audio-technica2020.PDF

(494 KB) Pobierz
191473397 UNPDF
SPRZĘT
Przez długie lata produkcja studyjnych
mikrofonów pojemnościowych
pozostawała w gestii kilku
wyspecjalizowanych producentów.
Ze względu na wysokie wymagania
jakościowe i – co za tym idzie
– kosztowną produkcję, ceny tych
mikrofonów utrzymywały się na wysokim
poziomie. Prywatnych pasjonatów
nagrywania musiały zadowolić
mikrofony tańsze, ale znacznie
ustępujące jakościowo i (przede
wszystkim) brzmieniowo profesjonalnym,
drogim produktom. Wraz z rozwojem
masowej produkcji, ceny mikrofonów
zaczęły spadać, niemniej jednak, jeszcze
kilkanaście lat temu, zakup porządnego
mikrofonu wiązał się z wydatkiem
liczonym w tysiącach dolarów. Nie do
pomyślenia było wtedy, że wkrótce
dostępne będą profesjonalnie wykonane
i brzmiące mikrofony studyjne, dostępne
właściwie dla każdego za niewiele
ponad ok. 100$ - takie jak bohater
niniejszego testu, AT 2020.
AT 2020
studyjny mikrofon
pojemnościowy
DANE TECHNICZNE
Kardioidalny mikrofon pojemnościowy.
Średnica membrany: 16mm.
Czułość: 14.1 mV.
Impedancja: 100 Ohm.
Maksymalny SPL: 144 dB.
Szumy własne: 20 dB.
Zakres dynamiki: 124 dB.
Odstęp od szumów: 74 dB.
Zasilanie: Phantom 48V, pobór 2mA.
Masa własna: 345g.
Istotny przełom rozpoczął proces przenoszenia
produkcji mikrofonów do krajów Dalekiego
Wschodu (przede wszystkim do Chin), gdzie
koszty wytwarzania są znacznie niższe. Sprytni
Chińczycy szybko poznali technologię i zaczęli
wytwarzać na jej bazie bardzo tanie produkty,
sprzedając je pod swoimi markami. W ten spo-
sób również europejski rynek został wręcz zalany
tanimi mikrofonami pojemnościowymi, przezna-
czonymi przede wszystkim do pracy w studiach
domowych. Mikrofony, jak na tę cenę, brzmiały
nadzwyczaj dobrze, wprowadzając w zakłopo-
tanie uznanych producentów europejskich, do
tej pory niepodzielnie panujących na rynku.
Szybko okazało się, że bolączką produktów z
Dalekiego Wschodu jest gorsza jakość wykona-
nia, mniej rygorystyczna kontrola jakości i słaba
powtarzalność produkcji (różne partie produkcji
tego samego modelu brzmiały inaczej).
DYSTRYBUTOR
Konsbud-Audio , Warszawa
tel.: (22) 644 30 38
www.konsbud-audio.pl
62
� �����������
�����
październik 2005
Audio-Technica
191473397.046.png 191473397.047.png 191473397.048.png 191473397.049.png 191473397.001.png 191473397.002.png 191473397.003.png 191473397.004.png 191473397.005.png 191473397.006.png 191473397.007.png 191473397.008.png 191473397.009.png 191473397.010.png 191473397.011.png 191473397.012.png 191473397.013.png 191473397.014.png 191473397.015.png 191473397.016.png 191473397.017.png 191473397.018.png
SPRZĘT
Producenci markowych mikrofonów nie dali
jednak za wygraną i postanowili zawalczyć
o rynek najtańszych mikrofonów. Posiadają
wszakże atuty, o których dalekowschodnia
konkurencja może tylko pomarzyć: uznaną
markę (a co za tym idzie, zaufanie klienta),
długoletnie doświadczenie, technologię oraz
profesjonalne zaplecze badawcze. Aby móc
konkurować na niełatwym rynku, należało
obniżyć cenę poprzez przeniesienie produkcji
do krajów, gdzie jej koszta są znacznie niż-
sze, pozostawiając własnym inżynierom
opracowanie projektu oraz kontrolę jakości
produkcji. Im bardziej rygorystyczna kontrola
jakości, tym więcej odrzutów z produkcji i
większe koszta, ale lepsza powtarzalność.
Dodatkowym czynnikiem obniżającym cenę
mikrofonu jest ograniczenie wyposażenia
mikrofonu do minimum.
Audio-Technica jest japońską firmą o uznanej
reputacji w kwestii produkcji mikrofonów.
Produkty tej firmy są lubiane szczególnie
przez artystów za odpowiadające im przy-
jemne brzmienie. Firma specjalizuje się w
mikrofonach i ma na tym polu już olbrzymie
doświadczenie. Model AT 2020 daje początek
serii 20, która stanowi tańszy odpowiednik
wyższych serii 30 i 40. O ile serie 30 i 40
kierowane są przede wszystkim do profe-
sjonalnych studiów nagrań, o tyle producent
przewidział zastosowanie AT 2020 w studiach
projektowych i domowych, dysponujących
mniej okazałym budżetem. Studia takie
zwykle nie mogą sobie pozwolić na kilka
mikrofonów do różnych zastosowań, a więc
istotnym czynnikiem jest to, aby mikrofon w
który zainwestują był możliwie uniwersalny.
Budowa
Mikrofon, pomimo iż mikrofon wyproduko-
wano go w Tajwanie, sprawia solidne wra-
żenie swoją budową. Konstrukcja opiera się
na wzbudzającym zaufanie odlewie, a mem-
brana chroniona jest drucianą siatką. Całość
pomalowana została czarnym lakierem, który
podczas testów nie wykazywał podatności
na zadrapania lub odpadanie. Wiele osób na
pewno ucieszy fakt, że wygląd AT 2020 nie
zdradza, że jest on produktem niskobudże-
towym, wręcz przeciwnie – wywołuje po-
zytywne reakcje wykonawców mających do
niego śpiewać lub grać. Mikrofon może pra-
cować nie tylko z dostarczonym w komplecie
uchwytem, lecz również ze standardowym
uchwytem elastycznym, produkowanym
przez firmę Audio-Technica.
Uniwersalność
mikrofonu
AT 2020 ma charakterystykę nerkową (kar-
dioida), dzięki czemu zbiera dobrze sygnały z
przodu, tłumiąc jednocześnie sygnały docho-
dzące z tyłu i z boków. Elementem czynnym
jest nowo opracowana membrana o średnicy
16mm, która dzięki bardzo niskiej masie wła-
snej oferuje poszerzone pasmo przenosze-
nia i bardzo dobrą odpowiedź na transjenty
(szybkie zmiany sygnału). Uniwersalność
mikrofonu zwiększa fakt, iż jest on odporny
na wysokie ciśnienia akustyczne (144dB – taki
poziom hałasu wytwarza startujący odrzuto-
wiec), a więc w warunkach typowych nagrań
nie mamy szans na przesterowanie jego prze-
twornika – chyba, że zdetonujemy w pobliżu
ładunek wybuchowy, do czego nie zachęcam.
Biorąc pod uwagę powyższe słuszne założe-
nia, inżynierowie firmy Audio-Technica posta-
nowili wyjść naprzeciw właścicielom studiów
domowych i projektowych, oferując im AT
2020. Mikrofon nie posiada przełączanej
charakterystyki, filtru górnoprzepustowego,
ani elastycznego uchwytu w komplecie.
Jedyne wyposażenie dodatkowe to uchwyt
umożliwiający przymocowanie mikrofonu
do statywu (zawiera reduktor gwintu) oraz
etui chroniące mikrofon. AT 2020 jest za to
porządnie wykonany, dobrze brzmi (o tym
za chwilę) i posiada wszystkie właściwości
niezbędne aby zastosować go przy większości
nagrań, jakich dokonywać będziemy w studio
domowym lub projektowym.
63
� �����������
�����
październik 2005
191473397.019.png 191473397.020.png 191473397.021.png 191473397.022.png 191473397.023.png 191473397.024.png 191473397.025.png 191473397.026.png 191473397.027.png 191473397.028.png 191473397.029.png 191473397.030.png
SPRZĘT
AT 2020 z lekkością znosił tortury silnymi
sygnałami z instrumentów perkusyjnych z
bliskiej odległości, a bardzo głośny śpiew nie
stanowił dla niego najmniejszego problemu
(należało jedynie odpowiednio skorygować
wzmocnienie przedwzmacniacza).
stosunkowo jasne, ale dość wierne, otwarte
zarówno w górnym, jak i w dolnym paśmie.
W odróżnieniu od wielu tanich mikrofonów
pojemnościowych, AT2020 nie podbarwia
dźwięku na tyle, żeby wykluczyć go z nagry-
wania jakiegokolwiek instrumentu. Nie jest
to wyspecjalizowany mikrofon, przeznaczony
do jakiegoś ściśle określonego celu (np. na-
grywanie wokalu). W stosunku do zbliżonych
cenowo produktów dalekowschodniej kon-
kurencji, dodatkowym atutem jest większa
odporność AT 2020 na udary mechaniczne
przenoszone przez statyw.
miksie bez większych ruchów korektorem.
Taka rozpiętość zastosowań możliwa jest
dzięki dużej dynamice mikrofonu. Trzeba
przyznać, że brzmienie jest porównywalne
do mikrofonów ze znacznie wyższych pół-
ek cenowych. Otwarte pozostaje pytanie
o powtarzalność parametrów w procesie
produkcji – czasami istnieje potrzeba wyko-
nywania nagrań stereofonicznych. W chwili
obecnej producent nie oferuje parowanych
AT 2020.
Charakterystyka
częstotliwościowa
Charakterystyka częstotliwościowa mikrofo-
nu jest wyrównana w całym paśmie. Drobny
spadek występuje poniżej 200 Hz, a delikatne
podbicie pasma prezencji ma miejsce pomię-
dzy 1.5 i 3 kHz oraz 5 i 15 kHz. Brzmienie jest
Podsumowanie
Za naprawdę nieduże pieniądze otrzymu-
jemy markowy produkt, który ani swoim
brzmieniem, ani jakością wykończenia nie
wywołuje skojarzeń z popularną ostatnio tzw.
“chińszczyzną”. W kontekście bezpośrednich
kontaktów z klientem, wygląd mikrofonu jest
dosyć istotny, wpływa na pozytywne pierw-
sze wrażenie, które dopełnione zostaje satys-
fakcją z brzmienia. AT 2020 jest produktem
uniwersalnym, można nim nagrywać prawie
wszystko. Oczywistym jest że w niektórych
sytuacjach lepiej zastąpiłyby go wyspecjalizo-
wane pod kątem konkretnego zastosowania
mikrofony, ale z wszystkich prób jakim został
w trakcie testów poddany, AT 2020 wychodzi
obronną ręką. Nabywając mikrofon kosztują-
cy przysłowiową “miskę ryżu”, otrzymujemy
satysfakcjonujące brzmienie, porównywalne
do wysokiej klasy pojemnościowych mikrofo-
nów studyjnych. Biorąc pod uwagę powyższe
właściwości, Audio Technica AT2020 ma dużą
szansę stać się standardem w homerecordin-
gowym segmencie rynku.
Przemysław Waszkiewicz
Brzmienie mikrofonu
Brzmienie mikrofonu jest w pewnym stopniu
zależne od efektu zbliżeniowego. Postawie-
nie mikrofonu w pobliżu instrumentu nieco
wyokrągla dół. Ze względu na odporność na
duże wartości SPL, w przypadku AT2020 nie
musimy obawiać się bliskiego omikrofono-
wania instrumentów. Przy pracy z wokalem,
nie występuje przesadne eksponowanie
tonów niskich, w tym głosek wybuchowych
– pop-filtr przydaje się, ale nie zawsze
jest niezbędny. Można nawet pokusić się
o użycie AT 2020 do nagrań wokalistów
hip-hop’owych, którzy mają w zwyczaju
deklamowanie tekstu do mikrofonu z bar-
dzo bliskiej odległości w celu uzyskania tzw.
“dużego” dźwięku. Bardzo dobrze wypadła
próba nagrania gitary akustycznej oraz elek-
trycznej (z pieca). Mikrofon świetnie sobie
radził z instrumentami o dużym poziomie SPL
– dętymi i perkusyjnymi. Wokal w wykona-
niu AT 2020 brzmiał naturalnie, stosunkowo
jasno, dzięki czemu łatwo było osadzić go w
64
� �����������
�����
październik 2005
191473397.031.png 191473397.032.png 191473397.033.png 191473397.034.png 191473397.035.png 191473397.036.png 191473397.037.png 191473397.038.png 191473397.039.png 191473397.040.png 191473397.041.png 191473397.042.png 191473397.043.png 191473397.044.png 191473397.045.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin