PLAN PRACY WRzESIEŃ(1).doc

(101 KB) Pobierz

PLAN PRACY WYCHOWAWCZO- DYDAKTYCZNEJ

DLA DZIECI 5 – LETNICH

NA MIESIĄC WRZESIEŃ

 

 

TEMAT KOMPLEKSOWY: W PRZEDSZKOLNEJ GROMADZIE MIŁO PŁYNIE CZAS…

 

TERMIN REALIZACJI: 1.09.2010 – 10.09.2010

 

TEMAT DNIA: Poznajmy się

I

·         Powitanie po wakacjach. Swobodne rozmowy, dzielenie się wrażeniami. Zabawy integracyjne (dydaktyczne, ruchowe)

·         Poznajemy nowych kolegów i koleżanki. Zabawy z wełną – poznajemy siebie nawzajem. Opowiadamy o sobie, o swoich zainteresowaniach, marzeniach.

·         Grupowy rysunek: dzieci siedzą w kręgu, na środku leży duży arkusz papieru. Każdy uczestnik zabawy przedstawia się i rysuje dla pozostałych jakiś rysunek, próbuje opowiedzieć co narysowało dla innych

 

II Umuzykalnienie:

·         Rozpoznawanie znanych piosenek i brzmienia instrumentów

·         Zabawy na odróżniane zmian tempa i dynamiki

·         Zabawy i ćwiczenia inhibicyjno – incytacyjne

·         Utrwalenie tańcy inegracyjnych i pląsów znanych z poprzednich lat, nauka nowej zabawy ze śpiewem „Tu w przedszkolu”

·         Osłuchanie z piosenką „Już lato odeszło”

 

TEMAT DNIA: Jesteśmy grupą

I

·         Przypomnienie nazwy przedszkola, wyjaśnienie jej znaczenia. Oglądanie logo przedszkola, wyjaśnienie jego symboliki

·         Opowiadanie sytuacyjne nauczycielki „O chłopcu, który był bardzo samotny ...” Rozmowa na temat opowiadania, formułowanie rad dla chłopca. Zastanawianie się dlaczego w grupie jest raźniej i często łatwiej.

·         Rozmowy w kręgu, o tym co to znaczy, że jesteśmy grupą? Jakie wydarzenia mają miejsce w naszej grupie? Czy nasza grupa różni się od innych grup w przedszkolu? Poznanie nazw pozostałych grup w przedszkolu. Zastanawianie sie w jaki sposób jako starsi koledzy możemy zaopiekować się najmłodszymi przedszkolakami?

·         Zabawa ruchowa orientacyjno – porządkowa „Zapamiętaj swoją parę”

·         Różnimy sie wyglądem ale to nie jest najważniejsze! Rozmowy na temat że wygląd nie jest najważniejszy, najważniejsze jest jak sie zachowujemy, jacy jesteśmy dla siebie nawzajem. Uświadomienie dzieciom konieczności niesienia sobie wzajemnie pomocy. Wymyślanie okrzyku grupy.

 

II  Zajęcia plastyczno – konstrukcyjne:

·         Odbijanie swojej dłoni, wykonanie plakatu grupy

Lub

·         Nasze wizytówki

 

TEMAT DNIA: Zaakceptuj mnie takiego jakim jestem …

I

·         wyszukiwanie swoich imion, zabawy z wizytówkami

·         malowanie swoich portretów – wystawka „To my Żabki”

·         odrysowanie swoich stóp i wycięcie ich kształtu; zabawy ruchowe z wykorzystaniem wykonanych pomocy (zabawy inhibicyjno – incytacyjne „Stań na swojej stopie”, układanie drogi do sali itp.)

·         zabawy z lusterkami „Robimy śmieszne miny” Inscenizowanie mimiką opowiadań nauczycielki, próby wymyślania własnych opowiadań.

·         Opowiadanie o sobie, o tym co lubimy robić a czego nie lubimy; opowiadanie śmiesznych przygód i wesołych historii ze swojego życia

 

II  Zestaw zabaw i ćwiczeń gimnastycznych (zbiór własny nauczyciela)

·         Przypomnienie zasad zachowania bezpieczeństwa na sali rekreacyjnej

·         Ustalenie zasad przebierania się w stroje gimnastyczne, układania ubranek; korzystania ze sprzętów i przyborów na sali

·         Ćwiczenia w parach i w kręgu służące nawiązaniu i podtrzymywaniu kontaktu

·         Ćwiczenia wyrabiające elastyczność mięśni

·         Ćwiczenia oddechowe

·         Ćwiczenia angażujące duże grupy mięśniowe z użyciem przyborów

·         Ćwiczenia stóp

 

TEMAT DNIA: Dzień w przedszkolu

I

·      Rozmowa z dziećmi na temat jak wygląda ich dzień, jakie czynności wykonują w ciągu dnia

·      Historyjka obrazkowa „Dzień przedszkolaka”. Na tablicy umieszczone są 3 obrazki w dowolnej kolejności (na obrazkach widać czynności związane z porą dnia i odpowiednie naświetlenie słoneczne: rano – widno, południe – słonecznie, wieczór – zmrok). Dzieci ustalają, jaka powinna być kolejność obrazków i uzasadniają swój wybór.

·      Zabawa z piłką. N. toczy piłkę do wybranego dziecka, rozpoczynając zdanie, np.

Gdy rano wstaję...

W południe...

Wieczorem lubię...

Przed snem...

          Dziecko, które złapało piłkę, powtarza za N. początek zdania, kończy     zdanie (np. Gdy rano wstaję, idę do łazienki.) i toczy piłkę do N.

·      Zabawa ruchowa „Budzę się i zasypiam”. N. cicho gra na tamburynie. Dzieci leżą na podłodze, udając, że śpią. Kiedy N. gra coraz głośniej dzieci przebudzają się, wstają i zaczynają biegać po sali. N. stopniowo wycisza granie, a dzieci poruszają się coraz wolniej, w końcu układają się na podłodze jak do snu. Zabawę powtarzamy 3 razy.

·      Opowiadanie Opowieść misiaczka. Dzieci siedzą w półkolu. Na tablicy umieszczony jest schematyczny rysunek.

 

 

 

Wzór

 

 

 

 

 

 

 

 

Gdy rano się obudziłem, za oknem było już widno, ale w przedszkolu – jeszcze pusto.

„Niedługo dzieci przyjdą bawić się ze mną” – pomyślałem. Wyjrzałem przez okno.

– Dzień dobry, Słonko! – powiedziałem.

– Dzień dobry, Misiu! – odpowiedziało mi wesoło Słońce ledwo widoczne na horyzoncie.

Rano przyszły dzieci i tyle się działo, że nie wiadomo, kiedy zrobiło się południe.

Dzieci właśnie jadły obiad, gdy do sali wpadły ciepłe promienie słoneczne. Spojrzałem

w okno, a Słońce uśmiechało się wysoko z nieba. Teraz mogłem zobaczyć je całe. Z góry

mrugnęło do mnie oczkiem. Pomyślałem, że jest ładny, ciepły dzień, chociaż lato już się

kończy. Potem Maja porwała mnie do zabawy i wpakowała do wózka dla lalek. Kasia

zabrała mnie na przyjęcie i poiła czekoladą. W końcu wylądowałem na swojej półce.

Wieczorem w przedszkolu zrobiło się jakoś cicho, a mnie oczy zaczęły się kleić do snu.

Spojrzałem w okno. Na dworze było ciemno, bo Słońce schowało się za horyzontem.

– Dobranoc, Słonko – szepnąłem jeszcze i zasnąłem.

 

·         Rozmowa kierowana -   poprawnej odpowiedzi umieszczenie słońca na schematycznym rysunku)

 

Gdzie było Słonko, gdy obudził się Miś? Jaka wtedy była pora dnia?

Co robiło Słonko w czasie obiadu? Jak nazwiemy tę porę dnia?

O jakiej porze zrobiło się na dworze ciemno? Gdzie było Słońce, kiedy przed snem Miś wyszeptał mu: „Dobranoc.”?

 

II Ćwiczenia gimnastyczne: zestaw I wg K. Wlaźnik.

 

 

 

TEMAT DNIA: Zaczarowane przedszkole

 

I

·         Słuchanie wiersza „Zaczarowane przedszkole” A.  Frączek

 

Zaczarowane przedszkole

 

W naszym przedszkolu mieszka czarodziej.

Ma świetny humor i czas ma co dzień,

do psot i figli zapał ma stale,

a na dodatek jeszcze ma talent.

Czaruje lepiej niż tamta wróżka,

która wydała za mąż Kopciuszka!

W naszym przedszkolu czarodziej mieszka,

który z pietruszki, mchu i orzeszka

potrafi stworzyć wytworne lale,

a z jarzębiny – dla lal korale.

Garstkę guzików w puszczę przemieni,

pełną podgrzybków, drzew i jeleni,

a ze spaghetti zrobi jamnika,

który przed zwierzem przedziwnym zmyka…

Czy to żyrafa, czy nosorożec?

Bez podręcznika nie da się orzec!

Lecz o to właśnie magowi chodzi,

by czasem dzieci za noski wodzić.

W naszym przedszkolu mieszka czarodziej…

Dlatego chętnie chodzę tam co dzień!

·         Rozmowa kierowana :

Kto to jest czarodziej?

          Co czarodziej potrafi robić?

