PLAN PRACY
WYCHOWAWCZO -DYDAKTYCZNEJ
16.04 –27.04.2012r.
ZADANIA PROGRAMOWE:
- zapoznanie z pracą ludzi w cyrku, z ich obowiązkami, nazewnictwem,
- kształtowanie odpowiednich postaw wobec zwierząt występujących w cyrku,
- kształcenie umiejętności redagowania ustnych wypowiedzi na podany temat,
- wzbogacanie wiadomości na temat cyrku,
II. MALI AKTORZY
- przestrzeganie zasad kulturalnego i zgodnego współżycia w grupie,
- poznawanie sposobów wykorzystania instrumentów muzycznych, folii malarskiej, chusty animacyjnej,
- identyfikowanie się z bohaterami literackimi, wczuwanie się w ich przeżycia,
Opracowała:
Marzena Piotrowska
TEMAT DNIA: W cyrku.
1. „Sympatyczne zabawy stolikowe”- układanie układanek, puzzli, rysowanie, rozwiązuje konflikty w sposób ugodowy. 1/4
2. Praca indywidualna - całościowe rozpoznawanie wyrazów poprzez łączenie ich w pary.14/6
3. „W cyrku”- komponowanie gazetki tematycznej, opisywani wyglądu cyrku i jego pracowników, swobodne wypowiadanie się na temat ilustracji. 3/2
4. Ćwiczenia poranne nr 33. 5/3
5. „Słoń w cyrku”- słuchanie wiersza recytowanego przez nauczycielkę, odgrywanie ról do wiersza, wdrażanie do odpowiedniego zachowania się w cyrku.1/1, 7/2
6. Zestaw ćwiczeń gimnastycznych – rozwijanie percepcji słuchowej i umiejętnościom koncentracji podczas ćwiczeń gimnastycznych. 5/4
7. „Skaczemy na piłce w ogrodzie”- skakanie, podczas siedzenia na piłce. 5/2
8. „Powiększamy namiot cyrkowy”- zabawa relaksacyjna, odkrywanie twórczego potencjału swojego ciała. 5/4
9. „Wspólnie uda nam się to zrobić sztuczkę cyrkową”- zabawa ze spadochronem i piłką lekarską, celowanie do określonego celu przy pomocy spadochronu. 5/4
10. „Dzieci do pani”- zabawy w ogrodzie przedszkolnym z elementem orientacyjno-porządkowym, reagowanie na polecenia nauczycielki. 5/4, 1/2
11. „Rozładuj swoje emocje- szanuj prawa innych”- zabawa z gazetami, zapoznanie ze sposobem rozładowania negatywnych emocji poprzez gniecenie i darcie gazety. 1/4
12. „Sprawny język” – zabawa ruchowa na tarasie z elementem ćwiczeń ortofonicznych, ilustrowanie gestem, usprawnianie narządów mowy. 5/4, 3/1
13. Praca indywidualna - loteryjka obrazkowa, łączenie obrazków w pary. 4/2
14. „Wszyscy mamy takie same prawo do zabawy”- zabawy dowolne w sali, dokonywanie oceny zachowania swojego i innych. 1/ 3
TEMAT DNIA: Cyrkowe akrobacje.
1. „Zgodnie bawimy się w grupie”- zabawy dowolne, wdrażanie do zgodnego współdziałania z innymi dziećmi w zabawach. 1/3
2. Praca indywidualna - odtwarzanie prostych fragmentów melodii piosenek na cymbałkach. 8/3
3. „W cyrku”- uzupełnianie gazetki tematycznej, opisywani wyglądu cyrku i jego pracowników, swobodne wypowiadanie się na temat ilustracji. 3/2
4. Ćwiczenia poranne nr 33, ćwiczenia tułowia, skłony w przód. 5/3
5. „Dumbo”- słuchanie bajki ilustrowanej obrazkami, zapoznanie z losem bohatera oraz jego rolą w cyrku, zapoznanie z charakterystyką pracy w cyrku, wzbogacanie słownika dzieci. 14/5, 3/1
6. „W cyrku”- rysowanie ołówkiem wybranej sceny z cyrku, cieniowanie, zapoznanie z możliwościami ołówka, estetyczne wykonanie swojej pracy. 8/2
7. „Zabawy na sprzęcie stałym w ogrodzie przedszkolnym”- samodzielne organizowanie zabaw na powietrzu. 6/5
8. „Poznajemy literki i cyferki”- praca w książce, ćwiczenia grafomotoryczne. 14/3
9. „Cyrkowe sztuczki”- zabawa ruchowa, wymyślanie różnego rodzaju ćwiczeń, naśladowanie ich. 5/4
10. „W namiocie cyrkowym”- zabawa integrująca grupę na powietrzu, swobodne podnoszenie do góry i opuszczanie w dół prześcieradła, czerpanie radości ze wspólnej zabawy. 5/4, 1/2
TEMAT DNIA: Cyrk wita was.
2. Praca indywidualna „Mój wymarzony cyrk"- wycinanka z papieru kolorowego, wycinanie elementów według własnego pomysłu. 9/2, 14/3
3. Ćwiczenia poranne nr 33. 5/3
4. „Klaun”- praca w grupkach, ozdabianie sylwety klauna farbami, kredkami, bibułą, materiałem, zgodna współpraca podczas pracy. 9/2
5. „Cyrk wita was”- nauka piosenki, rozmowa na temat budowy i treści piosenki, określanie jej tempa i nastroju, zabawa ruchowa przy piosence. 8/1, 8/2
6. „Jaki jesteś przechodniu?”- obserwowanie zachowania się ludzi, stosowanie w zasad bezpieczeństwa podczas spaceru. 6/2
7. „W cyrku” – praca z obrazkiem, wybieranie obrazków przedstawiających przedmioty cyrku, wypowiadanie się na temat, poznawanie sposobu posługiwania się nimi.10/3
8. „Głuchy telefon”- zabawa kołowa na dywanie, skupienie uwagi na zabawie.1/2
9. „Berek za klaunem”- zabawa bieżna na powietrzu, przestrzeganie reguł zabawy. 5/4
10. „Co słyszysz na początku wyrazu”- ćwiczenia słuchowe, nazywanie pierwszych głosek w wyrazach, ćwiczenie słuchu fonematycznego. 14/6
11. „W cyrku jest…”- burza mózgów podczas pobytu na tarasie, uważne słuchanie i nie przerywanie wypowiedzi innych. 1/2
12. Praca indywidualna - odtwarzanie prostych fragmentów melodii piosenek na grzechotce. 8/3
13. „W kąciku wspólna zabawa”- współdziałanie w kącikach zainteresowań. 1/2
TEMAT DNIA: Zwierzęta z cyrku.
1. „W jaki sposób korzystać z układanek”- zabawy stolikowe, gry, układanki, puzzle, korzystanie z nich zgodnie z zasadami ich użytkowania. 1/2
2. Praca indywidualna - ćwiczenie słuchu fonematycznego, przeliczanie głosek i określanie ich miejsca w wyrazach – wyodrębnianie głosek w nagłosie, śródgłosie i wygłosie. 3/1, 14/6
4. „Osiołek w cyrku”- słuchanie opowiadania nauczycielki, zapoznanie z marzeniami osiołka o występowaniu w cyrku, zadania matematyczne z wykorzystaniem sylwet bohaterów z bajki. 14/5, 13/1
5. Zestaw ćwiczeń gimnastycznych – rozwijanie percepcji słuchowej i umiejętnościom koncentracji podczas ćwiczeń gimnastycznych. 5/4
6. Zabawy w ogrodzie przedszkolnym na pojazdach, zachowanie reguł bezpiecznej zabawy, egzekwowanie umów. 6/5, 1/2
7. „Odgłosy z cyrku”- zabawa ortofoniczna, ćwiczenie przodu języka na zgłoskach: ss, zz, bzz, wrr, tur, itp. 3/1
8. „Akrobacje tresera Kromkodyla”- wspólne tworzenie postaci z cyrku ,nadanie cech charakteru, odpowiednich gestów, czynności, wybór rekwizytów. 7/2
9. „Co słychać w naszej piaskownicy”- wspólne tworzenie różnych form w piaskownicy, stosowanie zwrotów grzecznościowych. 5/4, 1/1
10. „Super-pamięć”- zabawa dydaktyczna doskonaląca pamięć, odszukiwanie pasujących do siebie obrazków. 14/2
11. „Rysujemy kolorową kredą na asfalcie”- zgodna ,bezpieczna zabawa na tarasie. 6/5, 9/2
12. Praca indywidualna - układanie różnych kolekcji, praca z grupką chętnych dzieci na tarasie przedszkolnym. 4/2
13. „Klocki ze stołu śpią w pudełkach”- zabawy dowolne klockami przy stolikach, sprzątanie po skończonej zabawie. 2/5, 10/1
TEMAT DNIA: Zabawa w cyrk.
1. „Nie krzyczymy w sali”- zabawy dowolne w sali, mówienie do siebie umiarkowanym głosem. 3/3
2. Praca indywidualna - stwarzanie okazji do rozwijania zdolności plastycznych. 9/2
4. „Rozwiązywanie konfliktów”- spotkanie z programem Przyjaciele Zippiego, jak rozpoznawać dobre rozwiązania. 1/4
5. „Improwizacje melodyczne”- układanie melodii do tekstów krótkich wyliczanek i śpiewanie ich, zachęcanie do tworzenia i poszukiwania nowych efektów melodycznych, kształcenie wyobraźni muzycznej poprzez stosowanie różnego rodzaju dynamiki. 8/2
6. „Gońmy lwa” - zabawa bieżna na terenie ogrodu przedszkolnego, szybki bieg bez potrącania. 5/4, 6/5
7. „Zgadywanki- rymowanki”- loteryjka obrazkowa, łączeni w pary obrazków, których nazwy się rymują, ćwiczeni logicznego myślenia. 14/5
8. „Polowanie na dzika”- zabawa muzyczno-ruchowa, reagowanie na dźwięki wysokie i niskie. 8/2
9. „Uważaj na mnie”- umiejętne poruszanie się po ogrodzie przedszkolnym bez potrącania innych. 5/4, 6/5
10. „Punkty na myślenie”- uaktywnienie układu przedsionkowego, który stymuluje aktywujący twór siatkowaty do pobudzania mózgu na przychodzące z zewnątrz informacje. 5/4
11. „Rysowany wierszyk” – na tarasie, ćwiczenia grafomotoryczne na plecach kolegi, próby rysowania przez dzieci owoców lub warzyw zgodnie z treścią wiersza. 14/3
12. Praca indywidualna- ćwiczenie słuchu fonematycznego: dokonywanie analizy sylabowej wyrazów (klaskanie, stukanie, podskoki, układanie klocków, kasztanów, cegiełek). 3/1
13. „Cicho bawimy się w kącikach”- unikanie hałasu, opanowywanie chęci dokrzyku i głośnej rozmowy. l/2
Oczekiwane osiągnięcia dzieci:
- Zna postaci występujące w cyrku, wie jakie jest ich zadanie podczas przedstawienia,
- ...
marchew1317