Co chciałbyś dostać od Mikołaja.doc

(53 KB) Pobierz
SCENARIUSZ ZAJĘĆ ZINTEGROWANYCH W KLASIE I

SCENARIUSZ ZAJĘĆ ZINTEGROWANYCH W KLASIE I

 

 

Temat bloku: Czekamy na Mikołaja.

 

 

Temat dnia: Co chciałbyś dostać od Mikołaja?

 

 

Zapis w dzienniku:

Rozmowa o tym, jak przekonać rodziców do własnych racji na podstawie wiersza Ewy Skarżyńskiej Kotek. Wprowadzenie liter k, K.

Prezent dla ulubionej osoby z okazji Mikołaja.

Rozwiązywanie zadań na dodawanie w zakresie 4.

 

 

Cel ogólny:

- kształtowanie umiejętności czytania i pisania litery „k, K”

 

 

Cele operacyjne:

-          czyta wyrazy i zdania z poznanymi literami,

-          pisze wyrazy i zdania z poznanymi literami,

-          rozróżnia samogłoski i spółgłoski,

-          umie wyciąć z papieru, zagiąć i uformować pracę plastyczną,

-          dodaje i odejmuje w zakresie 4,

-          wyraża siebie w zabawie dramowej.

 

 

Metody (wg Okonia):

Praca z książką, pogadanka, rozmowa, ćwiczebna, ekspresyjna.

 

 

Formy pracy:

Indywidualna, grupowa, zbiorowa.

 

 

 

Środki dydaktyczne:

Podręcznik, wycinanki, odtwarzacz CD, płyta 1, nakrywki, litery drukowane „k, K”, kostka z literami, monety, patyczki.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Przebieg zajęć:

 

Czynności nauczyciela:

Czynności uczniów:

Uwagi:

1.Odczytanie wiersza E. Skarżyńskiej „ Kotek”.

 

2. Rozmowa na temat wiersza.

-          Skąd dziecko wzięło kotka?

-          Czy dziecko chciało, żeby kotek został w jego domu?

-          Jak próbowało przekonać mamę, żeby pozwoliła mu zatrzymać kotka?

-          Czy zdarzało wam się prosić rodziców o zwierzątko? Z jakim skutkiem?

-          Jak każde z was może pomóc zimą bezdomnemu kotu, jeśli rodzice nie zgodzą się zatrzymać go w domu?

-          Zdarza się, że ktoś dostaje kotka w prezencie. Czy to dobry pomysł, aby zwierzę było prezentem?

 

3. Zabawa dramowa „Przekonaj mnie”.

-          Jak uzasadnialiście swoja prośbę o zwierzątko?

-          Dlaczego rodzice odmawiali?

-          Komu udało się przekonać rodziców? Jakich argumentów użyliście?

-          W jaki sposób rozmawialiście ze sobą: czy podnosiliście głos na siebie, czy mówiliście spokojnie?

 

4. Wyodrębnianie głoski „k”.

-          Jaka głoskę słyszycie na początku słowa kotek?

-          Jakie znacie inne słowa zaczynające się głoską „k”?

-          Jakie znacie słowa kończące się głoską „k”?

-          Podajcie przykłady słów, które mają w środku głoskę „k”?

5. Analiza i synteza słuchowa słowa „kotek”.

-          Podzielcie słowo „kotek” na sylaby.

-          Z ilu sylab składa się to słowo?

-          Utwórzcie słowo z podanych sylab: ko-tek.

-          Podzielcie słowo „kotek” na głoski.

-          Z ilu głosek składa się to słowo?

-          Utwórzcie słowo z podanych głosek: k-o-t-e-k.

-          Zbudujcie z białych nakrywek schemat słowa „kotek”.

 

6. Odkrywanie, czy głoska „k” jest samogłoską, czy spółgłoską.

-          Powiedzcie głoskę „k” długo.

-          Powiedzcie głoskę „k” krótko.

-          Do której rodziny głosek należy ta głoska?

 

7. Budowanie modelu słowa kotek.

 

8. Pokaz drukowanych liter „k, K”.

 

9. Zastępowanie nakrywek literami.

 

 

10. Zabawa z kostka litrową „Tworzymy sylaby”.

 

 

 

 

 

11. Poznanie 2, 2, 1, 1 1 pisanych liter „k, K”.

Nauczyciel demonstruje na tablicy sposób pisania liter k, K. Omawia kształt i kierunek kreślenia.

 

1. Słuchanie wiersza E. Skarżyńskiej „ Kotek”.

 

2. Rozmowa na temat wiersza.

-          Dziecko dostało go od pani.

-          Tak.

-          „Kotek ładnie się uśmiecha”.

 

 

 

 

 

-          Możemy zanieść zwierzątko do schroniska lub poszukać mu domu.

 

 

 

 

 

 

3. Zabawa dramowa „Przekonaj mnie”.

Dzieci dobierają się czwórkami. W każdej czwórce dzieci przyjmują role: mamy, taty, rodzeństwa. Zadaniem całej czwórki jest rozmowa na temat przygarnięcia lub kupienia zwierzątka, o które proszą dzieci. Dzieci podają argumenty za i przeciw, starają się nawzajem przekonać do swoich racji, dyskutują, potem wspólnie podejmują decyzję.

 

4. Wyodrębnianie głoski „k”.

-          K

 

-          Kreda, koń kapusta, kura.

 

-          Mak, rak, burak, cukierek.

 

-          Oko, okulary, pralka, lalka.

 

 

5. Analiza i synteza słuchowa słowa „kotek”.

-          ko-tek.

 

-          z 2 sylab.

 

-          Kotek

 

-          k-o-t-e-k.

 

-          Z 5 głosek.

 

-          kotek.

 

 

 

 

 

6. Odkrywanie, czy głoska „k” jest samogłoską, czy spółgłoską.

- głoska „k” należy do spółgłosek.

 

 

 

 

 

 

7. Budowanie modelu słowa kotek.

 

8. Pokaz drukowanych liter „k, K”.

 

9. Zastępowanie nakrywek literami.

 

10. Zabawa z kostka litrową „Tworzymy sylaby”.

Dzieci dostają kartoniki z literami „k”. Rzucają kostką z literami, odpowiednikami samogłosek i odczytują powstałe sylaby.

 

11. Poznanie, 1, 1 1 1 pisanych liter „k, K”.

Dzieci kreślą litery w powietrzu na dywanie, kredą na tablicy.

 

EDUKACJA POLONISTYCZNA, ZAJĘCIA PRZY STOLIKACH, METODY: ROZMOWA, EKSPRESYJNA

12. Praca z podręcznikiem, s.10-11.

-          W opakowaniach ukryte są prezenty, w których nazwach jest spółgłoska „k”. Odgadnijcie, jakie to prezenty. Podzielcie ich nazwy na sylaby i głoski. Zaznaczcie w okienkach niebieskim kolorem miejsca głoski „k”.

-          Porównajcie drukowane litery „k, K”. Wskażcie różnice i podobieństwa między nimi.

-          Przeczytajcie wyrazy. Podkreślcie w nich „k”.

-          Wymyślcie imiona dla dziewczynki i chłopca rozpoczynające się literą „K”.

-          Narysujcie przedmioty, rośliny lub zwierzęta, których nazwy maja literę „k” we wskazanym miejscu.

-          Prowadźcie palec po pisanych literach.

-          Podkreślcie na rysunku lampy litery, k, K.

-          Napiszcie litery k, K.

-          Podkreślcie w wyrazach wskazane sylaby.

-          Napiszcie sylaby.

 

13. Wykonanie prezentu ( wycinanka 17, s.63.

-          Pokolorujcie i wytnijcie elementy pacynki.

-          Zagnijcie elementy pacynki wzdłuż linii przerywanych.

-          Sklejcie pacynkę w zaznaczonych miejscach.

-          Doklejcie uszy.

 

14. Zabawy ruchowe.

-          Ustawcie się w szeregu z pacynkami na dłoniach. Odliczcie do czterech. Niech każdy zapamięta swoja liczbę.

-          Kotki chodzą po sali, a nauczyciel mówi, jaką czynność maja wykonać i pokazuje na palcach, ile razy (od 1 do 4).

12. Praca z podręcznikiem, s.10-11.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

13. Wykonanie prezentu ( wycinanka 17, s.63.

 

 

 

 

 

 

 

 

14. Zabawy ruchowe.

-          Kotki chodzą po sali, a na sygnał dobierają się czwórkami tak, aby każde dziecko miało inną liczbę i ustawiają się w szeregu od najmniejszej liczby do największej.

 

EDUKACJA POLONISTYCZNA, TECHNICZNA ZAJĘCIA PRZY STOLIKACH, METODY: PRACA Z KSIĄŻKĄ, EKSPRESYJNA

15. Ćwiczenia w dodawaniu w zakresie 4.

-          Rozłóżcie przed sobą monety: osobno złotówki i dwuzłotówki.

-          Których monet jest więcej? Jak to sprawdzić bez liczenia?

-          Jakimi monetami można zapłacić 2 zł za miskę dla kota? Ułóżcie je przed sobą.

-          Jakimi monetami można zapłacić 3 zł za zabawkę dla kota? Ułóżcie je przed sobą.

-          Jakimi monetami można zapłacić 4 zł za karmę dla kota? Ułóżcie je przed sobą.

 

16. Rozwiązywanie zadań statycznych na dodawanie.

-          Nauczyciel kładzie na środku dywanu zabawki i przedmioty z wyposażenia sali, do których przyczepia ceny, np.: piłka 1 zł, lalka 2 zł, klocki 3 zł, kredki 2 zł, nożyczki 3zł, kredki 2 zł. Wybiera na oczach dzieci 2 przedmioty, które razem kosztują 4 zł, kładzie je z boku i układa o nich zad...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin