statystyka matematyczna - całość cz.3.doc

(5183 KB) Pobierz
ZJAZD VII, 15

ZJAZD VII, 15.12.2007 r. W

 

mała próba – mniej niż 30 elementów

rozdział w książce Ostasiewicz: Elementy teorii estymacji

 

m

S

diagram można mieć na zaliczeniu

schemat wyboru postaci przedziału ufności dla parametru m, wzór 8.6.

brak przedziału ufności – oprócz tego przypadku stosujemy tablice

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ZJAZD VII, 16.12.2007 r. Ć

 

Przykład

 

Zakładamy, że kwartalne wydatki na reklamę można uznać za cechę                o rozkładzie normalnym . Wylosowano do próby 100 zakładów usługowych n = 100 i otrzymano następujący rozkład wydatków na reklamę:

 

 

Kwartalne wydatki na reklamę w tys. zł

0 – 5

5 – 10

10- 15

15 – 20

Liczba zakładów

10

20

40

30

n = 100

 

a)    wyznaczyć na poziomie ufności (1 - ) = 0,96

przedział ufności dla przeciętnych kwartalnych wydatków na reklamę

 

b) jaka będzie dokładność oszacowania, gdy poziom ufności będzie równy 0,9 (wyznaczyć przedział ufności) (1 - ) = 0,9 – co się stanie jak obniżymy przedział ufności do 0,9.

 

patrzymy na diagram (wykład):

 

1. Czy podlega rozkładowi normalnemu

    TAK  x – N

 

2. Liczebność n > 30.

 

3. Czy odchylenie standardowe jest znane

    NIE nieznane

 

możemy obliczyć S i zastosować wzór 8.6.

 



WZÓR 8.6.

 

       średnia arytmetyczna

 

   wariancja

 

Przy czym wartość t odczytujemy z tablic rozkładu normalnego, korzystając z relacji, takiej że:

 

 



  

do wzoru 8.6. t

 

 

a)

tys. zł

 

Przeciętne kwartalne wydatki na reklamę w 100 badanych zakładach usługowych osiągnęły wartość około 12 tys. zł.

 

wariancja, podaje się bez jednostek

 

tys. zł

 

Rozproszenie przeciętnych kwartalnych wydatków na reklamę w stosunku do średniej arytmetycznej (zawsze do niej) tych wydatków w badanych 100 zakładach wynosi około 4717 zł.

 

wzór 8.6.:

 

 

korzystamy z tablic – rozkład normalny:

 

t = 2,05

 

   dla wzoru 8.6.

 

tys. zł

 

Bezwzględny błąd szacunku dla przeciętnych kwartalnych wydatków              na reklamę wynosi 967 zł (maksymalny błąd losowy).

 

11,033 < m < 12,967   przedział ufności

Przeciętne kwartalne wydatki na reklamę zawierają się w przedziale 11,033 < m < 12,967 przy poziomie ufności 0,96 ((1 - ) = 0,96).

 

5 – 10% można zastosować to szacowanie

gdy < 5% nie można stosować; trzeba wziąć większą liczebność próby             i zrobić jeszcze raz badania; zmniejszyć przedział ufności.

 

b)

   

 

tys. zł

 

błąd rzędu 778 zł, poprzednio był 967 zł, czyli się zmniejszył.

przedział 11,222 zł < m < 12,778 zł przy poziomie ufności (1 - ) = 0,9.

 

przedział się zawęził, ale pewność się zmniejszyła (co do braku błędu)             z 0,96 do 0,9, jest obarczony większą niepewnością.

 

  błąd względny estymacji

 

 

 

 

Wniosek:

 

Na podstawie przeprowadzonych rachunków możemy zauważyć, że im jesteśmy bardziej „ufni” (większy przedział ufności), tym mniej precyzyjni, ponieważ wnioskowanie jest obarczone większym błędem losowym.

 

 

ZJAZD VIII, 12.01.2008 r. W

 

 

Przedziały ufności rys 8.1.

Wzór 8.6. i 8.7. lub 8.7a!!!

 

t wielkość z dystrybuanty rozkładu normalnego

 

8.6. rozkład spełniający warunki rozkładu normalnego maksymalny błąd szacunku i względny błąd losowy >10% estymacja niepewna należy zwiększyć liczebność próby lub obniżyć poziom ufności.

 

Przykład 8.8.

Zakłada się, że miesięczne wydatki na odzież i obuwie w rodzinach czteroosobowych mają rozkład . Znaleźć przedział ufności.

a)              Oszacujemy metodą przedziałową przeciętną wartość tych wydatków jeśli na podstawie budżetu 10 losowo wybranych gospodarstw domowych w pewnym osiedlu otrzymano i . Poziom ufności .

 

b)              Jaki otrzymamy przedział jeśli założymy, że wydatki te mają rozkład .

 

c)              Jaki otrzymamy przedział na poziomie ufności jeśli założymy, że i otrzymaliśmy dla 100 losowo wybranych gospodarstw?

 

 

(t)                            t=2,33

 

Za =s

 

 

Przedział ufności dla wskaźników struktury prawdopodobieństwa sukcesu, procenty, odsetka, frakcji.

Wzór: t t

 

Przykład 8.11 oszacować

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ZJAZD VIII, 13.01.2008 r. Ć

 

Zadanie 1

 

W zakładzie A dla 20 wybranych pracowników otrzymano informację
o wielkości zatrudnienia.

 

Wiek pracowników (lata)

22-26

26-30

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin