2009_14___wladyslaw_strzeminski.pdf

(433 KB) Pobierz
190259615 UNPDF
Narodowy Bank Polski wprowadza do obiegu monety
z serii „Polscy malarze XIX/XX wieku” upamiętniające
Władysława Strzemińskiego:
Narodowy Bank Polski
ma wyłączne prawo emitowania znaków
pieniężnych w Polsce.
m o n e t y
w dniu 4 grudnia 2009 r.
o nominale 2 zł – wykonaną stemplem zwykłym
ze stopu Nordic Gold,
Oprócz monet i banknotów powszechnego obiegu
NBP emituje także monety i banknoty kolekcjonerskie.
Emisja wartości kolekcjonerskich
stanowi okazję zarówno do upamiętniania
ważnych historycznych rocznic i postaci, jak i do rozwijania
zainteresowań polską kulturą, nauką i tradycją.
w dniu 7 grudnia 2009 r.
o nominale 20 zł – wykonaną stemplem lustrzanym
w srebrze.
Od 1996 roku NBP emituje także
dwuzłotowe monety okolicznościowe
powszechnego obiegu ze stopu Nordic Gold.
Wszystkie monety i banknoty emitowane przez NBP
są prawnym środkiem płatniczym w Polsce.
MONETY EMISJI 2009 MONETY EMISJI 2009
od 2002 roku NBP emituje serię monet
„Polscy malarze XIX/XX wieku”.
Temat „Władysław Strzemiński (1893-1952)”
jest siódmy w tej serii.
Informacje o planie emisji
oraz sposobie nabycia monet na stronie:
www.nbp.pl
PolScy MAlArze XIX/XX WIeku
Monety zostały wyprodukowane
w Mennicy Polskiej S.A. w Warszawie.
Władysław Strzemiński
1893-1952
Skład i druk: Drukarnia NBP
190259615.002.png 190259615.003.png 190259615.004.png 190259615.005.png
Polscy malarze XIX/XX wieku: Władysław Strzemiński (1893-1952)
Władysław Strzemiński (1893–1952) zaliczany jest do światowej
czołówki awangardy artystycznej. Szczegóły jego biograii składają
się na osobowość zupełnie niepospolitą. Po ukończeniu Wojskowej
Szkoły Inżynieryjnej w Petersburgu walczył w I wojnie światowej.
Stracił wówczas lewą rękę i prawą nogę oraz doznał uszkodzenia oka.
Podczas pobytu w szpitalu poznał swoją przyszłą żonę, Katarzynę Kobro,
późniejszą wybitną rzeźbiarkę, i pod jej wpływem zainteresował się
sztuką. Nie ukończył jednak nigdy regularnych studiów plastycznych, nie
licząc krótkiego epizodu w nowo otwartej szkole w Moskwie. Zetknął się
wówczas z przedstawicielami radykalnej awangardy rosyjskiej, z którymi
utrzymywał kontakty przez następne lata i z których osiągnięciami
zapoznał polskie środowisko artystów. W ciągu krótkiego czasu dał się
poznać jako znaczący twórca i wziął udział w kilku wystawach. W 1921
roku Strzemińscy przyjechali na stałe do Polski, zmieniając często
miejsca pobytu, aby po dziesięciu latach osiedlić się w Łodzi.
nawet własny krój czcionki. Publikował – samodzielnie i wspólnie
z żoną – artykuły oraz książki poświęcone różnym zagadnieniom
sztuki, przede wszystkim jej teorii. Doprowadził do powstania pierwszej
w Polsce (a drugiej w Europie) publicznej kolekcji sztuki współczesnej
– polskiej i zagranicznej – przekazanej Muzeum Miejskiemu w Łodzi
i eksponowanej tam w roku 1931.
Unizm stanowił jego najbardziej indywidualną koncepcję; wedle niej
obraz jest jedynie płaszczyzną ujętą w ramy, nie sugeruje żadnej iluzji,
„nic nie wyraża”, a każdy jego centymetr kwadratowy jest równie ważny.
Seria płócien malarza spełnia owe postulaty w sposób doskonały.
Zadziwiające jest to, że meandrycznie wijąca się linia, wypełniająca
kilka z tych kompozycji, okazała się zdolna do dramatycznego opisu
zdeformowanego i rozbitego świata II wojny światowej. Nakreślone przez
Strzemińskiego założenia sztuki zobiektywizowanej oraz poddanej
intelektualnemu rygorowi teorii nie wykluczały udziału intuicji. Próbując
odseparować obraz od osoby autora, artysta był jednak świadom
biologicznych mechanizmów życia i ich związku z dziełem. W ostatnich
latach życia stworzył wyjątkowy cykl kompozycji, rejestrujących
wrażenia wzrokowe powstałe z wpatrywania się w słońce.
Trudno pojąć, jak człowiek tak poważnie okaleczony, poruszający się
o kulach, podołał tylu zadaniom. Strzemiński odczuwał nawet pewnego
rodzaju satysfakcję, kiedy ze studentami wspinał się na Śnieżkę,
kiedy na ich oczach wskakiwał do jadącego tramwaju… W 1945 roku
powołano go na stanowisko wykładowcy (potem profesora) w łódzkiej
Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych. Pięć lat później został
jednak zwolniony w trybie natychmiastowym, ponieważ jego program
nauczania odbiegał od realizmu socjalistycznego. Równocześnie
wyrzucono go ze Związku Plastyków. Kiedy umierający na gruźlicę
leżał w szpitalu, polecono zniszczyć jego płaskorzeźbę, która nie
spełniała obowiązujących norm estetycznych. A jeszcze nie tak dawno,
w roku 1932, na uroczystości wręczenia artyście Nagrody Miasta Łodzi
konserwatywne środowisko malarskie demonstrowało swój sprzeciw
wobec „bolszewizmu” w sztuce.
Konsekwentny i uczciwy, a równocześnie uparty i bezkompromisowy,
nie należał do ludzi łatwych. W tym samym czasie potraił okazywać
miłość uczniom i okrucieństwo wobec żony. Przejmujący opis życia
dwojga wybitnych artystów dała ich córka, Nika Strzemińska, w książce
pod znaczącym tytułem Sztuka, miłość i nienawiść .
Choć sztuka wypełniała bez reszty jego życie, malarz nie sprzedał
żadnego ze swoich obrazów. Głównym źródłem jego utrzymania
była praca pedagogiczna, którą traktował poważnie i z pełnym
zaangażowaniem. Był aktywnym członkiem kilku grup artystycznych.
Tworzył obrazy, rysunki, kompozycje architektoniczne, zajmował się
graiką warsztatową i użytkową. Opracowywał typograię tomików
poetyckich (m.in. Juliana Przybosia) oraz czasopism, zorganizował szkołę
drukarstwa i sformułował zasady „druku funkcjonalnego”; zaprojektował
dr Urszula Makowska
Instytut Sztuki
Polskiej Akademii Nauk
Innego rodzaju paradoksy tkwiły w stworzonej przez Strzemińskiego
utopijnej teorii sztuki oraz w powiązanej z nią praktyce artystycznej.
MONETY EMISJI 2009 MONETY EMISJI 2009 MONETY EMISJI 2009 MONETY EMISJI 2009 MONETY EMISJI 2009 MONETY EMISJI 2009 MONETY EMISJI 2009
N O M I N A Ł 2 0 Z Ł
n o m i n a ł 2 z ł
metal Ag 925/1000 oraz farby: czerwona, żółta, zielona i niebieska
stempel lustrzany długość 40,0 mm , szerokość 28,0 mm
masa 28,28 g wielkość emisji (nakład) 100.000 szt.
metal stop CuAl5Zn5Sn1 stempel zwykły średnica 27,00 mm
masa 8,15 g wielkość emisji (nakład) 1.300.000 szt.
AwErS: Wizerunek orła ustalony dla godła rzeczypospolitej
Polskiej, z lewej strony stylizowany wizerunek palety i dwóch
pędzli. u dołu napis: 2 zŁ, u góry półkolem napis: rzeczPoSPolITA
PolSkA oraz oznaczenie roku emisji: 2009. Pod lewą łapą orła znak
mennicy: M/W.
rEwErS: z lewej strony stylizowany wizerunek popiersia
Władysława Strzemińskiego. W środku stylizowany wizerunek
rysunku Władysława Strzemińskiego z cyklu „Twarze” z 1942 r.
u góry półkolem napis: WŁADySŁAW STrzeMIŃSkI/1893–1952.
NA bOkU: ośmiokrotnie powtórzony napis: NBP, co drugi odwrócony
o 180 stopni, rozdzielony gwiazdkami.
Projektant monety: Ewa Tyc-KarpińsKa
AwErS: z lewej strony stylizowany wizerunek „kompozycji unistycznej
13” Władysława Strzemińskiego z 1934 r. u dołu z prawej strony
wizerunek orła ustalony dla godła rzeczypospolitej Polskiej. Wokół orła
napis: 20 zŁ i po oddzielającej kropce napis: rzeczPoSPolITA PolSkA
oraz oznaczenie roku emisji: 2009. Pod lewą łapą orła znak mennicy:
M/W.
rEwErS: Na tle „kompozycji przestrzeni” Władysława Strzemińskiego
z 1929 r., z lewej strony stylizowany wizerunek proilu Władysława
Strzemińskiego, z prawej strony stylizowany wizerunek palety i trzech
pędzli. Na palecie farby: czerwona, żółta, zielona i niebieska. Poniżej
palety napis: 1893–1952. u góry napis: WŁADySŁAW STrzeMIŃSkI.
u dołu napis: WŁADySŁAW STrzeMIŃSkI, pisany alfabetem
stworzonym przez artystę.
Projektant monety: Ewa Tyc-KarpińsKa
190259615.001.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin