W POSZUKIWANIU TWÓRCZYCH DRÓG ROZWOJU.odt

(25 KB) Pobierz

 

W POSZUKIWANIU TWÓRCZYCH DRÓG ROZWOJU

 

 

        

  Twórcze podejmowanie działań przez dziecko, to przede wszystkim zdobywanie doświadczeń na różnych polach ekspresji plastycznej, pracy z różnymi formami, eksperymentowanie, wzbudzanie własnej aktywności. Praca na tym szczeblu działań dziecięcych nie powinna ograniczać się do najprostszych form plastycznej twórczości takich jak: rysowanie kredkami ołówkowymi bądź świecowymi, malowanie farbami plakatowymi na kartce papieru. Dziecko bowiem poprzez swoją naturalna ciekawość samo szuka różnorodnych dróg wzbogacania swoich doświadczeń. Często świadczą o tym pomalowane ściany ku rozpaczy rodziców, pocięte ubrania, firany, rozsypane sypkie surowce w kuchni takie jak: cukier, mąka, kasza. Mały eksplorator szuka wszelkimi siłami różnorodnych dróg, poprzez które stara się poznać świat, poznać jego wyjątkowość i odkryć, niezliczone tajemnice.


         Wychodząc naprzeciw tym poszukiwaniom można dziecku zaproponować różnorodne formy ekspresji, drogi, którymi może iść bez obaw, gdzie podczas tych wędrówek może liczyć na zrozumienie i pomocną dłoń. Tak bowiem nie wiele potrzeba, aby odkryć w sobie pokłady twórczych możliwości, aby czerpać radość z obcowania w tajemniczym świecie barw, kolorów, faktur, przedmiotów, przyrody nieożywionej. Tak nie wiele potrzeba. Dajmy, więc dzieciom to, co jest ich naturalną potrzebą- możliwość odkrywania i eksperymentowania.

 

 

 

 

PROPOZYCJE TWÓRCZEGO EKSPERYMENTOWANIA Z RÓŻNEGO RODZAJU FAKTURAMI i MATERIAŁAMI

 

Wykorzystanie materiałów różnego rodzaju

 

malowanie na płycie gipsowej

·         płytę  nie trzeba wcześniej specjalnie przygotowywać

·         malując-pamiętać trzeba, że farba plakatowa rozrobiona z dużą ilością wody będzie dość szybko wnikała w płytę

·         dobrze jest malować farbami dość gęstymi

·         tło staramy się malować w jednym kierunku

 

"Słoneczko"

 

Malowanie na naklejonej na karton kolorowej włóczce

·         Kolorową włóczkę naklejamy na dość sztywny karton,

·         Używamy do tego kleju dla dzieci „Magik” lub dobrego kleju roślinnego np. w sztyfcie.

·         Malujemy dość gęstymi farbami plakatowymi

"Labirynt"

 

Malowanie kamieni

·         Kamienie o najdziwniejszych kształtach, wielkie, średnie i malutkie  dobrze oczyszczone, najlepiej wyszorowane malujemy farbami plakatowymi według twórczej fantazji dziecka

·         Pomalowane farbami  kamienie możemy utrwalić malując je bezwonnym, wodnym lakierem bezbarwnym a następnie wykorzystać podczas tworząc różnego rodzaju makiety np. makietę kosmosu

 

 

 

"Czarodziejski kosmiczny kamień"

 

Malowanie na plastikowej siatce ogrodzeniowej

·         Na kawałku plastikowej siatki ogrodzeniowej malujemy gęstymi farbami plakatowymi

·         Siatkę można przypiąć zszywkami do kartonu i tak ją pozostawić bądź po namalowaniu i przeschnięciu farby odczepić, co dla ciekawy efekt

·         Dobrze jest też poeksperymentować z różną grubością i wielkością oczek siatki

 

 

 

"Krzesło"

 

Malowanie na worku jutowym lub lnianym

·         Najlepiej na kawałku worka jutowego lub lnianego malować gęstymi farbami plakatowymi w pojemniczkach lub tubkach bądź temperami

·         Dziecko pokrywa fakturę kolorowymi plamami a następnie pomagamy mu dostrzec i wyeksponować postać, która się może mu skojarzyć

·         Kontury malujemy czarną farbą plakatową

"Smok"

 

Malowanie na falistej fakturze

 

·         Malujemy na falistym kawałku szarej tektury (tektura pakowa, ogrodowa) farbami plakatowymi, akwarelkami, temperami wg wcześniej ustalonego kierunku np. zgodnie z liniami, w odwrotnym kierunku niż biegnące linie, zmieniając kierunki itp

 

"Płot"

 

 

 

 

 

 

 

Wykorzystanie surowców, które można znaleźć w kuchni

Wykorzystanie surowców, które znaleźć możemy w kuchni-makaron

·         Makaron w kształcie kokardek układamy wg własnego pomysłu i naklejamy na sztywny karton

·         Polecamy klej dla dzieci „Magik”, którym mogą się posługiwać same dzieci, gdyż jest nie toksyczny lub przyklejamy klejem polimerowym (do kupienia w sklepach np. z farbami, tapetami) pod opieką dorosłej osoby

·         Możemy wykorzystywać inne rodzaje makaronów- układając różne ciekawe kompozycje a następnie malować farbami plakatowymi

"Tęcza"

 

Wykorzystanie surowców, które znaleźć możemy w kuchni- kasza gryczana

·         Pokrywany dość grubą warstwą kawałek kartonu lub grubszego papieru klejem „magik” lub polimerowym i posypujemy kartkę kaszą gryczaną

·         Lekko dociskamy dłonią i czekamy aż klej dobrze wyschnie

·         Najlepiej malować na tak przygotowanym podkładzie na następny dzień

"Łąka"

 

Wykorzystanie surowców, które znaleźć możemy w kuchni- herbata granulowana

·         Podkład trzeba wykonać w ten sam sposób jak w przypadku kaszy

·         Malować na nim możemy wodnistymi farbami plakatowymi, akwarelkami, farbami klejowymi

·         Tak przygotowany podkład ma piękny herbaciany zapach, który dodatkowo pobudza zmysły dziecka

"Słoneczko na łące"

 

Wykorzystanie surowców, które znaleźć możemy w kuchni- ryż

·         Podkład trzeba wykonać w ten sam sposób jak w przypadku kaszy czy herbaty

·         Malować na nim możemy farbami plakatowymi, akwarelkami.

"Drzewa w lesie"

 

Wykorzystanie surowców, które znaleźć możemy w kuchni- fasola

·         Groch, fasolę lub groszek naklejamy na tekturę w ten sam sposób, w jaki naklejaliśmy włóczkę

·         Każde ziarenko trzeba osobno posmarować klejem i przykleić

·         Następnie tworzymy własne wzory, palmy, kompozycje malując grochy gęstą farba plakatową.

"Wyboista, kolorowa droga"

 

Malowanie na folii

·         Na kawałku folii ogrodowej, woreczku foliowym (przeźroczystym, lub matowym) najlepiej malować farbami temperowymi lub bardzo gęstymi farbami plakatowymi nie rozcieńczając farb wodą

·         Dobrze jest folię przyczepić taśmą klejącą do stolika-, aby folia nie  przesuwała się podczas malowania

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin