plan STYCZEŃ 5-6 l.doc

(127 KB) Pobierz
WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNEJ

 

 

 

 

 

WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNEJ

 

NA MIESIĄC STYCZEŃ 2008 DLA DZIECI

 

5 - 6 LETNICH

 

 

 

 

              TEMATYKA:

 

1.       CZTERY PORY ROKU - MY SIĘ ZIMY NIE BOIMY  – od 03.01. – do 14.11 2008 r.

 

2.      ZIMOWE ZABAWY Z BABCIĄ I DZIADKIEM – od 14.01. – do 25.01. 2008 r.

 

3.      ZIMOWE NASTROJE – od 28.01. – do 01.02. 2008 r.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

OPRACOWAŁA: IZABELA FRANKOWSKA

 

 

 

 

 


CZTERY PORY ROKU - MY SIĘ ZIMY NIE BOIMY ...

 

CEL GŁÓWNY: Wykorzystywanie i tworzenie okazji do poznawania rzeczywistości przyrodniczej poprzez obserwowanie, eksperymentowanie, odkrywanie.

CEL KSZTAŁCĄCY: Kształcenie spostrzegawczości podczas obserwowania zmian zachodzących w przyrodzie. Zapoznanie się z podstawowymi właściwościami śniegu i lodu. Kształtowanie przyzwyczajeń i warunków prozdrowotnych. Zapoznanie ze sposobem przetrwania zimy przez zwierzęta.

 

OBSZARY EDUKACYJNE: (CELE SZCZEGÓŁOWE)

I. EDUKACJA SPOŁECZNO - MORALNA

2. Poznaje reguły życia w grupie – jestem samodzielny, umiem współżyć i współdziałać z innymi – poziom IV p. 3,5,6,9, s.20;

3. Poznaje swoje prawa i obowiązki oraz świat wartości moralnych – poziom IV p.3,4,6,8 s.23

4.              Poznaję moje najbliższe otoczenie - poziom IV p.1,2,3 s.25

5.              Rozumiem słowo „ojczyzna” - poziom IV p. 1,2,3,4,5 s.27

II. EDUKACJA ZDROWOTNA

1.       Dbam o swoje bezpieczeństwo – poziom IV p. 2,3,4,5,6 s.32

2.       Dbam o swoje zdrowie – poziom IV p.1, s.36 

3.   Doświadczam samodzielności i przyswajam nawyki higieniczno – kulturalne – poziom IV p. 1,2,3 s.39

III. EDUKACJA RUCHOWA

1.       Rozwijam swoją sprawność ruchową poprzez gry i zabawy ruchowe s.41

2.       Doskonalę sprawność ruchową poprzez ćwiczenia gimnastyczne(zabawy) s. 47

IV. EDUKACJA PRZYRODNICZA

3.  Obserwuję, eksperymentuje  i odkrywam przyrodę w okresie zimy – poziom IV p. 1,2,3,4,7, s.59

V. EDUKACJA W ZAKRESIE MOWY I MYŚLENIA

1.       Uczę się rozumienia informacji przekazywanych w sposób niewerbalny - poziom IV p. 1, s.74

2.       Uczę się myśleć, mówić, słuchać i rozumieć – poziom IV p. 2,3,5,6,7,9,10 s.77

3.                Mam zawsze kontakt z książką – poziom IV p.1,2,3,4,6, s.81

4.                Poznaję literaturę i bawię się w teatr – poziom IV p. 1,4,6, 8 s. 84

5.               Potrafię opowiadać treść obrazków i historyjek obrazkowych –poziom IV p.1,2,3,9 s. 87

VI.  EDUKACJA W ZAKRESIE PRZYGOTOWANIA DO PISANIA I CZYTANIA

1.       Doskonalę spostrzegawczość wzrokową - poziom IV p.1,15,23,  s.98

2.       Doskonalę wrażliwość słuchową - poziom IV p.1,7  s.101

3.       Przygotowuję się do pisania - poziom IV p.3,4,12,16,20,30,31,34,36,37  s.106

4.               Przygotowuję się do czytania i zaczynam czytać - poziom IV p. 1,7,9,14,15,17, 18,21,22,23,24,25, s.110

VII. EDUKACJA MATEMATYCZNA

VIII. EDUKACJA KULTUROWO – ESTETYCZNA

      1.  Odbieram piękno świata wszystkimi zmysłami – poziom IV p.5,7,12 s.131

3.       Poznaję sztukę plastyczną i sam jestem twórcą – poziom IV p. 2,,3,4,5,8, s. 136

IX. EDUKACJA MUZYCZNA

1.       Słucham muzyki i uczę się jej rozumienia - poziom IV p.2,4,5 s.139

2.       Poznaję instrumenty muzyczne i próbuje na nich grać – poziom IV p.1,2,5, s. 141

3.       Śpiewam piosenki i bawię się przy muzyce – poziom IV p. 2,3,4,7,9 s. 143

X. EDUKACJA TECHNICZNA

2.  Podejmuje własne działania konstrukcyjno – techniczne poziom IV p. 1,2,4 s. 148

 

ZADANIAEDUKACYJNE

             

&    „Idzie Nowy Rok” – rozmowa kierowana użyciem obrazka – dzieci powinny: odpowiedzieć na pytania n-la, związane z treścią wiersza, wypowiadać się w sposób komunikatywny (5,6 l.) opowiadać treść  obrazka ze zwróceniem uwagi na zależności przyczynowo – skutkowe, budować dłuższe wypowiedzi, globalnie przeczytać napisy (6 l) – „Wesoła ...”cz.3 s.5-4

&    „Gdzie raki zimują” – recytacja wiersza „Raki” S. Kraszewskiego; wprowadzenie litery „R,r” w oparciu o wyraz podstawowy „rak” oraz elementy MDS - dzieci powinny: budować dłuższe wypowiedzi, podjąć próbę odpowiedzi na pytanie: „gdzie raki zimują?”; zestawić treść wiersza z ilustracją w podręczniku, zapoznać się z symbolem graficznym głoski, doskonalić analizę i syntezę słuchowo- wzrokową, kształcić motywacje do samodzielnego czytania, czytać sylaby i wyrazy;

&    „Zwierzęta zimą– słuchanie wiersza S. Karaszewskiego – dzieci powinny: wysłuchać wiersz, odpowiedzieć na pytanie: „Co robią zimą zwierzęta?” bogacić słownictwo o zwroty odpowiadające na powyższe pytanie, porównać ilustrację z treścią wiersza, podjąć próbę przedstawienia go w przedszkolnym teatrzyku

&    „Sen Ulemki” – słuchanie tekstu S. Kraszewskiego, wprowadzenie litery” „U,u” w oparciu o wyraz podstawowy „ul” oraz elementy MDS - dzieci powinny: budować dłuższe wypowiedzi, podjąć próbę odpowiedzi na pytanie: „co słychać zimą w ulu?”; zestawić treść wiersza z ilustracją w podręczniku, zapoznać się z symbolem graficznym głoski, doskonalić analizę i syntezę słuchowo- wzrokową, kształcić motywacje do samodzielnego czytania, czytać sylaby i wyrazy; czytać ze zrozumieniem;

I      „Kule śniegowe” – zabawa dyd. – kształtowanie umiejętności dodawania i odejmowania od manipulowania przedmiotami przez rachowanie na palcach i innych zbiorach zastępczych do pamięciowego wyznaczania sumy i różnicy

I      „Bal w pałacu Królowej Zimy” – zabawa tematyczna – sytuacje zabawowe, które wymagają od dzieci sprawnego rachowania na miarę możliwości dzieci

!     „Kolorowe bałwanki” – lepienie z masy solnej - dzieci powinny: doskonalić formułowanie kulki oraz nazywanie wielkości kulki. kształcić wyobraźnię przestrzenną poznać rzeźbę jako dziedzinę sztuk plastycznych ;

!     „Lis” – wyklejanka – dzieci powinny: dokładnie wypełnić kontur wełną lub bibułą, sprzątać po zakończonej pracy;

"    „Zimowy pejzaż” – rysowanie kredkami – dzieci powinny: wypełnić kontu kolorem, stosować pełną paletę barw, wykazać się pomysłowością; „Wesoła ...” cz. 3 s.11 (6 l.)

Ø       „Szalik”- malowanie, wycinanie –dzieci powinny: wyciąć trzy części szalika , skleić w wyznaczonym miejscu, pomalować wg własnego pomysłu, bezpiecznie posługiwać się nożyczkami, ciąć po linii falistej (5 l.)  („ABC …” s. 5)

"    Cztery pory roku”konstruowanie z różnorodnego materiału -  dzieci powinny: pracować w zespole, wybrać odpowiednie materiały i przybory na suknię wylosowanej pory roku

       „Pory roku” – śpiewanie piosenki - dzieci powinny: zapoznać się z nową piosenką, rozwijać poczucie rytmu, reagować na sygnały muzyczne, wykonać akompaniament z użyciem bębenków, talerzy i patyczków;

       „Pamiętajmy o zwierzętach” – śpiewanie piosenki – dzieci powinny: zapoznać się z treścią i melodią piosenki, rozwijać poczucie rytmu, odtwarzać ruchem treści muzycznych, rozróżniać dźwięki wysokie i niskie

       Rytmika zajęcia prowadzone przez instruktora

X        Ćwiczenia gimnastyczne nr 9 – wyrabianie nawyku przyjmowania poprawnej postawy podczas każdego ćwiczenia, wzmacnianie mięśni nóg. („Wesołe przedszkole pięciolatka przewodnik.” cz. 2 s.29)

 

I i III CZĘŚĆ DNIA

 

F      „Kalendarz pełen radości” – słuchanie wiersza M. Terlikowskiej „Jak zima lutemu jeden dzień odebrała” W. Grodzieńska – dzieci powinny: wysłuchać recytacji, zapamiętać nazwy miesięcy i pór roku, budować dłuższe, poprawne wypowiedzi, omówić ilustracje związane z treścią wiersza:

F      „Witamy nowy Rok”- rysowanie w obrębie konturu – dzieci powinny: rozwijać sprawności manualne;

F      („Cztery pory roku ” Vivaldi – słuchanie muzyki, połączone z twórczością plastyczną – dzieci powinny: wypowiadać się nt. doznanych wrażeń i odczuć, zapoznać się z możliwością odbioru muzyki i wyrażenia jej w formie plastycznej, kształcić inwencję twórczą;

F      „Wirujące śnieżynki” – ćw. oddechowe –dzieci powinny:  kształcić prawidłowy wdech i wydech.

F      „Zimowy spacer” – spacer w okolicy przedszkola -  dzieci powinny: określić pogodę i typowe zjawiska atmosferyczne – zachęcenie do obserwacji przyrody.

F      „Zimowa zgaduj – zgadula” – rozwiązywanie prostych zagadek o porach roku. –dzieci powinny: doskonalić  procesy myślowe tj. analiza i synteza, uogólnianie;

F      „Zimowe zabawy na śniegu” – zabawy samorzutne na podwórku p- lnym – dzieci powinny: stwarzać wesoła, sprzyjającą zabawie atmosferę.

F      „Sposoby na mróz” – rozmowy okolicznościowe i samorzutne zabawy na podwórku przedszkolnym,- dzieci powinny: zapoznać się ze sposobem radzenia sobie z mrozem.

F      „Do czego potrzebny jest zegar?”- burza mózgów – dzieci powinny: rozwijać aktywność twórczą, pokonywać onieśmielenie przed wypowiadaniem się na forum grupy;

F      „Jak się bawią dzieci?” – zabawa gramatyczna – dzieci powinny: podjąć próbę mówienia o przeżytych wydarzeniach, cierpliwie oczekiwać na swoją kolej wypowiedzi .

F      „Spotkanie czterech pór roku”” zabawa w teatr – dzieci powinny: tworzyć na podstawie własnych pomysłów scenariusze scenek dramowych

F      „Idzie rak nieborak” – zabawa rytmiczna – dzieci powinny: rytmicznie wypowiadać tekst;

F      zabawa muzyczno – ruchowa: „Stary i Nowy Rok”, „Jaka to piosenka”, „Śniegowe płatki”, „Odgłosy owadów”  „Królowa pszczół”– dzieci powinny: rozwijać poczucie rytmu, odpoznawać dźwięki, które wydają owady;

F      „Zima”  - prace społeczno – użyteczne – dzieci powinny: wyeksponować w kąciku książki wystawkę na określony temat

F      „Mróz na szybie” – rysowanie na czarnym kartonie białą kredą – dzieci powinny: starannie wykonać pracę wypowiadać się nt. własnej pracy.

F      Praca z książką „Wesoła ...” cz 3, s. 3 –26;  – dokładne wykonywanie poleceń nauczycielki, doskonalenie techniki czytania oraz sprawności rachunkowych; wypowiadanie się rozwiniętymi zdaniami, układanie wyrazów z rozsypanki sylabowej i literowej;

-          ćw. w mówieniu;

-          ćw. grafomotoryczne;

-          ćw. w czytaniu

-          ćw. rachunkowe

-          ćw. w klasyfikowaniu przedmiotów

-          ćw. słuchowo –gramatyczne

F      - „Kolorowy świat liter” – Właściwa faza literowa  – analiza i synteza sylab otwartych i wyrazów o sylabach otwartych, układanki sylabowe, alfabet ruchomy, loteryjki obrazkowo – wyrazowe, tworzenie liter drukowanych z plasteliny, miękkiego drutu oraz wypełnianie konturów narysowanych liter kredką, flamastrem, farbą, odczytywanie rebusów literowo – obrazkowych i sylabowo – obrazkowych oraz wyrazowych

 

 

 


ZIMOWE ZABAWY Z BABCIA I DZIADKIEM ...

 

CEL GŁÓWNY: Wprowadzenie dziecka w świat wartości uniwersalnych np. dobro, prawda, miłość, piękno poprzez tworzenie otoczenia sprzyjającego rozumieniu i przeżywaniu tych wartości.

CEL KSZTAŁCĄCY: Uczenie nawiązywania bliskiego, serdecznego kontaktu z innymi osobami., kształcenie więzi emocjonalnej z rodziną

 

OBSZARY EDUKACYJNE: (CELE SZCZEGÓŁOWE)

I. EDUKACJA SPOŁECZNO - MORALNA

2. Poznaje reguły życia w grupie – jestem samodzielny, umiem współżyć i współdziałać z innymi – poziom IV p. 3,5,6,9, s.20;

3. Poznaje swoje prawa i obowiązki oraz świat wartości moralnych – poziom IV p.3,4,6,8 s.23

4.              Poznaję moje najbliższe otoczenie - poziom IV p.1,2,3 s.25

5....

Zgłoś jeśli naruszono regulamin