NA MIESIĄC STYCZEŃ 2008 DLA DZIECI
5 - 6 LETNICH
TEMATYKA:
1. CZTERY PORY ROKU - MY SIĘ ZIMY NIE BOIMY – od 03.01. – do 14.11 2008 r.
2. ZIMOWE ZABAWY Z BABCIĄ I DZIADKIEM – od 14.01. – do 25.01. 2008 r.
3. ZIMOWE NASTROJE – od 28.01. – do 01.02. 2008 r.
OPRACOWAŁA: IZABELA FRANKOWSKA
CEL GŁÓWNY: Wykorzystywanie i tworzenie okazji do poznawania rzeczywistości przyrodniczej poprzez obserwowanie, eksperymentowanie, odkrywanie.
CEL KSZTAŁCĄCY: Kształcenie spostrzegawczości podczas obserwowania zmian zachodzących w przyrodzie. Zapoznanie się z podstawowymi właściwościami śniegu i lodu. Kształtowanie przyzwyczajeń i warunków prozdrowotnych. Zapoznanie ze sposobem przetrwania zimy przez zwierzęta.
OBSZARY EDUKACYJNE: (CELE SZCZEGÓŁOWE)
I. EDUKACJA SPOŁECZNO - MORALNA
2. Poznaje reguły życia w grupie – jestem samodzielny, umiem współżyć i współdziałać z innymi – poziom IV p. 3,5,6,9, s.20;
3. Poznaje swoje prawa i obowiązki oraz świat wartości moralnych – poziom IV p.3,4,6,8 s.23
4. Poznaję moje najbliższe otoczenie - poziom IV p.1,2,3 s.25
5. Rozumiem słowo „ojczyzna” - poziom IV p. 1,2,3,4,5 s.27
II. EDUKACJA ZDROWOTNA
1. Dbam o swoje bezpieczeństwo – poziom IV p. 2,3,4,5,6 s.32
2. Dbam o swoje zdrowie – poziom IV p.1, s.36
3. Doświadczam samodzielności i przyswajam nawyki higieniczno – kulturalne – poziom IV p. 1,2,3 s.39
III. EDUKACJA RUCHOWA
1. Rozwijam swoją sprawność ruchową poprzez gry i zabawy ruchowe s.41
2. Doskonalę sprawność ruchową poprzez ćwiczenia gimnastyczne(zabawy) s. 47
IV. EDUKACJA PRZYRODNICZA
3. Obserwuję, eksperymentuje i odkrywam przyrodę w okresie zimy – poziom IV p. 1,2,3,4,7, s.59
V. EDUKACJA W ZAKRESIE MOWY I MYŚLENIA
1. Uczę się rozumienia informacji przekazywanych w sposób niewerbalny - poziom IV p. 1, s.74
2. Uczę się myśleć, mówić, słuchać i rozumieć – poziom IV p. 2,3,5,6,7,9,10 s.77
3. Mam zawsze kontakt z książką – poziom IV p.1,2,3,4,6, s.81
4. Poznaję literaturę i bawię się w teatr – poziom IV p. 1,4,6, 8 s. 84
5. Potrafię opowiadać treść obrazków i historyjek obrazkowych –poziom IV p.1,2,3,9 s. 87
VI. EDUKACJA W ZAKRESIE PRZYGOTOWANIA DO PISANIA I CZYTANIA
1. Doskonalę spostrzegawczość wzrokową - poziom IV p.1,15,23, s.98
2. Doskonalę wrażliwość słuchową - poziom IV p.1,7 s.101
3. Przygotowuję się do pisania - poziom IV p.3,4,12,16,20,30,31,34,36,37 s.106
4. Przygotowuję się do czytania i zaczynam czytać - poziom IV p. 1,7,9,14,15,17, 18,21,22,23,24,25, s.110
VII. EDUKACJA MATEMATYCZNA
VIII. EDUKACJA KULTUROWO – ESTETYCZNA
1. Odbieram piękno świata wszystkimi zmysłami – poziom IV p.5,7,12 s.131
3. Poznaję sztukę plastyczną i sam jestem twórcą – poziom IV p. 2,,3,4,5,8, s. 136
IX. EDUKACJA MUZYCZNA
1. Słucham muzyki i uczę się jej rozumienia - poziom IV p.2,4,5 s.139
2. Poznaję instrumenty muzyczne i próbuje na nich grać – poziom IV p.1,2,5, s. 141
3. Śpiewam piosenki i bawię się przy muzyce – poziom IV p. 2,3,4,7,9 s. 143
X. EDUKACJA TECHNICZNA
2. Podejmuje własne działania konstrukcyjno – techniczne – poziom IV p. 1,2,4 s. 148
ZADANIAEDUKACYJNE
& „Idzie Nowy Rok” – rozmowa kierowana użyciem obrazka – dzieci powinny: odpowiedzieć na pytania n-la, związane z treścią wiersza, wypowiadać się w sposób komunikatywny (5,6 l.) opowiadać treść obrazka ze zwróceniem uwagi na zależności przyczynowo – skutkowe, budować dłuższe wypowiedzi, globalnie przeczytać napisy (6 l) – „Wesoła ...”cz.3 s.5-4
& „Gdzie raki zimują” – recytacja wiersza „Raki” S. Kraszewskiego; wprowadzenie litery „R,r” w oparciu o wyraz podstawowy „rak” oraz elementy MDS - dzieci powinny: budować dłuższe wypowiedzi, podjąć próbę odpowiedzi na pytanie: „gdzie raki zimują?”; zestawić treść wiersza z ilustracją w podręczniku, zapoznać się z symbolem graficznym głoski, doskonalić analizę i syntezę słuchowo- wzrokową, kształcić motywacje do samodzielnego czytania, czytać sylaby i wyrazy;
& „Zwierzęta zimą” – słuchanie wiersza S. Karaszewskiego – dzieci powinny: wysłuchać wiersz, odpowiedzieć na pytanie: „Co robią zimą zwierzęta?” bogacić słownictwo o zwroty odpowiadające na powyższe pytanie, porównać ilustrację z treścią wiersza, podjąć próbę przedstawienia go w przedszkolnym teatrzyku
& „Sen Ulemki” – słuchanie tekstu S. Kraszewskiego, wprowadzenie litery” „U,u” w oparciu o wyraz podstawowy „ul” oraz elementy MDS - dzieci powinny: budować dłuższe wypowiedzi, podjąć próbę odpowiedzi na pytanie: „co słychać zimą w ulu?”; zestawić treść wiersza z ilustracją w podręczniku, zapoznać się z symbolem graficznym głoski, doskonalić analizę i syntezę słuchowo- wzrokową, kształcić motywacje do samodzielnego czytania, czytać sylaby i wyrazy; czytać ze zrozumieniem;
I „Kule śniegowe” – zabawa dyd. – kształtowanie umiejętności dodawania i odejmowania od manipulowania przedmiotami przez rachowanie na palcach i innych zbiorach zastępczych do pamięciowego wyznaczania sumy i różnicy
I „Bal w pałacu Królowej Zimy” – zabawa tematyczna – sytuacje zabawowe, które wymagają od dzieci sprawnego rachowania na miarę możliwości dzieci
! „Kolorowe bałwanki” – lepienie z masy solnej - dzieci powinny: doskonalić formułowanie kulki oraz nazywanie wielkości kulki. kształcić wyobraźnię przestrzenną poznać rzeźbę jako dziedzinę sztuk plastycznych ;
! „Lis” – wyklejanka – dzieci powinny: dokładnie wypełnić kontur wełną lub bibułą, sprzątać po zakończonej pracy;
" „Zimowy pejzaż” – rysowanie kredkami – dzieci powinny: wypełnić kontu kolorem, stosować pełną paletę barw, wykazać się pomysłowością; „Wesoła ...” cz. 3 s.11 (6 l.)
Ø „Szalik”- malowanie, wycinanie –dzieci powinny: wyciąć trzy części szalika , skleić w wyznaczonym miejscu, pomalować wg własnego pomysłu, bezpiecznie posługiwać się nożyczkami, ciąć po linii falistej (5 l.) („ABC …” s. 5)
" „Cztery pory roku” – konstruowanie z różnorodnego materiału - dzieci powinny: pracować w zespole, wybrać odpowiednie materiały i przybory na suknię wylosowanej pory roku
♫ „Pory roku” – śpiewanie piosenki - dzieci powinny: zapoznać się z nową piosenką, rozwijać poczucie rytmu, reagować na sygnały muzyczne, wykonać akompaniament z użyciem bębenków, talerzy i patyczków;
♫ „Pamiętajmy o zwierzętach” – śpiewanie piosenki – dzieci powinny: zapoznać się z treścią i melodią piosenki, rozwijać poczucie rytmu, odtwarzać ruchem treści muzycznych, rozróżniać dźwięki wysokie i niskie;
♫ Rytmika zajęcia prowadzone przez instruktora
X Ćwiczenia gimnastyczne nr 9 – wyrabianie nawyku przyjmowania poprawnej postawy podczas każdego ćwiczenia, wzmacnianie mięśni nóg. („Wesołe przedszkole pięciolatka przewodnik.” cz. 2 s.29)
I i III CZĘŚĆ DNIA
F „Kalendarz pełen radości” – słuchanie wiersza M. Terlikowskiej „Jak zima lutemu jeden dzień odebrała” W. Grodzieńska – dzieci powinny: wysłuchać recytacji, zapamiętać nazwy miesięcy i pór roku, budować dłuższe, poprawne wypowiedzi, omówić ilustracje związane z treścią wiersza:
F „Witamy nowy Rok”- rysowanie w obrębie konturu – dzieci powinny: rozwijać sprawności manualne;
F („Cztery pory roku ” Vivaldi – słuchanie muzyki, połączone z twórczością plastyczną – dzieci powinny: wypowiadać się nt. doznanych wrażeń i odczuć, zapoznać się z możliwością odbioru muzyki i wyrażenia jej w formie plastycznej, kształcić inwencję twórczą;
F „Wirujące śnieżynki” – ćw. oddechowe –dzieci powinny: kształcić prawidłowy wdech i wydech.
F „Zimowy spacer” – spacer w okolicy przedszkola - dzieci powinny: określić pogodę i typowe zjawiska atmosferyczne – zachęcenie do obserwacji przyrody.
F „Zimowa zgaduj – zgadula” – rozwiązywanie prostych zagadek o porach roku. –dzieci powinny: doskonalić procesy myślowe tj. analiza i synteza, uogólnianie;
F „Zimowe zabawy na śniegu” – zabawy samorzutne na podwórku p- lnym – dzieci powinny: stwarzać wesoła, sprzyjającą zabawie atmosferę.
F „Sposoby na mróz” – rozmowy okolicznościowe i samorzutne zabawy na podwórku przedszkolnym,- dzieci powinny: zapoznać się ze sposobem radzenia sobie z mrozem.
F „Do czego potrzebny jest zegar?”- burza mózgów – dzieci powinny: rozwijać aktywność twórczą, pokonywać onieśmielenie przed wypowiadaniem się na forum grupy;
F „Jak się bawią dzieci?” – zabawa gramatyczna – dzieci powinny: podjąć próbę mówienia o przeżytych wydarzeniach, cierpliwie oczekiwać na swoją kolej wypowiedzi .
F „Spotkanie czterech pór roku”” zabawa w teatr – dzieci powinny: tworzyć na podstawie własnych pomysłów scenariusze scenek dramowych
F „Idzie rak nieborak” – zabawa rytmiczna – dzieci powinny: rytmicznie wypowiadać tekst;
F zabawa muzyczno – ruchowa: „Stary i Nowy Rok”, „Jaka to piosenka”, „Śniegowe płatki”, „Odgłosy owadów” „Królowa pszczół”– dzieci powinny: rozwijać poczucie rytmu, odpoznawać dźwięki, które wydają owady;
F „Zima” - prace społeczno – użyteczne – dzieci powinny: wyeksponować w kąciku książki wystawkę na określony temat
F „Mróz na szybie” – rysowanie na czarnym kartonie białą kredą – dzieci powinny: starannie wykonać pracę wypowiadać się nt. własnej pracy.
F Praca z książką „Wesoła ...” cz 3, s. 3 –26; – dokładne wykonywanie poleceń nauczycielki, doskonalenie techniki czytania oraz sprawności rachunkowych; wypowiadanie się rozwiniętymi zdaniami, układanie wyrazów z rozsypanki sylabowej i literowej;
- ćw. w mówieniu;
- ćw. grafomotoryczne;
- ćw. w czytaniu
- ćw. rachunkowe
- ćw. w klasyfikowaniu przedmiotów
- ćw. słuchowo –gramatyczne
F - „Kolorowy świat liter” – Właściwa faza literowa – analiza i synteza sylab otwartych i wyrazów o sylabach otwartych, układanki sylabowe, alfabet ruchomy, loteryjki obrazkowo – wyrazowe, tworzenie liter drukowanych z plasteliny, miękkiego drutu oraz wypełnianie konturów narysowanych liter kredką, flamastrem, farbą, odczytywanie rebusów literowo – obrazkowych i sylabowo – obrazkowych oraz wyrazowych
CEL GŁÓWNY: Wprowadzenie dziecka w świat wartości uniwersalnych np. dobro, prawda, miłość, piękno poprzez tworzenie otoczenia sprzyjającego rozumieniu i przeżywaniu tych wartości.
CEL KSZTAŁCĄCY: Uczenie nawiązywania bliskiego, serdecznego kontaktu z innymi osobami., kształcenie więzi emocjonalnej z rodziną
5....
pawie-oczko