         Jak myślicie, co to jest talent?

Porządkowanie i uzupełnianie wypowiedzi dzieci.

 

·         Zabawa ruchowa „Nakręcane lalki”. N. pyta dzieci, czy widziały, jak poruszają się nakręcane lalki, i proponuje zabawę. Dzieci swobodnie poruszają się po sali. Na hasło N. Lalki! zaczynają naśladować nakręcane lalki.

 

·         N. dzieli grupę dzieci na 5 zespołów. Każdy zespół siada na podłodze przy obręczy i otrzymuje pocięty na części obrazek. Dzieci układają obrazki i mówią, co się na nich znajduje. N. pokazuje i razem z dziećmi kolejno odczytuje napisy na kartonikach: „misie”,  „lalki”, „samochody”, „klocki”, „układanki”. N. i dzieci ustalają, gdzie jest stałe miejsce poszczególnych zabawek w sali, i umieszczają tam kartoniki.

·         Zabawa dydaktyczne „Co zmieniło miejsce?” Dzieci zasłaniają dłońmi oczy. W tym czasie N. zamienia miejscami zabawki na półkach. Dzieci odsłaniają oczy, sprawdzają, jakie nastąpiły zmiany, i umieszczają zabawki na właściwych miejscach.

 

II Zajęcia plastyczno – konstrukcyjne

 

·         Malowanie lub wydzieranka na temat „Moja ulubiona zabawka”

 

 

TEMAT DNIA: Nasze zabawki – pojęcia matematyczne

 

I

 

·                Zabawa dydaktyczna „Porządkujemy zabawki”. Dzieci siedzą w półkolu. Na środku leżą 2 obręcze oraz zabawki: 4 duże samochody i 5 małych samochodów, 4 małe misie i 5 małych misiów, 3 duże i 4 małe piłki. Dzieci porządkują zabawki według wielkości: do jednej obręczy wkładają duże zabawki, do drugiej – małe zabawki.

·                Zabawa „Wesoły pociąg”. Dzieci wybierają po jednej zabawce, po czym ustawiają się jedno za drugim, tworząc pociąg. N. rozkłada na podłodze 6 obręczy. Na sygnał gwizdka pociąg rusza – jeździ po sali między obręczami. Dzieci powtarzają za N.: Tur, tur, tur. Na kolejny sygnał zatrzymują się. N. zapowiada: Miasteczko małych misiów, proszę wysiadać. Dzieci, które wybrały misie, wchodzą do najbliższej obręczy. Pociąg ponownie rusza. Dzieci powtarzają: Pach, pach, pach. Po chwili zatrzymują się, a N. informuje: Osada dużych samochodów, proszę wysiadać. Dzieci, które wybrały samochody, wchodzą do kolejnej obręczy. Zabawa trwa dopóty, dopóki dzieci i ich zabawki nie wypełnią wszystkich obręczy. W czasie zabawy dzieci naśladują różne dźwięki kojarzące się z jadącym pociągiem (szu, puf itp.)

·                Dzieci zostawiają zabawki w obręczach i siadają wokół nich. N. rozdaje każdemu pomoc dydaktyczną – „Liczby w kolorach” – i wyjaśnia, że kolorowe klocki pomogą im w liczeniu. Dzieci układają w podziałce tyle białych klocków, ile jest zabawek w obręczy. Następnie, przykładając kolorowe klocki do podziałki, sprawdzają, który klocek odpowiada liczbie białych klocków. Dzieci zgromadzone wokół danej obręczy podają liczbę swoich zabawek. Z pomocą N. ustalają, których zabawek jest najwięcej, których najmniej, a których tyle samo. Układając klocki, próbują określić, o ile jest więcej i o ile mniej określonych zabawek.

·                Zabawa dydaktyczna „Policz ile?”. Dzieci siedzą przed tablicą, na której umieszczone są 3 obrazki w dowolnej kolejności: jeden przedstawiający 3 samochody, drugi – 4 misie, trzeci – 5 piłek. Wskazane dzieci przyczepiają obok każdego obrazka tyle kartonowych kółek (liczmanów), ile jest na nim zabawek. Pozostałe dzieci działają na klockach z „Liczb w kolorach” – wybierają klocek  odpowiadający liczbie zabawek na obrazku. Następnie jedno dziecko układa na tablicy obrazki według kolejności: od najmniejszej do największej liczby zabawek na obrazkach.

Pozostałe dzieci porządkują w ten sam sposób 3 klocki (jeden pod drugim).

 

II Umuzykalnienie:

 

·                Zabawy inhibicyjno – incytacyjne i ćwiczenia rytmiczne

·                Zabawa muzyczno-ruchowa „Marionetki”. N. prezentuje wybrane instrumenty perkusyjne: ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin