowanie administracji samorz
Ģ
du
województwa
Ļ
l
Ģ
skiego w obszarach zaproponowanych przez model „7s”. W czwartym
podj
ħ
to prób
ħ
stworzenia zbiorczego wska
Ņ
nika pozwalaj
Ģ
cego na dokonanie syntetycznej
oceny jako
Ļ
ci tej
Ň
e administracji.
3 Przynajmniej zgodnie z wymogami, jakie teorii naukowej stawiał filozof nauki, Sir Karl Popper -
Conjectures
and refutations: the growth of scientific knowledge
London: Routledge 1989, s. 33-39.
4 Tak długo jak nie istnieje mo
Ň
liwo
Ļę
przeprowadzenia kontrolowanego, powtarzalnego eksperymentu na
jakkolwiek definiowanym 'regionie', twierdzenie
Ň
e dowiodło si
ħ
istnienia prostych zale
Ň
no
Ļ
ci w tak
skomplikowanym i nieizolowanym układzie jest pozbawione jakiejkolwiek warto
Ļ
ci. Trudno zaufa
ę
te
Ň
,
maj
Ģ
cym rozwi
Ģ
za
ę
ten problem metodom statystycznym, je
Ň
eli u
Ļ
wiadomimy sobie,
Ň
e matematyka procesów
stochastycznych jest w zasadzie manifestacj
Ģ
bezradno
Ļ
ci nauki wobec zjawisk cho
ę
troch
ħ
bardziej
skomplikowanych ni
Ň
zderzenie dwóch kul.
- 4 -
1.
Administracja samorz
Ģ
du województwa
1.1.
Istota i zakres działania
Poj
ħ
cie administracji samorz
Ģ
dowej jest oczywi
Ļ
cie bezpo
Ļ
rednio zwi
Ģ
zane z samym
samorz
Ģ
dem terytorialnym. Niejasno
Ļ
ci w rozumieniu poj
ħ
cia administracji samorz
Ģ
du mo
Ň
e
rodzi
ę
fakt, i
Ň
samorz
Ģ
d terytorialny jest cz
ħ
sto przedstawiany jako administracja – odmienna
od rz
Ģ
dowej forma organizacji administracji publicznej. Zgodnie za
Ļ
z definicj
Ģ
E.
Ochendowskiego, samorz
Ģ
d terytorialny to zwi
Ģ
zek lokalnego społecze
ı
stwa, powołany do
samodzielnego wykonywania administracji publicznej
5
. W teorii administracji samorz
Ģ
d
uznaje si
ħ
wi
ħ
c za form
ħ
decentralizacji administracji publicznej, a administracj
ħ
samorz
Ģ
dow
Ģ
zalicza si
ħ
do wykonawczego pionu władzy
6
.
Na potrzeby niniejszej pracy administracja samorz
Ģ
du województwa b
ħ
dzie rozumiana
zgodnie z art. 3 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorz
Ģ
dzie województwa
7
, jako system
społeczny zespolony w jednym urz
ħ
dzie i pod jednym zwierzchnikiem w osobie marszałka,
czyli urz
Ģ
d marszałkowski. Elementem administracji samorz
Ģ
du województwa jest tak
Ň
e
marszałek i pozostali członkowie zarz
Ģ
du województwa jako bezpo
Ļ
redni zwierzchnicy
pracowników urz
ħ
du.
Zakres działania tak okre
Ļ
lonej administracji wynika wprost z rozdziału drugiego
ustawy powołuj
Ģ
cej samorz
Ģ
d województwa. Art. 11 zobowi
Ģ
zuje samorz
Ģ
d do prowadzenia
polityki rozwoju województwa, na któr
Ģ
składa si
ħ
m.in. utrzymanie i rozbudowa
infrastruktury społecznej i technicznej czy wspieranie rozwoju nauki. Art. 14 wymienia
równie
Ň
szereg zakresów od kultury i ochrony zabytków do ochrony praw konsumentów, w
ramach których samorz
Ģ
d ma obowi
Ģ
zek wykonywania konkretnych zada
ı
. Ust 5 art. 11
wspomina dodatkowo, i
Ň
do samorz
Ģ
du województwa nale
Ň
y wykonywanie zada
ı
zwi
Ģ
zanych z rozwojem regionalnym na obszarze województwa. Na podstawie powy
Ň
szych
zapisów mo
Ň
na wi
ħ
c stwierdzi
ę
,
Ň
e podstawowym zadaniem samorz
Ģ
du województwa, na
którym koncentruj
Ģ
si
ħ
(lub przynajmniej powinny) działania jego administracji, jest rozwój
regionalny.
Samo poj
ħ
cie rozwoju regionalnego bywa definiowane na wiele sposobów. Wspólne
dla wi
ħ
kszo
Ļ
ci definicji jest postrzeganie go jako procesu trwałych zmian na lepsze, zarówno
w sensie ilo
Ļ
ciowym, jak i jako
Ļ
ciowym, czyli jako wzrost i popraw
ħ
w ró
Ň
nych wymiarach
5
M. Kotulski,
Poj
ħ
cie i istota samorz
Ģ
du terytorialnego,
Samorz
Ģ
d Terytorialny nr 1-2/2000.
6
Ibid.
7
Ustawa z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorz
Ģ
dzie województwa (Dz.U. nr 91, poz. 576 ze zm.)
- 5 -
Plik z chomika:
gosicka
Inne pliki z tego folderu:
27 Praca Magisterska Prawo Administracyjne.doc
(902 KB)
26 Praca Magisterska Prawo.doc
(246 KB)
Administracja Publiczna - 2.doc
(65 KB)
Dokument Administracja i prawo administracyjne (7 stron).doc
(71 KB)
Administracja publiczna.doc
(58 KB)
Inne foldery tego chomika:
materiały do prac
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin