W POSZUKIWANIU TWÓRCZYCH DRÓG ROZWOJU
Twórcze podejmowanie działań przez dziecko, to przede wszystkim zdobywanie doświadczeń na różnych polach ekspresji plastycznej, pracy z różnymi formami, eksperymentowanie, wzbudzanie własnej aktywności. Praca na tym szczeblu działań dziecięcych nie powinna ograniczać się do najprostszych form plastycznej twórczości takich jak: rysowanie kredkami ołówkowymi bądź świecowymi, malowanie farbami plakatowymi na kartce papieru. Dziecko bowiem poprzez swoją naturalna ciekawość samo szuka różnorodnych dróg wzbogacania swoich doświadczeń. Często świadczą o tym pomalowane ściany ku rozpaczy rodziców, pocięte ubrania, firany, rozsypane sypkie surowce w kuchni takie jak: cukier, mąka, kasza. Mały eksplorator szuka wszelkimi siłami różnorodnych dróg, poprzez które stara się poznać świat, poznać jego wyjątkowość i odkryć, niezliczone tajemnice.
Wychodząc naprzeciw tym poszukiwaniom można dziecku zaproponować różnorodne formy ekspresji, drogi, którymi może iść bez obaw, gdzie podczas tych wędrówek może liczyć na zrozumienie i pomocną dłoń. Tak bowiem nie wiele potrzeba, aby odkryć w sobie pokłady twórczych możliwości, aby czerpać radość z obcowania w tajemniczym świecie barw, kolorów, faktur, przedmiotów, przyrody nieożywionej. Tak nie wiele potrzeba. Dajmy, więc dzieciom to, co jest ich naturalną potrzebą- możliwość odkrywania i eksperymentowania.
PROPOZYCJE TWÓRCZEGO EKSPERYMENTOWANIA Z RÓŻNEGO RODZAJU FAKTURAMI i MATERIAŁAMI
Wykorzystanie materiałów różnego rodzaju
malowanie na płycie gipsowej
· płytę nie trzeba wcześniej specjalnie przygotowywać
· malując-pamiętać trzeba, że farba plakatowa rozrobiona z dużą ilością wody będzie dość szybko wnikała w płytę
· dobrze jest malować farbami dość gęstymi
· tło staramy się malować w jednym kierunku
"Słoneczko"
Malowanie na naklejonej na karton kolorowej włóczce
· Kolorową włóczkę naklejamy na dość sztywny karton,
· Używamy do tego kleju dla dzieci „Magik” lub dobrego kleju roślinnego np. w sztyfcie.
· Malujemy dość gęstymi farbami plakatowymi
"Labirynt"
Malowanie kamieni
· Kamienie o najdziwniejszych kształtach, wielkie, średnie i malutkie dobrze oczyszczone, najlepiej wyszorowane malujemy farbami plakatowymi według twórczej fantazji dziecka
· Pomalowane farbami kamienie możemy utrwalić malując je bezwonnym, wodnym lakierem bezbarwnym a następnie wykorzystać podczas tworząc różnego rodzaju makiety np. makietę kosmosu
"Czarodziejski kosmiczny kamień"
Malowanie na plastikowej siatce ogrodzeniowej
· Na kawałku plastikowej siatki ogrodzeniowej malujemy gęstymi farbami plakatowymi
· Siatkę można przypiąć zszywkami do kartonu i tak ją pozostawić bądź po namalowaniu i przeschnięciu farby odczepić, co dla ciekawy efekt
· Dobrze jest też poeksperymentować z różną grubością i wielkością oczek siatki
"Krzesło"
Malowanie na worku jutowym lub lnianym
· Najlepiej na kawałku worka jutowego lub lnianego malować gęstymi farbami plakatowymi w pojemniczkach lub tubkach bądź temperami
· Dziecko pokrywa fakturę kolorowymi plamami a następnie pomagamy mu dostrzec i wyeksponować postać, która się może mu skojarzyć
· Kontury malujemy czarną farbą plakatową
"Smok"
Malowanie na falistej fakturze
· Malujemy na falistym kawałku szarej tektury (tektura pakowa, ogrodowa) farbami plakatowymi, akwarelkami, temperami wg wcześniej ustalonego kierunku np. zgodnie z liniami, w odwrotnym kierunku niż biegnące linie, zmieniając kierunki itp
"Płot"
Wykorzystanie surowców, które można znaleźć w kuchni
Wykorzystanie surowców, które znaleźć możemy w kuchni-makaron
· Makaron w kształcie kokardek układamy wg własnego pomysłu i naklejamy na sztywny karton
· Polecamy klej dla dzieci „Magik”, którym mogą się posługiwać same dzieci, gdyż jest nie toksyczny lub przyklejamy klejem polimerowym (do kupienia w sklepach np. z farbami, tapetami) pod opieką dorosłej osoby
· Możemy wykorzystywać inne rodzaje makaronów- układając różne ciekawe kompozycje a następnie malować farbami plakatowymi
"Tęcza"
Wykorzystanie surowców, które znaleźć możemy w kuchni- kasza gryczana
· Pokrywany dość grubą warstwą kawałek kartonu lub grubszego papieru klejem „magik” lub polimerowym i posypujemy kartkę kaszą gryczaną
· Lekko dociskamy dłonią i czekamy aż klej dobrze wyschnie
· Najlepiej malować na tak przygotowanym podkładzie na następny dzień
"Łąka"
Wykorzystanie surowców, które znaleźć możemy w kuchni- herbata granulowana
· Podkład trzeba wykonać w ten sam sposób jak w przypadku kaszy
· Malować na nim możemy wodnistymi farbami plakatowymi, akwarelkami, farbami klejowymi
· Tak przygotowany podkład ma piękny herbaciany zapach, który dodatkowo pobudza zmysły dziecka
"Słoneczko na łące"
Wykorzystanie surowców, które znaleźć możemy w kuchni- ryż
· Podkład trzeba wykonać w ten sam sposób jak w przypadku kaszy czy herbaty
· Malować na nim możemy farbami plakatowymi, akwarelkami.
"Drzewa w lesie"
Wykorzystanie surowców, które znaleźć możemy w kuchni- fasola
· Groch, fasolę lub groszek naklejamy na tekturę w ten sam sposób, w jaki naklejaliśmy włóczkę
· Każde ziarenko trzeba osobno posmarować klejem i przykleić
· Następnie tworzymy własne wzory, palmy, kompozycje malując grochy gęstą farba plakatową.
"Wyboista, kolorowa droga"
Malowanie na folii
· Na kawałku folii ogrodowej, woreczku foliowym (przeźroczystym, lub matowym) najlepiej malować farbami temperowymi lub bardzo gęstymi farbami plakatowymi nie rozcieńczając farb wodą
· Dobrze jest folię przyczepić taśmą klejącą do stolika-, aby folia nie przesuwała się podczas malowania
Marianki