Karta graficzna.pdf

(259 KB) Pobierz
725049329 UNPDF
Karta graficzna, często też określana też mianem akceleratora grafiki, to element komputera
tworzący sygnał dla monitora. Podstawowym zadaniem karty graficznej jest przechowywanie
informacji o tym jak powinien wyglądać ekran monitora i odpowiednim sterowaniu
monitorem.
Większość kart graficznych (i wszystkie współczesne) składają sie z następujących
elementów:
- Procesor graficzny (GPU) - odpowiedzialny za generowanie obrazu w pamięci obrazu
- Pamięć obrazu - VideoRAM, bufor ramki (ang. framebuffer) - przechowuje cyfrowe dane o
obrazie.
- Pamięć ROM - pamięć przechowująca dane (np. dane generatora znaków) lub firmware
karty graficznej, obecnie realizowana jako pamięć flash
- DAC - przetwornik C/A (ang. Digital-to-Analog Converter) - odpowiedzialny
za przekształcenie cyfrowych danych z pamięci obrazu na sygnał sterujący dla monitora
analogowego; w przypadku kart wyłącznie z wyjściem cyfrowym DAC nie stosuje sie
Interfejs do systemu komputerowego - umożliwia wymianę danych i sterowanie kartą
graficzną - zazwyczaj PCI, AGP, PCI-Express.
Wiele z kart graficznych posiada także:
- Framegrabber - układ zamieniający zewnętrzny, analogowy sygnał wideo na postać cyfrową
- Procesor wideo - układ wspomagający dekodowanie i przetwarzanie strumieniowych
danych wideo; w najnowszych konstrukcjach zintegrowany z procesorem graficznym.
Pierwsze karty graficzne potrafiły jedynie wyświetlać znaki alfabetu łacińskiego ze
zdefiniowanego w pamięci karty generatora znaków - tryb tekstowy. Kolejna generacja kart
graficznych potrafiła już wyświetlać w odpowiednim kolorze poszczególne punkty (piksele) -
tryb graficzny. Nowoczesne procesory graficzne udostępniają wiele funkcji ułatwiających i
przyśpieszających pracę programów. Możliwe jest narysowanie odcinka, trójkąta, wieloboku,
wypełnienie ich zadanym kolorem lub wzorem, tzw. akceleracja 2D. Większość kart na rynku
posiada również wbudowane funkcje ułatwiające tworzenie obrazu przestrzeni
trójwymiarowej, tzw. akceleracja 3D. Niektóre posiadają zaawansowane algorytmy potrafiące
na przykład wybrać tylko widoczne na ekranie elementy z przestrzeni.
W 1979 roku firma IBM rozpoczęła sprzedaż swojego pierwszego komputera osobistego w
którym wyświetlano informacje na ekranie zdolnym pomieścić 16 linii, po 64 znaki każda. W
1981 roku IBM wprowadził do sprzedaży IBM 5150 Personal Computer, które doczekało się
lepszego adaptera graficznego - MDA (Monochrome Display Adapter). Urządzenie potrafiło
wyświetlić aż 25 linii tekstu, z których każda mieściła 80 znaków. Do tego dochodziły cztery
"kolory" liter: biały (a właściwie szary), czarny, rozjaśniony biały oraz podkreślenie. MDA
wysyłał cyfrowy sygnał i pracował jedynie z odpowiednimi, monochromatycznymi
monitorami TTL. Niedługo potem IBM zaproponował swoją pierwszą kartę graficzną - CGA
(Color Graphics Adapter), która prócz tekstowych trybów pracy oferowała pierwsze tryby
graficzne. Pierwszy, chyba najbardziej utożsamiany z CGA, miał rozdzielczość 320x200, z
"oszałamiającą" liczbą czterech kolorów (dostępnych z dwóch palet: pierwsza zawierała
kolory: biały, czarny, różowy i jaskrawoniebieski, a druga także biały i czarny oraz
niezdecydowany zielony i pomarańczowoczerwony). Drugi tryb oferował większą
rozdzielczość - 640x200, jednak już tylko w dwóch kolorach. W 1982 roku powstał słynny
"Hercules". Oferował tryb tekstowy 80x25 oraz wysokorozdzielczy graficzny tryb
monochromatyczny (czarno-biały) 720x348. Całkiem przyzwoita karta graficzna - EGA
(Enhanced Graphics Adapter) - powstała dopiero dwa lata później. Była zgodna z CGA oraz
MDA i oferowała nowy tryb graficzny: 640x350 przy 16-tu kolorach (z palety 64 barw).
Podobnie jak wszystkie poprzednie karty, dawała cyfrowy sygnał TTL (RGBI) i
współpracowała z kolorowymi oraz monochromatycznymi monitorami TTL. W 1987 roku
pojawiła się na rynku karta PGA, posiadająca tylko jeden tryb graficzny - 640x480 przy 256
kolorach. W tym samym roku, 2 kwietnia, narodziła się karta graficzna z prawdziwego
 
zdarzenia - VGA (Video Graphics Array), będąca do dziś minimalnym standardem we
wszystkich aplikacjach graficznych. Dla graczy oferowała 256-kolorowy tryb pracy przy
rozdzielczości 320x200, a do codziennej pracy 16 kolorów w rozdzielczości 640x480. VGA
miała także szybkie tryby tekstowe i była zgodna z CGA i EGA. VGA, jako jedna z
pierwszych, wysyłała analogowy sygnał RGB, który mógł wyświetlać teoretycznie
nieskończoną liczbę kolorów. Dla użytkowników bardziej profesjonalnych IBM
zaprojektował także kartę 8514/A, oferującą oszałamiającą wówczas maksymalną
rozdzielczość 1024x768 przy 256 kolorach. w 1990 roku, IBM zaproponował swą nową kartę
graficzną - XGA (eXtended Graphics Array). Kartom graficznym wciąż rozszerzano pamięć,
by uzyskać wyższe rozdzielczości w wyższych trybach graficznych. Na początku procesory
graficzne komunikowały się z pamięcią karty po 16-bitowej szynie. Szynę tę zastąpiono 32-
bitową, następnie 64-bitową, zaś dziś coraz większą popularność zdobywa szyna 128-bitowa.
Jedną z pionierskich kart graficznych posiadających pierwsze funkcje 3D była sławna
Millennium firmy Matrox. firma NVIDIA rozpoczęła sprzedaż swego nowego układu - 128-
bitowego RIVA 128 (Real-time Interactive Video and Animation). Był to pierwszy układ,
który w testach Direct3D wyprzedził Voodoo, osiągając wyniki nawet dwukrotnie lepsze!
Karty graficzne z procesorem RIVA miały ponadto bardzo często wyjścia zespolonego
sygnału wizyjnego (Composite Video - umożliwiające przyłączenie do nich np. telewizora)
oraz wejścia wideo. Firma 3Dfx nie poddała się i rozpoczęła sprzedaż następcy Voodoo -
Voodoo2. Nowy układ, podobnie jak jego starszy brat, obsługuje tylko operacje
trójwymiarowe. Jest jednak trzykrotnie szybszy od swego poprzednika i tym samym
ponownie bije osiągami Rivę. Na rynku pojawia się coraz więcej nowych rozwiązań
technicznych do kart grafiki, przedstawicielami najwydajniejszych kart graficznych są
obecnie konstrukcje oparte na układach nVidia GeForce 7950 GX2 oraz ATi Radeon
1900XTX.
Jeszcze dwa, trzy lata temu wszystkie karty można było podzielić na cztery podstawowe
grupy: bufor ramki, czyli najprostsze urządzenia wyświetlające wyłącznie obraz na ekranie
monitora(np. Trident 8900), wspomagające procesor przy wyświetlaniu wielokątów, linii
prostych, przesuwaniu i skalowaniu okien itp., akcelerator grafiki trójwymiarowej (czyli
urządzenia obciążające jednostkę centralną w końcowym procesie obliczeń 3D), potrzebujące
do prawidłowego działania zwykłej karty 2D (3dfx Voodoo), oraz karty 2D/3D z pamiętną
Rivą 128 na czele. Obecnie wszystkie produkowane karty zalicza się do tej ostatniej grupy.
Tryby pracy systemu graficznego:
- Tryb tekstowy – wartościom poszczególnych bajtów pamięci są przypisane określone
symbole alfanumeryczne wyświetlane na ekranie,wg tzw. tablicy kodowej.
- Tryb graficzny – obraz jest budowany z punktów (pikseli), których parametry są określane
przez zawartość od jednego do kilku bajtów tzw. pamięci obrazu.
Standardy karty graficznych PC:
- MDA (Monochrome Display Adapter) -tryb tekstowy, monochromatyczny
- Hercules – tryb tekstowy i graficzny, mono, wysoka rozdzielczość (por. z VGA)
- CGA, EGA (Color Graphics Adapter, Enhanced) -tryby tekstowe i graficzne, palety kolorów
- VGA, SVGA (Video Graphics Array, Super) -tryby graficzne z szeroką paletą kolorów,
wysoka rozdzielczość (640x480, 800x600, 1024x768 i więcej)
- Akcelerowane – wyposażone w specjalne układy (3D)
BIOS (Basic Input/Output System) - Podstawowy System Wejścia/Wyjścia, to podsystem
komputera w którym konfigurujemy jego podstawowe funkcje, tworzy najniższy, sprzętowy
poziom oprogramowania, służący do obsługi urządzeń peryferyjnych oraz do komunikacji
między tymi urządzeniami jednostką centralną. Można powiedzieć że BIOS to drugi system
operacyjny działający w tle i zapewniający dwukierunkową łączność pomiędzy sprzętem a
systemem operacyjnym. BIOS kontroluje i konfiguruje poszczególne komponenty
komputera oraz przyłączone do niego urządzenia zewnętrzne. Uaktywnia się w momencie
włączenia komputera i przejmuje kontrolę nad nim do momentu załadowania właściwego
systemu operacyjnego z dysku twardego, dyskietki lub innego nośnika pamięci
masowej. Po włączeniu zasilania najpierw testowany jest procesor, potem pamięć RAM,
następnie ładowne są sterowniki przerwań a na końcu uruchamiane są urządzenia peryferyjne,
takie jak klawiatura, dyski itd. W razie wykrycia jakichkolwiek błędów wyświetlany jest
odpowiedni komunikat, bądź z głośniczka komputera wydobywa się odpowiedni sygnał.
Ostatnim etapem jest przekazanie kontroli nad komputerem systemowi
operacyjnemu.Obecnie na rynku dominują BIOS-y trzech producentów : "AWARD" ,
"AMI" i "Phoenix". Przy starcie komputera na ekranie monitora powinna pojawić się nazwa
producenta BIOS-u i jego wersja. Niemal wszystkie obecnie produkowane płyty główne
posiadają BIOS zapisany w pamięci Flash ROM, dzięki czemu można zmienić zapisane tam
dane. Dlatego też producenci wypuszczają na rynek zaktualizowane BIOS-y które pozwalają
na zwiększenie wydajności komputera. BIOS korzysta także informacji takich jak : data,
godzina, ustawienia konfiguracyjne. Informacje te są przechowywane w podtrzymywanej
bateryjnie pamięci CMOS, a zmiany poszczególnych wartości dokonywane są za
pośrednictwem specjalnego programu SETUP umieszczonego wraz z BIOS-em. Do okna
konfiguracyjnego BIOS-u wchodzimy po twardym lub miękkim resecie komputera wciskając
w czasie testu urządzeń klawisz DEL, F1, CTRL, ALT lub ESC w zależności od rodzaju
BIOS-u. Program Setup umożliwiający zmianę parametrów BIOS-u, w zależności od
producenta może mieć różny wygląd, a nawet różnić się interfejsem. Program obsługiwany
jest najczęściej przy użyciu klawiatury, za pomocą strzałek przemieszczamy się pomiędzy
opcjami. Natomiast wchodzenie do wybranego podmenu i wychodzenie z niego realizujemy
za pomocą klawiszy ENTER i ESC. Wybór odpowiednich parametrów dokonywany jest za
pomocą klawiszy PAGE DOWN, PAGE UP lub +, -. Odpowiednie skonfigurowanie Setupu
może znacznie zwiększyć wydajność komputera, jednak jeżeli z czymś przesadzimy albo
włączymy niepotrzebnie opcje, nasz komputer może w ogóle nie wystartować lub odmówić
nam posłuszeństwa. Konfigurację BIOS-u należy przeprowadzać z dużą ostrożnością i
instrukcją obsługi płyty głównej (w niej powinien być opis konfiguracji BIOS-u i ustawień) -
przy jakichkolwiek modyfikacjach należy spisać sobie (na wszelki wypadek) dotychczasową
ustawienia i w razie niepowodzenia, po ponownym włączeniu komputera, powrócić do
poprzednich ustawień.BIOS nie jest sprzedawany jako gotowy produkt. Producent płyty
głównej otrzymuje kod źródłowy BIOS-u i musi go dostosować do parametrów technicznych
konkretnego modelu, a zwłaszcza jej chipsetu. To właśnie sposób zestrojenia BIOS-u z płytą
główną w dużej mierze decyduje o jakości całego systemu.
OPIS OPCJI BIOS-u.
STANDARD CMOS SETUP - główne opcje dotyczące daty, czasu, pamięci, dysków
twardych i stacji dyskietek.
BIOS FEATURES SETUP - opcje umożliwiające zwiększenie wydajności komputera oraz
dokonania zmian niektórych opcji według własnego upodobania (np. kolejności
przeszukiwania napędów w poszukiwaniu systemu operacyjnego).
CHIPSET FEATURES SETUP - znajdziemy tu ustawienia specyficzne dla danego typu
chipsetu, takie jak: czasy dostępu do pamięci operacyjnej, częstotliwość taktowania magistrali
systemowej i procesora, ilość pamięci dostępnej dla kart AGP i inne.
INTEGRATED PERIPHERIALS - (zintegrowane peryferia), na tej stronie określamy
parametry pracy układów odpowiedzialnych za komunikację wewnątrz komputera oraz
między komputerem a urządzeniami peryferyjnymi.
PnP / PCI CONFIGURATION - konfiguracja slotów do kart rozszerzeń. Znajdziemy tu
dokładne informacje o wykorzystaniu zasobów komputera, takich jak przerwania IRQ i
kanałów DMA. Możemy także zmieniać
725049329.001.png
POWER MANAGEMENT SETUP - opcje znajdujące się w tym menu umożliwiają redukcję
poboru mocy przez nasz komputer.
LOAD BIOS DEFAULTS -ustawienia producenta; LOAD SETUP DEFAULTS -ustawienia
producent płyty głównej. Dzięki tym dwóm opcjom możemy powrócić do standardowych
ustawień Setupu BIOS-u. Jest to jednak wyjście ostateczne, bo jak ostrzegają sami producenci
płyt głównych - ustawienia te nie są optymalne i dalekie od ustawień dla konkretnych
konfiguracji.
SUPERVISIOR PASSWORD- dzięki tej opcji możemy zabezpieczyć komputer przed
niepożądaną osobą.
USER PASSWORD - określamy hasło użytkownika broniące jedynie dostępu do ustawień
konfiguracyjnych samego BIOS-u.
SAVE & EXIT SETUP - polecenie to umożliwia nam zapisanie zmian wprowadzonych w
BIOS-ie, wyjście z setupu i restart komputera. Przedtem musimy potwierdzić nasz wybór,
zatwierdzając Y lub N.
EXIT WITOUT SAVING - opcja ta pozwala nam opuścić setup i zresetować komputer bez
zapamiętywania zmian dokonanych w BIOS-ie.
1. Esc - Jest to jeden z klawiszy funkcyjnych i służy do rezygnacji z wykonania
polecenia
2. F1 - Jest to jeden z klawiszy funkcyjnych służący do wywoływania Pomocy w
Systemie Windows , a także w Nortonie Commanderze ( Nc )
3. F2 - Jeden z klawiszy funkcyjnych, który służy np. do zmiany nazwy danej ikony w
Systemie Windows , a w Nortonie Commanderze do wywoływania menu
użytkownika
4. F3 - Jeden z klawiszy funkcyjnych, który służy np. do wywoływania okna " Znajdź:
Wszystkie pliki "lub też pomniejszenia strony w programie Corel Draw . W Nc służy
do przeglądania plików tekstowych ( View )
5. F4 - Jeden z klawiszy funkcyjnych służący np. do wychodzenia z różnych
programów i okien z kombinacją Alt ( Alt+F4 ) . Natomiast w Nc służy do wywołania
prostego edytora tekstowego oraz wprowadzania zmian w plikach tekstowych ( Edit )
6. F5 - Jeden z klawiszy funkcyjnych służący np. do wywołania:
- Okna " Znajdź i zmień " w programie Microsoft Word
- Okna " Przejdź do " w programie Microsoft Excel "
- Pobierania informacji w Microsoft Outlook
Klawisz F5 służy również do kopiowania plików lub katalogów z plikami ( Copy ) w
Nc .
7. F6 - Jeden z klawiszy funkcyjnych , który służy np. do zmiany pliku lub katalogu (
RenMor ) w Nortonie Commanderze.
8. F7 - Jeden z klawiszy funkcyjnych . W Nc umożliwia tworzenie katalogów (
MKDIR ) . W systemie Windows w programie Microsoft Word służy do sprawdzania
pisowni .
9. F8 - Jeden z klawiszy funkcyjnych , który w Nc służy do usuwania plików lub
grupy plików ( Delete )
10. F9 - Jest to jeden z klawiszy funkcyjnych uruchamiający np. w Nc górne menu .
11. F10 - Jeden z klawiszy funkcyjnych , który udostępnia np. szybkie wyjście z Nc .
12. F11 - Jeden z klawiszy funkcyjnych .
13. F12 - Jeden z klawiszy funkcyjnych służący np. do wywołania polecenia " Zapisz
jako " w Microsoft Word i w Microsoft Excel w systemie Windows .
Klawisze funkcyjne od F2 do F12 służą do wywoływania różnych okien , informacji ,
poleceń itp. W różnych programach i systemach . Gdyż w każdym z programów mają
różną funkcję . Również można wywołać różne okna itp. wraz z kombinacją klawisza
F ... + klawisze części alfanumerycznej i numerycznej np. Alt + F4
14. Print Screen ( wykonanie " zdjęcia " ekranu ) , Scroll Lock , Pause są również
 
klawiszami funkcyjnymi .
15. Tab - Tabulator - Przechodzenie między oknami w Nc. W Microsoft Word służy
do ustalania akapitów .
16. Caps Lock - Trwałe włączenie dużych liter
17. Shift - Chwilowe uzyskanie dużych liter i górnych znaków z klawiatury
18. Alt - Uzyskanie polskich liter . ( Wyjaśnienie - Przytrzymaj Alt i naciśnij wybraną
literę np. " a " - uzyskasz literkę "ą" ) . Używane w kombinacji z innymi klawiszami
19. Ctrl - Kontrol - Używany w kombinacji z innymi klawiszami
20. Spacja - Odstęp
21. Enter - Zatwierdzanie wszelkich poleceń .
22. Backspace - Kasowanie znaku przed kursorem
23. Insert -W edytorze tryb wstawiania i nad pisywania w Nc.
24. Delete - Usuwa znak za kursorem w Nc.
25. End - Przesuwa kursor na koniec wiersza lub ekranu w Nc.
26. Home - Przesuwa kursor na początek wiersza lub ekranu w Nc.
27. Page Up - Przesuwa stronę wyżej w Nc.
28. Page Down - Przesuwa stronę niżej w Nc.
29. Num Lock - Umożliwia pisanie na części klawiatury numerycznej .
30. Strzałki - Klawisze sterujące kursorem .
Zastanawiałeś się jak napisać prosty programik, (dla początkujących) który pomoże Ci
dodać/odjąć/pomnożyć/podzielić pewne liczby? To proste! Zobacz jak to się robi!
Program , który oblicza sumę dwóch liczb:
Uses crt;
Var x,y:integer;
Begin
Writeln(‘Podaj pierwszą liczbę’);
Readln(x);
Writeln(‘Podaj drugą liczbę’);
Readln(y);
Writeln(‘Suma=’,x+y);
Readln;
End.
Program, który oblicza różnicę dwóch liczb:
Uses crt;
Var x,y:integer;
Begin
Writeln(‘Podaj pierwszą liczbę’);
Readln(x);
Writeln(‘Podaj drugą liczbę’);
Readln(y);
Writeln(‘Suma=’,x-y);
Readln;
End.
Program , który oblicza iloczyn dwóch liczb:
725049329.002.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin