Zarządzanie ludźmi – wykład 1 z 14.III.2000;
W warunkach polskich gdzie rośnie bezrobocie, a wiele z dotychczas istniejących branż upada musimy kreować odpowiednią politykę zatrudnienia, w skład której wchodzić będzie planowanie zatrudnienia i wykorzystania zasobów ludzkich oraz przeprowadzanie działań motywujących.
Strategia firmy a strategia zarządzania zasobami ludzkimi.
Określenie strategii można zobrazować za pomocą następującego diagramu:
Otoczenie
Gdzie jesteśmy?
Gdzie chcemy być?
Zaprojektowanie sposobu osiągnięcia celu.
Strategia polega na przeanalizowaniu obecnej sytuacji i jej zmianie jeśli jest to konieczne.
Inaczej strategia to określenie głównych długookresowych celów firmy i przyjęcie takich kierunków działania oraz taka alokacja zasobów, które są konieczne do zrealizowania celów.
Przy formułowaniu strategii prawdziwe musi pozostać następujące założenie: formułowana strategia musi znaleźć pokrycie w zasobach ludzkich (czyli kompetencjach) organizacji tak aktualnie jak i w przyszłości.
Często zdarzają się bowiem sytuacje odmienne:
· Gdy organizacja dysponuje dobrymi zasobami ludzkimi - nie wykorzystuje ich w pełni gdyż cele postawione przed organizacją są zbyt skromne w porównaniu z możliwościami.
· Gdy organizacja dysponuje słabymi zasobami ludzkimi – postawienie zadań przerastających możliwości organizacji.
Zarządzanie zasobami ludzkimi.
Otoczenie zewnętrzne
Otoczenie wewnętrzne
Strategia organizacji
System zarządzania zasobami ludzkimi
Strategia zarządzania zasobami ludzkimi
Organizacja – zadania – ludzie – techniki zarządzania zasobami ludzkimi
Usługi
Ocena
Kultura organizacyjna
Struktura organizacyjna
Klienci wewnętrzni
Klienci zewnętrzni
Model systemu zarządzania zasobami ludzkimi w organizacji.
Należy jednak pamiętać, że zarówno priorytety w gospodarce jak i sektory przeznaczone do likwidacji powinny być określone. Dzięki temu możliwe będzie stworzenie strategii rozwoju poszczególnych regionów (a w rezultacie i całego kraju) i dostosowanie do tychże strategii polityki kształcenia i przekwalifikowywania. Takie podejście pozwoli na uniknięcie marnotrawienia zdolności kadr.
Strategia organizacji, zawierająca strategię zasobów ludzkich, musi brać pod uwagę otoczenie zarówno bliższe jak i dalsze, w którym znalazła się organizacja. Ilustruje to poniższy wykres:
Siły polityczne i społeczne (partie polityczne i org. związkowe)
Rynek pracy: rekrutacja i selekcja pożądanych zasobów pracy
Kier. zewnętrzne organizacji: organ założycielski i władze lokalne
Pracownicy
Rząd, parlament, polityka przemysło-wa
Ustawodaw-stwo ogólnokra-jowe i lokalne
Klienci
Dostawcy
(Strategia zasobów ludzkich)
Kadra kierownicza
Udziałowcy
Technika i technologia
Szkoły i przyszli pracownicy
Konkurenci lokalni, krajowi i międzynarodowi
Istnieją 3 podstawowe strategie rozwoju:
· Strategia wzrostu (ofensywna);
· Strategia utrzymania pozycji;
· Strategia redukcji kosztów;
Rodzaje strategii a polityka personalna.
Ø Wzrostu – nastawienie na agresywną rekrutację (najlepszych) przez konkurencyjne zarobki, samodzielność i niezależność w realizacji zadań, ustawiczne szkolenie.
Ø Niszy rynkowej – (odnośnie strategii wzrostu lub utrzymania pozycji) – wytworzenie nowego produktu. Nabywanie wiedzy i nowych umiejętności. Nastawienie na szkolenie, stały rozwój i najwyższą jakość.
Ø Odświeżenia – (odnośnie strategii utrzymania pozycji) – świadoma wymiana kadry kierowniczej. Doskonalenie kwalifikacji. Przywrócenie wydajności. Zmiany w procesach organizowania pracy – np. samodzielne grupy pracownicze.
Ø Redukcji kosztów – redukcja zatrudnienia. Obniżenie kosztów pracy. Wzrost wydajności i jakości, szkolenie, wzrost kwalifikacji. Zmiana organizowania procesów pracy – np. samodzielne grupy pracownicze.
Ocena strategii.
Strategię można ocenić ze względu na jej:
Oraz równowagę między celami strategicznymi a zasobami ludzkimi:
Rodzaje strategii wg M. Portera.
Powracając do wspomnianej wcześnie strategii redukcji kosztów trzeba zaznaczyć, że zwalnianie w ramach tej strategii jest często przeprowadzane źle i w sposób nieuzasadniony i nie przemyślany. Aby prawidłowo dokonać restrukturyzacji zatrudnienia należy opracować plan społeczny restrukturyzacji, czyli analizę i ocenę zasobów ludzkich pod kątem pożądanych przekształceń w firmie. Plan taki powinien obejmować:
· Strategię wobec pracowników zostających w firmie: doskonalenie, zmiana zakresu zadań, adaptacja do nowych warunków pracy.
· Strategię pomocy dla pracowników zwalnianych: ukierunkowanie zawodowe na nowe formy aktywności zawodowej, kształcenie zgodne z potrzebami lokalnego rynku pracy. Jeśli zwalnianym pracownikom nie pomoże się w znalezieniu nowej pracy to jest nikła szansa, że zdołają oni znaleźć sobie nowe zajęcie sami.
Realizacja procesu restrukturyzacji przy akceptacji kadry kierowniczej i pracowników.
Plan społeczny restrukturyzacji – strategia postępowania wobec pracowników pozostających w firmie i zwalnianych.
Strategia restrukturyzacji firmy – wizja przekształceń w sferze ekonomicznej, społecznej, technicznej i organizacyjnej.
3
gosicka