SCENARIUSZ ZAJĘĆ ZINTEGROWANYCH W KLASIE I
Prowadząca: Beata Kula
Data zajęć: 01.12.2009
Temat bloku: Czekamy na Mikołaja.
Temat dnia: Skąd Mikołaj bierze zabawki?
Zapis w dzienniku:
Dodawanie w zakresie 4.
Rozmowa z dziećmi o mieście zbudowanym z klocków na podstawie utworu Bożeny Głodkowskiej W Zabawkowie.
Rozmowa o zmianach zachodzących w przyrodzie w grudniu.
Cel ogólny:
- kształtowanie umiejętności wypowiadania się na temat danej pory roku
Cele operacyjne:
– umie dodawać w zakresie 4
– zna nazwy i kolejność miesięcy jesieni
– zna nazwę nowego miesiąca – grudnia i przysłowia z nim związane
– rozróżnia samogłoski i spółgłoski
– czyta i pisze wyrazy i zdania z poznanymi literami
– układa z sylab wyrazy i pisze je z pamięci
Metody (wg Okonia):
Pogadanka, rozmowa, ćwiczebna, praca z książką
Formy pracy:
Indywidualna, grupowa, zbiorowa.
Środki dydaktyczne:
Tablica demonstracyjna, odtwarzacz CD, płyta 1, podręcznik, zabawki, worek, kartoniki z cyframi od 1 do 4, patyczki, książka „Z pamiętnika Myszki”.
Przebieg zajęć:
Czynności nauczyciela:
Czynności uczniów:
Uwagi:
1. Dodawanie w zakresie 4.
- Do sań Mikołaja wsiadł najpierw jeden pomocnik, a potem dosiało się jeszcze trzech. Ilu pomocników jest w saniach?
- W kółeczku bawiło się dwoje dzieci. Potem dołączyło do nich jeszcze dwoje. Ile dzieci bawi się teraz razem?
- Przy saniach Mikołaja były trzy renifery. Zaprzęgnięto jeszcze jednego renifera. Ile jest razem reniferów przy saniach Mikołaja?
2. Dodawanie w zakresie 4 z wykorzystaniem liczmanów.
- Nauczyciel ma worek i cztery różne zabawki. Stosuje wyraźne przerwy między czynnościami chowania prezentów.
- Wyobraźcie sobie, że jestem pomocnikiem Mikołaja i chowam prezenty do worka. Obserwujcie jak ja to robię, pokażcie na swoich kartonikach, ile prezentów chowałam najpierw, ile potem i ile razem.
3. Praca z podręcznikiem, s.7.
- Przyjrzyjcie się obrazkom i napiszcie formuły na dodawanie.
- Napiszcie w kratkach odpowiednie liczby.
4. Przypomnienie i utrwalenie piosenki „Przyjedź do nas Mikołaju”.
- Dzieci pokazują wynik na kartonikach.
- 1 + 3 = 4
- 2 + 2 = 4
- 3 + 1 = 4
- Dzieci siedzą w kręgu mają kartoniki z cyframi od 1 do 4 i patyczki.
- Np. 1 +1, 2 + 1, 2 + 2, 3 + 1
- 1, 2, 3
4. Przypomnienie i utrwalenie piosenki „Przyjedź do nas Mikołaju.
EDUKACJA MATEMATY-CZNA, ZAJĘCIA NA DYWANIE, PRZY STOLIKACH METODY: ĆWICZBNA, PRACA Z KSIĄŻKĄ
5. Oglądanie zabawek przyniesionych przez dzieci. Wypowiedzi dzieci na temat zabawek- ich wyglądu, okoliczności, w jakich je dostały, ich wyjątkowości.
6. Rozmowa na temat zabawek.
- Dlaczego powstały zabawki?
- Jak myślicie, kto je wymyślił?
- Czy zabawki w dawnych czasach wyglądały tak, jak zabawki dzisiejsze?
7. Słuchanie wiersza B. Głodkowskiej „ W Zabawkowie”.
8. Rozmowa na temat wiersza.
- Jakie miasto przedstawione jest w utworze?
- Co się znajduje w tym mieście?
- Czego w nim brakuje? Dlaczego?
- Czy chcielibyście mieszkać w takim mieście? Dlaczego?
