Kolorowanie w trybie Lab.docx

(604 KB) Pobierz

Kolorowanie w trybie Lab

 

 

autor: kozlowski2

Witam, chciałbym przedstawić rzadko stosowaną technikę kolorowania zdjęć czarno-białych, która odbywać się będzie w przestrzeni Lab. Metoda ta stanowi jednocześnie dobre ćwiczenie ilustrujące możliwości wprowadzania zmian w poszczególnych kanałach tej przestrzeni. Posłużyłem się zdjęciem, które pojawiło się w tym wątku: http://photoshop.pl/node/8303 Autorowi postu chodziło o wyeksponowanie tylko zieleni.

Otwieramy dokument ze zdjęciem;
1.MENU>Image>Rotate Convas>90°CCW (MENU>Obrazek>Obróć obszar roboczy>Obrót 90° w lewo);

2.MENU>Layer>New>Layer via Copy (MENU>Warstwa>Nowa>Warstwa przez kopiowanie) Ctrl+J;

Ponieważ kolorowana będzie tylko zieleń należy ją "wydobyć" z obrazka i odpowiednio zamaskować. W tym celu utworzymy i wykorzystamy nowy kanał obrazu tzw kanał alfa.
Każda zieleń zawiera odrobinę koloru żółtego i w przypadku tego zdjęcia trawa zawiera go odrobinę więcej i należy to wykorzystać.

3.MENU>Selekt>Color Range (MENU>Zaznaczenie>Zakres Koloru);

W wyświetlonym oknie dialogowym narzędzia Color Range (Zakres Koloru) wybieramy z rozwijalnej listy Select (Zaznacz) Yellows i zatwierdzamy wybór;

Gdyby przypadkiem po zatwierdzeniu pojawiło się groźnie wyglądające ostrzeżenie –
"Warning: No pixels are more than 50% selected. The selection edges will not be visible" (Uwaga:żadne piksele nie są zaznaczone bardziej niż 50%. Krawędzie zaznaczenia nie będą widoczne”), należy je po prostu zignorować. Wiadomość ta oznacza tyle, że zaznaczenie jest aktywne, ale różnica jest niewystarczająca by Photoshop mógł je narysować (chodzi o maszerujące mrówki jakie pojawiają się przy zaznaczeniach). Klikniąć OK.

4.Klikniąć w panel Channels (Kanały) i otworzyć menu tej palety a następnie z listy wybrać
New Channel;

W otwartym oknie dialogowym zatwierdzamy utworzenie nowego kanału obrazu, który domyślnie przybierze nazwę Alpha1- oraz klikamy przy nim w ikonę oka. Obraz nabierze czerwonego przezroczystego koloru, aby stał się czarny należy wyłączyć widoczność kanału zespolonego RGB klikając ikonę oka tego kanału.

5.MEMU>Edit>Fill (MENU>Edycja>Wypełnij);
W otwartym oknie dialogowym polecenia Fill (Wypełnij) wybrać z listy Use (Użyj)
White (Bały);

6.Usunąć zaznaczenie MENU>Selekt>Deselect (MENU>Zaznacz>Usuń zaznaczenie) Ctrl+D;

Uzyskany w ten sposób obraz czarno-biały posłuży nam do zamaskowania obszaru zieleni. Należy go tylko trochę udoskonalić i w tym celu wydajemy polecenie:

7.MENU>Image>Apply Image (MENU>Obrazek>Zastosuj obrazek);
W otwartym oknie dialogowym polecenia Apply Image (Zastosuj obrazek) wybieramy z rozwijalnej listy Blending (Tryb mieszania) Screen (Mnożenie koloru) resztę ustawień pozostawiając jako domyślne i zatwierdzamy OK.;

8.Włączamy narzedzie Brush Tool (Pędzel) B - na pasku opcji narzędzia wybieramy Mode (Tryb) Overlay (Nakładka), a Opacity (Krycie) 60-70% i zamalowujemy na czarno obszary, które na pewno nie są zielone (Praktycznie całą górną cześć dokumentu);

Tryb mieszania Nakładka powoduje, że zamalowywane będą obszary odzwierciedlone na biało jak kolorem narzędzia będzie biały i odwrotnie na czarno jak kolorem narzędzia będzie czarny.

obrazek

9.Ponownie klikamy w ikonę wyświetlania kanału zespolonego RGB;

Tworzymy obraz czarnobiały dodając warstwę dopasowania Black&White (Czarny/biały):

10.MENU>Layer>New Adjustment Layer>Black&White (MENU>Warstwa>Nowa warstwa dopasowania>Czarny-biały);
W otwartym oknie dialogowym konwertera manipulujemy głównie suwakami kolorów żółtego oraz zielonego nadając im ujemne wartości, aby zdjęcie nabrało dynamiki.

W przypadku tego zdjęcia wykonałbym jeszcze jeden dodatkowy krok aby podkreślić obszary półcieni i cieni wczytując kanał jasności obrazka (zaznaczenie odwrócić) i dodając warstwę dopasowania Curves (Krzywe) bez manipulowania krzywą odniesienia i zmianą Blend Mode (Tryb mieszania) na Multiply (Mnożenie) i odpowiednio zmniejszając krycie warstwy.

11.Ctrl+Alt+~;

12.MENU>Select>Inverse (MENU>Zaznacz>Odwrotność) Shift+Ctrl+I;

13.MENU>Layer>New Adjustment Layer>Curves (MENU>Warstwa>Nowa warstwa dopasowania>Krzywe);

Mając przygotowany kanał alfa, oraz obrazek czarnobiały dokument przekonwerterujemy do przestrzeni Lab zostawiając sobie "wyjście awaryjne" w postaci duplikatu dokumentu:

14.MENU>Image>Duplicate (MENU>Obrazek>Powiel), w otwartym oknie dialogowym Ok.
Na powielonej wersji wydajemy polecenie:

15.MENU>Image>Mode>Lab Color (MENU>Obrazek>Tryb>Lab);

Program zapyta co ma zrobić z warstwami dopasowania? – pokornie godzimy się na ich połączenie klikajc w Merge (Połącz).

obrazek

Przechodzimy do etapu kolorowania. Ponieważ pracować będziemy bezpośrednio na kanałach obrazu zabezpieczamy sobie jeszcze jedno „wyjście awaryjne” w postaci wykonania kopi warstwy Layer2 – bo taką nazwę domyślnie przybierze po przekonwerterowniu do przestrzeni Lab (pkt2) i dodatkowo zaznaczamy Lock all (Blokowanie wszystkich modyfikacji), klikając w kłódkę na palecie Layers:

 

obrazek

Tak jak już zaznaczyłem wydobywanie koloru odbywać się będzie bezpośrednio na kanałach obrazu za pomocą narzędzi Dodge Tool (Rozjaśnianie) oraz Burn Tool (Ściemnianie).
Kanał - a - przestrzeni Lab zawiera kolor od zieleni do magnety, natomiast - b - od cyjanu do żółtego. Posługiwanie się tymi narzędziami pozwala na uzyskanie dowolnych barw. Edycja kanału L za pomocą tych samych narzędzi pozwala na kontrolę nad poziomem jasności poszczególnych kolorów. Z kolei zastosowanie narzędzia Sponge Tool (Gąbka), które znajduje się w tej samej grupie narzędzi, na kanale zespolonym Lab pozwoli zwiększyć lub zmniejszyć nasycenie kolorów.
Zmiana ustawienia Exposure (Ekspozycja) na pasku opcji dla narzędzi Dodge Tool (Rozjaśnianie) i Burn Tool (Ściemnianie) oraz ustawienia Flow (Przepływ) dla narzędzia Sponge Tool (Gąbka) pozwala na precyzyjną kontrolę nad intensywnością uzyskiwanych efektów.
Dla początkujących userów pewnym problemem może być uzyskiwanie odpowiednich kolorów na odpowiednich kanałach:
-Dodge Tool (Rozjaśnianie) na kanale a przesuwa kolory w stronę magnety, natomiast na kanale b kolory będą przesuwane w stronę żółtego;
-Burn Tool (Ściemnianie) na kanale a przesuwa kolory w stronę zielonego, na kanale b w stronę niebieskiego;
Na kanałach zespolonych Lab i na kanale Lightness (Jasność) narzędzie Dodge Tool (Rozjaśnianie) rozjaśnia - Burn Tool (Ściemnianie) ściemnia obraz.
Poniższy obrazek powinien przybliżyć sposób posługiwania się narzędziami i wydobywania koloru z kanałów obrazu:

obrazek

Przekonwerterownie zdjęcia czarno-białego do przestrzeni Lab spowoduje, że kanały a i b będą jednolicie w kolorze 50% szarości, czyli ich wartość w trybie Lab będzie wynosiła 0

16.Wczytać jako zaznaczenie kanał Alfa1 - MENU>Selekt>Load Selection (MENU>Zaznacz>Wczytaj zaznaczenie) w otwartym oknie dialogowym z listy Channel wybrać Alfa1;

17.Zastosować skrót Carl+H, który spowoduje usunięcie maszerujących mrówek zaznaczenia;

18.Otworzyć panel Channels i zaznaczyć kanał a.

19.Kliknąć ikonę wyświetlania kanału zespolonego aby w oknie dokumentu widzieć obraz barwny;

20.Z palety Tools (Narzędzia) wybrać narzędzie Burn Tool (Ściemnianie);

21.Na pasku opcji narzędzia ustawić Exposure (Ekspozycja) na poziomie 15%, oraz Range (Tryb) Midtones (Półcienie);

22.Wybrać miękki pędzel z palety Brushes (Pedzle) - kliknąć i przeciągnąć po obszarze ściółki;

Uzyskana w ten sposób zieleń (morska) mówiąc oględnie jest nie do przyjęcia. Ponieważ trawa ma w sobie dość dużą domieszkę koloru żółtego należy go dodać do naszej trawy.

obrazek

23.Zaznaczamy kanał b

24.Z palety Tools (Narzędzia) wybrać narzędzie Dodge Tool (Rozjaśnianie);
Na pasku opcji parametr Exposure (Ekspozycja) oraz Range (Tryb) ustawiamy tak samo jak przy narzędziu Burn Tool (Ściemnianie);

25.Ponownie wybrać miękki pędzel z palety Brushes (Pedzle) - kliknąć i przeciągnąć po obszarze ściółki;

Po dodaniu koloru żółtego otrzymana zieleń stanie się bardzo mocno nasycona. Aby pozbyć się tego mankamentu mamy do wyboru: zastosowanie w sekcji Advanced Blending (Mieszanie Zaawansowane) okna dialogowego Layers Styles (Styl warstwy) suwaków Blend If (Mieszaj gdy), zmniejszenie krycia warstwy z dodanym kolorem lub zastosowanie narzędzia Sponge Tool (Gąbka) w trybie Desaturate (Usuń kolor) na zespolonym kanale Lab.

26.Wyłączyć zaznaczenie Ctrl+D, spłaszczyć obrazek i przekonwerterować do przestrzeni RGB.

obrazek

Dla chcących kolorować obraz globalnie zapewne pewnym ułatwieniem będzie informacja, że korzystając z narzędzi Dodge Tool (Rozjaśnianie), Burn Tool (Ściemnianie) należy ustawić tryb Highlights (Podświetlenia) edytując jasne obszary na zdjęciu, tryb Midtones (Półcienie) edytując średnie tony, a tryb Shadows (Cienie), pracując z obszarami ciemnymi.

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin