PLAN PRACY WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNEJ NA MIESIĄC WRZESIEŃ - GRUPA TRZYLATKI
Opracowany na podstawie Programu wychowania przedszkolnego W kręgu zabawy J. Pytlarczyk i przewodnika metodycznego ŚWIAT TRZYLATKA (M. Cieśla, M. Słojewska)
Temat kompleksowy: I. JESTEM W PRZEDSZKOLU
Zakres treści
Zamierzone osiągnięcia dzieci
Działania
Środki dydaktyczne
Zabawy ruchowe
Pomoce
literatura
MYŚLENIE SYMBOLICZNE
PERCEPCJA WZROKOWA
- rozpoznaje własny znaczek
rozpoznawczy
- wyszukuje takie same obrazki – układa w pary
- dostrzega różnice pomiędzy podobnymi elementami
- odnajduje przedmioty wskazane na obrazku
– zabawa na powitanie „Powitanie”- wzajemne poznawanie się
– zabawa grupowa „Kto ma tak na imię...?” - poznawanie imion kolegów i koleżanek
– zabawa integracyjna „Kto ma” - poznawanie się dzieci
– zabawa integracyjna „Gdzie jesteś?” - poznawanie imion kolegów
– zabawa paluszkowa. „Goście” - wprowadzenie dobrego nastroju w grupie
– rozbieranie się i ubieranie przy pomocy nauczyciela „Leżakowanie” - akceptowanie potrzeby wypoczynku
– ćwiczenie graficzne „Kącik kredek” - ilustrowanie treści wierszyka, poznawanie elementów wyposażenia sali
– zabawa na powitanie „Żółwik” - integrowanie dzieci w grupie
– zabawa dydaktyczna „Kto ma taki znaczek?” - rozpoznanie i umieszczenie przez dzieci swoich znaczków w łazience i szatni
– ilustracja ruchowa wiersza Iwony Salach „Czyste ręce”
– obserwowanie i nazywanie czynności wykonywanych przez nauczyciela podczas mycia rąk
– zabawa tropiąca „Idziemy do szatni” - ćwiczenie orientacji w przestrzeni, podążanie śladem – z sali do szatni
– zabawa dydaktyczna „Co do czego pasuje?” - dobieranie przedmiotów w pary
– zabawa utrwalająca znajomość znaczka. „Czyj to znaczek”
– ćwiczenie percepcji wzrokowej, wskazywanie własnego znaczka spośród innych
– zabawa na powitanie. „Ja jestem…, ty jesteś…” - utrwalanie znajomości imion dzieci w grupie
– zabawy muzyczne w oparciu o piosenkę pt. „W naszym przedszkolu” (sł. M. Rosińska, muz. J. Wasowski) „Razem się bawimy”
– poznanie sygnału muzycznego: sprzątamy zabawki
– odtwarzanie muzyki ruchem - rozwijanie poczucia rytmu
– zabawy z misiem, ilustrowanie ruchem piosenki „Kołysanka dla misia” (sł. B. Szurowska, muz. B. Tartanus-Kowalska). -odtwarzanie ruchem zaobserwowanych czynności
– zabawa integracyjna „Kto ma” - posługiwanie się określeniami dotyczącymi własnego wyglądu np. wzrostu, długości i kolorów włosów, ubioru
– zabawa integracyjna „Powitanie” - rozpoznawanie kolegów po głosie
– ćwiczenie koncentracji uwagi na wykonywanej czynności
– zabawa tematyczna „Obiad w przedszkolu” inspirowana wierszem Wandy Grodzieńskiej „Obiad” - kształtowanie właściwych nawyków, związanych ze spożywaniem posiłku
– rozwijanie umiejętności uważnego obserwowania wykonywanych przez nauczyciela czynności
– ćwiczenia mięśni poprzecznych i podłużnych języka „Pieczemy ciasto na podwieczorek”
– zabawa dydaktyczna „Zmywarka” - układanie serii wg podanego kryterium: wielkość
– ćwiczenia ekspresji słownej podczas zabawy integracyjnej. „Powiedz swoje imię” - usprawnianie narządów artykulacyjnych
– zabawa rytmiczno-ruchowa przy piosence „W naszym przedszkolu”
– słuchanie wiersza Czesława Janczarskiego „Koledzy” jako inspiracja do rozmowy na temat wzajemnej życzliwości
– poszerzanie doświadczeń plastycznych, malowanie gąbką zamoczoną w farbie
– posługiwanie się nazwami podstawowych kolorów
– rozpoznawanie na podstawie opisu „Co to jest?” - ćwiczenie percepcji słuchowej
– rozmowa na podstawie obrazka (karta pracy nr 1) „W przedszkolu” -kształcenie umiejętności prowadzenia rozmowy, wypowiadania się na temat własnych spostrzeżeń
– ćwiczenie percepcji wzrokowej - naśladowania ruchem różnych postaci i zabawek
– zabawa dydaktyczna „Zrób to, co zrobiła wróżka” - układanie przedmiotów według wzrastającej wielkości
– zabawa tematyczna „W kąciku lalek” - kształtowanie umiejętności przyjmowania i odgrywania ról
– zabawa z akompaniamentem piosenki „Wnaszym przedszkolu”(sł. M. Rosińska, muz. J. Wasowski) - doskonalenie percepcji słuchowej
– rozmowa inspirowana wierszem Heleny Bechlerowej „Miś na huśtawce” na temat dziecięcych zabaw na terenie przedszkolnego ogrodu „W przedszkolnym ogródku”
– zaznajomienie dzieci ze sprzętem do zabawy w ogrodzie oraz z zasadami bezpiecznego ich użytkowania.
– rozwiązywanie zagadek słuchowych „Klocki” -rozpoznawanie przedmiotów po wydawanym dźwięku, ćwiczenie percepcji słuchowej.
– wykonywanie akompaniamentu do piosenki na alternatywnych instrumentach „W naszym przedszkolu” - próba gry na drewnianych i plastikowych klockach
– zabawa integracyjna przy piosence „Wesoła Wróżka” - naśladowanie ruchu zabawek, reagowanie na sygnał
– zabawa dydaktyczna „Zaczarowane sprzątanie” - kształtowanie umiejętności segregowania wg kolorów
– zabawa konstrukcyjna „Budujemy kolorowe mosty” -doskonalenie umiejętności budowania z klocków, utrwalenie znajomości kolorów
– zabawy muzyczno-ruchowe w oparciu o piosenkę „Wesoła Wróżka” (sł. B. Szurowska, muz. J. Pietrzak)
– zapoznanie z wyglądem oraz techniką gry na grzechotce
– wysłuchanie i omówienie piosenki „Kołysanka dla misia”
– wprowadzenie sygnału zapraszającego na leżakowanie
– zabawa ćwicząca spostrzegawczość „Co nie pasuje?” - doskonalenie umiejętności wskazywania różnic między przedmiotami
– zabawa dydaktyczna „Sprzątamy zabawki” - ćwiczenie spostrzegawczości
– klasyfikowanie przedmiotów zgodnie z ich przeznaczeniem – odkładania zabawek na miejsce - kształtowanie samodzielności (karta pracy nr 2)
– zabawa dydaktyczna „Zanieś na swoje miejsce” - uświadamianie dzieciom korzyści płynących z utrzymywania przez nie porządku w przedszkolnej sali
– zabawa naśladowcza „Zakupy” - ilustrowanie ruchem treści utworu
– zabawa konstrukcyjna „Zbuduj wysoką wieżę” kształtowanie umiejętności wspólnego działania
– wspólne wykonanie plakatu z wykorzystaniem fotografii przyniesionych przez dzieci do przedszkola „Przedszkole”
– rozpoznawanie kolegów i koleżanek na zdjęciach, utrwalenie ich imion
– zabawa grupowa „Kto to?” - rozpoznawanie kolegów zgodnie z opisem, nabywanie umiejętności uważnego słuchania
– zabawa relaksująca, masażyk „Lata osa koło nosa” - rozumienie roli odpoczynku, wyciszenia i odprężenia
- naklejki z imieniem, kredki w oprawie drewnianej, kubeczki, kartki do rysowania, tacki papierowe w kolorach kredek
- komplet znaczków indywidualnych z tasiemkami,
skakanki, pary przedmiotów z łazienki i szatni
- odtwarzacz kompaktowy, CD – piosenki „W naszym przedszkolu” (sł. M. Rosińska, muz. J. Wasowski), „Kołysanka dla misia” (sł. B. Szurowska, muz. B. Tartanus-Kowalska), chusta animacyjna lub duży materiał, pluszaki (najlepiej misie)
- taca, klocki plastikowe, zabawki przedszkolne,
pacynka misia, naczynia z kącika kuchennego, lalki, tarcze gimnastyczne, talerz, łyżka, waza, łyżka wazowa, serwetki, kawałek brystolu, klocki, plastikowe naczynia z kącika kuchennego różnej wielkości, klocki
- odtwarzacz kompaktowy, CD – piosenka „W naszym przedszkolu” (sł. M. Rosińska,
muz. J. Wasowski), serce wycięte z brystolu,
czerwona farba plakatowa, gąbka, marker, szarfa żółta i czerwona, sznurek lub guma (ok. 3 m), żółte i czerwone zabawki
- odtwarzacz kompaktowy, CD – akompaniament do piosenki „Wakacyjna wyliczanka” (sł. B. Szelągowska, muz. J. Pietrzak), zabawki z sali: auta, lalka, piłka, klocek, 3 misie: mały, większy i największy, 2 lalki, auta: ...
martaxxx1