- Co jeszcze zbudowalibyście z Zabawkowie, gdybyście tam zamieszkali?
9. Praca z podręcznikiem, s 8-9.
- Z podanych liter ułóżcie wyrazy i połączcie je z odpowiednimi obrazkami.
- Podzielcie obrazki. Podzielcie wyrazy na sylaby. Napiszcie w kratkach liczbę sylab.
- Rozwiążcie rebusy. Co oznaczają słowa, które są rozwiązaniem rebusów?
- Przeczytajcie litery w pierwszej ramce. Co je łączy? Na jaki kolor pokolorujecie tło w ramce?
- Przeczytajcie litery w drugiej ramce. Co je łączy? Na jaki kolor pokolorujecie tło w ramce?
- Z podanych liter utwórzcie sylaby według wzoru. Napiszcie je.
- Ułóżcie z sylab jak najwięcej wyrazów. Sylaby w wyrazach mogą się powtarzać.
- Napiszcie cztery takie wyrazy.
- Przeczytajcie tekst.
- Napiszcie odpowiedź na pytanie w liniaturze wybranej wielkości. Liczbę napiszcie cyfrą.
- Odszukajcie rysunki prezentów od Mikołaja, w których nazwach jest głoska „l” i je pokolorujcie.
- Aby dzieci miały, czym się bawić.
7. Słuchanie wiersza B., Głodkowskiej „ W Zabawkowie”.
- Jest to Zabawkowo.
- Są tam domy i zamki z klocków, auta, wóz strażacki, lwy, słonie, tygrysy, statki pirackie, teatr, cyrk, kino.
- Nie ma w nim sklepu z zabawkami.
- Lale, motyle, dom.
- La-la, mo-ty-le, dom
- 2, 3, 1 sylaba
- Laser, lipiec, lemur.
- Są to spółgłoski.
- Pokolorujemy tło na niebiesko.
- Są to samogłoski.
- Pokolorujemy tło na czerwono.
- Ta, te, ti, to, ty.
- La, le, li, lo, ly.
- Lala, tato, mole, lama.
- Ala ma 4 lale.
- Lornetka, cyrkiel, latarka, telefon.
EDUKACJA POLONISTY-CZNA, ZAJĘCIA PRZY STOLIKACH, MATODY: ROZMOWA, POGADAN-KA, ĆWICZEBNA,
10. Słuchanie fragmentu wiersza H. Łochockiej „ Jedzie grudzień po grudzie”.
11. Wyjaśnienie pojęcia „gruda”.
Gruda – to zamarznięty kawałek ziemi. W grudniu, zwłaszcza na początku tego miesiąca, często nie ma śniegu, ale jest mróz, który zamienia ziemię w twarde bryły. 22 grudnia jest najkrótszym dniem w roku.
12. Rozmowa na temat wiersza.
- Po czym jechał grudzień?
- Czym jechał grudzień?
- Czym różnią się sanie od wozu?
- Na jakiej powierzchni wygodniej jechać saniami, a po jakiej wozem?
13. Pokaz tablicy demonstracyjnej 66.
- Co przedstawia zdjęcie?
- Jaka jest pogoda w grudniu?
- Dla kogo uciążliwe są opady śniegu?
- Kto cieszy się z opadów śniegu? Nauczyciel wyjaśnia, że grudzień jest ostatnim dwunastym miesiącem roku, i zachęca do obserwowania przyrody w grudniu.
14. Słuchanie przysłów związanych z grudniem, wyjaśnienie ich znaczenia.
- Jak myślicie skąd biorą się przysłowia?
15. Nauka na pamięć wybranego przysłowia.
16. Przypomnienie nazw jesiennych miesięcy (zdjęcia jesiennych miesięcy).
- Jaka mamy porę roku?
- W jakim miesiącu zaczęła się jesień?
- Jaki miesiąc jest po wrześniu?
- Kto wymieni kolejne miesiące jesieni?
- Kto wymieni te nazwy zaczynając od ostatniej?
- Jaka pora roku zaczyna się po jesieni?
- Grudzień to jednocześnie ostatni miesiąc jesieni i pierwszy miesiąc zimy.
17. Zabawy ruchowe.
...
Ironowa