Diagnoza rozwoju dziecka.pdf

(229 KB) Pobierz
JUKA_DIAGNOZA_48str_wyd2.indd
Jadwiga Pytlarczyk
Diagnoza rozwoju dziecka
podstawą planowania procesu edukacyjnego
w przedszkolu i w szkole
108096431.001.png
Redakcja: Magdalena Marczewska
Skład: Reflector Studio
SPIS TREŚCI
Wstęp _______________________________________________________________________ 4
I. Podstawy prawne ___________________________________________________________ 5
II. Uzgodnienia terminologiczne ________________________________________________ 7
III. Istota, cele i zakres diagnozy pedagogicznej __________________________________ 8
IV. Procedura i narzędzia do diagnozy __________________________________________ 13
V. Dokumentacja diagnozy _____________________________________________________ 17
VI. Wyniki diagnozy a planowanie pracy i wczesna interwencja specjalistyczna ______ 18
VII. Zestaw narzędzi do diagnozy rozwoju dziecka ________________________________ 25
Bibliografia _________________________________________________________________ 45
© Copyright by Wydawnictwo JUKA-91 Sp. z o.o.
ISBN 978-83-7253-603-7
Wydanie drugie
Warszawa 2007
Wydawnictwo JUKA-91 Sp. z o.o.
ul. Jutrzenki 118
02-230 Warszawa
tel.: +48 22 381 72 07
fax: +48 22 381 72 10
www.juka.edu.pl
3
I. PODSTAWY PRAWNE
Konieczność prowadzenia diagnozy wynika z potrzeby poznania dziecka w celu zaplano-
wania z nim pracy. Dotyczy to zarówno przedszkola, jak i szkoły. Jest to także zapisane
w odpowiednich aktach prawnych. Poniżej podaję tego przykłady.
WSTĘP
1. Planowanie i realizacja procesu edukacyjnego opiera się na dobrej znajomości
wszystkich dzieci. Działania nauczyciela muszą być dostosowane
do indywidualnych potrzeb i możliwości dziecka.
Prawidłowy rozwój oraz integracja funkcji percepcyjnych i motorycznych dziecka leżą
u podstaw umiejętności niezbędnych do codziennego funkcjonowania oraz osiągnięcia
gotowości szkolnej, a później także i sukcesu szkolnego. Rola nauczyciela w przedszkolu
i szkole polega na wspieraniu wszechstronnego rozwoju dziecka/ucznia. Aby wykonać to
trudne zadanie, trzeba poznać punkt wyjściowy do działań nauczycielskich, czyli aktualny
poziom rozwoju każdego dziecka. Często obserwujemy różnorodne problemy i trudności
w poszczególnych obszarach rozwoju, które utrudniają czy nawet uniemożliwiają dziecku
wykonanie różnych zadań. Czasami są to poważne deficyty, a czasem przejściowe
trudności. Nauczyciel powinien starać się dokładnie i wszechstronnie poznać swoich pod-
opiecznych, środowisko ich życia i działania. Pomocą dla pedagoga będzie znajomość
prawidłowości rozwojowych dziecka odpowiednich dla jego wieku. Pozwoli to ocenić, czy
obserwowany poziom rozwoju konkretnego dziecka, jego zachowanie są zgodne z normą
wskazywaną przez specjalistów z zakresu psychologii rozwojowej, czy może jest inaczej.
Tak zakłada podstawa programowa przedszkola:
Celem wychowania przedszkolnego jest wspomaganie i ukierunkowywanie rozwoju dzie-
cka zgodnie z jego wrodzonym potencjałem i możliwościami rozwojowymi w relac-
jach ze środowiskiem społeczno-kulturowym i przyrodniczym. Wynikające z powyższego
celu zadania, dostosowane do potrzeb i możliwości rozwojowych dziecka, nauczyciel
realizuje w ramach określonych obszarów edukacyjnych /.../ Rozporządzenie Ministra
Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 26 lutego 2002 r. w sprawie podstawy programowej
wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół.
Załącznik nr 1 (Dz.U. z 2002 r. Nr 51, poz. 458)
oraz szkoły podstawowej:
Nadrzędnym celem działań edukacyjnych szkoły jest wszechstronny rozwój ucznia.
Edukacja szkolna polega na harmonijnej realizacji przez nauczycieli zadań w zakresie nau-
czania, kształcenia umiejętności i wychowania. Zadania te tworzą wzajemnie uzupełniające
się i równoważne wymiary pracy każdego nauczyciela. /.../ Nauczyciele w szkole pod-
stawowej dostosowują sposób przekazywania odpowiedniej wiedzy, kształtowania
umiejętności i postaw uczniów do naturalnej w tym wieku aktywności. Ważne jest rozpoz-
nanie poziomu sprawności warunkującego opanowanie przez uczniów podstawowych
umiejętności: czytania, pisania i liczenia; odpowiednio do tego prowadzenie ćwiczeń
usprawniających /.../ Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 26 lutego
2002 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia
ogólnego w poszczególnych typach szkół. Załącznik nr 2 (Dz.U. z 2002r. Nr 51, poz. 458)
Pamiętaj!
Rozwój dziecka nie przebiega w sposób harmonijny i linearny. Dzieci rozwijają się w róż-
nym tempie i według własnych wzorców rozwojowych, za które odpowiedzialne są cechy
osobowościowe i temperamentalne. Wyposażenie genetyczne dziecka i środowisko
kulturowo-społeczne, w jakim się ono rozwija, ma na ten proces ogromny wpływ.
Ustalenie poziomu rozwoju dziecka ułatwi podjęcie decyzji o dalszych oddziaływaniach.
Przeprowadzenie diagnozy podopiecznych to dla każdego nauczyciela punkt wyjściowy
do pracy zarówno w przedszkolu, jak i w szkole.
Niniejsze opracowanie to krótki poradnik dla nauczyciela przedszkola oraz klasy I szkoły
podstawowej. Poznanie dziecka w tym okresie i właściwe zaplanowanie z nim pracy
(ewentualnie podjęcie wczesnej interwencji specjalistycznej) będzie miało swoje konsek-
wencje w postaci sukcesu szkolnego lub niepowodzenia.
2. Nauczyciele prowadzą diagnozę i dokumentują ją :
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych
statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. z 2001r. Nr 61 poz. 624
z późniejszymi zmianami):
załącznik nr 1 do ww. rozporządzenia dotyczy przedszkola i stanowi:
§ 15. Statut przedszkola określa szczegółowo zakres zadań nauczycieli związanych z:
1) współdziałaniem z rodzicami (prawnymi opiekunami) w sprawach wychowania
i nauczania dzieci, z uwzględnieniem prawa rodziców (prawnych opiekunów)
4
5
do znajomości zadań wynikających w szczególności z programu wychowania
przedszkolnego realizowanego w danym oddziale i uzyskiwania informacji
dotyczących dziecka, jego zachowania i rozwoju,
2) planowaniem i prowadzeniem pracy wychowawczo-dydaktycznej
oraz odpowiedzialnością za jej jakość,
3) prowadzeniem obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie
i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentowaniem
tych obserwacji,
4) współpracą ze specjalistami świadczącymi pomoc
psychologiczno-pedagogiczną, opiekę zdrowotną i inną.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 stycznia 2003 r. w spra-
wie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych
przedszkolach, szkołach i placówkach
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna polega w szczególności na:
1) diagnozowaniu środowiska ucznia,
2) rozpoznawaniu potencjalnych możliwości oraz indywidualnych potrzeb
ucznia i umożliwianiu ich zaspokojenia,
3) rozpoznawaniu przyczyn trudności w nauce i niepowodzeń szkolnych,
4) wspieraniu ucznia z wybitnymi uzdolnieniami,
5) organizowaniu różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
załącznik nr 2 do ww. rozporządzenia dotyczy szkoły i stanowi:
§ 2. Statut szkoły określa w szczególności:
II. UZGODNIENIA TERMINOLOGICZNE
1) cele i zadania szkoły wynikające z przepisów prawa oraz uwzględniające
program wychowawczy szkoły, o którym mowa w odrębnych przepisach,
2) sposób wykonywania zadań szkoły, z uwzględnieniem optymalnych warunków
rozwoju ucznia, zasad bezpieczeństwa oraz zasad promocji i ochrony zdrowia,
3) zadania zespołów nauczycielskich, o których mowa w § 14,
4) szczegółowe zasady wewnątrzszkolnego oceniania uczniów,
5) organizację oddziałów sportowych, oddziałów mistrzostwa sportowego,
oddziałów integracyjnych i oddziałów specjalnych oraz organizację nauczania
języka mniejszości narodowych lub grup etnicznych, jeżeli szkoła takie oddziały
lub nauczanie prowadzi,
6) organizację działalności innowacyjnej i eksperymentalnej, jeżeli szkoła
taką działalność prowadzi,
7) organizację zajęć dodatkowych dla uczniów, z uwzględnieniem w szczególności
ich potrzeb rozwojowych,
8) formy opieki i pomocy uczniom, którym z przyczyn rozwojowych, rodzinnych
lub losowych potrzebna jest pomoc i wsparcie, w tym również pomoc materialna,
9) organizację współdziałania z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi
oraz innymi instytucjami świadczącymi poradnictwo i specjalistyczną pomoc
dzieciom i rodzicom,
10) organizację i formy współdziałania szkoły z rodzicami (prawnymi opiekunami)
w zakresie nauczania, wychowania i profilaktyki.
Termin diagnoza pierwotnie był związany z medycyną. Później pojęcie to upowszechniło
się w naukach społecznych, a także technicznych. Posługują się nim również psycholo-
gia i pedagogika. Istnieje zatem diagnoza psychologiczna i pedagogiczna, przy czym na
ogół przypisuje się większe znaczenie diagnozie psychologicznej, a diagnoza pedago-
giczna traktowana jest często jako rodzaj diagnozy wstępnej (Kaja B., 1987, s. 24).
We współczesnym ujęciu diagnozowania podkreśla się wagę zarówno doświadczenia,
jak i rozumowania jako dwóch filarów, na których się ono opiera. Doświadczenie gromadzi
dane empiryczne, które stanowią podstawę opisu i na drodze rozumowania prowadzą do
postawienia diagnozy. Rozumowanie polega w tym przypadku na przeprowadzaniu wielu
operacji myślowych: różnicowania, sprawdzania hipotez, wyjaśniania przyczynowego
i celowościowego, weryfikacji formułowanych sądów. W ten sposób diagnoza oznacza
zebranie w odpowiedni sposób danych, które wymagają interpretacji i oceny, a następnie
określenie badanego, złożonego stanu rzeczy; to odróżnia diagnozę od prostego zbiera-
nia informacji i ich porządkowania (Jarosz E., 2003, s. 675).
Termin diagnoza pochodzi od greckiego słowa diagnosis, co oznacza rozróżnianie,
osądzanie i funkcjonuje jako specjalistyczny odpowiednik słowa rozpoznanie . Jest roz-
poznaniem badanego stanu rzeczy przez zaliczenie go do znanego typu albo gatunku,
przez przyczynowe i celowościowe wyjaśnienie tego stanu rzeczy, określenie fazy obec-
nej oraz przewidywanego dalszego rozwoju (Ziemski S., 1973, s. 68).
Diagnoza to rozpoznanie jakiegoś obiektu, zdarzenia czy jakiejś sytuacji w celu zdoby-
cia dokładnych informacji i przygotowania się do działań. Wśród różnych rodzajów diag-
nozy W. Okoń rozróżnia także diagnozę pedagogiczną dotyczącą np. jakichś trudności
wychowawczych lub innych (Okoń W., 1987, s. 52).
Diagnoza to działalność rozpoznawcza, czyli zdobywanie informacji służących pozna-
waniu dzieci, uczniów. Umożliwia ona zrozumienie zachowań dziecka oraz jego wyni-
ków w nauce. Pozwala także zaplanować dalszą pracę wychowawczo-dydaktyczną.
(Strykowska J., 2003, s. 70).
3. Publiczne przedszkola i szkoły prowadzą diagnozę i odpowiednio do potrzeb
udzielają dzieciom pomocy psychologiczno-pedagogicznej:
Publiczne przedszkola i szkoły, a także placówki, o których mowa w art. 2 pkt 3, 3a, 5 i 7 ustawy
z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, zwane dalej „placówkami”, organizują i udzielają
uczniom, ich rodzicom oraz nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej /.../
6
7
III. ISTOTA, CELE I ZAKRES DIAGNOZY PEDAGOGICZNEJ
– rodzaju wpływów osobowych na dziecko,
– stanu zdrowia, przebytych chorób i urazów,
– sytuacji rodzinnej,
– zdarzeń traumatycznych,
– i innych czynników.
Istota diagnozy i jej zakres
Jak już wcześniej ustalono, sporządzenie diagnozy jest jednym z obszarów pracy nau-
czyciela. Diagnozowanie to proces ciągły, pozwalający na uchwycenie wielkości i zakresu
zmian dokonanych – czy dokonujących się – w dziecku i określenie, co dalej czynić, by
wspierać rozwój. W praktyce oświatowej najczęściej stosowane jest wąskie ujęcie diagnozy
rozumiane jako stosowanie testów wiadomości i umiejętności szkolnych. Ponieważ przed-
miotem pedagogiki przedszkolnej/szkolnej jest nie tylko kształcenie, często utożsamiane
z nauczaniem, ale rozwój całej osobowości dziecka, tak wąskie ujęcie diagnozy jest
niewystarczające dla potrzeb wychowania. Słuszne jest więc przyjęcie założenia, że dla
celów wychowania diagnoza powinna mieć charakter psychopedagogiczny. Takie ujęcie
pozwoli uchwycić cechy wewnętrzne dziecka (właściwości) oraz sytuacyjne wyznaczniki
jego zachowań i na tym tle zaprojektować dalsze działanie (Waloszek D., 1992, s. 9).
Postawienie dobrej diagnozy wymaga zatem uwzględnienia szeregu aspektów
(Czajkowska I., Herda K., 1989):
• aspekt medyczny – dotyczy rozwoju fizycznego i motoryki oraz stanu zdrowia,
• aspekt psychologiczny – dotyczy funkcji emocjonalno-motywacyjnych,
osobowości, socjalizacji, funkcjonowania procesów poznawczych, lateralizacji,
koordynacji różnych funkcji,
• aspekt społeczny – dotyczy środowiska rodzinnego i funkcjonowania w grupie
przedszkolnej/szkolnej,
• aspekt pedagogiczny – obejmuje wiedzę i umiejętności odpowiednio
do wieku dziecka i wymagań wynikających z podstawy programowej, a także
rozpoznanie różnorodnych trudności i problemów.
Diagnoza wymaga podejścia systemowego
Systemowość oznacza, że podczas obserwacji i poznawania dziecko należy postrzegać
na tle środowiska i innych czynników determinujących, które mają ogromny wpływ na
jego rozwój. Umiejętności i zachowania dziecka trzeba analizować z uwzględnieniem np.
sytuacji wychowawczych związanych z uczeniem się i organizacją środowiska uczenia się
dziecka (zagospodarowanie przestrzeni w klasie, dobór i dostępność zabawek, pomocy
dydaktycznych, sprzętów). Istotnym elementem diagnozy jest też poznanie warunków
życia dziecka w rodzinie, na podwórku i w przedszkolu/szkole, jego relacji z rówieśnikami
i dorosłymi, sposobów reagowania dziecka na zadania, na sytuacje trudne itp. Właściwe
działania wspomagające rozwój dziecka uwzględniają także stan zdrowia, zróżnicowanie
rozwojowe i kulturowe dzieci, ich zainteresowania i dotychczasowe doświadczenia itd.
Nauczycielskie rozpoznawanie dotyczy w szczególności aspektu pedagogicznego, ale
należy też brać pod uwagę rolę pozostałych aspektów.
Uwzględnianie wszystkich aspektów diagnozy pozwoli nauczycielowi na przejście przez
wszystkie ważne fazy tego procesu :
– fazę rozpoznawania, gromadzenia informacji o wiedzy, umiejętnościach
i zachowaniach dziecka,
– fazę szukania przyczyn zaobserwowanego stanu,
– fazę ustalenia powiązań pomiędzy różnymi aspektami,
– fazę określenia stopnia zaawansowania danego zjawiska, np. trudności, deficytu,
– fazę stawiania prognozy,
– fazę ewaluacji działań.
J. Strykowska (2003, s. 71) dzieli diagnozę na:
1) opisową – poznanie dziecka i jego możliwości. Dotyczy to:
– rozwoju fizycznego,
– rozwoju emocjonalnego i społeczno-moralnego,
– rozwoju umiejętności językowych,
– rozumienia pojęć matematycznych,
– wiedzy o środowisku społeczno-kulturowym i przyrodniczym,
– rozwoju procesów poznawczych,
– innych elementów.
2) genetyczną – próba wyjaśnienia zależności i przyczyn aktualnego poziomu rozwoju
(często problemów i deficytów). Pozwoli to na dobór metod i form pracy z dzieckiem
lub zniwelowanie problemów i trudności. Dotyczy:
Tylko takie podejście do procesu diagnozy daje szansę na planowanie efektywnego
postępowania pedagogicznego mającego na celu wspieranie indywidualnego rozwoju
dziecka i rozwiązanie ewentualnych trudności.
Diagnoza psychopedagogiczna jest zbieraniem informacji o dziecku. Zbieranie rozpo-
czyna się od oceny faktycznych umiejętności i zachowań w relacji do oczekiwanych
(prawidłowości rozwojowe). Jest to diagnoza wstępna – na początku kontaktów nauczy-
ciela z dzieckiem. Proces edukacyjny w placówce wyznaczają cele, do których nauczyciel
– wychowawca zmierza. Aby osiągnąć założony cel lub zbliżyć się do niego, nauczyciel
musi znać aktualny, w chwili objęcia dzieci oddziaływaniem, stan ich rozwoju w różnych
sferach. Może wówczas odpowiednio do tego dobrać sytuacje, strategie, środki jego
– warunków życia, funkcjonowania dziecka w przedszkolu/szkole i poza placówkami,
– stopnia zaspokojenia potrzeb dziecka,
8
9
Zgłoś jeśli naruszono regulamin