Unia Europejska. Informator o programach pomocowych.pdf

(407 KB) Pobierz
35892004 UNPDF
1
Szanowni Państwo!
Polska rozpoczęta negocjacje o przystąpienie do Unii Europejskiej. Z chwilą wejścia naszego
kraju do Wspólnot otworzą się dla nas ich rynki, uniwersytety, przedsiębiorstwa, urzędy. Polacy
staną się równoprawnymi obywatelami Unii Europejskiej, uczestniczącymi w swobodnym
przepływie kapitału, osób, towarów i usług.
Przygotowanie do akcesji to nie tylko zadanie Rządu, ale wyzwanie dla każdego z nas. Aby
temu sprostać, potrzebna jest świadomość, co tak naprawdę oznacza wejście Polski do struktur
Wspólnot.
Centrum Informacji Europejskiej Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej to rządowy
ośrodek gromadzący i przekazujący obywatelom w przystępny sposób wiedzę o integracji. Jego
zadaniem jest dostarczanie Państwu wiadomości o Unii Europejskiej, procesie negocjacji i
skutkach przyszłej akcesji. Chcemy dotrzeć do jak najszerszego kręgu odbiorców. W publikacjach
CIĘ znajdziecie Państwo podstawowe informacje dotyczące problematyki europejskiej.
Zapraszamy do odwiedzenia Centrum i korzystania z naszych materiałów.
Mamy nadzieję, że pomogą one lepiej poznać Unię Europejską i przygotować się do
funkcjonowania w jej strukturach.
Centrum Informacji Europejskiej
Unia Europejska. Informator o programach pomocowych.
35892004.003.png
2
I. POMOC ZAGRANICZNA
Polska otrzymuje wsparcie w ramach
programów pomocy zagranicznej od
1989 roku.
Rozwój gospodarczy poszczególnych
krajów na świecie jest bardzo
zróżnicowany. Chociaż krajów
rozwiniętych i bogatych jest o wiele
mniej niż państw rozwijających się, to
60% całego światowego handlu skupia
ta pierwsza grupa.
CO TO JEST POMOC
ZAGRANICZNA?
Odpowiednie decyzje o udzieleniu
pomocy Polsce i innym krajom Europy
Środkowej i Wschodniej zostały podjęte
już w 1989 roku jako odpowiedź na za-
chodzące zmiany w naszym regionie.
Decyzję o wspieraniu reform w tych kra-
jach podjęto w trakcie spotkania 7
najbogatszych państw świata (szczyt G-
7 w 1989 roku). Jeszcze tego samego
roku do deklaracji tych najbardziej
uprzemysłowionych państw przystąpiły
pozostałe kraje OECD - G-24.
Koordynatorem pomocy została
Komisja Europejska.
Pomoc dla naszego regionu udzielana
jest w ramach współpracy bilateralnej
(np. na mocy porozumień rządowych
polsko-amerykańskich) lub poprzez
organizacje międzynarodowe (np.
Międzynarodowy Fundusz Walutowy,
Grupę Banku Światowego czy
Wspólnoty Europejskie).
Pomoc zagraniczna to przekazanie
określonych zasobów (pieniędzy, wiedzy,
towaru, sprzętu wojskowego), które nie
wynikają z działania rynku. Cechą
charakterystyczną takiej pomocy jest jej
przepływ międzynarodowy.
Aby pomóc w przeprowadzeniu
niezbędnych reform albo zapewnieniu
stabilności politycznej i gospodarczej,
rządy państw rozwiniętych przekazują
krajom biedniejszym dodatkowe środki
finansowe - bezpośrednio (pomoc dwu-
stronna - zwana też bilateralną), albo za
pośrednictwem organizacji międzynaro-
dowych (pomoc wielostronna - zwana
też multilateralną). Pewna część pomocy
udzielana jest także przez zagraniczne
organizacje pozarządowe.
Przekazywanie środków pomocowych
ma sens wtedy, gdy mimo ich przekazy-
wania dawca sam nie traci, a biorca po-
trafi je efektywnie spożytkować i dzięki
nim pomnożyć swoje efekty.
Unia Europejska. Informator o programach pomocowych.
35892004.004.png
3
Polska w ciągu dwóch pierwszych lat
wprowadzania reform utraciła swoich
głównych partnerów gospodarczych
związanych umowami wokół Rady
Wzajemnej Pomocy Gospodarczej. W
tym krótkim okresie nasz kraj musiał
dostosować się szybko do zasad konku-
rencji na rynku światowym.
Udzielona pomoc - w większości w swej
strukturze wielostronna - w znacznej
mierze pozwoliła nam uporać się z tymi
problemami
Unia Europejska. Informator o programach pomocowych.
35892004.005.png
4
KLASYFIKACJA POMOCY
ZAGRANICZNEJ
Dawcy pomocy dla krajów Europy Środkowej 19980-1996 (kredyty i granty)
Według charakteru przekazania
pomocy:
a) pomoc bezzwrotna (granty);
b) kredyty preferencyjne (polegają na
tym, że jeden z trzech warunków ich
udzielenia jest korzystniejszy: stopa
procentowa, okres karencji lub okres
spłaty).
Stany
Zjednoczone
13%
Inne
8%
Niemcy
6%
Programy UE
30%
Japonia
3%
Według źródła pochodzenia:
a) pomoc dwustronna (rząd jednego
państwa udziela pomocy innemu
państwu);
b) pomoc wielostronna (udzielana przez
organizacje międzynarodowe, np.
Bank Światowy);
c) pomoc pozarządowa (udzielana przez
organizacje pozarządowe podmiotom z
innego kraju).
Międzynarodowe
instytucje
finansowe
40 %
Źródło: Fundacja Badań i Edukacji nad Pomocą Zagraniczną (PECAT)
Unia Europejska. Informator o programach pomocowych.
35892004.006.png 35892004.001.png
Dawcy pomocy bezzwrotnej (grantów) dla krajów Europy Środkowej 1990-1996
Według formy przekazania
pomocy :
a) pomoc finansowa (przekazanie
funduszy);
b) pomoc rzeczowa (przekazanie
towarów przemysłowych lub
rolnych);
c) pomoc techniczna (usługi
doradczo-szkoleniowe; ich
celem jest przekazanie
umiejętności).
Stany
Zjednoczone
23%
Niemcy
7%
Austria
6%
Inne kraje
członkowskie
UE
6%
Inne
4%
Programy UE
54 %
Według swobody
wykorzystania pomocy:
a) pomoc niewiązana (jej odbiorca
ma pełną swobodę co do
spożytkowania środków);
b) pomoc wiązana (dawca określa
zasady, na jakich będzie
realizowana pomoc, np. co do
celów przeznaczenia pomocy na
konkretną inwestycję i zakupienie
odpowiedniego sprzętu w kraju
dawcy).
Źródło: Fundacja Badań i Edukacji nad Pomocą Zagraniczną (PECAT)
Ponad połowa całej bezzwrotnej pomocy dla naszego regionu pochodziła z Unii
Europejskiej. Natomiast ponad czterdzieści procent przekazano nam w ramach
pomocy dwustronnej.
Unia Europejska. Informator o programach pomocowych.
5
35892004.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin