Nauka Administracji z Elementami Etyki.doc

(279 KB) Pobierz
Wstęp do Nauk Prawnych

Wykładowca: prof. dr hab. Barbara Kudrycka

Ćwiczeniowiec: dr Marta Rękawek – Pachwicewicz

 

 

 

 

 

 

 

 

Nauka Administracji

z Elementami Etyki

 

 

WSAP_LOGO

 

 

 

 

Semestr II

Rok akademicki 2007-2008

18

 


              SPIS TREŚCI

 

Lektury              4

Rozdział I: Podstawowe pojęcia i definicje              5

1. Nauka administracji jako interdyscyplinarna nauka społeczna              5

2. Metody badawcze nauki administracji publicznej              7

3. Nauka administracji publicznej a nauka prawa administracyjnego              9

4. Związki nauki administracji publicznej z innymi dziedzinami naukowymi              10

5. Pojęcie administracji publicznej i jej rola w funkcjonowaniu państwa              10

6. Podstawowe funkcje administracji              10

 

Rozdział II: Sfery działań. Teoria organów w kontekście
budowy organizacji              13

1. Czynniki kształtujące administracje publiczną.              13

2. Rodzaje organów administracji publicznej             

3. Sposoby kreacji organów             

4. Podstawy organizacji administracji publiczne. Struktury pionowe i poziome             

5. Klasyczna organizacja biurokratyczna             

 

Rozdział III: Kierowanie i planowanie w administracji             

1. Administracja jako organizacja w rozumieniu teorii organizacji             

2. Potrzeba kierowania w organizacji             

3. Działanie administracji publicznej             

4. Planowanie i zarządzanie strategiczne             

 

Rozdział IV: Kadry w administracji             

Historia. Ludzie. Wynagrodzenia             

 

Rozdział V: Etyka w administracji publicznej             

Normy etyczne pracownika administracji publicznej w państwie prawa.             

 

 

Literatura:

1.   J. Boć, A. Błaś, J. Jeżewski; Administracja publiczna; Wrocław 2003

2.   Edward Knosala; Zarys nauki administracji; wyd. Zakamycze, Kraków 2006

3.   M. Jełowicki; Podstawy organizacji administracji publicznej. Zagadnienia teoretyczne;
wyd. Wyższa Szkoła Handlu i Prawa, Warszawa 1998

 

Rozdział I:

Podstawowe pojęcia i definicje

 

 

1. Nauka administracji jako interdyscyplinarna nauka społeczna

E. Knosala, s.19-28

 

1.1. Nauka administracji jako dyscyplina naukowa

 

Administracja, w szerokim znaczeniu tego słowa, oznacza czyjąś trwałą i planowaną działalność, ogarniającą pewną liczbę ludzi i wielość dóbr, a zmierzającej w ostatecznym swym celu do zaspokojenia własnych, administrującego lub cudzych potrzeb.

Jeżeli są to potrzeby lub interesy osób prywatnych – mówimy o administracji prywatnej.

Jeśli zaś chodzi o interesy i potrzeby ciał publicznoprawnych – mówimy o administracji publicznej. Można ją określić jako trwałą działalność mającą na celu załatwienie spraw należących do organizacji publicznoprawnych, takich jak państwo, ciała samorządowe, zakłady publiczne, itd.

Teoria rozdziału prawa na publiczne i prywatne ma ograniczone znaczenie dla rozgraniczenia między administracją publiczną a prywatną. Nie jest bowiem przesądzające to, czy administracja prowadzona jest w formach prawa publicznego czy prywatnego.

Dokonanie rozgraniczenia między administracją publiczną a prywatną nie zawsze jest łatwe do przeprowadzenia, przede wszystkim dlatego, że różnice między państwem a społeczeństwem ulegają zatarciu. Administracja publiczna przejmuje coraz więcej zadań, które wcześniej samodzielnie realizowało społeczeństwo (np. opieka nad starszymi). Patrząc w drugą stronę – powstają różnorodne organizacje prywatne, które przejmują zadania publiczne – odnosi się to głównie do organizacji spełniających zadania socjalne (związki zawodowe, niektóre stowarzyszenia, związki wyznaniowe, itd.).

Administracja w znaczeniu instytucjonalnym  stanowi wyodrębniony zakres działania państwa oraz zespół zależnych lub niezależnych od państwa organizacji mających osobowość prawną (publiczną lub prywatną), który nie obejmuje ustawodawstwa, sądownictwa oraz rządzenia.

Administracja w znaczeniu funkcjonalnym – wg nauki administracji – administracja organizuje „wytwarzanie” świadczeń, np. oświatowych, kulturalnych, zdrowotnych, komunalnych, w zakresie bezpieczeństwa publicznego, itd. Same świadczenia nie interesują nauki administracji; zajmuje się głównie procesem podejmowania decyzji. Można zatem naukę administracji określić jako naukę zajmującą się teorią decyzji w administracji publicznej.

Administracja (w znaczeniu nauki administracji) z jednej strony jest instytucja powołaną do podejmowania decyzji, z drugiej strony natomiast działalnością decyzyjną instytucji administracyjnych. A więc administracja ma dwie strony – jest zarówno działaniem, jak też strukturą.

W obrębie nauk administracyjnych wyodrębniono trzy dyscypliny:

1.      Nauka administracji – zajmuje się dostarczaniem wiedzy na temat rzeczywistości administracyjnej istniejącej w danym czasie.

2.      Polityka administracyjna – zajmuje się celowym kształtowaniem działań administracji.

3.      Prawo administracyjne – zajmuje się badaniem normami prawnymi regulującymi zadania administracji publicznej oraz treść praw i obowiązków adresatów, nakładanych na nich w wyniku realizacji norm prawa administracyjnego.

Dyskusyjne jest uznanie polityki administracyjnej jako odrębnej nauki. Mając to na uwadze można przyjąć założenie, że do nauki administracji należą wszystkie gałęzie nauk administracyjnych z wyjątkiem prawa administracyjnego. Sama nauka administracji może być ujmowana w kategoriach teorii deskryptywnej lub preskryptywnej.

 

1.2. Nauka administracji jako nauka społeczna

 

Administracja jest częścią systemu społecznego, zaś nauka administracji należy do nauk społecznych. Każda z nauk społecznych ma wyodrębniony obszar zjawisk społecznych jako przedmiot swoich badań. Ale nie oznacza to, że zamykają się w tym zakresie – często ze sobą współpracują wykorzystując wspólne definicje i metody badawcze. Nauka administracji uczestniczy w kształtowaniu części ogólnej nauk społecznych, ale przede wszystkim korzysta z jej ustaleń, przejmując niektóre pojęcia, metody oraz inne osiągnięcia, przystosowując je do własnych specyficznych potrzeb badawczych.

Instrumentalny charakter prawa administracyjnego – normy prawne regulują fakty będące przedmiotem zainteresowania nauki administracji. Normy prawne nie mają żadnej samoistnej wartości, są traktowane instrumentalnie. Wyznaczają procedury i czy te procedury są legalne.

 

1.3. Struktura wewnętrzna nauki administracji

 

W obrębie nauki administracji można wyróżnić część ogólną (obejmuje pojęcia wspólne dla wszystkich gałęzi administracji) i część ogólną (obejmuje pojęcia i problemy charakterystyczne jedynie dla niektórych gałęzi administracji, np. policja, administracja samorządowa, administracja zdrowia, kultury, oświaty, badań naukowych, itd.).

Część ogólna obejmuje następujący krąg problemów:

1.    Nauka administracji musi określić swoje pole badawcze (przedmiot badań), cele poznawcze, metody, historię oraz jej rzeczywisty stan.

2.    Administracja i otoczenie:

·         pozycja administracji w obrębie aparatu państwa,

·         relacje administracji ze społeczeństwem oraz zorganizowanymi grupami społecznymi,

·         zadania administracji.

3.    Organizacja administracji publicznej:

·        analiza racjonalności hierarchicznych struktur administracji oraz ich rzeczywisty kształt;

·        przestrzenna organizacja administracji – administracja geograficzna;

·        uwarunkowania społeczne i polityczne występujące w danym państwie;

·        budowa instytucji administracyjnych.

4.    Administracja jako proces decyzyjny. Występują trzy rodzaje decyzji:

·        kontrolna,

·        planistyczna,

·        wykonawcza.

Decyzje kontrolne mogą stanowić impuls do rozpoczęcia nowego cyklu, poprzez wpływ na decyzje planistyczne (ich zmianę) oraz decyzje wykonawcze (ich krytykę).

5.    Środki finansowe i personalne:

·        pojęcie korpusu urzędniczego,

·        selekcja urzędników,

·        wykształcenie i dokształcanie urzędników,

·        status prawny urzędników,

·        budżet,

·        zasady gospodarki finansowej.

6.    Automatyzacja administracji (komputery, wszelkie maszyny biurowe).

 

1.4. Poznawcze funkcje nauki administracji

 

Nauki społeczne mogą być uprawiane jako nauki deskryptywne (opisowe) i preskryptywne (normatywne).

Teoria deskryptywna nauki administracji – celem nauki administracji jest udzielenie odpowiedzi na pytanie, czym jest administracja, jak działa oraz czym się zajmuje. Zajmuje się opisem rzeczywistości administracyjnej, z uwzględnieniem konkretnych uwarunkowań ustrojowych, politycznych, społecznych i gospodarczych.

Teoria preskryptywna nauki administracji – polega na formułowaniu przez naukę administracji wytycznych, jak celowo administrować oraz jakie muszą być spełnione w tym zakresie warunki.

W ramach tej funkcji, nauka administracji nie może wypracować uniwersalnego systemu zasad, który zapewniłby racjonalne i celowe działanie administracji – każda administracja ma różne cele. Jednakże stanowi ona zarówno impuls dla rozwoju nauki administracji i jest sensem jej istnienia.

 

 

2. Metody badawcze nauki administracji publicznej

E. Knosala, s. 30-39

 

2.1. Zagadnienia ogólne

 

Nauka administracji nie wypracowała własnych metod badawczych; wykorzystuje metody stosowane w socjologii, naukach o zarządzaniu, politologii czy ekonomii.

Punktem wyjścia do badań jest problem, który wymaga rozwiązania, przedstawiony w jednej lub kilku hipotezach. Celem badań nauki administracji jest weryfikacja lub falsyfikacja hipotezy albo stwierdzenie, że jest ona nierozwiązywalna.

Fazy procesu badawczego:

1.    Faza przygotowawcza – wyjaśnienie podjętego problemu, w szczególności na podstawie zgromadzonej literatury oraz sformułowanie hipotezy badawczej.

2.    Faza planowania – przygotowanie programu badawczego oraz określenie technik badawczych, wyznaczenie pola badawczego oraz wyjaśnienie podstawowych pojęć, itd.

3.    Gromadzenie materiału – w szczególności o charakterze empirycznym.

4.    Ocena zgromadzonych informacji oraz wysunięcie wniosków, a także odpowiedź na sformułowane hipotezy.

5.    Próba uogólnienia wyników, w szczególności w wymiarze teoretycznym, ewentualnie sformułowanie nowych pojęć.

 

2.2. Gromadzenie informacji

 

W socjologii wyodrębnia się trzy typowe metody uzyskiwania informacji:

1.    Wywiad, którego istotą jest uzyskanie przez decydenta informacji na temat stanu faktycznego, życzeń oraz wyobrażeń, itd.; może mieć formę ustną lub pisemną.

2.    Analiza dokumentów, tzn. analiza pisemnie sporządzonych aktów, w wyniku której uzyskuje się informacje.

3.    Obserwacja.

Ponadto w naukach społecznych stosuje się takie metody jak:

·         eksperyment,

·         socjometria,

·         metoda próby reprezentatywnej.


Wytyczne w zakresie wyboru metod badawczych:

·         muszą dawać wiarygodne i istotne informacje,

·         uzyskany wynik ni może jawić się jako przypadkowy, ale taki, który można zrekonstruować w drodze postępowania dedukcyjnego.,

·         ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin