1. gĹ‚ębia ostrosĚci.pdf

(2850 KB) Pobierz
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
Co jest potrzebne do zrobienia zdjęcia?
Czyli: czas i światło w fotografii.
1. czas i światło
2. tryb manulany
3. światłomierz
4. l e
5. korekta ekspozycji
6. balans bieli
kurs ogólny
głębia ostrości
879699524.012.png 879699524.013.png 879699524.014.png
1. czas i światło
Po pierwsze: aby powstało zdjęcie potrzebujemy czasu i światła. W momencie
naciśnięcia spustu migawki światło przechodzi przez obiektyw, dochodzi do
materiału światłoczułego (bez względu na to, czy jest to negatyw, papier, czy
matryca) i zostaje zamienione na impulsy elektromagnetyczne, które procesor
przetwarza w obraz.
Nie dzieje się to jednak natychmiast. Światło potrzebuje czasu, by "wyrobić"
zdjęcie. Czas ten zależy od kilku czynników.
A. warunki pogodowe / świetlne
B. ISO
C. obiektyw
kurs ogólny
głębia ostrości
879699524.015.png 879699524.001.png 879699524.002.png
A. warunki pogodowe
/ świetlne
- świeci słońce / zachmurzenie
- pora dnia
- plener / studio
Czasy migawki kiedyś były w miarę podobne w
każdym aparacie i mierzone były w ułamkach
sekundy. Mieliśmy więc 1/500, 1/250, 1/125,
1/60, 1/30, 1/15/, 1/8, 1/4, 1/2 sekundy i
pełną sekundę. Teraz granice czasów uległy
zatarciu, tak, że nie zdziwmy się kiedy aparat
pokaże, że zrobienie zdjęcia zajęło mu np.
1/640 sekundy.
Również dłuższe czasy mają inne wartości,
nasz aparat potrafi naświetlać matrycę przez
np. 2 sekundy. Zazwyczaj lustrzanki mają
granicę naświetlania do 30 sekund, zaś
kompakty do mniej więcej 8-15 sekund.
Niektóre aparaty mają czas nieokreślony, tzw.
"bulb". Wtedy zdjęcie robi się tak długo, aż nie
zwolnimy migawki aparatu.
przykład zdjęcia zrobionego przy użyciu
długiego czasu naświetlania
kurs ogólny
głębia ostrości
879699524.003.png 879699524.004.png 879699524.005.png
B. ISO
Drugim ważnym czynnikiem, który ma wpływ na powstanie zdjęcia jest
światłoczułość, określana teraz w aparatach jako ISO. Aby sobie wyobrazić czym
jest ISO należy sięgnąć pamięcią wstecz, do czasów aparatów i filmów
analogowych. Jak pamiętamy, filmy mają różne wartości ISO: gdy
przygotowywaliśmy się na dobre warunki pogodowe, kupowaliśmy "setkę", gdy
pogoda mogła być gorsza, albo chcieliśmy robić zdjęcia w pomieszczeniu
kupowaliśmy film o wartości 400 ISO.
(W rzeczywistości pełna nominalna rozpiętość światłoczułości filmów
analogowych wynosi od 25 do 3200 ISO)
Jak więc nietrudno zrozumieć, im wyższe ISO, tym
mniej światła potrzebne jest do zrobienia zdjęcia. Albo
mniej czasu jest potrzebne na wykonanie zdjęcia.
kurs ogólny
głębia ostrości
879699524.006.png 879699524.007.png 879699524.008.png
Jednak zwiększając ISO fotograf musi
mieć świadomość, że godzi się na
pogorszenie jakości obrazu. W
fotografii cyfrowej największym
wrogiem technologicznym fotografa
jest szum cyfrowy. O ile ziarno
filmów analogowych miało swój
charakter i nieraz było odbierane jako
wartość estetyczna, to szum cyfrowy
jest zwyczajnie brzydki.
Wysokie ISO sprawia również, że
gorsza jest ostrość zdjęcia.
Najbardziej na pogorszenie jakości zdjęć
narażeni są właściciele aparatów
kompaktowych, ale we wszystkich
aparatach szum staje się widoczny już
przy wartości 400 ISO.
przykład zdjęcia zrobionego na wysokim ISO
kurs ogólny
głębia ostrości
879699524.009.png 879699524.010.png 879699524.011.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin