pawlowski_teoria_pytan_zastosowania.pdf

(2290 KB) Pobierz
190413272 UNPDF
150
zdrowego 21 . Odniesienie do systemu wartości widoczne jest także
w sporach, zdawałoby się czysto metodologicznych 22 , o takie spra­
wy, jak: Czym jest ocena etyczna lub estetyczna? Jakie cechy wy­
różniają w sposób swoisty normę etyczną? Czy można uzasadnić
normy etyczne, zwłaszcza etyczne normy naczelne? Czy można
mówić o zachodzeniu stosunku wynikania logicznego między nor­
'••'. Część druga
ZASTOSOWANIA
mami prawnymi lub etycznymi? 2 3 Czy normy są równoważne
ocenom? Innymi słowy: Czy to, co się w etyce wyraża za pomocą
norm, można w sposób równoważny wyrazić za pomocą ocen?
Definicje odnośnych pojęć, jakie się z okazji tych sporów
formułuje — pojęć oceny (normy) etycznej, oceny estetycznej,
uzasadnienia norm, wynikania logicznego między normami —
reprezentują któryś z wyróżnionych tutaj typów perswazyjnych
przemian zakresu lub ładunku emocjonalnego definiowanego po­
jęcia. Zaangażowanie w problem wartości jest — jak się zdaje —
nieuchronną konsekwencją charakteru rozważanych zagadnień.
A. NAUKI SPOŁECZNE
Rozdział VI
TEORIA PYTAŃ I JEJ ZASTOSOWANIA
Informacje wstępne
Od czasu, gdy postawa empiryczna rozpowszechniła się w
naukach społecznych, nader często stosowanym zabiegiem ba­
dawczym jest komunikowanie się za pomocą pytań i odpowie­
dzi. Istotnym składnikiem badania za pomocą kwestionariusza,
ankiety lub wywiadu jest pytanie i skojarzona z nim odpowiedź 1 .
Nie :est to jednak jedyny składnik, który w tego rodzaju sytua­
cjach występuje. Jeśli się chce, aby badanie osiągnęło zamierzony
cel w sposób optymalny, należy w przeprowadzaniu go brać pod
uwaigę liczne związane z nim elementy: 1) pytanie, 2) osobę py­
tana, 3) osobę pytającą, 4) cel badania, 5) sytuację, w której prze­
prowadza się badanie i która obejmuje czynniki natury psycho­
logicznej, socjologicznej, politycznej itp. A oto przykłady sytuacji,
w których ujalwnia się wpływ wymienionych czynników na spo-
- L Por. w związku z tym J. Sowa, Niektóre definicje zdrowia psy­
chicznego. Analiza krytyczna poglądów E. Fromma i K. Homey, [w:] Mo­
ralność i społeczeństwo. Ksiąga Jubileuszowa dla Marii Ossowskiej, War­
szawa 1969.
- Por. w związku z tym H. Lenk, Kann die sprachanalytische Mo-
ralpliilosophie neutral sein~>, [w:] H. Albert i E. Topitsch (red.),
Wissenschaftslehre und Gesellschaft, Darmstadt 1971.
! * Wynikanie logiczne jest pojęciem, które ma określony sens jako re­
lacja zdefiniowana na zbiorze zdań, tj. wyrażeń prawdziwych lub fałszy­
wych. A'orm etycznych i prawnych nie uznaje się na ogól za zdania w
tym sensie. Powstaje zatem problem prawomocności zastosowania poję­
cia wynikania w odniesieniu do norm lub heterogenicznych układów prze­
słanek złożonych z norm oraz zdań.
1 Niekiedy można się spotkać z szerokim rozumieniem terminu „kwe­
stionariusz" obejmującym wszystkie lub niemal wszystkie spotykane na
terenie socjologii przypadki komunikowania się za pomocą pytań. Tak
np. 3. Nowak, Metody badań socjologicznych, Warszawa 1965, s. 65,
proponuje ,,[...] aby kwestionariuszem nazywać wszelki uprzednio przy­
gotowany, podporządkowany celom badania zbiór pytań, bez względu na
to czy pytania są mniej, czy bardziej sprecyzowane, czy oczekuje się na
nie długiej i wyczerpującej odpowiedzi czy też tylko podkreślenia jednej
odpowiedzi uprzednio przygotowanej, wreszcie czy odpowiedź wpisywana
jest przez badanego, czy też przez ankietera, lub też osobę prowadzącą
wywiad".
190413272.002.png
152
sób przeprowadzenia badania. Przypuśćmy, że celem badania jest
otrzymanie od respondenta pewnej ściśle określonej informacji.
Należy wówczas zadbać o to, by struktura i sens pytania były
dla respondenta jasne, tak aby wiedział on, o co się go pyta
i jakiego rodzaju odpowiedzi się od niego oczekuje. Szczególnie
dogodną formą są w lej sytuacji tzw. ,,pytania zamknięte"-. For­
mułując pytania należy się liczyć z wiedzą respondenta i unikać
nieuzasadnionego założenia znawstwa, tj. założenia, że respondent
posiada wiedzę o sprawach, których pytanie dotyczy, że jasno
zdaje sobie sprawę ze swoich postaw, dyspozycji lub motywów.
Jeśli pytanie dotyczy spraw drażliwych, np. ze względów obycza­
jowych, psychologicznych lub politycznych, należy się zastanowić
nad formą pytania, a mianowicie: czy są dostatecznie duże szanse
uzyskania rzetelnej odpowiedzi na pytanie wprost, czy raczej na­
leży pytać pośrednio, uzyskując informacje, z których można bę­
dzie wyprowadzić wnioski na temat spraw będących przedmiotem
bezpośredniego zainteresowania. Wnioski takie wyprowadza się
zwykle nie z samych uzyskanych odpowiedzi, lecz przy założeniu
pewnych dodatkowych twierdzeń o zależnościach psychologicz­
nych, socjologicznych itp. Należy w związku z tym wyraźnie
zdać sobie sprawę z tego, jakie zależności się przyjmuje (jawnie
lub milcząco) i czy ich przyjęcie jest uzasadnione.
Inaczej pod wieloma względami będzie przebiegać badanie
np. w przypadku wywiadu psychoanalitycznego. Często właśnie,
celem pytania nie jest otrzymanie informacji na temat, którego
pytanie dotyczy, lecz funkcjonuje ono raczej jako bodziec ma­
jący zapoczątkować łańcuch reakcji słownych, w których ujaw­
nią się ukryte cechy struktury psychicznej badanego. Do osiąg­
nięcia tego celu nie przyczynia się, zdaniem specjalistów, określo-
ność i precyzja pytania, lecz właśnie ich przeciwieństwo. Po­
trzebne są też wówczas pytania nie tylko nie liczące się z zaso­
bem wiedzy respondenta, a przeciwnie, dotyczące spraw, o któ­
rych wie on niewiele, co jest przeciwieństwem postępowania
zgodnego z zasadą meprzyjmowania nieuzasadnionego założenia
153
znawstwa, a co ułatwia podobno ujawnienie ukrytych cech struk­
tury psychicznej respondenta. W sytuacji omawianego rodzaju
pytania otwarte są bardziej przydatne od pytań zamkniętych.
Omówione przykłady świadczą o tym, że dopiero wzięcie pod
uwagę wszystkich czynników, występujących w procesach ko­
munikowania się za pomocą pytań, pozwoli na opracowanie wa­
runków dobrego wywiadu czy kwestionariusza. Teorię naukową
zajmującą się badaniem takich procespw można by określić mia­
nem ogólnej teorii pytań. Logiczna teoria pytań, której przedmiot
analizy ogranicza się wyłącznie do samych pytań, stanowiłaby je­
dynie niezbędny fragment ogólnej teorii. Jest oczywiste, że tego
rodzaju ogólna teoria zakładałaby wiedzę wielu innych dyscyp­
lin, takich.np. jak psychologia, socjologia, teoria informacji, lo­
gika, metodologia. Jak wiadomo, teoria taka, niestety, nie istnie­
je. Istnieją jedynie jej fragmenty, rozsiane w artykułach i książ­
kach w postaci analiz przykładów wadliwie sformułowanych py­
tań lub źle przeprowadzonych wywiadów; zawierają one również
rozmaite praktyczne wskazówki. Jedyną systematycznie opraco­
waną częścią ogólnej teorii jest właśnie logiczna teoria pytań.
W niniejszym rozdziale przedstawię ważniejsze pojęcia logicz­
nej teorii pytań oraz dokonaną za ich pomocą klasyfikację pytań.
Wprowadzony aparat pojęciowy wykorzystam następnie do prze­
prowadzenia analizy niektórych rodzajów błędów, jakie można
spotkać w pytaniach stanowiących część składową stosowanych
na terenie nauk społecznych wywiadów, kwestionariuszy lub an­
kiet. Omówię również niektóre zagadnienia dobrego wywiadu
lub kwestionariusza, które można sformułować i rozważyć dopie­
ro na terenie pgólnej teorii pytań.
W 1938 r. ukazał się w Encyklopedii wychowania artykuł
K. Ajdukiewicza, zawierający analizę zdań pytajnych. Ten inte­
resujący z punktu widzenia teorii nauki, a zarazem praktycznie
doniosły temat podjęto w literaturze światowej dopiero wiele
lat później. W chwili obecnej zagadnieniem pytań zajmuje się
wielu autorów; ukazało się też wiele interesujących i wartościo­
wych prac, w których analiza pytań wychodzi daleko poza tam­
te wczesne osiągnięcia, a niekiedy przedstawiona jest w postaci
systematycznej teorii. Wśród autorów polskich zagadnieniem py­
tań zajmują się przede wszystkim T. Kubiński, J. Giedymin oraz
2 Mam tu na myśli logiczny sens pojęcia „pytanie zamknięte", róż­
ny — jak się wydaje — od znaczenia ustalonego w socjologii. Do spra­
wy tej nawiążę jeszcze w dalszym ciągu tego rozdziału. •
190413272.003.png
154
H. Hiż 3 . Spośród autorów zagranicznych najobszerniejsze, syste­
matyczne opracowania teorii pytań znajdujemy u N. Belnapa,
D. Harraha i L. Aqvista. W niniejszej pracy wykorzystam osiąg­
nięcia kilku różnych autorów, przede wszystkim jednak oprę się
na książce Belnapa 4 , w której autor przedstawia podstawowe po­
jęcia, a także klasyfikację pytań.
W mowie potocznej pytanie może pełnić kilka różnych funk­
cji; przede wszystkim może być poszukiwaniem informacji przez
osobę formułującą pytanie. Inne zastosowanie pytań ma miejsce
wówczas, gdy osoba pytająca chce sprawdzić, jaki zasób infor­
macji posiada osoba pytana. Sytuacja tego rodzaju występuje po­
spolicie w procesach nauczania, ale także .poza nimi, mp. w bada­
niach socjologicznych, gdy znajomość pewnych faktów lufo posia­
danie pewnych informacji może być wskaźnikiem zainteresowa­
nia się ze strony respondenta sprawami, których pytanie dotyczy.
Pytanie może również pełnić rolę swoistego typu bodźca, mające­
go wywołać ciąg reakcji słownych, w których ujawniłyby się po­
stawy i dyspozycje respondenta. O tej funkcji pytań, znajdują­
cej zastosowanie w wywiadach psychologicznych lub socjologicz­
nych, wspominałem już poprzednio.
Rozmaite funkcje pytań spotykanych w życiu codziennym
i w nauce łączy wspólnota zewnętrznej struktury — gramatyczna
postać pytania. Postać ta może oczywiście być różna, zależnie od
typu pytania, które wyraża. Mowa potoczna pozwala jednak wy­
powiedzieć to samo pytanie zarówno za pomocą zdania mające­
go gramatyczną postać pytania, jak też za pomocą zdania oznaj-
mującego. Pytania wypowiadane są też z reguły w formie skró­
towej, uniemożliwiającej często dokładne ich zrozumienie. In­
nym źródłem trudności jest wieloznaczność składniowa lub se­
mantyczna pytań spotykanych na terenie mowy potocznej.
Względy tego rodzaju powodują, że logiczną teorię pytań skon­
struowano dla języka sztucznego, dokładnie określonego pod
względem składniowym i semantycznym. Nie znaczy to jednak, że
z logicznej teorii pytań nie da się wyprowadzić żadnych poży-
155
tocznych wskazówek dla pytań formułowanych w morwie potocz­
nej. Wprost przeciwnie, teoria ta dostarcza pożytecznego narzę­
dzia analizy, której przykłady podam w dalszej części rozwa­
żań (s. 176 n.).
Na terenie ogólnej teorii pytań przeprowadza się rozróżnienie
między dwoma ważnymi rodzajami pytań: pytaniami zamknię­
tymi i otwartymi 3 . Oto kilka przykładów pytań obu rodzajów:
1) Czy mieszka Pan(i) w mieście mającym powyżej 10 tysięcy
mieszkańców? 2) Które z wymienionych niżej czasopism Pan(i)
abonuje? (tu następuje wyliczenie tych czasopism) — przykłady
pytań zamkniętych;, 3).Jak układają się stosunki produkcyjne w
przedsiębiorstwie socjalistycznym? 4) W jaki sposób spędza
Pan(i) najchętniej czas wolny od pracy? — przykłady pytań
otwartych. Z podanych przykładów widać, że pytania zamknię­
te wyznaczają dokładnie postać zdań Stanowiących możliwe bez­
pośrednie odpowiedzi na te pytania. Odpowiedź bezpośrednią na
pytanie (1) stanowi zdanie: Mieszkam w mieście mającym po­
wyżej 10 tysięcy mieszkańców bądź zaprzeczenie tego zdania.
Odpowiedzią bezpośrednią na pytanie (2) będzie zdanie: AbonUję
czasopismo x; bądź koniunkeja takich zdań; w miejsce zmiennej
x wstawiona zostanie każdorazowo nazwa jednego z wymienio­
nych w pytaniu czasopism. Liczba członów tej koniunkcjii będzie
odpowiadać liczbie czasopism abonowanych przez respondenta.
Należy zwrócić uwagę, że w mowie potocznej pytania zamknię­
te są często formułowane w sposób skrótowy, co może powodo­
wać trudności w odtworzeniu dokładnej postaci zdań nadających
się na bezpośrednie odpowiedzi na te pytania. Dokładną i pełną
postać różnego typu pytań zamkniętych podaje logiczna teoria
pytań; za jej pomocą możemy przeprowadzać analizę i ewentual­
ną rekonstrukcję pytań zamkniętych formułowanych w mowie
potocznej.
- W przypadku pytań otwartych nie wiadomo dokładnie, o co
się pytamy, i w konsekwencji nie wiadomo też, co należy odpo­
wiedzieć. Odpowiedź na pytanie otwarte może przyjąć bardzo
3 Bibliografią podaję na końcu książki (s. 338).
4 N. B e 1 n a p, An Analysis of Questions, California 1963.
5 Podobne rozróżnienie przeprowadza się w socjologii. Odnosi się jed­
nak wrażenie, że pojęcia te są tam nieco inaczej rozumiane.
190413272.004.png
156
157
różną postać, zależnie od rozmaitych czynników — psychologicz­
nych, socjologicznych i innych, które determinują werbalne za­
chowanie się respondenta. Pytania otwarte zostawiają responden­
towi szeroki margines swobody w wyborze odpowiedzi. Ta cecha
pytań otwartych stanowi ich wach; bądź zalotę, zależnie od oko­
liczności. Jest cna wadą zawsze wówczas, gdy zadając pytanie
chcemy, by respondent dokładnie nas zrozumiał i by udzielił
ściśle określonej odpowiedzi. Stanowi ona natomiast zaletę w tych
wszystkich sytuacjach, w których z takich czy innych względów
nie jest wskazane lub nawet niemożliwe dokładne wyznaczenie
w pytaniu postaci odpowiedzi.
Znaczenie pytań otwartych sprowadza się często do roli ogól­
nikowych nagłówków lub tytułów, w których informuje się ja­
koś w sposób mglisty i niedoskonały o tym, jakiego rodzaju
zagadnieniami zajmuje się autor zatytułowanej w ten sposób
książki, artykułu czy odczytu. Dopiero przystępując do szczegó­
łowego wyłożenia treści, formułuje on swoje zagadnienia za po­
mocą szeregu pytań „na serio", tzn. pytań zamkniętych. Tak np.
ogólnikowe pytanie otwarte: Jaki przebieg miała kampania wy­
borcza do Parlamentu Brytyjskiego?, może Się w treści artykułu
skonkretyzować w postaci następujących pytań zamkniętych: Czy
wszyscy uprawnieni do głosowania wzięli w nim udział? Czy
procent głosujących był we wszystkich rejonach kraju taki sam?
Czy N. N. został wybrany? Czy były jakieś demonstracje poli­
tyczne przed lokalami wyborczymi? O której godzinie oddano
ostatni glos w takim a takim lokalu wyborczym? W jakiej gru­
pie społecznej (spośród grup wyraźnie wymienionych) był naj­
większy odsetek osób, które nie wzięły udziału w głosowaniu,
mimo iż były do tego uprawnione? itp.
Często jest jednak tak, że owo mgliście sformułowane za po­
mocą pytania otwartego zagadnienie nie jest jedynje nagłówkiem
dostarczającym ogólnikowej informacji, która zostaje następnie
skonkretyzowana, lecz stanowi wszystko, na co nas stać w danej
nauce w określonym stadium jej rozwoju. Jest bowiem oczywi­
ste, że aby móc formułować zagadnienia w postaci pytań zam­
kniętych, musimy dysponować odpowiednią aparaturą pojęcio­
wą oraz pewną wiedzą o danej dziedzinie zjjaiwisk, co oznacza,
że nauka zajmująca się badaniem tych zjawisk osiągnęła już
pewne konieczne minimum rozwoju. Można też powiedzieć, że
jeden z ważnych aspektów rozwoju nauki polega na tym, iż w
formułowaniu zagadnień przechodzi się od ogólnikowego języka
pytań otwartych do precyzyjnego języka pytań zamkniętych.
Logiczna teoria pytań
Jak już poprzednio wspomniałem, logiczna teoria pytań jest
nadbudowana nad językiem, który jest ściśle określony pod
względem składniowym i semantycznym. Język naturalny nie
spełnia tych warunków, co jednak nie przekreśla użyteczności
logicznej teorii pytań dla krytycznej analizy pytań formułowa­
nych w tym języku. Wykorzystam tu teorię pytań zawartą we
wspomnianej poprzednio książce Belnapa. Ograniczę się jednak
tylko do omówienia tych pojęć, które są niezbędne do przed­
stawienia jego klasyfikacji pytań. W szczególności pominę roz­
ważania Belnapa nad strukturą syntaktyczną i semantyczną ję­
zyka logicznej teorii pytań. Rozważania te, niezmiernie intere­
sujące i ważne do pełnego zrozumienia tej teorii, mniejsze mają
znaczenie dla tego typu jej zastosowań, z jakim mamy do czynie­
nia w niniejszej pracy.
Istotę logicznej teorii pytań widzi Belnap w określeniu sto­
sunku między pytaniem a odpowiedzią. Każde pytanie prezentu­
je pewien zbiór alternatyw, natomiast odpowiedź wybiera pe­
wien podzbiór tego zbioru. Z tego samego zbioru alternatyw
można zbudować różne pytania w zależności od sposobu, w jaki
ów wybór ma zostać dokonany. Porównajmy pod tym względem
następujące dwa pytania: 1) Które z wymienionych filmów wi­
dziana) Pan(i): Bariera, Czerwona pustynia, Bulwar Zachodzące­
go Słońca, Symfonia pastoralna? 2) Który z wymienionych fil­
mów (proszę wymienić dokładnie jeden) widział(a) Pan(i): Barie­
ra, Czerwona pustynia, Bulwar Zachodzącego Słońca, Symfonia
pastoralna? Oba powyższe pytania prezentują ten sam zbiór al­
ternatyw. Są to jednak różne pytania, ponieważ każde z nich
stawia inne żądanie wyboru. W odpowiedzi na pytanie (1)
190413272.005.png
158
respondent winien wymienić wszystkie obejrzane przez siebie
filmy, w odpowiedzi zaś na pytanie (2) — tylko jeden z tych fil­
mów. Oczywiście, dwa pytania mogą się różnić pod względem żą­
dania wyboru niekoniecznie tylko wtedy, gdy są to pytania zbu­
dowane na podstawie tego samego zbioru alternatyw. Różnica
taka może zachodzić między dowolnymi dwoma pytaniami.
Poznaliśmy dotąd dwa rodzaje czynników determinujących
typ pytania: zbiór prezentowanych alternatyw oraz żądanie wy­
boru. Uzupełnimy je obecnie trzecim, który w teorii Belnapa
określony jest jako żądanie roszczenia zupełno-
ś c i 6 . Roszczenie zupełności określa, jaka część prawdziwych al­
ternatyw prezentowanych w pytaniu znajduje się, zdaniem re­
spondenta, w odpowiedzi bezpośredniej na to pytanie. Weź­
my pod uwagę następujące trzy pytania: 1) Jaki jest przy­
kład liczby pierwszej leżącej w przedziale [2, 10]? 2) Które z wy­
mienionych niżej urządzeń znajdują się w Panami) mieszkaniu:
woda bieżąca, ubikacja, łazienka, elektryczność, gaz, centralne
ogrzewanie? 3) Który z wymienionych niżej czynników jest zda­
niem Pana(i) najważniejszym powodem rozchodzenia się mał­
żeństw: zbyt młody wiek zawierających małżeństwo, zdrada mał­
żeńska, zawieranie małżeństwa bez należytego wzajemnego pozna­
nia się, małżeństwo w ogóle nie odpowiada dzisiejszym ludziom,
pijaństwo męża (żony), zawieranie małżeństwa bez liczenia się
z warunkami materialnymi, złe pożycie fizyczne w małżeństwie,
praca zawodowa kobiet i ich niezależność finansowa 7 . Pytania (2)
oraz (3) wymagają, aby respondent w odpowiedziach bezpośred­
nich wymienił wszystkie, jego zdaniem, prawdziwe alternatywy
spośród prawdziwych alternatyw prezentowanych w tych pyta­
niach. W pytaniach tych zawarte jest więc tzw. maksymalne
roszczenie zupełności. Różnica między pytaniami (2)
i (3) polega na tym, że (3) w przeciwieństwie do (2) zakłada, iż z.biór
wszystkich prawdziwych alternatyw jest jednoelementowy; wszy­
stkie pozostałe alternatywy prezentowane w pytaniu są fałszy-
159
we 8 . Inaczej ma się sprawa z pytaniem (1). Stawia ono tzw. mi­
nimalne roszczenie zupełności, będące w istocie re­
zygnacją z jakiegokolwiek roszczenia. Wybierając w odpowiedzi
jakieś alternatywy respondent nie deklaruje tu, jaką część alter­
natyw prawdziwych, prezentowanych w pytaniu, stanowią alter­
natywy przez niego wybrane. Warto zwrócić uwagę na to, iż py­
tania (1) i (3) są identyczne pod względem żądania wyboru —
oba wymagają, by odpowiedź bezpośrednia zawierała dokładnie
jedną z prezentowanych alternatyw — jednakże różnią się pod
względem roszczenia zupełności: pierwsze zawiera minimalne,
drugie zaś maksymalne roszczenie zupełności.
Między maksymalnym a minimalnym roszczeniem zupełności
istnieje cała gama stopni pośrednich. Wyobraźmy sobie np. sy­
tuację, w której chodzi o sprawdzenie skuteczności reklam za­
mieszczonych w jakimś czasopiśmie. Załóżmy dalej, że wymaga
to przeprowadzenia wywiadów z pewną liczbą abonentów tego
czasopisma. Jest oczywiście obojętne, którzy abonenci zostaną wy­
brani, byleby stanowili oni próbę losową dostatecznie liczną, np.
stanowiącą 1% ogółu abonentów. W tej sytuacji pytanie: Któ­
rzy ludzie stanowią l°/o abonentów redagowanego przez Pana
czasopisma?, jest właśnie przykładem pytania, którego roszcze­
nie zupełności nie jest ani maksymalne, ani minimalne, lecz za­
wiera się między tymi dwoma krańcami 9 .
Żądanie wyboru można zawsze przedstawić za pomocą liczby
naturalnej lub układu takich liczb. W przeciwieństwie do tego
roszczenie zupełności określa się za pomocą zwrotów kwantyfiku-
jących, takich jak: „wszystkie alternatywy", ,/wszystkie alterna­
tywy z wyjątkiem jednej" lub ogólnie: „wszystkie alternatywy
z wyjątkiem tylu a tylu", „1% alternatyw" lub ogólnie: „tyle a
tyle procent alternatyw" itp. W dalszej części pracy, która ma się
dopiero ukazać, Belnap zamierza sformułować ogólne określenie
tego rodzaju zwrotów kwantyfikujących. Zgodnie z zapowiedzią
8 Zgodnie z rozpowszechnionym rozumieniem tego terminu element
najważniejszy w jakimś zbiorze to taki jedyny przedmiot, iż wszystkie
inne elementy tego zbioru są mniej ważne. Inne również często spotyka­
ne rozumienia nie wykluczają istnienia więcej niż jednego elementu naj­
ważniejszego.
9 Por. N. Belnap, op. cit., s. 32.
• Dla uproszczenia będę w dalszym ciągu używał skrótu „roszczenie
zupełności".
7 Jest to modyfikacja pytania zawartego w: A. Podgórecki, Zja­
wiska prawne w opinii publicznej, Warszawa 1964, s. 88.
190413272.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin