SCENARIUSZ ZAJĘĆ ZINTEGROWANYCH W KLASIE I
Klasa: I
Temat bloku: Czekamy na Mikołaja.
Temat dnia: Przedstawienie kukiełkowe dla Mikołaja.
Zapis w dzienniku:
Wprowadzenie liter l, L na postawie wiersza Marka Głogowskiego Znaleziona lalka.
Słuchanie scenariusza przedstawienia kukiełkowego Małgorzaty Szyszko Najlepiej jest w domu.
Przygotowanie kukiełek i scenografii do przedstawienia Małgorzaty Szyszko Najlepiej jest w domu..
Zabawy naśladowcze ruchów zwierząt, które są bohaterami przedstawienia Małgorzaty Szyszko Najlepiej jest w domu
Cel ogólny:
- kształtowanie umiejętności wypowiadania się w małych formach teatralnych
Cele operacyjne:
- czyta wyrazy i zdania z poznanymi literami,
- pisze wyrazy i zdania z poznanymi literami,
- rozróżnia samogłoski i spółgłoski,
- umie wyciąć z papieru, zagiąć i uformować pracę plastyczną,
- ilustruje ruchem, mimiką, gestem zachowania bohaterów opowiadania,
- aktywnie uczestniczy w krótkiej scence nawiązującej do tekstu przedstawienia.
Metody (wg Okonia):
Pogadanka, rozmowa, praca z książką, metoda ekspresyjna.
Formy pracy: indywidualna, grupowa, zbiorowa.
Środki dydaktyczne: tablica demonstracyjna 65, podręcznik s.2-3,sylweta dziewczynki z lalką, sylweta jej mamy, nakrywki:białe zerwone, niebieskie, poznane litery: małe i wielkie, kostka z literami, wycinanki, nożyczki, klej, patyczki, arkusze papieru.
Przebieg zajęć:
Czynności nauczyciela:
Czynności uczniów:
Uwagi:
1. Słuchanie wiersza M. Głogowskiego „Znaleziona lalka” inscenizowanego przez nauczyciela. Nauczyciel ma 2 sylwety: dziewczynkę z lalka i jej mamę. Recytując wiersz, porusza odpowiednio sylwetami.
2. Rozmowa na temat wiersza:
- Co znalazła Ania?
- Czyja to była lalka?
- Od kogo dostała lalkę mama Ani?
- Co mama Ani robiła z lalką? Jak ją nazwała?
- Czy macie swoje ukochane lalki?
- Poproście mamy, żeby opowiedziły wam o swoich ukochanych lalkach. A może je jeszcze mają?
3. Zapoznanie z różnymi rodzajami lalek.
Tablica demonstracyjna 65.
- Z czego zrobione są lalki?
- Niech każde z was wybierze sobie lalkę sposród przedstawionych na tablicy i opowie jak wygląda. Pozostałe dzieci musza odgadnąć, o której lalce mówią.
4. Zabawa „Lalki”.
5. Wyodrębnianie w słowach głoski „l”.
- Jaka głoskę słyszycie na początku słowa lala?
- Jakie znacie inne słowa zaczynające się głoską „l”?
- Jakie znacie słowa kończące się głoską „l”?
- Podajcie przykłady słów, które mają w środku głoskę „l”?
6. Analiza i synteza słuchowa słowa „lala”.
- Podzielcie słowo „lala” na sylaby.
- Z ilu sylab składa się to słowo?
- Utwórzcie słowo z podanych sylab: la-la.
- Podzielcie słowo „lala” na głoski.
- Z ilu głosek składa się to słowo?
- Utwórzcie słowo z podanych głosek: l-a-l-a.
- Zbudujcie z białaych nakrywek schemat słowa „lala”.
7. Odkrywanie, czy głoska „l” jest samogłoską, czy spółgłoską.
- Powiedzcie głoske „l” długo.
- Powiedzcie głoske „l” krótko.
- Do której rodziny głosek należy ta głoska?
8. Tworzenie sylab: lo, la, le, ly, li.
- Powiedzcie poznane spółgłoski.
- Powiedzcie poznane samogłoski.
- Utwórzcie sylaby ze spółgłoską „l” i poznanymi samogłoskami: o, a, e, y, i.
- Podajcie przykłady słów, rozpoczynających się tymi sylabami.
9. Zabawa „Lalki”.
1. Słuchanie wiersza M. Głogowskiego „Znaleziona lalka” inscenizowanego przez nauczyciela.
- Ania znalazła lalkę.
- Była to lalka jej mamy.
- Od swojej babci.
- Bawiła się. Nazwała ją Córeczka.
Dzieci oglądaja różne rodzaje lalek produkowanych dzisiaj i dawniej. Zwracają uwagę na różnice w ich wyglądzie oraz na materiał, z jakiego zostały wykonane.
Dzieci przy dźwiękach tamburynu poruszają się jak lalki, chodząc na wyprostowanych nogach, schylając się, podnosząc ręce, skręcając tułów.
- „l”
- lampa, lustro, lody, las
- bal, dal, koral, krasnal
- sala, fale, jeleń, kolce
- la-la
- z 2 sylab
- lala
- l-a-l-a
- z 4 głosek
- do spółglosek
- m, t, d, l
- o,a, e, y, i
- lo, la, le, ly, li
- lody, lalka, leżak, liczydło
EDUKACJA POLONISTYCZNA,
ZAJĘCIA PRZY STOLIKACH,
METODY: ROZMOWA, POGADANKA
10. Pokaz liter drukowanych l, L.
- Wskażcie różnicę i podobieństwaa między tymi literami.
- Zbudujcie model słowa lala.
- Zastąpcie nakrywki w modelu kartonikami z literami.
- Przeczytajcie wyraz.
11. Zabawa z kostką literową Tworzymy sylaby.
Nauczyciel ma dużą kostkę z poznanymi literami – odpowiednikami samogłosek.
12. Pokaz pisania liter l, L.
Nauczyciel demonstruje na tablicy sposób pisania liter. Omawia ich kształt i kierunek kreślenia.
13. Praca z podręcznikiem, s. 2-3.
s. 2
- Nazwijcie obrazki. Podzielcie nazwy obrazków na sylaby i głoski.
- Zaznaczcie w okienkach niebieskim kolorem miejsca spółgłoski „l”.
- Obejrzyjcie drukowane litery l, L. Czym się różną, a w czym są podobne?
- Przeczytajcie wyrazy. Podkreślcie w nich litery l,L.
- Powiedzcie imiona dziewczynki i chłopca rozpoczynające się literą L.
- Narysujcie przedmioty, rosliny lub zwierzęta, których nazwy maja literę „l” we wskazanym miejscu.
s.3
- Prowadzcie palec po pisanych literach l, L.
- Podkreślcie na rysunku lampy litery l, L.
- Napiszcie litery l, L.
- Przeczytajcie sylaby. Podkreślcie sylaby, którymi rozpoczynają się nazwy obrazków.
15. Słuchanie tekstu przedstawienia kukiełkowego M. Szyszko „Najlepiej w domu”.
16. Rozmowa na temat utworu.
- Kto występuje w przedstawieniu?
- Co przydarzyło się Pieskowi?
- Co myślicie o Kogucie?
- Co chciała zrobić Świnka?
- O czym przekonał się piesek?
17. Ćwiczenia ortofoniczne- naśladowanie głosów zwierząt podzielone na głoski, a dzieci naśladują ich głosy.
18. Zabawa „Naśladujemy zwierzęta”.
- Dzieci siedzą w dwóch szeregach na wprost siebie. Dzieci z szeregu po lewej stronie od nauczyciela rzucaja kostką i odczytują sylaby powstałe z połączenia litery „l” z literą wskazaną przez kostkę (la, lo, le, ly, li). Dzieci z szeregu po lewej stronie od nauczyciela rzucaja kostką i odczytują sylaby powstałe z połączenia liter wskazanych przez kostkę z literą „l” (ol, al, el, yl, il).
Dzieci kreślą litery l, L w powietrzu, na dywanie, na plecach kolegów, kredą na tablicy.
13. Praca z podręcznikiem, s. 2-3
- lala, motyl, lustro
- Laura, Leszek
...
Ironowa